de snowman returns


Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

16-12-2010 00:14

Het probleem ligt vaak in de lengte van de onderlijn in combinatie met het loodgewicht.
de bijkomende ,vaak over het hoofd geziene factor is de lengte van de hair.

een karper die het aas opneemt zal dit zo snel mogenlijk naar zijn palataal orgaan willen transporteren om te checken of het opgenomen deeltje eetbaar is ,of direkt weer naar buiten moet indien het niet door de kieuwen kan worden weggespoeld.
ik neem aan dat we dit nu onderhand weten :wink:

de lengte van de hair komt nu om de door ons zo gewenste hoek kijken, indien deze lang genoeg is, en dan praat ik uit eigen bescheiden ervaring , tot een cm of 5 tussen boilie en haak , zit je vaak op een goede lengte.
het aas zit tegen het smaakkussen en de haak net achter de lip.
de volgende truc is natuurlijk het prikmoment, dit realiseer je door een kortere onderlijn met een zwaar lood te combineren, en dan tegen de regels in gebruik ik een lekkere klauwhaak met dichtgeknepen weerhaak in de maat 8-10 een line all. thats all.

je moet er voor zorgen dat de haak al in de lip hangt voordat karpermans het voerdeeltje heeft onderzocht.
met een klauwhaakje heb je dat toch sneller,

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-12-2010 01:01

Ger,

Het is bijna kerst en ik hoorde from my big friend Santa, dat de rolbandmaten in de aanbieding zijn. :D

Daarmee overigens niet gezegd dat het nooit kan werken.

Groet,

Comet
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-12-2010 01:37

ik heb nog een aantal mooie filmpjes gevonden.ook best inressant !
dit is volgens mij in ieder geval niet iemand die geponsort word ofzo of er reclame mee wil hebben.dus kunnen julie er ook niet over zeiken :P

oordeel zelf :) hier de hele rij !

http://www.youtube.com/results?search_q ... +live&aq=f
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-12-2010 02:33

Fantastische beelden!

Hoezo praktijkervaring.

Vixen
K. van den Herik

16-12-2010 07:22

Ondanks verwoede pogingen om te mislukken lukt het ons armzalige vissertjes niet om niet altijd niet de vis te haken
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-12-2010 11:34

over wie heb je het nou klaas ?
jij bent dus van mening dat ook deze visser met opzet, probeert om de vissen "NIET" te haken ?
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

16-12-2010 11:51

Denkertje :

Ooit al eens erover nagadacht HOE de karpers het aas/rig oppakken...?

gr Harnold
K. van den Herik

16-12-2010 12:58

Soms heb je gewoon pech en dan hangt ie eraan. Ofv is het haken van een karper geen geluk?
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

16-12-2010 13:22

Wat mij weer! opvalt is dat eetbaar spul vrij makkelijk opgenomen wordt.
Kunstof is leuk spul maar spuugt hij toch sneller uit dan die mais korreltjes.

Popups zijn niet opgebouwd uit alleen maar eetbare deeltjes.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-12-2010 14:03

k.van herik,wat is dat voor domme opmerking ? ben je altijd zo negatief ingesteld over andermans beeld materiaal ? deze man heeft gewoon mooi beeld staan op video,dit is in mijn ogen geen sponsering of reclame.hij vangt zat vis met een bepaalde aanpassing.sommigen hebben altijd wat te zeuren he ? word tijd dat jij een onder water video maakt klaas,kun je het op jouw manier doen :) en kunnen we tegen jouw aan zeuren.ik denk dat die die walrus op het filmpje best graag had willen vangen of niet soms ? die vis kan amper zwemmen zo vet is die.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

16-12-2010 14:19

Rik, die "walrus" is niet zo groot als je denkt, net als de rest btw.
Die vis mankeert iets aan zijn zwemblaas en dat kan je bij 5 min 50 heel goed zien.

Lees Klaas zijn post nog eens rustig door zou ik zeggen.
Hij kraakt niemand af, hij wijst er alleen maar op dat een vis haken vaak meer geluk dan wijsheid is :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

16-12-2010 14:41

Rik, om je tweede vraag in je posting te beantwoorden, ja, dat is hij altijd ja. Vooral de laatste tijd, zal wel met de donkere dagen voor kerst te maken hebben, kan hij weinig positiefs over een ander melden.
K. van den Herik

16-12-2010 14:48

wordt zeker weer te lastig? z a l m a a r l a n g z a a m t y p e n? whoaaaaaaaa dude

Vangen wij dankzij of ondanks onze inspanningen?

Wordt al gemakkelijker he?

