Stelling: Het vangen van karper berust veelal op een toeval.


Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-11-2010 11:39

Ben van mening dat dit als we met een vastlood systeem vissen zeker van toepassing is. Afgelopen zaterdag werd mijn mening alleen al gesterkt doen ik keek naar de filmbeelden die vertoont werden door de mannen van het PB team Koen,Martin en Daniel. Tijdens de KSN meeting in Bunnik bleek namelijk dat de haak meestal helemaal niet in de bek van de karper zat tijdens de aanbeten. Of de aanbieding (snowman) hier een rol speelde kan natuurlijk. Dat de karper grote moeite had met het opzuigen ze zaten er regelmatig naast was opvallend. Ook werd de popup regelmatig in de bodem gedrukt in plaats van opgezogen. Je leest verder zoveel dat de gehele aasplek met noem maar voor het gemak 2 kg bollen helemaal leeg is. Op de ene na je zit dan met de vraag hoeveel keer zal de karper pogingen in het werk gesteld hebben om het in de bek te nemen? Tijdens waarnemingen in mijn vijver valt het op dat nieuw aas altijd een aantal keren snel uitgespuugd word dit in tegenstelling tot het vertrouwde wat ze krijgen. De nieuwe smaak boilie (geen haak) wordt even voorzichtig voor in de bek genomen en dan al snel weer uitgespuugd Dat het aas zeker bij instant vissen dus voor in de bek blijft waarna het uitgespuugd wordt zonder te kunnen haken werd door de beelden bevestigd. Of je moet aanhanger zijn om je haak altijd tegen je boilie aan te bevestigen, kan er die er bij zweren.

Dat er komend voorjaar door PB een loodsysteem op de markt gebracht wordt waarbij het lood bij een aanbeet direct van je rig los komt (niet van je lijn of die moet breken)is toe te juichen. Het belang ervan werd tijdens het vertonen van de beelden een ieder duidelijk.

De gedachte dat bij één piep er vaak spraken is van een lijnzwemmer kan naar daarmee naar het rijk der fabeltjes. Een brasem die in staat 140 gram lood in het rond te laten zwaaien en er maar een piep van voort komt was opvallend. Temeer daar er met gevlochten lijn gevist werd naar ik begrepen heb. Was een erg leerzame ochtend waarbij gelukkig nog vele vragen onbeantwoord bleven.

Groet,
Peter
Laatst gewijzigd door pj otte op 24-11-2010 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

24-11-2010 11:49

ik ben s aan het expirimenteren geweest met de haak juist 'boven' de boilie, een boilie op de lijn geregen, toen de haak (met lange steel) daarna de boilie in het oog vd haak gedrukt, haak 'versierd' met foam (zelfde kleur als de boilie in dit geval) dit foam dezelfde flavour meegegeven als de boilie. heb dit in de winter geprobeert en ik ving er ook nog mee, of dit nou hierdoor kwam weet ik niet cker, maar de haak zat wel prima in de lip, daarvoor had ik nauwelijks wat gevangen op die plek, maar wel telkens 'piepjes'gehad.

gr kenny
pluk de dag, ga vissen!!!
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

24-11-2010 13:32

Dus als ik met 140 gram lood zit krijg ik geen valse piepen meer er is niets dat tussen hengel en lood mijn lijn mee kan pikken.

:o zit er geen vis ook.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-11-2010 14:11

Naamgenoot, :wink:

Nogmaals op de filmbeelden zag je een gehaakte brem die in staat was het lood 140 gram gelijk als met touwtje springen te laten rondtollen. De enkele piep meer niet was waar te nemen op de filmbeelden. Of een lijn zwemmer instaat is betwijfel ik ten zeerste om dan een piep af te gevan. Of het moet net als haken van een karper een toevalstreffer zijn. :roll:

Groet,
Peter
Ronnie groenensteijn
Berichten: 134
Lid geworden op: 26-09-2009 09:07

24-11-2010 14:11

:D :D :D :D erg scherp peter
Peter andrade schreef:Dus als ik met 140 gram lood zit krijg ik geen valse piepen meer er is niets dat tussen hengel en lood mijn lijn mee kan pikken.

