Polen en karpers


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-11-2010 23:48

Laten we bij dit alles s.v.p. niet vergeten dat iedereen per dag (in de meeste gevallen exclusief karper en snoek) 15 vissen groter dan 15 cm legaal mee mag nemen. Niemand weet het precies maar persoonlijk denk ik dat het erg meevalt wat Polen of andere voormalige Oostblokkers aan karper vangen c.q. meenemen. Soms wordt er wat dit betreft sterk overdreven maar mijn mening.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

26-11-2010 00:55

Dronten is eens groot stuk verwijderd van het Westland en andere Randwateren. Of het overdreven is of niet, feit blijft wel dat het gebeurd en met name in deze omgeving. Enkel de regio Haaglanden herbergt 30.000 ''bekende'' Polen.

Zit je met je onthaakmat en andere rotzooi terwijl die hardwerkende Oost Europese ''seizoens'' immigrant jouw vis op kant trekt met een pipo de clown schepnet om deze vervolgens spartelend in een grote AH tas op de kant te laten sterven.

Ja en dit mag gewoon in dit land want er word totaal geen handhaving op toegepast. Bel je een dergelijke instantie dan komt er echt niemand en dit heb ik persoonlijk meerder maal ervaren. Als men dit langere tijd toelaat hebben de SKP projecten 0,0 effect. Zoals de politiek nu al aangeeft begaan wij mogelijk nu wederom een fout. Een fout die men even terug ook al heeft gemaakt. Denken dat men na het cashen van de centen terug gaat naar een land met minder voorzieningen, minder geld en minder zorg. Nee, ik weet zeker dat er heel veel Oost Europeanen blijven en hun gewoonten t.a.v het vangen en opvreten van de vis gewoon handhaven.

Niet allemaal natuurlijk, maar zeker 99 procent meer dan dat wij NL doen! Ze zullen niet voor een visje gaan hengelen op grote wateren of bekende plassen in ons land, maar de stadwateren en andere bezette putten weten ze te vinden. In een bos nabij R'dam is al een behoorlijk aantal kilo's schubkarper weggevangen en ik denk dat de regels t.a.v het meebrengen van vis heel erg achterhaald zijn!! Overigens zijn ze hier gelukkig na tippen gepakt met grote netten die ze door het water heen trokken.

Nederland is klein, maar groot genoeg om dergelijke problemen in een kleine sector heel groots voelbaar te maken!
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-11-2010 07:54

Jordy, je zult ongetwijfeld gelijk hebben qua aantal Polen in de regio Haaglanden. Wat je vergeet is m.i. dat er hier ook verhoudingsgewijs veel Oostblokkers in de tuinbouw werken. Daarnaast de 'invasie' ieder weekend in heel Nederland langs de Duitse grens (tot wel een 100 km nog verder dan de grens) van vissers die in Duitsland werken en wonen o.a. Russen, Kazakstanen, Roemenen, Bulgaren en noem maar op, die daar geen Prüfung kunnen halen vanwege hun gebrekkige taalvaardigheid in het Duits en dus als alternatief in Nederland komen vissen. Trouwens niet alleen in Nederland, maar ook in België en Frankrijk speelt zich dat af. Wil je meer controles dan zullen er zich toch meer vissers daarvoor moeten aanmelden..., vanzelf gaat dat niet en voor de overheid is controle op het vissen van heel weinig belang.
K. van den Herik

26-11-2010 07:57

Jordy,

Als zo'n zuidpool met zijn meuk zo makkelijk karper vangt zit er of veel te veel en dan maakt het weinig of de rest van de goegemeente zit voor lul in zijn camou outfit en kan niet vissen
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

26-11-2010 13:39

Ja, teveel karper zit er zeker! Ik vis er ook dan ook absoluut al jaren niet meer!

Controles voer ik zoveel al ik kan uit. Maar daar waar ik werk, is niet heel erg veel viswater. Soms zit er wel eens 1 en dan is hij ook goed de Sjaak...Aart.

