Vios ( visvereniging te Enschede) zegt het covenant op.


Plaats reactie
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

23-10-2010 23:29

Het blijkt dat VIOS ... een grote visvereniging uit Enschede de samenwerking heeft opgezegd met een aantal andere visverenigingen Almelo, Hengelo en Oldenzaal)
Men wilde leden in elkaars wateren laten vissen. De visvereniging van Hengelo ( Ons Genoegen) geeft niet alle wateren vrij. Daarom verbreekt VIOS het convenant met "allen".
Dit betekent dat ik als lid van Vislust ( Almelo .. zat daar een tijdje in het bestuur) niet mag vissen in de stadsvijvers van mijn eigen stad ... lelijk toch?
Vios heeft laatst toch gezegd dat je met een Vios vergunning bij Rientjes mocht vissen? Blijkbaar niet dus ..
Luitjes reageer maar eens ... ik citeer ook maar iets van http://www.tubantia.twente.
Rinus
K. van den Herik

24-10-2010 08:07

beter was het eerder te reageren. Leuke is dat waterschappen alhier alleen nog visrechten kwijt wil aan clusters en niet meer aan individuele verenigingen...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-10-2010 09:04

Voor vrijwel alle 27 waterschappen geldt dat ze alleen nog wateren aan Federaties willen verhuren en niet meer aan locale HSV-en. Maar gemeenten verhuren meestal wel hun water(en) aan de locale HSV(-en).

En Rinus, als één HSV dwars ligt krijg je dergelijke toestanden...Het zijn nu eenmaal allemaal eigen 'koninkrijkjes' en niet meer van deze tijd waar sportvissers in overgrote meerderheid vragen om 1 Vispas voor heel Nederland.
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

24-10-2010 17:30

Volgens mij had ik dit al meegedeeld in een ander topic zon kleine 2 weken terug..

viewtopic.php?f=18&t=58891
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

25-10-2010 11:16

Rinus, ik kon helaas niet bij de ALV van VIOS aanwezig zijn, want ik had deze discussie graag willen volgen. Maar in mijn ogen heeft VIOS het enige juiste gedaan door uit het convenant te stappen.

Afgelopen jaar heb ik hier op het board (en bij de vereniging) al aangekaart dat het als visser veel gunstiger is om van 'Ons Genoegen' in Hengelo lid te zijn dan van VIOS. De huidige situatie leidde dus tot een leegloop van VIOS. Met een vispas van Ons Genoegen kon je immers ook in alle Enschedese wateren vissen, én in de wateren van Hengelo, andersom niet.

Ons Genoegen weigerde pertinent om al hun wateren open te stellen voor leden uit het convenant. Uit lijfsbehoud moest VIOS deze beslissing dus wel nemen. Het is inderdaad jammer dat in dit geval ook de leden uit Almelo en Oldenzaal hier het slachtoffer van zijn, maar het zou slechts een kwestie van tijd zijn geweest voor ze er ook daar achter waren gekomen dat steeds meer leden overstapten naar Ons Genoegen. VIOS is gewoon als eerste wakker geworden.

Groeten Christian

Hieronder het stukje uit de Tubantia:


ENSCHEDE - Het is hommeles aan de Twentse waterkant. Hengelsportvereniging Vios uit Enschede is uit het convenant gestapt dat de club had met Ons Genoegen uit Hengelo, Vislust uit Almelo en OHV uit Oldenzaal.


Zie ook:
Drie visclubs doen Vios in de ban


De inzet van het conflict is volgens Vios dat de Hengelose visclub Ons Genoegen bewust de mooiste visstekjes achterhoudt. Om de klokken gelijk te zetten spraken de vier regionale clubs af om de leden in elkaars stadsvijvers te laten vissen. Dat convenant zou ingaan op 1 januari 2011.

Er bestond eerder al een overeenkomst over de stadsvijverbevissing, maar niet elke club was even scheutig met het openstellen van visvijvers. Sommigen stelden maar een beperkt aantal visvijvers beschikbaar voor anderen dan de eigen leden.

