visveilig vissen, voor sommige een onmogelijke opgave...


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-10-2010 23:52

Doelstelling en doelgroep, snap ik in het hele verhaal.

Of de doelgroep nou op zoiets zit te wachten, is weer een heel ander verhaal.

Nog maar eens, je kunt beter op sommige wateren bepaalde dingen gaan verbieden.

Welke dat zijn, dat weet volgens mij iedereen wel.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-10-2010 09:13

Henk ik ben het voor een keer niet met je eens.
Immers als er helemaal geen karperlectuur zou zijn dan maaktje we nog steeds ons lood aan de wartel vast met een speldwartel........ Dat het geen direct effect zal hebben, ja dat klopt echt je vergeet de kracht van herhalen
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-10-2010 09:50

Martijn,

Maak uit Henk zijn reactie op wat het nut is van een extra blad of uitgave.
Wat is het rendement van een dergelijke uitgave? Zijn we al tevreden als 10 % er in mee wilt gaan?

Moet er een verbod komen om lijnen uit te varen om dat daar op 300 m toevallig een richeltje ligt? Zeker als het onbekend water voor je is!

Vragen en nog eens vragen waar ik verlopig geen antwoord op heb.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-10-2010 12:21

Hilco, met verbieden moet je heel voorzichtig zijn, kan koren op de molen van de DB of PvdD of Stichting Vissenbescherming zijn.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-10-2010 13:13

Verbieden helpt niet, omdat je met verbieden niet de kern van het probleem aanpakt, namelijk het gebrek aan kennis....
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

27-10-2010 22:18

Weet je wat helemaal visveilig is? Thuisblijven :D
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

28-10-2010 00:37

ik denk dat ik dat eens ga doen volgend jaar :roll: :roll: :roll:
of meschien toch niet :roll: :roll: :roll:
ach ik zie het wel :D :D :D
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-10-2010 01:15

Aart Lokhorst schreef:Hilco, met verbieden moet je heel voorzichtig zijn, kan koren op de molen van de DB of PvdD of Stichting Vissenbescherming zijn.


Snap ik Aart.

Zijn er overigens al spionnen gesignaleerd?

Punt is, dat dit soort praktijken meestal doelbewust gebeuren.
We gaan toch op die onmogelijke stek vissen.
Als een vis zich vast zwemt op die stek (we gaan daarna ook nog even trekken en knap zegt de boel) verschuilt men zich vaak achter het feit dat er met een visvriendelijk systeem gevist wordt, ergo no problema.
Volgende keer, een nieuwe kans.

Geldt natuurlijk voor heel veel vissers ook niet.

Of een vis met een veilig systeem, altijd alleen met de onderlijn in zijn bek achterblijft in natuurlijk ook nog maar zeer de vraag.

Waardoor worden papegaaienbekken bij vast gezwommen vissen veroorzaakt?
Door het trekken van de visserman, of na het breken van de lijn?

Visveilige systemen prima, maar nooit als excuus gebruiken!

Als ik die jongen uit Hbl was, (tenminste ik neem aan dat die het is), zou ik me hier gewoon melden en het boetekleed aantrekken.

Jammer genoeg gebeurt dat hoogst zelden, meestal wordt er gezegd: heb ik niet gedaan.

Tenten, boten en voerboten afschaffen op sommige wateren?

Misschien ontkom je er niet aan en van mij mag het!

Was trouwens vandaag rustig aan het (media)front, een storm in een glas water?

Heb deze week alweer drie keer gevist, all quiet on the western front.
Afstromen geblazen (winterpeil) en het water lijkt momenteel dan ook meer op bruine bonen soep.

Heb ik toch liever die heldere groentensoep en dan gooi ik de ballen er wel in!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

28-10-2010 14:28

Hoi

Heb een vraagje, heb een beetje zitten kijken op systeempjes op internet,en kwam weer ergens bij safety clips uit.

Zelf had ik die nog nooit gezien tot de dag van vandaag.

Fox
Afbeelding
Wat is hier nu het nut van? naar mijn idee blokkeer je de boel helemaal met dat pinnetje en zal de vis bij lijnbreuk het moeilijker kwijt kunnen tot eigenlijk helemaal niet,zeker als het rubbertje super strak over de loodwartel heen geschoven zit

Korda
Afbeelding
Zelfde verhaal hier,alleen dan zit het lood vast erin.

