Van mij mogen ze het netten/zakken van vis verbieden... want


Plaats reactie

Van mij mogen ze het netten/zakken van vis verbieden

Mee eens
60
47%
Mee oneens
48
38%
Moet niet gekker worden
20
16%
 
Totaal aantal stemmen: 128
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-11-2010 17:39

Dennis Slagboom schreef:Nee Sander ik bedoel dat een vis na de dril moe is en over het algemeen gemakkelijker te fotograveren dan een karper die helemaal weer op kracht is gekomen in een bewaarzak.


sorry had het verkeerd begrepen dennis, ben het met je eens.
mocht het dan noodzaak zijn omdat een karper op zijn zei gaat liggen, omdat ie echt moe is, heeft zakken dus geen enkele zin meer, en gaat ie als nog dood in een bewaarzak.
dus beter doe je het volgend ,op je knietje,s of liggend langs het water kant 1 hand onder zijn staart ander onder zijn borst beweeg hem/haar eventje,s heen en weer
nog nooit fout gegaan bij mij.
zelf nog nooit gehad dat een karper niet wou weg zwemmen.
een zieken karper ja meschien dat die dood kunnen gaan omdat het vangen meschien net te veel voor hem/haar was....
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

11-11-2010 17:48

@ Sander.
Foto's maken doe ik al vanaf de eerste vis die ik ving ergens eind jaren 80.
Commerci bestond toen eigenlijk nog niet als je naar de huidige situatie kijkt.
In die tijd werd je als nieuwkomer al argwanend aangekeken en dit zie je nu nogsteeds wel op sommige plekken.
Haat en neid all over tot je deze mannen ergens tegenkomt met een biertje in de hand :wink:

Jij doelde op mijn reactie waar je even je gal op moest spugen, prima gedaan maar ik trek mij daar niets meer van aan :lol: . Heb al teveel meegemaakt om mij nog ergens druk om te maken.
En ja ik trek dagelijks de broek naar beneden..

Als iedereen nu eens begint met elkaar te respecteren komen we een stuk verder.
Ik zal zelden mensen veroordelen voor hun mening, begrijp dan wel dat ik het daar niet altijd mee eens ben.
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-11-2010 17:54

jacco noordermeer schreef:@ Sander.
Foto's maken doe ik al vanaf de eerste vis die ik ving ergens eind jaren 80.
Commerci bestond toen eigenlijk nog niet als je naar de huidige situatie kijkt.
In die tijd werd je als nieuwkomer al argwanend aangekeken en dit zie je nu nogsteeds wel op sommige plekken.
Haat en neid all over tot je deze mannen ergens tegenkomt met een biertje in de hand :wink:

Jij doelde op mijn reactie waar je even je gal op moest spugen, prima gedaan maar ik trek mij daar niets meer van aan :lol: . Heb al teveel meegemaakt om mij nog ergens druk om te maken.
En ja ik trek dagelijks de broek naar beneden..

Als iedereen nu eens begint met elkaar te respecteren komen we een stuk verder.
Ik zal zelden mensen veroordelen voor hun mening, begrijp dan wel dat ik het daar niet altijd mee eens ben.


nee jacco ik doelde zeker niet op jou, dat is een conclussie die je te snel heb Getrokken.
karper vissen is voor jou dus een passie ,
maar ik geloof niet dat jij ten koste van de vis perse een foto wil hebben waneer een vis helemaal dol is, of vergis ik me.
mvg
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

11-11-2010 18:21

Passie? geen idee ben nooit passioneel geweest volgens mijn vrouw :wink:

Ik zie het als een hobby, niet meer niet minder
Fototje maken is zelden een probleem, ook niet na het zakken.
Ervaring en vooruitziende blik? ik weet het niet maar het is gelukkig zo.
Het belangrijkste naar mijn mening is dat je de vis even de tijd geeft om aan het licht te wennen als je hem uit de zak haalt.
Als je een langere tijd gezakte vis gelijk op wil tillen kan je het schudden.
Houd hem goed nat en leg de zak over zn ogen, af en toe even weg halen om te checken.
Spant hij gelijk zn spieren moet je nog even gedult hebben.