Dat zorgde voor scheve verhoudingen. Vios en Vislust lieten alle vissers uit de Twentse steden toe, terwijl Ons Genoegen uit Hengelo en OSV uit Oldenzaal een selectie maakten uit hun bestand. Om dat recht te trekken werd het convenant bedacht.

De visclubs verzorgen en beheren de visvijvers in hun steden en volgens de officiële regels mogen alleen hun leden daar in vissen, tenzij de clubs gericht toestemming geven aan leden van collegaverenigingen.

De zaak leek beklonken, maar toen puntje bij paaltje kwam haakte Ons Genoegen af. Die wilde niet alleen een beperkt aantal visstekken openstellen, maar ook nog bij wijze van proef.

Dat nu schoot de Vios met 5000 leden en 27 stadsvijvers in beheer, in het verkeerde keelgat. Toen het convenant van de week in de jaarvergadering van Vios aan bod kwam, besloten de leden de stekker uit de samenwerking met de andere regionale visclubs te trekken. ,,Als je iets afspreekt moet je je er ook aan houden,'' vindt woordvoerder Johan van der Kolk van Vios. ,,Het is jammer dat het zo moet. Het is vervelend voor de leden die wel eens in een andere plaats willen vissen. Aan de andere kant wordt het aan de Enschedese waterkant nu wel veel rustiger.''
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

25-10-2010 12:05

Hoor en wederhoor, hier het persbericht van Ons Genoegen, dat de andere kant van de zaak belicht:

De hengelsportverenigingen Ons Genoegen uit Hengelo, OHV uit Oldenzaal , VIOS uit Enschede en AHV Vislust uit Almelo hebben al jaren lang een samenwerkingsovereenkomst waar binnen het is toegestaan in elkaars wateren te vissen.

In het reguliere overleg over de uitwisseling van viswater kwam naar voren dat Ons Genoegen en OHV beiden slechts één water inbrachten in de regionale lijst van viswateren. Dat was voor AHV Vislust en VIOS reden om deze beide verenigingen te verzoeken alle wateren toegankelijk te maken voor de leden van de vier verenigingen. Beide verenigingen vonden dit een redelijk verzoek.

OHV brengt per 1 januari 2011 alle lokale viswateren in. Ook Ons Genoegen is er in geslaagd om per dezelfde datum nagenoeg alle wateren in te brengen. Voor 2 vijvers in Hengelo wilde de gemeente Hengelo nog niet instemmen vanwege frequent voorkomende problemen aan deze vijvers.

VIOS vond het resultaat van Ons Genoegen onvoldoende en wil Ons Genoegen niet de tijd en de gelegenheid geven om verder te werken aan het inbrengen van alle Hengelose wateren. VIOS heeft daarop besloten per 1 januari 2011 uit het samenwerkingsverband te stappen. Ons Genoegen, OHV en AHV Vislust betreuren deze stap. Voor de leden betekent dit dat zij niet meer mogen vissen in de Enschedese wateren zonder lidmaatschap van VIOS. Andersom geldt dat Enschedese leden niet meer met hun lidmaatschap van VIOS mogen vissen in Almelo, Hengelo, en Oldenzaal.

Hoewel de besturen van OHV, Ons Genoegen en AHV Vislust de stap van VIOS betreuren, benadrukken zij het belang van de hengelsportmogelijkheden en zetten het verband met z’n drieën voort. In 2011 verschijnt er een geheel nieuwe gezamenlijke regionale lijst van wateren.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

25-10-2010 22:11

Hoi,

Aart,

Je hebt gelijk .. allemaal van die kleine koninkrijkjes ... met kortzichtige kroonleden. Ja, waar blijft die ene vispas voor heel Nederland ... mag me desnoods het driedubbele kosten .. meen ik oprecht.
Christian , bedankt voor je uitvoerige en complete berichtgeving.
Ik ben dus lid van Vislust en dat blijf ik ook. Dan maar niet meer vissen in mijn eigen stad. Smulders je gaat me missen :(
Rinus

Ach, ik mis niks .. toch allemaal k.twater in Enschede e.o.
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

