Visplek schoonmaken


Anne Wassing
Berichten: 23
Lid geworden op: 17-11-2010 12:50

19-11-2010 23:02

Je hoort iedereen over visbeheer en materiaalbeheer maar nooit iemand over visplekbeheer.

Natuurlijk zijn de verenigingen bezig met het beheer van de viswateren maar persoonijk vind ik dat de omgeving en met name de visplekken meer aandacht nodig hebben.
En altijd als je iemand aanspreekt over de vervuiling hoor je hetzelfde antwoord. "Das nie van mij"

Ik mag graag een stukje langs het water lopen als ik alles opgezet heb en verbaas me telkens weer hoeveel rotzooi mensen achteloos laten rondslingeren.
Lege flessen, lege zakken chips en soms halve spoelen vislijn worden achtergelaten alsof de Rova (onze plaatselijke vuilophaaldienst) wekelijks alle watertjes langsrijd om deze weer helemaal schoon te vegen.
Afbeelding

Resultaat van een druk bezocht watertje na een weekje vissen...

Gelukkig zijn er ook genoeg vissers die wel een plastic zak bij zich hebben voor afval, en die ook nog wel eens de rotzooi van een ander opruimen.
Maar eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn toch?

Plekjes als hieronder moet je zuinig op zijn.
Afbeelding



Veel visplezier en prettig weekend allemaal
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

19-11-2010 23:25

Ach ja..

Kom je op Neerlands bekendste water, kun je eerst 2 knappe zakken vuil wegbrengen...


"Het zijn niet altijd vissers"


Fak Af, de boilieverpakkingen lagen er nog tussen..

Wil je meer? Ik niet. Wordt al ziek bij de gedachte...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

20-11-2010 08:47

Goei topic!!

Ik kan me ook mateloos ergeren aan al die teringzooi die vissers achterlaten op de stek, Het is een kleine moeite om een plastic tasje in je tent te hebben staan waar je al je zooi in stopt en na de sessie in de container thuis gooien.

Op het water waar ik nu bezig ben staan notabene prullebakken rondom het gehele water en nog zijn we niet in staat om de stekken schoon te houden. We bezorgen ons een slechte reputatie want ja, het zullen vast niet altijd karpervissers zijn maar die krijgen wel de schuld, we zitten er namelijk wel veel.

Mooie oproep aan iedereen: Als je op een stek komt ruim hem dan ook op ook als het jouw zooi niet was. Heb vorige week nog een 'collega' karpervisser aangesproken, wel een tasje met zooi dus bijna goed, nu alleen nog even dat tasje 50 meter meenemen en in de prullebak deponeren gvd.
Gebruikersavatar
justin waayer1
Berichten: 729
Lid geworden op: 29-07-2010 19:44
Locatie: twente

20-11-2010 09:50

bij een water is bij ons in de buurt is het nu zelfs verboden om te nachten, omdat er te veel rotzooi werd achtergelaten :cry: :cry:
mvg justin
----------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-11-2010 10:31

Ik heb altijd vuilniszakken in de auto liggen en tsja ik vang geregeld geen ene moer en dus ga ik maar weer eens de troep van anderen opruimen.

Meest wrange voorbeeld?

Ik vis een nachtje en ga opgeruimd naar huis, ik wil de volgende avond gaan voeren en de stek is bezet. Een van de mannen heeft een paarse trui aan .....
Het nachtje daarna doe ik nog een poging en verdomd de mannen zijn weg, hun bende echter is blijven liggen. Ik heb alles in een vuilniszak getopt behalve de paarse trui die heb ik nog maar ff laten liggen in de verwachting dat ze wel terug zouden komen. Het is inmiddels lekker vochtig aan het worden en verdomd de mannen komen de volgende ochtend terug om de trui te halen. Mopperend pakt hij de trui omdat het ding ieknat is geworden. Ik vraag heel beleeft of hij zijn bende mee wil nemen naar de vuilnisbak (zeg een 50 mtr lopen op weg naar de auto) en het antwoord was nee het is niet van ons. Oke zeg ik, zou jij mij dan willen matsen en het toch meenemen ik moet immers al mijn spullen nog doen -> Nee jij ruimt je eigen bende maar op. Toen heb ik maar eens gezegd dat het heerlijk piste de hele nacht op zijn trui, die hij meteen weer de bossen in slingerde omdat hij dat vies vond. Vloekend en tierend liep hij naar de parkeerplaats ....... zonder trui de sukkel :evil:

