Polen en karpers


mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

30-11-2010 17:00

Misschien een dom idee: als ze nou die vergunning een tientje duurder maken, is al gauw een miljoen ofzo, daar moet je toch een paar mannen zonder werk, van op pad kunnen sturen??
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-11-2010 17:45

Mark ben het met het begin van je zin helemaal eens.
Vissen is een hobby, geen religie!
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

30-11-2010 21:47

Aart Lokhorst schreef:Daarnaast de 'invasie' ieder weekend in heel Nederland langs de Duitse grens (tot wel een 100 km nog verder dan de grens) van vissers die in Duitsland werken en wonen o.a. Russen, Kazakstanen, Roemenen, Bulgaren en noem maar op, die daar geen Prüfung kunnen halen vanwege hun gebrekkige taalvaardigheid in het Duits en dus als alternatief in Nederland komen vissen. Trouwens niet alleen in Nederland, maar ook in België en Frankrijk speelt zich dat af.


Aart, hetgeen ik niet begrijp; Waarom kiezen deze mensen er voor om liever in Nederland/België/Frankrijk dan in Duitsland de wet te overtreden? Meeneemverbod vs fisherprüfungsplicht?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-12-2010 09:59

Mark, een tientje per Vispas erbij brengt ca. 5,6 miljoen Euro per jaar op, mits het verkochte aantal vispassen hetzelfde zou blijven. En daar zit nu net de kneep, met een tientje meer is n.l. de verwachting dat een behoorlijk deel van de recreatievissers af zullen vallen en dus gooi je zo het kind met het badwater weg.
Maar het is niet zo moeilijk hoor, er zijn nog legio HSV-en met veelal heel veel geld op de bank die nog niet 1 vrijwillige BOA in dienst hebben, geldt ook nog voor een aantal Federaties die nog maar mondjesmaat BOA's in dienst hebben terwijl financiering van vrijwillige BOA's niet het probleem is.
Kortom, HSV-en en federaties moeten veel actiever worden in dit opzicht als je het meenemen van teveel vissen c.q. karper en snoek wilt voorkomen. En vissers kunnen hierbij helpen door dit bij hun HSV voor te stellen.
Alleen maar mekkeren op dit board over dit soort zaken zal in ieder geval niks oplossen...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-12-2010 10:09

Ruben, de werkelijkheid is dat heel veel van die mensen absoluut de wet niet overtreden. Vaak is gebrekkige voorlichting buiten Duitsland in hun eigen taal
sterk onvoldoende geregeld waardoor zij feitelijk vaak ook niet van de geldende regels op de hoogte zijn.
Daarnaast moeten we niet vergeten dat ze hier 15 dode vissen van tenminste 15 cm in bezit mogen hebben en dus ook mee mogen nemen, waaronder op bepaalde wateren ook snoekbaars, soms ook snoek en bij uitzondering karper. En in Frankrijk mogen ze nog veel meer meenemen op de meeste wateren, waaronder ook karper beneden de 60 cm.
Wat in België de regels zijn weet ik zo niet, maar daar is ca. 70% van alle wateren privé en dus niet te vergelijken met Nederland.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-12-2010 12:25

Aart hoe snel is dan bv 50.000 euro eigen vermogen verdampt aan loon en onkosten voor een BOA of liever een aantal?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-12-2010 12:52

Welke loonkosten Douwe ?

De meeste federatie BOA's zijn slechts vrijwiligger en vangen max 1500 euro per jaar als vrijwilligersvergoeding.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-12-2010 13:46

Dat kan; maar goed werken is een dagtaak zeker als er ook nog stroperijtaken bij komen en dat lijkt mij meer dan vrijwilligerswerk.
Om in mooi weer met een bootje vissers te controleren is leuk werk, minder wordt het als je nachten lang moet posten om stropers te pakken met een groot risico op een verzet.
De vergoedingen moeten zichzelf terug betalen in de vorm van bekeuringen??
Is het dan nog wel vrijwilligerswerk?

