Stelling: Het vangen van karper berust veelal op een toeval.


Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-11-2010 08:22

Wie stelt hier dat de mannen van PB er geen andere systemen op na houden. Lijkt me logisch om bij opnames waar veel tijd in gaat zitten elk gangbaar systeem goed uit te pluizen wat de voor en nadelen zijn. Komend jaar worden er weer opnames gemaakt. Ga er vanuit dat dan weer een ander systeem aanbod komt. Weet van Martin Post dat hij een grote experiment freak is om maar iemand te noemen.

Conclusies verbinden van wat zich onderwater afspeelt blijft gelukkig discussie vol. Zonder die beelden lijkt me het aan de bovenkant erg lastig te voeren?
Een andere vraag dan, hoeveel % denk je te scoren van de vissen die langs je aas komen?
Denk je dat je het maximale uit je aanbieding haalt.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-11-2010 09:34

Hilco Meijer schreef:Dat bij instant vissen het aas alleen voor in de bek blijft is natuurlijk grote onzin. Stel ik voer verspreid 200 bollen, na een aantal bollen weet ie heus wel of ie al of niet wat aan die bol heeft. Heb je pech, laat ie de rest liggen. Heb je een goed aas en hij gaat er op azen, dan vang je vis!


De observatie dat het opgenomen voer schijnbaar achteloos uit de bek valt, die klopt wel. Wat er in de bek gebeurd is helemaal niet zichtbaar. Maar dat dit allemaal bewust is, en echt overeenkomt met uitspuwen betwijfel ik sterk. Je moet bedenken dat aas zich in water heel anders gedraagd dan een aardappel op ons bord. Stel je eens voor hoe het er voor ons uitziet in een wereldje waarbij ons eten enigzins zweeft en een beweging van ons zonder aanraken een verplaatsing van het eten veroorzaakt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

25-11-2010 09:39

Hilco Meijer schreef:Dat bij instant vissen het aas alleen voor in de bek blijft is natuurlijk grote onzin. Stel ik voer verspreid 200 bollen, na een aantal bollen weet ie heus wel of ie al of niet wat aan die bol heeft. Heb je pech, laat ie de rest liggen. Heb je een goed aas en hij gaat er op azen, dan vang je vis!


[/quote]

Hoe bedoel je dit dan? Op het gebied van voedingswaarde? Knap beestje dan..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

25-11-2010 09:51

Sven,

Dat fenomeen komt uit engeland.

Daar aan de plaatselijke pispotvijver zitten 12 vissers op 14 karpers te vissen. Alle 12 voeren ze 15 bollen. Zodra de bel gaat voor de voertijd (pavlov) racen de karpers alle voerstekken langs, proeven 1 bol en gaaan in de midden liggen bekijken welke de beste is en op DIE plek gaan ze azen.

Je begrijpt, dat de eerste die 10 bollen voert er 1 vangt?


http://googleads.g.doubleclick.net/page ... jtCJcDlAIQ
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-11-2010 12:26

Als de karper zou weten wat hij aan het eten was of is zou hij het wel laten om door te gaan met eten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

25-11-2010 12:35

Dit is wel weer heel frappant. Vorige week had ik op alle hengels dus weer een snowman presentatie en heb ik alleen wat piepen gehad, nu de hengels beaasd met zinkers en pak ik weer twee vissen. Dit alles op een voerstek die ik om de dag, en al weken lang, matig bevoer. Ik ben bang dat die snowman mij vissen heeft gekost. Hoewel ik er ook genoeg op gevangen heb, maar ik vraag me nu wel in gemoede af of dit dankzij, of ondanks was. Ben bang dat het woord ondanks op heel veel situaties van toepassing is...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

25-11-2010 17:38

Weet je vraagt iemand zich eigen wel eens af over omstandigheden ?
Het water waar gefilmd word is ondiep, meestal erg helder en een schone bodem (hard). Nu weet ik ook wel dat dit niet anders kan als er een meter modder staat is de camera weg, maar toch je krijgt een eenzijdig beeld.
Vissen in helder water wat ondiep is de vissen gedragen zich anders.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-11-2010 18:05

Dat niet alleen Kees, het zijn altijd opnamen op een zorgvuldig onderhouden voerplek. Instant vissend zal de reactie van de vis ook behoorlijk anders (kunnen) zijn.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

25-11-2010 19:12

Rivier Kees,

Gaat 't om het formaat of een bepaald signaal dat de pop up afgeeft?