Harnold,

Heb ik ergens nog rontgen opnamen van
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

16-12-2010 14:55

Gewoon eens goed van bil gaan of dankzij,ondanks geen eigen inbreng meer hebben.
Bij ons krijgen die elk jaar een kuuroord,knappen ze meestal van op.
Gewoon muil en eens proberen :lol:
m,f,g der mike.
breek me de slurf niet open
K. van den Herik

16-12-2010 14:58

ik spreek in tongen maar jij kan er echt wat van, of niks eigenlijk.

Met je washandje snel heen en weer bewegen is geen sex of van bil gaan hoor, dat telt niet.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-12-2010 15:24

klaas,dat heeft niks met niet begrijpen, of langzaam typen te maken.ik vind je opmerkingen de laatste tijd gewoon negatief.sorry mocht ik het verkeerd begrijpen en is het niet zo.maar als jij een zin op het board neerzet is het haast een puzzel,het kan negatief zijn en of positief.typ gewoon eens wat abn zodat iedereen het snapt.ik kom uit jouw opmerking op het volgende uit : de man die de filmpjes maakt probeert expres geen vis te haken,en haakt die er 1 gaat dat per ongeluk.de reden waarom die dat zou moeten doen snap ik niet omdat er geen commerciele bedoelingen van belang zijn.

uiteraard vangen wij door onze inspanningen.maar nu er een camera op gericht staat zie je hoe vaak bepaakde rigs gewoon niet werken.is er geen camera aanwezig merk je hier niks van.mede doordat er een camera staat zou je jezelf kunnen perfectioneren.maar dat doet die expres niet omdat het in werkelijkheid ook zo zou gaan.

@ jacco
over die walrus heb je mischien wel gelijk.maar hij is in mijn ogen toch wel zeker groter dan de rest jacco.
K. van den Herik

16-12-2010 16:18

Geloof dat ik ongeveer de enige ben die positief is richting Daniel. Dus zeur niet. Daar gaat het ook niet om.

Hoe je het ook wend of keert in weze zijn wij zeer beperkt, nou en. Ik denk dus echt dat we ondanks onze inspanning vangen.

Geloof je het niet? Wil je voorbeelden?

Minimaal 3 keer heb ik meegemaakt dat de grootste onnozelaar de grootste vis op de mat had liggen. O.a Naeffje bij de kolencentrale bij Utrecht. altijd nog 19 kilo (1986 ergens he, inmiddels een beetje inflatie)

Minimaal 1 keer idem met iemand die zeker niet gemotiveerd was, eigenlijk zo beroerd als een kanarie was en blij was dat em leefde en zeker geen aspiraties had om eens veel te vangen. Hij had 2 aanbeten die week 22,5 en 21. kilo dan eh... Ogen dicht en smijten. Meer voor het idee. Dan spreken we nog niet over de blunders tijdens de dril enzo... Noem geen namen omdat hij weet wie he D.... hahaha

Zomaar een zaterdagmiddag rond 14.00 2 man stoppen bij de kayak. Enige plek voor 2 man wat vrij was. De mannen waren nog nooit aan kk geweest. Ach hoe moeilijk kan het zijn. 4 hengels worden te water gezwiept en de tenten worden opgezet. De mannen hadden nog een week, dus tijd zat niet? Jaja je raad het goed 14.45 uur Eenoog.

Wil je nog meer?

Ok witbuik altijd nog 24 kilo best aardig om eens te vangen. November 2008, koud en al laat pleur hier maar ff in en ja wel...

Al genoeg?

1 van de betere belgische vissers was al maanden bezig om de leder te vangen. 0,0 kans. Krijgt controle en moet zijn hengels indraaien. Alles is akkoord en hij legt 1 hengel terug een beetje met de bol in het water. Terwijl hij zijn papieren aan het opruimen was stuiterde de hengel bijna over de optonic. 31,5. Ach

Noem mij maar negatief, ik hou het op realisme en verder laten de beelden zien wat ik soms vermoed en reken maar dat ik mijn voordeel er al mee heb gedaan.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-12-2010 17:11

klaas,ik vind het fijn een keer wat te lezen wat ik en anderen ook begrijpen kunnen.we zijn niet allemaal zo hoog geleerd en poetisch aangelegd als jouw :) dan wil ik bij deze mijn excuses aanbieden voor het verkeerd begrijpen van je uitleg een stukje terug.ik dacht dat het negatief bedoeld was.verder ben ik het wel met je eens over dat wij zeer beperkt zijn ondanks onze inspanning.soms wil het niet lukken en soms wel.die voorbeelden die je noemt dat herken ik ook wel.ik ken ook iemand die totaal niet vissen kan.zijn rig zou geen enkele karpervissers hier op het board gebruiken.pleurt het zo in het wier en trekt hem terug."hij ligt wel goed zegt die" haha.nou hij was de enigste die vis ving.ongelooflijk !

nogmaals K.vdh mijn excuses.
Dennis Wageningen
Berichten: 37
Lid geworden op: 16-12-2010 17:10
Locatie: Stolwijk

16-12-2010 17:27

hallo,

Ik heb de filmpjes ook gezien en ik moet wel zeggen dat ik zelf altijd wel goed vang op de snowman. Ik vis wel met kleine boilies 15 en 10mm en heel soms 18 en 10mm erop. De filmpjes zijn wel aardig gemaakt moet ik zeggen. Hoop dat er meer komen om een betere conclusie te kunnen trekken.