:o zit er geen vis ook.
Thuis vang je niks !
Harry Krael

24-11-2010 14:30

Voor een groot deel van de karpervissers of karpervangers gaat deze stelling mijns inziens wel op, met name voor diegenen die het zg. statisch karpervissen uitoefenen. Voor de echte pen (karper) vissers gaat dit niet, dan wel in veel mindere mate, op.
K. van den Herik

24-11-2010 14:38

Voor de echte pen (karper) vissers gaat dit niet, dan wel in veel mindere mate, op.


Maar goed dat er zo weinig van zijn: de wereld zou te klein worden...
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

24-11-2010 14:56

Ik ben erg benieuwd op watvoor afstand er dan werd gevist als er nota bene met gevlochten lijn een brasem het lood in de rondte laat slingeren met slechts 1 piepje. Watvoor waker (hoe zwaar) en onder watvoor hoek hing die waker?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-11-2010 15:15

Komende vrijdagavond op de KSN regio meeting van Brabant in Tilburg zullen naar ik verwacht dezelfde beelden vertoont worden. John Cayers zal daar op zijn imposante wijze ook onderwater beelden van PB laten zien. Ongetwijfeld zal hij hier meer over kunnen vertellen. Zag zaterdag vele monden van verbazing open gaan toen de beelden vertoont werden.

Penvisserij en staties vissen is qua visserij een wat ander verhaal. Zou hier ook weleens onderwater beelden van willen zien hoe de aanbeten tot stand komen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

24-11-2010 15:35

Toeval of vastberaden? Je ziet met oppervlakte aas vaak dat het aas coute que coute naar binnen moet. Al ligt er een dikke tak in de weg.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-11-2010 15:39

Is dit hetzelfde filmpje die hier al eens de revue gepasseerd was, waar Daniel uitleg bij heeft gegeven?

Persoonlijk denk ik, m.n. getriggert door de toevoeging dat PB al onze problemen wel even op gaat lossen door een ander lood(systeem), dat het een aardige reclame campagne aan het worden is. Alhoewel ik er ook nog steeds vn uitga, wellicht tegen beter weten in?, dat KSN leden wel echt scherpe vragen hebbe gesteld?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-11-2010 16:08

Directe oplossingen voor de stelling nee, wel een constatering dat vele ook hier op KWO menen iets te hebben wat er op lijkt. Koen pretendeerde zaterdag zeker niet dé oplossing te hebben, zou die wel willen :lol: :lol: Iets anders is het loskomen van je lood. Dat door het kopschudden vissen verspeeld worden als het gewicht van je lood zo rondslingert wil ik best aannemen en dit niet of sporadisch tot een piep leid. Nu hier een goede oplossing voor is en tegelijkertijd je met een veiliger systeem vist. Vind ik het zeker een aanwinst in mijn visserij. Daar kun je het mee eens zijn of niet.

Groet,
Peter
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

24-11-2010 16:15

Monden vallen wel meer open van verbazing tegenwoordig daar is niet zoveel voor nodig in de karperwereld.

Het vangen van karpers berust trouwens niet op toeval maar op een goede voorbereiding dat is wat ik heb geleerd en dat is ook wat keer op keer in mijn visserij naar voren komt ongeacht het type water dat ik bevis.

Ga ik voeren op de goede plek dan vang ik gewoon mijn vissen of dat nou met de pen is,drijvend,of met loodsystemen,het ontbreekt veel vissers gewoon aan inspelen naar de omstandigheden.

Je kan het je zo moeilijk maken als je wilt neerploffen op een plek en er een paar bollie,s inschieten is in mijn ogen niet de manier dat het soms goed uitpakt,tja die dagen heb je weleens he!,maar ik reken er niet op.

Dat was het toeval gedeelte.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-11-2010 16:45

Voor wat betreft rigs/lood etc. krijg ik de indruk van een oplossing die gezocht werd voor een bedacht probleem, waarna de oplossing zelf een probleem werd. En daar is nu weer een oplossing voor? Enigzins relativeren ten opzichte van de geschiedenis kan geen kwaad in het karperwereldje.