Natuurlijk zou de vis het fijner vinden om gelijk terug gezet te worden maar dat gebeurt nu iets later.
Maar wel in een rustige staat.

Dat ik verder zo voorzichtig mogelijk ben met een vis is logisch.
Ik denk dat ik één van de eerste was met een onthaakmatje in die tijd.
Er waren er dan ook maar 1 of 2 te koop rond 90/92?
Gebruikersavatar
Bjorn Emans
Berichten: 37
Lid geworden op: 30-03-2008 20:45
Locatie: Roermond

11-11-2010 18:26

Ik ben van mening dat het zakken van een vis in goede omstandigheden en op een veilige plek geen kwaad kan. Het is echter niet zo dat ik iedere vis in de zak stop, foto's in de nacht kunnen ook mooi zijn.

GR
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

11-11-2010 19:17

Van mij moet het niet gekker worden.

Verantwoord zakken is helemaal niets mis mee. De meest karpervissers hebben gelukkig nog net genoeg hersens om hun verstand te gebruiken.

Welke vissen worden het vaakst gezakt? Juist, de dikste vissen. Het lijkt op de groei alvast geen negatief effect te hebben, laat staan op het aantal vangsten per jaar.

Sinds ik wat handiger ben geworden met de zelfontspanner zak ik ook zelden nog een vis. Maar ik heb in het verleden vaak genoeg vis gezakt, zonder problemen. En als het nodig is doe ik dat nog steeds. Voor de foto ja, dat klopt helemaal. Ik vis voor mezelf, voor mijn plezier, en bij dat plezier hoort voor mij een mooie foto. Als mijn primaire doel was om de karper zo min mogelijk stress te bezorgen was ik wel thuis gebleven.

Wie beweert dat het welzijn van de karper op nummer 1 staat in zijn visserij liegt per definitie.

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

11-11-2010 19:30

Hear Hear Christian

(zijn we het stiekem weer ergens over eens, het moet inderdaad niet gekker worden :-))
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

11-11-2010 20:51

Nee Sander je begrijpt me nog steeds niet ik bedoel dus dat als een karper een tijd in een bewaarzak(onder goede omstandigheden) heeft gezeten dan weer helemaal op kracht is. Het is dan net of je een karper zo uit het water pakt en deze is dan veel wilder wat dan weer foto's geeft voor de catagorie fotografie/blunders.
Let op slagboom !
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

11-11-2010 21:51

Het blijft gewoon een gevoelig onderwerp dat hebben eerdere topics wel bewezen,je hebt voor en tegenstanders maar misschien is het het beste om te zeggen dat als je het doet dat je het dan ook goed doet.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-11-2010 21:54

Ik doe het alleen wanneer ik een heeeeeeeel mooie, of zware vis vang.
Heb zelf geen camera en Ruud's huis woont niet zo in de buurt, zie je??

En waarom men meestal in het donker zakt?
Overdag gaat minstens net zo goed of nog beter..
Groet'n Henk..

still growing Old.
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-11-2010 22:14

Dennis Slagboom schreef:Nee Sander je begrijpt me nog steeds niet ik bedoel dus dat als een karper een tijd in een bewaarzak(onder goede omstandigheden) heeft gezeten dan weer helemaal op kracht is. Het is dan net of je een karper zo uit het water pakt en deze is dan veel wilder wat dan weer foto's geeft voor de catagorie fotografie/blunders.


:lol: ik lach dan wel maar wel met een nare na smaak. :cry:

dennis slagboom ik kan me goed vinden in jou stelling/mening

peter andrade ook jou mening kan ik me een klein beetje in vinden, alleen verandwoord zakken is bij 85 % van de karper vissers vaak ver te zoeken, dus blijft er 15 % over waarbij ik nog iets heb van ok.
MVG
Laatst gewijzigd door sander kunst op 11-11-2010 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

11-11-2010 22:18

Hoe zei Luc het ook weer zo mooi? Vangen of creperen, wat telt is wat ik kan fotograferen. Of iets wat daar op lijkt.