Vang zelf wel goed met een groene pop up van Mainlin aan een ring op de hair die veel vrije ruimte heeft om te schuiven.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-12-2010 17:53




kijk eens naar de tijd in beeld, óf hij drilt heel snel, óf de vissen schieten allemaal los
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

16-12-2010 17:55

Klaas, Allen,

Onderstaande is een filmpje zonder commentaar(staat hierboven al eens, maar nu nog een keer), hier zocht je toch naar?

http://www.youtube.com/watch?v=46BAo4Ee ... re=related

Mijn interpretatie:

Haakaasopname 1 (1.11min):
- Vis neemt min of meer per ongeluk het plastic aasje op (is geen sprake van gericht opnemen van het aas, kijk maar naar de vis die er eerder vlak langs gaat). Heeft mogelijk of waarschijnlijk met de blinde hoek van de vis te maken aangezien hij zeer dicht op de bodem aast en ook dicht bij de bodem aan komt zwemmen.
- Het haakaas ligt bijna op het lood waardoor de kans op een diepe haakaasopname natuurlijk ideaal is (denk aan strekken van de onderlijn).
- Vis moet een behoorlijk eind omhoog bewegen voordat hij geprikt wordt door de lengte van de onderlijn en het feit dat de onderlijn dus helemaal in een bocht ligt. Een karper op een water met hengeldruk had het aas misschien al uitgespuugd?
- Inhaking succesvol.

Haakaasopname 2 (1.36min):
- Haakaas wordt zoals het lijkt vrij gericht opgenomen, vis komt ook van wat hoger aanzwemmen (visuele attractie) en heeft minder last van zijn blinde vlek.
- De onderlijn ligt gestrekt en de aanzwemroute is niet ideaal voor haakaasopname doordat de gestrekte onderlijn bijna geen kans meer geeft voor het aas om naar binnen te gaan.
- Vlak voor de aasopname houdt de vis in en laat hij zich in de stroming hangen. Door dit afremmen hangt de vis bijna stil bij de haakaasopname en wordt hij meteen geprikt. De onderlijn ligt immers al gestrekt en het contact met het lood is er direct. Een vis die sneller had geaasd had je in deze situatie met de gestrekte onderlijn hoogstwaarschijnlijk gemist.
- Inhaking succesvol


Wie interpreteert de volgende inhakingen of heeft een andere gedachte bij mijn interpretaties?


Groet Bart
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-12-2010 17:57




kijk eens naar de tijd in beeld, óf hij drilt heel snel, óf de vissen schieten allemaal los[/quote]

dat noemen ze een compilatie,of moet die 24 uur lange films gaan maken,word ook zo saai he
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

16-12-2010 21:11

K. van den Herik schreef:Harnold,

Heb ik ergens nog rontgen opnamen van


Ik snap wat je bedoelt Klaas :Jan J en Nand S, prachtige opname's , staat ook nog in een De Karper van de KSN (foto's).

Maar dat is niet wat ik bedoelde .

Het ging mij meer om met welke snelheid de karper komt aangezwommen, draait hij weg van het lood, of ligt hij op het aas , of probeert de karper ons aas al zwemmende ff mee te pikken. Om maar een wat variabelen te noemen.
Veelal is het toch m.i. wel mazzel dat we er weer eens één vangen...
Overigens lijkt het bij enkele beelden wel of ze met het aas spelen(nieuwsgierig???) ipv dat ze echt geneigd zijn om het op tepakken of te vreten....

gr Harnold
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

16-12-2010 21:53

zijn allemaal leuke filmpjes heb de meeste al eerder gekeken.
Maar als je de hele berg bekijkt ook pb niemand uitgezonderd, dan kom je toch tot de concluzie dat elke rig faald en op zijn tijd vangt.
Ik kan Klaas in zijn stukjes begrijpen de rigs zien er soms lomp uit, hoofdlijn niet op de bodem als je wil kan je dat allemaal zelf zien.
Iedereen die nadenkt en veel probeerd komt wel eens in de prijzen en de gene die gewoon alles na-aapt ook.

Het belangrijkste is op het goede water en veel tijd, dan kun je zelfs met een rig uit 1984 nog hele grote vissen vangen.