Zoals gezegd. Een probleem kan hoeft zich niet overal gelijktijdig te manifesteren! In deze regio zie ik het wel als een probleem. Voor mij persoonlijk niet, omdat ik hier toch niet vis. Maar voor de mensen die dit wel doen is het niet leuk om te zien. En bellen naar de boswachtersdienst heeft nog niet opgeleverd wat ik wilde,. die maken zich namelijk een stuk drukker om wat wel en wat geen tentje is?

Jammer
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-11-2010 14:11

Aart ik heb je leren kennen, en alleen daarvoor ben ik al dankbaar maar dat terzijde, als een nuchter realistisch denkend mens.
Ik denk dan dus ook dat de mening die je nu verkondigd een slip off the pen is.

citaat-
Wil je meer controles dan zullen er zich toch meer vissers daarvoor moeten aanmelden..., vanzelf gaat dat niet en voor de overheid is controle op het vissen van heel weinig belang.
einde citaat.

Feitelijk heb je natuurlijk gelijk maar inhoudelijk kunnen ook veel meer controleurs NIETS doen dan alleen vragen om de vispas.
En jij weet, net als ik het weet, dat je dan uiteindelijk alleen iemand kan bellen die dan met grote waarschijnlijkheid niet kan komen of er geen tijd voor heeft.

Zou je meer willen dan moeten de federaties meer BOA,s in dienst nemen en zelfs dan lijkt het dweilen met de kraan open.
Maar ja de BOA,s kosten ook veel geld en die moeten de sportvissers ophoesten.

Iedere controleur is langs de waterkant overgeleverd aan de willekeur van de vissers.
Vissen is een hobby, geen religie!
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

26-11-2010 17:05

Iedere controleur is langs de waterkant overgeleverd aan de willekeur van de vissers.[/quote]

Dat was nou net de reden waarom er in deze regio een aantal goedwillende visserts ermee zijn gestopt!.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-11-2010 17:22

Heel begrijpelijk ik ken het gevoel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-11-2010 17:58

Zware aderlating voor Friesland.

Door diverse bezuinigingen bij de Friese politie, KLPD en AID wordt het Stroperijteam Friesland opgeheven.
In de 6 jaar dat ze hebben bestaan zijn er tientallen stropers aangehouden, vele kilometers illegale netten en fuiken uit de meren, plassen en kanalen gehaald.

Ik ken de heren als zeer gedreven en fanatiek en denk dat er vele borrels op worden gedronken nu dat team stopt.

Het eerste team van Nederland stopt er ook het eerste mee ik denk dat er nog wel een aantal zullen volgen, het kost namelijk veel geld.
Vissen is een hobby, geen religie!
Anne Wassing
Berichten: 23
Lid geworden op: 17-11-2010 12:50

26-11-2010 23:39

KSN als politieke partij is misschien een oplossing :wink:

Ik denk dat dit soort problemen alleen op te lossen zijn als er vanuit de politiek zaken worden geregeld.
Het recht in eigen hand nemen klinkt aanlokkelijk en zal ook zeker resultaten opleveren maar als het een keer uit de hand loopt heb je de rapen gaar.
En inderdaad, sommige terpetijnpissers maken zich drukker om de kleur van je tent dan om de natuur zelf...

Het is jammer dat onze regering druk bezig is met bezuinigen terwijl op andere plaatsen geld over de balk wordt gesmeten.
Wat ik nog vreemder vind is dat watermanagement helemaal hot is dankzij onze kroonprins, maar als visbestanden worden uitgeroeid er weinig meer te managen valt.
Het hele eco-systeem van een water verandert als het leeggestroopt word.

Misschien is een politieke partij ter bescherming van de nederlandse wateren nog niet eens zo'n gek idee?
Oh wacht, er is al een ministerie? Merk er alleen niks van in dit geval
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-11-2010 15:50

Dat watermanagement gaat over drinkwater.
Vissen is een hobby, geen religie!
Anne Wassing
Berichten: 23
Lid geworden op: 17-11-2010 12:50

28-11-2010 22:21

Douwe Bijlsma schreef:Dat watermanagement gaat over drinkwater.


Is ook zo, maar onze vijvers, meren en zeeën dragen toch ook bij aan ons drinkwater?