Tsja, zakken, ik kom ze genoeg tegen langs de waterkant. Maar die zullen niet bedoeld worden hier?

Voor mij is er een groot verschil hoeveel waarde ik aan een vangst hecht. Op een put waar iedere boerenlul 1 of zelfs meerder karpers in een nachtje kan vangen zal ik veel minder waarde hechten aan de vangst van een karper dan van een keihard water waar blanken de normaalste zaak van de wereld is. Daarin speelt het formaat voor mij amper een rol. Ik kan bijvoorbeeld van een knolletje van 15kilo na tig blanks echt heel blij worden.

Ik denk dat het niet moeilijk te raden is aan welk water ik wel eens een karper een paar uurtjes laat overnachten in een GOEDE bewaarzak. Een goede, dus niet zo'n achterlijk ding die anderhalve meter diep is en maar 75cm breed met zo'n koord eraan waar je uit veiligheid een knoop (of 5) in legt die je er 's morgens niet meer uit krijgt. Jezus, wat een ondingen zijn dat.

Een goede bewaarzak is bij mij een "liggend" model, meestal hebben deze een ritssluiting i.p.v. van zo'n koord. Degene die ik gebruik is er een van Solar.

Over zakken met verstand is al genoeg gezegd, vooral het verhaal van Raf met de borstvinnen wordt idd vaak over het hoofd gezien.

Van te voren mijn Canon G11 op het statief klaarzetten op een mooi plekje voor een struik lijkt me geen geweldig idee, zeker niet 's nachts, wellicht een legitieme reden om te zakken? Peter? ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

11-11-2010 22:46

Eus dat snap ik maar ik vis mijn sessie,s meestal zonder tent en heb alles binnen handbereik alles is van tevoren ingesteld met de tent gaat ie van het statief anders valt er niets meer te fotograferen.

Henk dan kom ik wel langs op de fiets dus het kan even duren de meeste fotoos zijn met mijn eigen toestel ik vis ook bijna altijd alleen en het is helemaal niet zo een duur toestel maar ik vind dat klapschermpje zo reuze handig,vooral met het instellen van tevoren.

En hij maakt prima fotoos ik ben er tevreden mee.
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-11-2010 23:02

Eus Molewijk
aan jou avater foto te zien sta jij ook voor een struikje, het verschil tussen die foto van peter en die van jou is dat het bij jou licht is, en bij peter donker :roll:
ook al vangt peter 9 van de tien x mini schubs waneer hij een grote reuz op ...... te pakken heeft, hoeft het zakken van hem niet zecht in mijn ogen wel een hoop. (is niet gemeen bedoelt) het is zoals ik het zie.
mvg met veel liefde en groetje,s uit Amsterdam
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

11-11-2010 23:25

Sander, ik begrijp je punt niet helemaal? Het gaat er niet om dat ik geen foto voor een mooi struikje wil, dat wil ik juist wel. Het gaat mij erom dat ik midden in de nacht niet mijn toestel buiten op een statief laat staan. Dit lijkt me wel een vereiste om meteen foto's te kunnen schieten van een vis in het donker.

De stress die het met zich meebrengt voor een vis om weet ik hoe lang je fotospullen in orde te maken lijkt me eerlijk gezegd nog erger dan een paar uurtjes in de zak.

Vind het overigens knap van Peter dat hij in z'n eentje zulke foto's weet te maken in het donker, de gemiddelde karperfoto in het donker die je tegenkomt ziet er toch wel een stuk beroerder uit.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-11-2010 00:04

Er is inmiddels veel onderzoek gedaan naar de lichamelijk gevolgen van het vangen en daarna weer vrijlaten voor vissen.

Wat zijn de grootste stressoren?

De driltijd, oftewel des te langer en des te meer een vis uitgeput raakt, des te meer stress.

De tijd die een vis aan de lucht blootgesteld wordt, des te langer, des te meer stress.