Verder kan het vangen van een karper natuurlijk geen toeval zijn als je er bewust op vist, maar dat maakt mijn voorganger al duidelijk.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

24-11-2010 16:57

Toeval is het zeker niet, een korte standaard rig werkt nog steeds in de meeste gevallen erg goed. Het filmpje ging vooral over de opname van een snowman-presentatie en je zag duidelijk hoe vaak de combinatie tegen de bodem werd gedrukt, omdat de vissen met de lippen nagenoeg tegen de bodem aasden. Volgens mij was dit aardig te verhelpen geweest door met een normaal zinkende, enkele boilie te vissen. Of inderdaad een snow-girl te gebruiken, dus halve zinker, halve pop-up op elkaar.

Mijn conclusie is wel dat ik komende nacht de hengels weer eens met zinkers beaas, in plaats van de nagenoeg standaard snowman. Teveel valse piepen gehad de laatste tijd en juist toen ik 2 weken terug op 1 hengel alleen een zinker had gemonteerd, ging deze tweemaal af met 2 grote vissen als resultaat.

Vandaar dat mijn mond ook redelijk open hing na film en commentaar, en het kwartje ineens alsnog viel...

PS Dat vissen kopschudden na inhaking, ook als ze "maagdelijk" zijn, was toch hopelijk al een tijdje bekend. Sinds de DVD "Tot op de bodem" is de oplossing hiervoor toch ook grotendeels geboden.
Laatst gewijzigd door Kees Verheij op 24-11-2010 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-11-2010 17:01

Mooi dat je tevreden bent met je visserij ik ook hoor ook na een week Frankrijk en het liep niet echt om wat voor rede dan ook. Zou het anders zeker geen halve eeuw hebben volgehouden.

Waar het mij hier om gaat de vraag hoeveel aanbeten heb ik nodig snowman al dan niet om een vis te landen. Hoe vaak komt het voor dat je vis het aas voor in zijn bek neemt waarbij je haak er mooi buiten blijft bungelen? Dit punt je niet afvragen is enkel weggelegd voor wereldvreemde onder ons??

Groet,
Peter
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

24-11-2010 17:40

Ben er zaterdag niet bij geweest,vond mijn boot belangrijker.
Ik heb zelf het 2 keer mogen zien dat er een vis op een voerplek kwam in kraak helder water en beide keren hing hij zich in de kortste keren op aan mijn semi vastloodsysteem, mijn lood komt al jaren van de rig af (wat is nieuw). Maar dat er dingen gebeuren onderwater daar is iedereen van overtuigd. De meningen verschillen nog wel eens .
Wat wel apart is dat een hoop mensen er inteligentie in zien of er een van te voren bedacht plan word uitgevoerd.
Als karpers zo slim waren aten ze wel met een lepel.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-11-2010 17:57

Kees,

Je bent goed bezig :wink: Lepel, vork en mes zal je bedoelen zo in de trant van zag twee beren broodjes smeren. :lol:
Gebruikersavatar
John Berg
Berichten: 39
Lid geworden op: 29-07-2008 10:52
Locatie: Meeuwen

24-11-2010 18:22

Peter O,

Volgens mijn berichten komt Jeroen Neef a.s. vrijdag naar Tilburg.
John komt nu in Februari de onderwaterbeelden laten zien.

Gr JOHN
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-11-2010 19:03

John,

Kan zijn dat er net als bij Prorail iets fout gegaan is onderstaande heb ik van de KSN site afgehaald. Hoop niet dat Jeroentje vrijdag komt kan helaas niet speel er namelijk ook nog een klein rolletje in heb ik vernomen. Moet het dan missen,snik,snik.

Groetjes,
Peter


Het is weer de hoogste tijd voor onze regioavonden.

Jullie zijn weer van harte welkom op ons vertrouwde adres, en dat is voor de nieuwkomers,

Clubhuis van de Ruischvoorn Centaurusweg 140 5015 TA Tilburg tel. 0135440522

De data’s zijn vrijdagavond:

26 November 2010 John Cayers Onderwaterbeelden

14 Januari 2010 Michel Slootweg Karpervissen een leven lang

25 Februari 2010 Jeroen Neef Dvd over zijn visserij

Programmapunten onder voorbehoud!