Zo niet vraag ik me af waar al dat grondwater vandaan komt :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-11-2010 22:29

Jij haalt de kroonprins er bij die heeft het over drinkwater.
Uiteraard kent dat vele bronnen maar het is geen management over de visstanden en of ecosystemen alhoewel die natuurlijk wel met elkaar verbonden zijn.
Dus van die kant bekeken heb je deels gelijk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Anne Wassing
Berichten: 23
Lid geworden op: 17-11-2010 12:50

28-11-2010 22:42

Ok, ik zal W.A. er buiten laten.
Misschien moeten we de kroonprins aan het vissen krijgen.

Ik denk dat het tegengaan van stropen en verwijderen van mooie vis gedeeltelijk in onze handen ligt.
En nu maar hopen dat als er dan gebeld wordt, er ook daadwerkelijk iemand komt kijken om in te grijpen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-11-2010 11:03

In Friesland zeker niet meer dar is het stroperijteam uit de running gehaald door bezuinigingen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Anne Wassing
Berichten: 23
Lid geworden op: 17-11-2010 12:50

29-11-2010 16:32

Douwe Bijlsma schreef:In Friesland zeker niet meer daar is het stroperijteam uit de running gehaald door bezuinigingen.



Ook geen boa's meer?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-11-2010 18:36

Ja er zijn een paar BOA,s in dienst van de federatie.
Is geen stroperijteam verre van dat.
Vissen is een hobby, geen religie!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

29-11-2010 18:42

De provincie heeft er ook twee.
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

29-11-2010 21:11

Wat is nu eigenlijk de reden dat er geen karper mag worden meegenomen in Nederland?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-11-2010 22:27

De reden is dat zodra de sportvisserij geen karper meer mee mag nemen hij ook niet voor het beroep benutbaar is.
Dus gewoon boerenslimheid.

Hilco die hebben het druk genoeg met hun eigen belangen - prioriteiten en daar hoort de sportvisserij of stroperij niet bij.
Vissen is een hobby, geen religie!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

29-11-2010 23:12

Douwe,

Ik ken ze persoonlijk en ze controleren wel degelijk sportvissers.

Ben dit jaar vijf keer gecontroleerd, twee keer door de politie, twee keer door een boa van de provincie en een keer door een boa van de federatie.

Ook ken ik een lid van het stroperijteam persoonlijk, is idd zeer jammer dat dit opgeheven wordt.

Gr.

H.
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

29-11-2010 23:41

Douwe,

Dan komt bij mij de vraag weer op waarom deze niet voor het beroep benutbaar mag zijn? Misschien was de vraag niet volledig, ik vraag mij af wat de grondslag is voor het verbod op meenemen van karper. (Door sport- of beroepsvisser) Economisch, ecologisch of uit een ander motief?
En waarom specifiek de karper en enkele andere soorten niet en andere weer wel?

Ruben
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-11-2010 11:29

Ruben, de grondslag voor het niet mogen meenemen van karper is het feit dat de karper zich slecht of nauwelijks voortplant in ons land. Het beroep mag wel karper oogsten (onder beroepsvissers heet dit oogsten en niet vangen) op de wateren waar zij volledig visrecht hebben (b.v. o.a. IJsselmeer, Markermeer, IJmeer, Zwarte Meer, Alkmaardermeer). In het algemeen gezien zijn de visrechten op schubvis in het bezit van de sport en de visrechten op aal in het bezit van het beroep. Daar is in de 70-er jaren een fors bedrag door de sport voor betaald.
Trouwens ook snoek mag in veel gevallen niet meegenomen worden.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-11-2010 11:35

Hilco, de provincie Flevoland heeft 4 BOA's in dienst, hoofdzakelijk voor natuur en milieu, maar zij controleren daarbij ook geregeld sportvissers en soms ook beroepsvissers.
De Federatie Friesland loopt trouwens ook achter qua BOA's tenminste i.v.m. de Federatie Oost-Nederland waar nu 38 BOA's actief zijn, deels zijn deze BOA's gefinancierd doo9r de opbrengsten van de nachtvispas. Nog maar enkele jaren geleden waren er bij de Federatie Oost-Nederland ook maar 2 BOA's actief...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-11-2010 12:57

Hilco inderdaad controleren ze wel vissers maar het is absoluut geen prioriteit.
Vissen is een hobby, geen religie!