De watertemperatuur, hoe hoger, des te meer stress.
Heeft o.a. te maken, met een verhoogd metabolisme van vissen bij hoge watertemperaturen.

De stofwisseling van gevangen vissen is ongeveer na 8-12 weer op het normale peil.
Voor de bloedsomloop en ademhaling duurt dit ongeveer 1-3 uur.

Heb vroeger ook wel eens een vis gezakt, doe het nou niet meer, maar dat komt puur door het feit, dat ik persoonlijk geen waarde hecht aan foto’s van gevangen vissen.

Kwaad kan het denk ik niet.

Wel rekening houden met bovenstaande factoren!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

12-11-2010 00:07

Eus = Kwestie van gewenning hoe en in welke volgorde te handelen.

mijn mat ligt vast met "haringen " de plaats van de poten van mijn statief is eveneens gemarkeerd met haringen na een proeffoto. Mijn statief ligt onder mijn stretcher en mijn fototoestel ( met klapschermpje ! ) zit veilig in mijn rugzak. Veilig omdat mijn metalen :o voerschep aan een 2 meter lange steel is bevestigd en al diverse malen NIET voor voeren is ingezet, :oops:

Binnen 1 minuut staat alles klaar. En 3 hooguit 4 minuten later zwemt meneer of mevrouw weer.

Van vorige week :

Afbeelding

Voor mij mooi genoeg.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

12-11-2010 00:08

Oh ja

zak soms wel soms niet.

Enige logica is daar eigenlijk niet in te ontdekken.
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

12-11-2010 00:43

Wat ik eigenlijk bedoel is dat het een kwestie van voorbereiding is.

je neemt een slik compact statiefje mee, die op je camera past.
je hebt ze al voor een 10tje
zet je camera er van te voren op,je neemt vervolgens een paar proef foto,s van hoe ver en waar je het beste kan gaan staan.
stel je camera van te voren in, dat het enkelt nog een druk op de knop is.
wikkel er een bv thee doek om heen, en als xtra een plastic tasje er over heen, voor het vocht/condense.
waneer je na enkele uren bv 01.00 snachts een aanbeet heb, en de karper eindelijk geschept heb laat je de karper voor enkele sec in je schepnet zitten.
haalt het zakje er af, thee doek haal je weg, dan controleer je of je camera werkt zoals ie het doen moet. (een beetje oefenen voorkomt een hoop gekloot), daarna pak je de onthaak mat, en leg je die op het gewensde plek neer,
pak je schepnet, leg de karper op het onthaakmat,daarna onthaakt je de karper, druk de knop in van je camera,( dan kun je hem instellen 10 sec of 15 sec of 20 sec wat je zelf het beste lijkt, pak je de karper op even lachen en klik klik klik.
een kind kan de was doen.
moet binnen 3 minuten makkelijk kunnen .

makkelijk is om een haring van jrc/fox of eentje waar een haakje aan zit zodat als een karper toch probeert weg te zwemmen terwijl die in je net licht te wachten voor de foto, zorgt die er voor dat je je net met de vis erin niet kwijt raakt.

dus komt het gewoon neer dat er mensen zij die perce pas in de ochtend een foto willen hebben , want het is zo mooi ( na mijn mening onzin )

wat kost het als extra ruimte in je vis pakket die je bij je hebt

slik compact statiefje
extra haring of iets anders waar je je net even mee kan vast zetten.
thee doek
plastic tasje.

thats all

en moet ge eens kijken het resultaat is

[IMG=http://img709.imageshack.us/img709/6049/1000841y.jpg][/IMG]

Uploaded with ImageShack.us

een prachtige uitzet spiegeltje van het amstelboezem.

in een keer raak en dat met een camera van 8 tientje,s.
zo heb ik er nog genoeg op mijn com die duidelijk zijn en alleen genomen.

groetje,s en succes
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

12-11-2010 06:36

Afbeelding

Met deze ligt mijn toestel ook in de tent maar wel onder handbereik statief en onthaakmat staan en liggen al helemaal klaar bij een run vis drillen vis op de mat haak eruit,ik laat meestal de vis in het net liggen op de mat toestel wat al klaar ligt in de tent pakken ik heb een snelsluiting op het statief klapscherm open 2 knopje,s indrukken,vis oppakken en poseren net weer omhoog vis terug in zijn element dat is secondenwerk.