Stel je snowman is 35 mm hoog. Wordt een zinker van 35 mm ook geweigerd?
Stel je zinker is 20 mm hoog. Wordt een snowman van 20 mm hoog wel geaccepteerd?
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

25-11-2010 21:03

Dave, het gaat duidelijk niet om het formaat, ik viste met een 20 mm bol en een ong. 10 mm popup. Een 20 mm en een halve 20 mm. boilie daarop is dus even groot en vangt wel. Ook 24 mm. haakte vannacht en vanmorgen 2 vissen. Ik denk ook niet dat het formaat een probleem is, want ik heb op de rivier genoeg vissen gevangen op 2 24 mm boilies. Ook op een 24 mm met een 20 mm fluo erop trouwens. Echter, dit laatste lijkt ondanks en niet dankzij te wezen, na het bekijken van die beelden. Het is puur een bepaalde manier van azen (vlak boven/tegen de bodem, die de hakingskans van de snowman negatief beinvloedt. Karpers die wat "hoger" azen, zullen m.i. zonder problemen gehaakt worden.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

25-11-2010 21:26

wat een wetenschap Heren!!
Er zullen mijn inziens altijd vissen zijn die je om de een of andere reden niet haakt.... Dat hoort er ook een beetje bij. :wink:
Je zult er zeker kunnen missen door een Snowman te gebruiken, maar misschien ook extra vangen door de visuele prikkel....
Vis zelf graag met een snowman. Weet niet of ik in die gevallen meeer had gevangen met een zinker......
Gewoon blijven experimenteren.

Maar waar ik wel van schrik, is het systeem waar je het lood altijd kwijt raakt!!!
Het zou me niet om die euro 1,50 gaan, maar denken we als Vissers ook nog aan het milieu???
Het kan toch niet de bedoeling zijn om bij iedere beet je lood te verliezen!!!!!
Dat zou ik echt WAANZIN vinden.....

Groeten de milieu-bewuste :wink:
carpangling rocks society sucks
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-11-2010 22:09

Maar waar ik wel van schrik, is het systeem waar je het lood altijd kwijt raakt!!!
Het zou me niet om die euro 1,50 gaan, maar denken we als Vissers ook nog aan het milieu???
Het kan toch niet de bedoeling zijn om bij iedere beet je lood te verliezen!!!!!
Dat zou ik echt WAANZIN vinden.....


Milieu-bewuste,

Zou erg gek zijn dit te propageren je bent dan inderdaad geen knip voor je neus waart. Het antwoord is dus al gegeven, enkel bij een lijn breuk raak je lood kwijt. Niet meer dan een onderlijn met een dicht geknepen haak is het wat de vis meedraagt. Vis je met lijnen dikker dan 0,40 vrij van obstakels dan is het risico minimaal dat je vis kans heeft in de problemen te komen. Mooier kun je het niet maken dacht ik, of zit ik er naast?

Groet,
Peter
K. van den Herik

26-11-2010 06:43

deze keer niet... :P
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-11-2010 06:53

Toch wel een beetje, Peter...

Hij zei:
Etienne Joha 2 schreef:Waar waar ik wel van schrik, is het systeem waar je het lood altijd kwijt raakt!!!


Dus niet specifiek over dit of dat, maar HET systeem waarbij je ALTIJD je lood kwijtraakt..

Dan heeft ie wel weer gelijk...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

26-11-2010 08:15

Volgens mij gaan we nu een potje langs elkaar heen praten en interpreteren :-).

Peter is het met Etienne eens, Klaas weer met Peter .... en Sven met allen maar omschrijft het een beetje raar?

Systemen waar je altijd het lood kwijt raakt = stom!
Systemen waarbij dit gebeurd in geval van lijnbreuk = goed!
Systemen waarbij de onderlijn de zwakste schakel is = beste!
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
K. van den Herik

26-11-2010 12:40

als na lijnbreuk niets anders rest dan een onderlijntje is dan toppie joppie.