Uiteraard heb ik de trui en de vuilnis even weggebracht tijdens het wachten op een run.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-11-2010 10:43

justin waayer1 schreef:bij een water is bij ons in de buurt is het nu zelfs verboden om te nachten, omdat er te veel rotzooi werd achtergelaten :cry: :cry:


Lekker dagjes vissen.. Scheelt een hoop bende ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
justin waayer1
Berichten: 729
Lid geworden op: 29-07-2010 19:44
Locatie: twente

20-11-2010 12:49

zijn nog genoeg andere wateren in de buurt waar ik kan nachten 8)
mvg justin
----------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-11-2010 13:30

Want nachten is de bomb, zonder nachten ben je niks waard :lol:
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Anne Wassing
Berichten: 23
Lid geworden op: 17-11-2010 12:50

20-11-2010 15:08

Wat mij altijd opvalt is dat sommige vissers zo'n 200 kg aan zooi bij zich hebben maar een flesje van 20 gram is vaak teveel :roll: :-? :lol:
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

20-11-2010 20:49

Wat zit er in dat flesje van 20 gram dan ?, zoutzuur om alle rotzooi op te laten lossen ?

Er ligt idd genoeg rommel van vissers, word "niet geaccepteerd".
Maar als het een mooie zonnige dag in Scheveningen is geweest, rijden de andere ochtend om een uur of 5-6 al de bulldozers over het strand om ALLE klerezooi achtergelaten door de zonaanbidders op te ruimen. Is dat wel normaal ?

Op een druk bevist water hier in de buurt ruimen vissers alle (eigen) bende op, hebben vuilniszakken bij zich en al. Maar als het daar ook eens zonnig is geweest, mag de gemeente komen met een paar man om alle patatbakjes, blikjes en alles te verzamelen ! Dan houd het niet op bij een handvol aan volle vuilniszakken. Ook geaccepteerd..., niemand die eraan denkt om het zonnen en zwemmen aldaar te verbieden.

Macht der aantallen ?
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

20-11-2010 21:28

de pest is dat iedereen een hekel heeft aan zooi op zijn stek en niemand zal toegeven dat hij of zij zooi achterlaat...ondertussen liggen de (bekende) stekken wel vol.....
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
rob beniest
Berichten: 90
Lid geworden op: 23-08-2007 20:55
Locatie: zuid holland

21-11-2010 09:47

het zijn niet alleen maar de karpervissers hoor :lol:
wat denk je van de witvisser die zijn ook boosdoeners :x
die zijn bij ons ook te lui om hun zooitje op te ruimen.
als ze me missen ben ik er niet
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-11-2010 10:11

Ik moet wel zeggen dat de zon aanbidders over het algemeen, meer leven alsof er geen morgen bestaat dan vissers. Ergens ok wel logisch trouwens de kans op 2 mooie zomerse dagen achtereen is natuurlijk een stuk kleiner dan de kans dat vissers later in de week op dezelfde stek nog een keer willen verblijven.

Aan een plasje hier in de buurt zit ook een soort van zonneweide en als je daar vlak voor zonsondergang gaat kijken op een mooie zomerse dag dan schrik je echt hoor.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-11-2010 10:39

De tijd dat ik het schuim op me bek had staan als ik 'mijn' stek weer eens aantrof vol afval ligt al lang achter me. Zodra ik mijn hengels en evt shelter neer heb gezet pak ik een plastic tas uit mijn vistas en begin met ruimen.

Jammer dat ik lokaal die zooi nergens kwijt kan, ik neem het vanuit Belgie mee naar Nederland om weg te gooien in een auto die vaak al bomvol ligt met spullen.