Wie is de werkgever van die vrijwilliger?
Vindt die dat vrijwilligerswerk risico,s met zich mee mag brengen, agressie met een kans op een ziektewetperiode.
Zomaar een paar vragen die bij mij opkomen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-12-2010 16:17

Douwe, ik ken de situatie niet overal precies. Maar alle 38 BOA's bij de Federatie Oost-Nederland zijn vrijwillige BOA's d.w.z. dat zij maximaal dus 1500 Euro per jaar + wat voor gereden km's krijgen. Hun werkgevers zijn o.a.: politie, marechaussée, SBB, Natuurmonumenten, Landschap stichtingen, Gemeenten etc.
Op zich is met deze constructie toch niets mis mee en vrijwillige BOA's zijn meestal meer gemotiveerd dan dat het beroepsmatige BOA's betreft.
De meeste Federaties en HSV-en kunnen zich in de huidige omstandigheden ook geen beroepsmatige BOA's permitteren. Als zij echter maar actief zijn worden die BOA's ook wel gevonden.
Ideaal? Wellicht niet? Maar er moet nu eenmaal geroeid worden met de riemen die men heeft...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-12-2010 18:46

Mee eens.
Vissen is een hobby, geen religie!
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

01-12-2010 22:26

Aart, ik geloof ook niet helemaal dat er in dit topic moeilijk wordt gedaan over vijftien vissen van 15cm+. Het zijn voornamelijk de grote vissen waarin de problematiek van de klagers alhier zit en waar het mijns inziens iemand die "voor de pot" vist ook om te doen is. Karper en snoek zijn dan voor deze vissers ook de mooiste vangsten. Zoals je zelf al aangeeft zijn er zijn nogal wat vissers die voor de pot vissen, dat is vrij normaal in alle landen ten oosten van onze grens. Hobby's komen met welvaart, daarvan zijn onze verdere oosterburen lange tijd van verstoken geweest. Vissen is in hun ogen een zaak van voedselvergaring en niet een hobby zoals bij ons. Eigenlijk vrij logisch dus dat ze vis meenemen, vindt het daarom ook een beetje jammer dat ze hier altijd afgeschilderd worden als een stel halve garen. Maar om nu te zeggen dat ze in de meeste gevallen niet de wet overtreden lijkt mij onlogisch, ik denk eerder het tegendeel. denk dat de oplossing ook moet worden gezocht in een stuk communicatie richting onze gastvissers, of ze simpelweg niet meer toestaan.

Uiteindelijk zijn wij (pleziervissers) de uitzondering.......
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

02-12-2010 02:03

Als ze mijn vispas 10 of 15 euro duurder maken zou ik dit alles behalve een probleem vinden. In Nederland roepen wij allemaal erg snel nee als het geld kost! Maar wij willen allemaal wel van alles verbeteren en voor elkaar krijgen. De overheid draagt nu eenmaal oneindig bij aan bepaalde zaken.

Bijbetaling bij de vergunning kan voor mij enkel als daarvan niet een halve ton naar een directeur gaat of om gouden kranen in het hoofdkantoor te plaatsen.

Maar wel voor o.a. voorlichting, educatie in de vorm van publicatie op scholen, controlebeleid op illegale activiteiten, nachtvissen, uitzettingen van diversiteit aan (karper) vis, visserijkundige onderzoeken met zegenetten e.d. om de visstand op bepaalde wateren in kaart te kunnen brengen, stijgers voor minder validen, regionale controle unit's, etc

Onze vergunningen kosten eigenlijk helemaal niet zo veel geld ivm datgeen wij jaarlijks uitgeven aan materialen, aas, buitenlandse vergunningen e.d.! Waarom moeilijk doen over 10 euro als er per sessie voor tientallen euro's aan voer in het water geflikkerd wordt. Dit laatste geld voor zowel de karper als witvisser!

''Als er echt verbeteringen komen voor de visserij en het aanvullen van jaarlijks grote '' karper'' sterfte's dan is het zeker geen probleem denk ik!
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
K. van den Herik

02-12-2010 07:06

Maak dan eur 10 over Jordy, voor mij wordt het wel een probleem nl. Teller staat nu op eur 120 om af te tikken voor 15 januari. Laat de vervuiler betalen, ergo laat de boetes in een pot stromen waaruit de kosten betaald worden.

Ik meen, dat in Frankrijk de visrehthebbende zijn schade kan verhalen op een overtreder. Dacht dat dat voor een dipetemeter toen ff 1000 was. en FF 300 voor de boete

Meeste boetes zijn overigens voor karpervisser... 3 hengels en nachtvissen scoren het hoogst.