Puur omdat ik de moeite heb genomen alles voor de sessie te installeren.

Dat is het voordeel van een toestel met klapscherm je hebt niemand meer nodig om je foto te maken en aangezien ik bijna altijd alleen vis reuze handig.

Het word routine op een gegeven moment.

Dagfoto.
Afbeelding

Ja mooi man die rietstengels op de achtergrond.
K. van den Herik

12-11-2010 07:27

Geachte dames, heren,

Hartelijk dank voor uw medewerking.

Voor mijzelf een klein onderzoekje gedaan over de verdraagzaamheid bij vissers onderling. Of dit nu een karptjeswedstrijdvisser, een zakker, een niet-zakker is. Niemand gunt iemand iets en er telt maar 1 mening en die moet koste wat het kost door.

Dit debiele haantjes gedrag is in elk geval er verantwoordelijk voor, dat het vissen met levend aas is afgeschaft. Was het pakkie an niet van de wedstrijd- en karpervissers. Straks de weerhaak. Boeit me niet ik vis nooit met haak met weerhaak. Leefnet, gebruik ik toch niet.

Mannenbroeders en vrouwen in petri of was het petrus, mijn 20 jaar zal het wel duren en anders heb ik geld genoeg om regelmatig elders te vissen.

Hoe kunnen jullie nu een beest met respect behandelen, terwijl dat nog niet eens lukt met je conculeagea...?

BTW: dit gedrag onderling is een mede reden geweest dat ik nergens meer iets in wat voor bestuur of vereniging wil doen en ik ken er meer voor wie dat geldt...

Hele fijne dag gewenst... toedeledokie
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

12-11-2010 08:01

Klaas,

Had jij iets anders verwacht dan het getoonde resultaat?
De tijd zal mensen verdraagzamer maken?

Jij wist net als ik natuurlijk wel dat de gemidelde mens een aantal zaken niet (meer) kan:
1. Agree to disagree (wel raar).
2. Als je wint heb je vrienden (Vrij naar Doemaar).
3. Accepteren dat er andere mensen zijn die de dingen anders doen niet slechter of beter (Ik ben de beste, dus een ieder dient mijn mening te volgen).

Conclusie:
Hij die zonder zonden is, werpe de eerste steen (Vrij naar onze aller vriend Jezus). En hoge bomen vangen veel wind.

Iedereen bekijkt de ander zijn vissen door zijn haar persoonlijke filtertje, waardoor mensen dingen / gedragingen / gevolgen toebedacht krijgt die niet waar hoeven te zijn.
En dan heb je nog de extremistische visser .......... die altijd klaar staan met een vingertje (of een zak met stenen) omdat iemand het gore lef heeft niet dezelfde moraal te hebben. Dat de moraal van de afwijkende wel eens beter of moralistischer zou kunnen zijn past niet in hun wereldke en dus moeten we het maar verbieden of op zijn minst ..........
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

12-11-2010 08:07

Don't tell me that the sky is the limit ........ when there have been people walking on the moon :evil:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

12-11-2010 09:16

weer een discussie pagina verder, maar kan iemand mij nou eindelijk een reden geven waarom je een vis zakt? Het is een feit dat een vis het niet fijn vindt, kan niet worden ontkend, dan lieg ik toch niet als ik zeg dat het om de foto's gaat? gelukkig zijn er mensen die dit wel toegeven, niet dat ik het er mee eens ben, maar deze mensen draaien er tenminste niet omheen. eerder zakte ik ook een vis ('s nachts) en in mijn geval was dat alleen voor een mooie(re) foto. vandaar dat ik me afvraag wat nog meer een rede voor zakken kan zijn.

gr kenny
pluk de dag, ga vissen!!!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

12-11-2010 09:20

Ik dacht al, wanneer komt Klaas met de kloe... :D
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!