Helaas deze uit mijn mailbox, snik Jeroen.

26 November 2010 Jeroen Neef Dvd over zijn visserij
14 Januari 2010 Michel Slootweg Karpervissen een leven lang
25 Februari 2010 John Cayers Onderwaterbeelden
Programmapunten onder voorbehoud!


Kees, kijk niet zoveel DVD geen tijd zit liever aan de waterkant :wink:
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

24-11-2010 19:29

Toeval bestaat niet. Dat heb ik al vaak gehoord tenminste.

Ik vind het wel grappig dat deze nuchtere hollanders nu op onderzoek uitgaan en constateren dat de in engeland zo populaire snowman helemaal niet zo geweldig is asl iedereen geloofde. Ik heb de meerwaarde van de snowman nooit begrepen, een pop-upje om het gewicht van je zinker op te heffen terwijl je voerboilies gewoon in de drek liggen? Schiet mij maar lek.

Ik ben benieuwd of de populaire KD rig en chod rig ook nog ontmaskerd gaan worden door deze mannen.

De keren dat ik vissen op mijn stek heb zien azen waren ze snel de lul, daar kwam echt geen 5 keer opnemen en uitspugen aan te pas. En dat aan een doodsimpele rig.

Wanneer komen deze beelden online trouwens?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-11-2010 19:52

Eus,

Ben zelf ook benieuwt wanneer het eerste rig museum geopend wordt. In Engeland is er al heb ik vernomen.


Afbeelding

Britsrigmuseum te Londen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-11-2010 22:17

Peter O,

Wanneer je altijd en op elk water met zware en vast lood systemen met welke rig dan ook vist, ben je ook helemaal geen goede visser.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-11-2010 00:35

Volgens mij, weten maar weinig mensen hoe een karper nou eigenlijk aast.

Het snowman verhaal hebben we het al uitentreuren over gehad.
Als je met een afwijkende bovenste bol vist, en de vist aast op je onderste bol …
Begin ik er toch weer over.

Leeggegeten voerplekken en alleen mijn haakaas blijft over.
Is dit misschien puur een mechanisch probleem?
Op de een of andere manier krijg ik die bol niet naar binnen, na een paar keer proberen, laat ik die bol natuurlijk links liggen. Kost me alleen maar energie.

Als een karper met nieuw aas geconfronteerd wordt, gaat ie eerst proeven en daarna beslissen of het al of niet de moeite waard is om er op te gaan azen.

Dat bij instant vissen het aas alleen voor in de bek blijft is natuurlijk grote onzin.
Stel ik voer verspreid 200 bollen, na een aantal bollen weet ie heus wel of ie al of niet wat aan die bol heeft.
Heb je pech, laat ie de rest liggen. Heb je een goed aas en hij gaat er op azen, dan vang je vis!

Een tip voor onze grote vrienden van PB, ga ook eens back to basics.
Voeren en vissen met dezelfde bol, een simpele rig, strakke lijn, slappe lijn etc…
Leren we waarschijnlijk veel meer van en ben ik dan ook zeer benieuwd naar.
Please.

Dat nieuwe loodsysteem snap ik niet, ik kan toch ook gewoon met een vrijloopsysteem vissen?

Lijnzwemmers, hoe vaak heb je daar nou last van? Ik denk zelden tot nooit.

Eén piep, vind ik altijd zeer verdacht, vooral als daarbij mijn hengeltop ook nog beweegt.
Meestal een gemiste kans? Volgens mij wel.

Alternatief (voor het geval ik er helemaal naast zit), een ouderwetse bolt rig?
Heb nog wel een doosje blobhaken nr. 2. van Partridge.
Moet je waarschijnlijk wel wat manipuleren met je haakaas.

We zullen zien.

Overigens, toeval bestaat niet, dat beest heeft natuurlijk ook zijn beperkingen.
Als ie zo slim was als een chimp, of bonobo hield ik vandaag nog op met vissen!
K. van den Herik

25-11-2010 07:24

je vangt ondank, maar dankzij wat technieken, strategien etc kan het beter.

En het staat niemand in de weg om zelf beelden te maken toch?