Liever dat dan heel de dag tegen die zooi aankijken en je er continue aan ergeren.

Ik ga er vanuit dat zeker 80% van de bezoekers van dit board hun bende wel opruimt (zo niet ben ik zwaaaar teleurgesteld in jullie) het zijn vaak de recreatie/dagjes vissers, oostblokvissers en andere recreanten die er een echte belt van maken.

Die spreek je via dit medium helaas niet aan. Al zou je ze wel aanspreken, 90% heeft daar dan toch schijt aan, er lagen al 3 zakjes en 2 flesjes, dan kunnen mijn blikjes er toch ook wel bij? En waar bemoei jij je mee? :roll:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

21-11-2010 11:02

Eus, ik vrees dat je met die 80% erg hoog zit, helaas.

En natuurlijk maken anderen ook rotzooi, maar of het nou van zonaanbidders is, watersporters, witvissers of karpervissers, je moet gewoon alle bende opruimen die je tegenkomt. Klaar. Iedereen zeurt erover maar uiteindelijk laten ze het wel liggen 'tis toch niet van mij??'.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

22-11-2010 14:15

De daad bij het woord gevoegd en gisteren (andermans) rotzooi met mijn zoon van 8 opgeruimd. Hing wel een vuilzak, maar om 1 of andere reden was tie al weken niet meer "geleegd". Dus hadden de dieren (ratten/kraaien?) besloten om 'm alvast leeg te plukken.
30 minuten en en 2,5 vuilzak later zag het er weer netjes uit :-)
Gebruikersavatar
Rene Kooijman
Berichten: 52
Lid geworden op: 27-09-2010 16:17
Locatie: Volgens mijn vrouw overal waar water is dus niet thuis.
Contacteer:

22-11-2010 14:36

Ach afgelopen weekend op Lettelbert gezeten en kon toch een vuilniszak aan bierflesjes en dopjes opruimen terwijl de vuilnisbakken allemaal leeg waren. Daarbij komt nog dat een groot deel gras vrij is gemaakt door collega vissers door er vuurtjes te maken en je begrijpt dat het een grote moderbierdopflesjes bende was.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

22-11-2010 14:40

Tuurlijk, ik keur het niet goed. Maar de gemeente zelf zijn ook luie fl*kkers.
Hier in de buurt zijn verschillende stadsvijvers, wat veel bevist word en waar 4 of 5 tonnen omheen staan. Deze worden gevuld, tot ze vol zijn. Daarna word alles ernaast gezet. En waarom? Omdat de gemeente te lui is ze leeg te halen. Alles wat er naast staat (wat er neer gezet is door mensen met goede intensies, anders brachten ze het niet eens naar de ton toe) waait natuurlijk weg, en zo krijg je een blikje, broodzakje, etc etc in en rondom de vijvers.

Maar goed, daarin tegen, kan de visser zijn spul ook meenemen naar ze eigen huis. Maarja zon ton staat er natuurlijk niet voor niks. Dus gemeente Enschede, u mag u gerust aangesproken voelen hoor.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

23-11-2010 20:27

Ik zie deze discussie met regelmaat in de één of andere vorm langskomen.
Opruimen van zooi wordt meestal als oplossing aangedragen en dat is ook de meest logische.

Toch vraag ik me af of er ook niet ergens iets ligt in het imago van karpervissen dat steeds meer op kamperen lijkt. Hoeveel heb je nu daadwerkelijk nodig als je een nachtje gaat vissen?
Ik zou het zelf prima uithouden met pak hem beet 12 boterhammen een kannetje koffie en een fles water.
Blijkbaar hebben mensen steeds meer nodig om aan de waterkant te zitten, fris, bier, chips en allerlei andere 'luxe' artikelen.
Ik hebweleens het idee dat een grote horde jonge karpervissers onder het mom van vissen het bij pa en ma erdoor krijgt om één of twee nachtjes weg te zijn. Wat is het doel? Gaan vissen of een nachtje weg mogen?
Ik denk dat voor veel mensen het doel niet vissen is, dat zal ook de groep zijn die zich het minst voelt aangesproken als het gaat om opruimen en netjes houden.