Lukt ook met 65/100e btw, bij mij wel...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-11-2010 15:17

Heeft wel niets met de stelling te maken maar toch is het weer een stap voorwaarts. Zou mooi zijn als HSV ,betaalwateren en federaties de verplichting stellen om met alleen met dergelijke systemen te mogen vissen op hun wateren. Ik zou er een groot voorstander van zijn. Is namelijk niet alleen in het belang van de gezondheid van de karper maar ook van ons. De buitenwacht als critici heeft daarmee geen stok op dit punt meer om te slaan.

Wie neemt straks de eerste stap als het op de markt is gebracht?

Bij een onderlijn als zwakste schakel blijven er procentueel meer risico's aan verbonden. Is je onderlijn 15 cm lang kan er voor 99% geen cm meer bij komen als je lijn breekt.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

26-11-2010 15:48

Tuurlijk we hebben nog geen regeltjes genoeg !

Borreltijd weer begonnen ?

Idioterie!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

26-11-2010 15:58

Peter,

Nu moet jij toch echt ff helpen hoor, mijnheer cryptisch :oops:

Bij een onderlijn als zwakste schakel blijven er procentueel meer risico's aan verbonden. Is je onderlijn 15 cm lang kan er voor 99% geen cm meer bij komen als je lijn breekt.


Aan u de vloer om dit uit te leggen, als ik u dan weer begrijp zal ik mijn tegenwerpingen ook bekend maken hier.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

26-11-2010 15:58

Ik snap niet waarom we raar staan te kijken wanneer een karper alleen de boilie pakt en het haakje buiten de bek bungelt.

Is het niet zo dat karpers ook in staat zijn een puntje van een broodkorst te pakken? Vis verdwijnt uit zicht, is een aantal tellen uit beeld, aanslaan en niets. Vaak genoeg meegemaakt. Helemaal stom zijn ze niet. We hebben ze zelf geleerd hoe je de haak kan ontwijken. Als je geen handjes hebt, dan maar met het mondje.

Hoorde jaren geleden van Engelse beelden waarop iets dergelijks te zien is wat nu door PB op beeld is gezet. Verklaart voor mij de runs die je kan hebben van een seconde of 2. Hengel oppakken en niets voelen of je hengel willen oppakken maar dan al geen piep meer horen.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

26-11-2010 16:38

Dave beetje kort door de bocht, zijn dat geen graskarpers?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

26-11-2010 16:59

Die korte runs?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-11-2010 17:04

Marc,

Als zwakste schakel wil nog niet zeggen dat in alle situaties je onderlijn als eerste knapt. Zeker als je vist met in mijn ogen dunne lijnen als 0,35 kan je tegen die lijnbreuk problemen aanlopen. Hoe vaak vissen vele niet op voor hun onbekend water waar elke kennis van de bodem ontbreekt. Bij het systeem wat ik van PB gezien heb (mogelijk zijn er meer) bij een lijnbreuk je rig gemakkelijk los komt van hoofdlijn en lood. Dat er nu al zijn die met dikkere lijnen vissen 0,50 en zeker 0,60 werpt wel lastiger. Elk voordeel heeft ook weer zijn nadeel ha,ha sluit lijnbreuk aardig uit. Daarbij komt dat vele als zunige Hollanders (Dagobert Duckjes) veel te weinig onze hoofdlijn goed controleren mag eens een paar meter lijn kosten. Heb het hier wel in algemene zin voel je dus beslist niet aangesproken.

Ga nu lekker borrelen en uit eten zij die naar de waterkant gaan succes.

Peter
Peter
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

26-11-2010 17:19

Peter,

Als je weer ontnuchterd bent ....

Ik zeg toch niet OF, het mag ook EN zijn?

Denkt daar maar eens over na :oops:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-11-2010 02:10

Hilco Meijer schreef:Dat bij instant vissen het aas alleen voor in de bek blijft is natuurlijk grote onzin. Stel ik voer verspreid 200 bollen, na een aantal bollen weet ie heus wel of ie al of niet wat aan die bol heeft. Heb je pech, laat ie de rest liggen. Heb je een goed aas en hij gaat er op azen, dan vang je vis!



Hoe bedoel je dit dan? Op het gebied van voedingswaarde? Knap beestje dan..

Sven van Anrooy


Wat is een goed aas?

Tegenwoordig is attractie het toverwoord, predigest, vrije amino’s en noem het allemaal maar op.

Vaak werkt een simpele bol beter.

H.