Iets met een zonde en een steen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-12-2010 10:28

Ruben, zoals jij ook kunt lezen wordt er heel wat geschreven over vissende buitenlanders en dan met name over voormalige Oost-Europeanen. De een weet het nog mooier (of wellicht beter nog erger) te vertellen dan de ander.
Ik controleer vele honderden buitenlanders per jaar, meestal in de weekends en met name de vrijdag- en zaterdagnacht. En het aantal overtredingen van teveel vissen in bezit hebben of niet toegestane vissen (karper, snoek) in bezit hebben is echt minimaal.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-12-2010 10:35

Jordy, Sportvisserij Nederland heeft nu al 4 jaar (straks 5 jaar) haar aandeel qua bijdrage in de Vispas niet verhoogd. Dit om de Vispas zo toegankelijk en betaalbaar mogelijk te maken voor iedereen. Dit heeft dan ook vanaf de invoering geleid tot een steeds hogere verkoop van Vispassen (in 2010 naar verwachting ook weer ca. + 2% t.o.v. 2009).
Het gros van de vissers zijn recreatievissers en met name voor hen maakt de prijs van de Vispas wel degelijk wat uit...
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

02-12-2010 18:43

kan geen pool meer zien in westfriesland net ratten
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Patrick Wielenga
Berichten: 178
Lid geworden op: 05-04-2010 10:28
Locatie: Joure

06-12-2010 17:42

Douwe Bijlsma schreef:Mee eens.

Superleague jostie.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

06-12-2010 20:18

Ik behoud mij bij nader in zien van commentaar....

Als enige:
Van 10 euro een probleem maken in een redelijke prijzige hobby, een bedrag waavan slechts 2 kilo boilies gekocht kan worden......dan zal ik het wel niet begrijpen. Als dit mogelijk bij een goed plan een duidelijke verbetering kan bijdragen, dan is dat het geld dubbel en dwars waard.

De rest heb ik maar wijselijk niet opgeschreven. :D
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
K. van den Herik

07-12-2010 08:30

sportvisserij bestaat bij de gratie van de massa, vandaar dat het antwoord van Aart klopt.

dat zal wel te moeilijk zijn,maar uitleggen doe ik niet.

En polen moet je eruit werken... letterlijk.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-12-2010 11:40

Jordy, jij betrekt dit alles op karpervissers, maar veruit de overgrote meerderheid van de 564.000 Vispashouders bestaat niet uit karpervissers. En zonder al deze ca. 564.000 Vispashouders kunnen Sportvisserij Nederland, de Federaties en ook nogal wat HSV-en gewoon niet bestaan.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

07-12-2010 11:46

je kan ook buiten de nachtvis pas een karpervis pas invoeren voor ca 10 euro.

en zonder karpervispas ,geen karpervissen...

alleen aan te vragen met geldig legitimatie bewijs der lage landen :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
K. van den Herik

07-12-2010 12:24

Waarom ben ik als karpervisser anders dan snoekbaarsvisser? Mag ik dan geen brasems vangen in de nacht? Gelden niet alle rechten en plichten voor alle leden?

Ging er toch om om rechten te behouden en uit te breiden en niet om te beperken?

MVG

klaas
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

07-12-2010 12:49

Als je al die aantallen lees snap ik niet waarom er wel geld word uitgegeven voor uitzettingen (op zich niets mis mee) maar niet aan controle om te zorgen dat 'wij' ons aan de geldende regels houden. In de beleving van veel niet vissende mensen maken wij er alleen maar een rotzooi van aan de waterkant (en -helaas- terecht)! Vroeger (moet je die ouwe lul horen :roll: ) werd je meteen op het matje geroepen(door medevissers) als er een paar filterpeuken achterbleven.. Als je het lef hebt (omgeving Rotterdam) om er wat van te zeggen, kun je de t@#$ krijgen en komen 'ze' thuis wel ff. langs... Dan maar wat euries extra...
Gebruikersavatar
Bjorn Emans
Berichten: 37
Lid geworden op: 30-03-2008 20:45
Locatie: Roermond

07-12-2010 13:10

Hallo Anne,

Het is waar dat Polen iedere vis meenemen en ja, ook de Polen vangen ooit een karper.
Je doet er niets tegen.


Gr,

Bjorn
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

07-12-2010 13:13

K. van den Herik schreef:
En polen moet je eruit werken... letterlijk.


Tja, figuurlijk lukt het de gemiddelde rasklager niet, daarom zij ze ook aan masse hierheengehaald cq gekomen. Letterlijk gaan ze vanzelf, zodra ze het beoogde geld verdient hebben gaan ze graag weer terug. Dan komen er wel weer nieuwe, maar dat ligt aan onszelf.

hence, het probleem ligt weer bij ons..