Kan je hier iets aan doen qua uitstraling van het karpervissen? Moeilijk, maar misschien wel interessant om ook naar te kijken?

(hoewel ik me ook besef dat zelf opruimen altijd de meest logische oplossing is)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-11-2010 21:17

Martin,

Waarschijnlijk heeft het niks met luie fl*kkers te maken maar met bezuinigingen. De gemeente snijd in de kosten en dit is 1 van de dingen die voor hun de minst hoge prioriteit heeft waarschijnlijk.

Andries,

Vissen is voor mij een uitlaatklep, ontstressen en genieten, dat vooral. En bij genieten horen "luxe" artikelen zoals bier,koffie, sigaartje, blikje soep, etc.
Zolang het allemaal een beetje discreet zonder kampeeruitstraling gaat lijkt mij hier absoluut niks mis mee in mijn ogen.

Je kan je ook de vraag stellen, waarom niet? Ik geloof niet dat hiermee het imago van de karpervisser onder vuur komt te liggen.

Het probleem ligt bij het generaliseren. Jeugd die een teringzooi achterlaat aan de waterkant doet dit ook op hun hangplek ergens op de hoek van de straat.
Mensen die tijdens het vissen hun peuken en lege sigarettenpakje op de grond pleuren doen dit op straat ook. Mensen die luidruchtig op een krat bier voor hun tent zitten te zuipen doen dit waarschijnlijk zomers ook voor hun eigen deur. Maar als deze mensen dit aan de waterkant doen is plotseling het imago van de karpervisser geschaad? :roll:

Als je hier iets aan wil veranderen zal je al die mensen als individu aan moeten pakken. Als jij je hiertoe geroepen voelt wens ik je veel succes.

Ik persoonlijk heb niet het idee dat ik als karpervisser langs de waterkant met de nek wordt aangekeken, zelfs niet met een blikje bier in mijn hand. Ik geloof daarom ook niet dat het imago van de karpervisser dusdanig slecht is. Rotte appels vind je overal.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

24-11-2010 00:25

Vaak genoeg hebben de zonnende schoften hier het meeste aandeel in met die tering zooi die er word achter gelaten hier in Amsterdam.
enkele karper visser als je de wel karper visser kan noemen.
mvg
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-11-2010 06:18

Zodra ze op een eiland zitten daar vind ik toch verdacht veel hengelsportgelrelateerde verpakkingen en halveliter bierblikken ;)

Zonnende mensen zijn nog erger. Die gaan naast een bak zitten en pleuren het alsnog naast de bak...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

24-11-2010 11:09

ik ruim altijd al mn 'zooi' op (ook mijn visspullen...) en ook de zooi die anderen hebben 8ergelaten wil ik wel opruimen, maar als er na een lekker warm dagje zooi van weet-ik-veel-hoeveel mensen ligt wordt het een ander verhaal. ik snap trouwens niet waarom het van mij verwacht wordt dat ik het netjes 8erlaat en al die recreanten doen maar raak. En erger nog, ik betaal om ergens te mogen zitten (logisch) maar die gasten niet, beetje ongelijk verdeeld d8 ik zo.

maja, het is niet anders, moet je iedereen trouwens s zien kijken als je op een strandje zit te vissen en het wordt warm weer....kan echt niet hoor, schaam je visser! zo denkt men hier vaak.

gr kenny
pluk de dag, ga vissen!!!
Gebruikersavatar
jelmer de winter
Berichten: 527
Lid geworden op: 24-01-2010 12:45
Locatie: groningen

13-12-2010 17:53

visplek schoon, dat doen we gewoon :wink:
everyone go fishing


ik maak vaak typfouten
paul ten wolde
Berichten: 8
Lid geworden op: 30-06-2006 08:44

15-12-2010 19:04

gewoon opruimen

of het nou wel of niet van jou is maak niet uit

gewoon doen, we willen blijven hengelen zonder gezeik toch?