25-10-2010 23:25

Ondanks dat ik er al een tijd niet meer in de buurt woon ben ik nog steeds lid van de OHV. Vond het gewoon een prettig om zaken mee te doen, leuk water in de vergunning etc etc. Bij vios was ik al wat langer weg kreeg om wat voor reden geen vergunning en wanneer ik ervoor belde had ik meerdere keren niet het idee dat ze , om wat voor reden dan ook, behulpzaam wilden zijn. Na twee seizoenen achter elkaar met ongeveer de zelfde probleemen ben ik er daar dus mee gestopt.
Het is zeker jammer voor de vissers in de omgeving dat het allemaal niet lekker loopt. Hoe je het ook bekijkt de man aan de waterkant met een wil om lekker veel verschillende wateren in het oosten des lands aan te doen is de dupe.
Hoop voor de verenigingen en vooral de leden dat 1 ieder nogmaals de koppen bij elkaar steekt en tot een oplossing komt. Misschien maar eens afstappen van de kleine verenigingen en maar 1 grote vereniging in het oosten des lands creeeren. De steden liggen toch bijna aan elkaar tegenwoordig.
Lijkt me niet alleen voor bijv karpervissers voordelen aan zitten. Ook voor de wedstrijden voor de witvissers lijkt me dit interessant. Grotere competities meer concurentie dus spannender... Al weet ik niet hoe hun belangen zijn maar dat is wat ik als witvisser ervan zou denken.

Gr Bas
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

26-10-2010 11:36

Oh, en Rinus: ik zag op de site van Tubantia dat jij je afvroeg waarom dan niet door de drie verenigingen die wél al hun water in wilden (of konden) brengen, respectievelijk VIOS, OHV en Vislust, besloten is om de samenwerking met Ons Genoegen op te zeggen.

Ik sprak Johan van der Kolk gisteren aan de waterkant, hij vertelde dat dit scenario ook eerst aan de orde zou zijn, maar dat Vislust en OHV uiteindelijk besloten hebben om Ons Genoegen meer tijd/kansen te geven. VIOS was het gevoel om jaren aan het lijntje gehouden te worden echter zat.

Het voorstel om de samenwerking middels het convenant op te zeggen is op de ALV van VIOS unaniem aangenomen.

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

26-10-2010 12:18

Aart Lokhorst schreef:Het zijn nu eenmaal allemaal eigen 'koninkrijkjes' en niet meer van deze tijd waar sportvissers in overgrote meerderheid vragen om 1 Vispas voor heel Nederland.


Mijnheer Lokhorst,

Mag ik aan u vragen waar u deze opmerking op stoelt.

En mag ik u er verder op attenderen, dat wanneer ik lid ben van een HSV die eigen water in bezit heeft. Ik totaal geen vispas nodig heb, als alleen een vergunning van de visrecht hebbende, dit kunt u navragen bij juridische afdeling van Sportvisserij Nederland.

Ik vind dan ook dat deze zogenaamde sportvispas weer een onnodig document is, waar we als sportvisser weinig tot niets aan hebben. Want wil ik vissen in een ander water van een andere HSV is daar ook een lidmaatschap voldoende.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

26-10-2010 20:19

Beste Jan,

Aart bedoelt daarmee denk ik dat 9 van de 10 verenigingen hun wateren niet inbrengen in een federatieve of landelijke lijst waardoor het voorlopig niet zal gebeuren dat we tot 1 schriftelijke toestemming (VISPAS) zullen komen. Voor een recent voorbeeld zou ik zeggen: ff zoeken.

Je hebt gelijk dat ieder ander document waarbij de visrechthebbende schriftelijke toestemming verleend ook rechtsgeldig is.
Jammer daarbij is dat bijna alle verenigingen een schriftelijke toestemming afgeeft middels een VISpas met de bijbehorende lijst van verenigingswateren.
Gebruikersavatar
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

26-10-2010 20:22

Christian,

Gezien de situatie kan ik me het standpunt van het bestuur van de VIOS voorstelen. Ik ken inhoudelijk de situatie niet, maar heeft ook bemiddeling plaatsgevonden vanuit de Federatie of vanuit Sportvisserij Nederland?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-10-2010 08:17

Beste Jan, alle regelingen qua vergunning of Vispas zijn mij bekend. Maar overduidelijk is dat een grote meerderheid van alle vissers in Nederland voor 1 landelijke Vispas is. En dat kan alleen maar gerealiseerd worden als alle HSV-en hun water(en) inbrengen in de Landelijke Lijst van Viswateren.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-10-2010 09:16

En mag ik u er verder op attenderen, dat wanneer ik lid ben van een HSV die eigen water in bezit heeft. Ik totaal geen vispas nodig heb, als alleen een vergunning van de visrecht hebbende, dit kunt u navragen bij juridische afdeling van Sportvisserij Nederland.


Beste Jan,

Is de HSV waar je lid van ben aangesloten bij een federatie zullen 99 van de 100 de vispas in hun vergunningen stelsel opnemen. Als het om viswater gaat wat ze niet inbrengen.

Zijn niet alleen HSV die er problemen mee hebben als het om het inbrengen van viswater gaat. Ook zijn er federaties die aparte regeltjes hebben die extra geld kosten voor leden van andere federaties.
Gebruikersavatar
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

27-10-2010 11:38

pj otte schreef:Ook zijn er federaties die aparte regeltjes hebben die extra geld kosten voor leden van andere federaties.


Een mooi concreet voorbeeld daarvan is Limburg toch?
Gebruikersavatar
roy goris
Berichten: 355
Lid geworden op: 02-07-2007 08:57

04-11-2010 20:16

Een zielige manier om de in het verleden verloren leden proberen terug te winnen. En heel veel mensen weten wel waar ik op doel....... Jammer dat ze om zo'n reden het convenant opzeggen. Vios moet niet vergeten dat het nu eens sinds heel veel jaar rustig is aan desbetreffende wateren. En om daarom maar te zeggen van het convenant geldt niet meer. JAMMER HEEL JAMMER!!!
Shame on you VIOS!!!!!!


Een trieste groet...... :oops:
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-11-2010 16:06

Ik vind het wel prima zo, liever dit dan VIOS leden op onze wateren.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

09-11-2010 18:19

Ik vind het financieel gezien wel jammer, kon eerder met mijn hengelo-pas in hengelo en in enschede terecht. Nu moet ik daar een extra bijdrage voor betalen..
©
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

09-11-2010 18:20

Daaf Wolters schreef:Ik vind het wel prima zo, liever dit dan VIOS leden op onze wateren.


Heb jij even pech
K. van den Herik

09-11-2010 18:21

Daaf,

Helemaal gelijk hoor, door deze instelling moet iedereen bij 10 verenigingen lid worden wil ie een beetje afwisseling willen
Michael Lawson
Berichten: 110
Lid geworden op: 24-09-2010 07:24

11-11-2010 21:07

Is heb er al vrede mee, heb al 4 !! vergunningen(overweeg nog een 5e) en nog een driehengel en nachtvispas!
Stuur mij in het begin van het seizoen maar een nota van .....200 Euro?? of zo waar ik overal in water van visclub's in Nederland kan vissen,zal helaas wel niet gebeuren als 3 plaatselijke clubs al geen overeenstemming kunnen bereiken ......
Marcel Postma
Berichten: 67
Lid geworden op: 16-01-2005 19:45
Locatie: Oldenzaal

03-12-2010 22:37

Er wordt echter 1 factor vergeten en dat is dat elke gemeente ook nog eens zijn eigen regels heeft.
Zij geven bijvoorbeeld onder bepaalde voowaarden een water in beheer van een vereniging.
Misschien is het daarom handig om bepaalde gemeentes met elkaar te laten praten om dezelfde regels te hanteren!!!
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

04-12-2010 00:03

Marcel Postma schreef:Er wordt echter 1 factor vergeten en dat is dat elke gemeente ook nog eens zijn eigen regels heeft.
Zij geven bijvoorbeeld onder bepaalde voowaarden een water in beheer van een vereniging.
Misschien is het daarom handig om bepaalde gemeentes met elkaar te laten praten om dezelfde regels te hanteren!!!


En dan vergeet je er nog één. Natuurmonumenten neemt ook wel eens water over van de gemeentes. En die hebben ook weer hun eigen wensen en behoeftes..

Leuker kunnen ze het niet maken, maar makkelijker ook zeker niet ;-)
Plaats reactie