Of snap ik hier gewoon niks van?
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

28-10-2010 15:25

Volgens mij is het idee achter dat pinnetje, dat het lood niet met clip en al over de leader/hoofdlijn kan gaan schuiven, maar alleen los kan komen uit de clip. Voordeel zie ik niet zo. Of een vis nu met 20 meter (ik noem maar wat) lijn of 20 meter lijn en een loodje rondzwemt, kut is het zowiezo. Ik gebruik dan ook nooit safetyclips. En ook geen inline lood op de traditionele wijze. Enkel een onderlijnlossend systeem komt nog aan het eind van mijn hoofdlijn, da's in ieder geval in theorie nog veilig. Want laten we eerlijk wezen, inline of safetyclip, die zijn zelfs in theorie niet veilig. Tenzij lijnbreuk uitgesloten is, maar dan is een speld aan de leader (met daaraan lood en onderlijn) ook veilig...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

28-10-2010 18:05

De bedoeling van zoon clip is dat de clip vast blijft zitten op de wartel en bij vast komen te zitten je lood los laat.
Stel de clip komt los van de wartel je lijn knapt en zit aan het einde komt er een knoop dan heb je dus de kans dat door de tail rubber de boel stropt en de vis met lood en al moet rond zwemmen.
Daarom altijd een clip gebruiken die is gefixeerd op de wartel of een clip die goed vast kan drukken op de wartel zoals die van Korda (die bij mij helaas te snel breken zie ander topic) zo dat het lood altijd als eerst eraf gaat.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

28-10-2010 19:24

Bedankt kenny voor de uitleg!

Het is dus het zelfde idee als inderdaad een wartel die je vast moet zetten in een clip.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

28-10-2010 19:42

Piet ik zelf zie dat helemaal niet zo dat je bekende vissers moet hebben omdat ze bekend zijn, er zitten erbij die ik nog niet op mijn kippen laat passen. Geloofwaardigheid daar gaat het om.
Je kunt mensen die de meest achterlijke systemen en tactieken gebruiken toch niet in zo'n boekje of blad laten schrijven ?

Bokito word veel genoemd, zo'n achterlijk is hij niet want hij wist precies hoe hij de gene te pakken moest nemen die hem keer op keer stond te zieken.
Dus een beetje respect voor deze vriendelijke aap en vergelijk hem niet met domme karpervissertjes.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

28-10-2010 20:07

Denk dat jij niet begrijp welke doelgroep er eventueel bereikt wil worden. Welke doelstelling eventueel behaald wil worden. Zo makkelijk om commentaar te hebben op anderen. Toch vreemd dat die boeken van de bekende vissers toch zeer goed verkopen.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

28-10-2010 20:59

Misschien heb je gelijk Dries, en heb ik er inderdaad geen idee meer van hoe de karpervisserij in elkaar steekt.
En zeker niet van de doelen die gehaald moeten worden.
Wat ik wel weet is dat ik er steeds minder in thuis hoor, met de meeste karpervissers wil je toch niks te maken hebben ?
Geluk er mee.

mvg blankie boy.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

28-10-2010 21:13

Ik weet dat afgunst/jaloursie (of hoe je het noemen wilt) een grote rol speelt in deze wereld. Vind gewoon dat jij aan dit topic op dit moment niks positiefs toevoegd. Er wordt geprobeerd om eventueel een prachtig project neer te zetten met een bepaald doel. Als jij een betere bijdrage ziet, draag zoiets aan zou ik zeggen.

Het gaat erom om een boodschap krachtig over te brengen. Je bent toch wel van mening dat va een bekende visser eerder iets aangenomen zal worden dan een (onbekende). Dat wil niet zeggen dat die (onbekende) niet kan vissen. Zo is het in het dagelijks leven ook. Je hebt mensen die zijn mediageil, en de beteren staan op de achtergrond.

Vind bij zoiets als dit dat je bepaalde principes aan de kant moet zetten en gewoon helpen met iets wat een prachtig project HAD kunnen worden. Gewoon jammer, veel capiciteit op dit forum en er wordt niks mee gedaan.

Er wordt al gepraat dat dit project gedoemd is om te mislukken, beetje jammer dat niemand echt de stap wil nemen iets leuks te gaan maken. Blanken hoort erbij, dan maar op je bek gaan. Jammer dan!!

BTW ik ben er nog steeds voor te porren, mocht iemand verstandig worden en toch iets wil ondernemen. Ik mis trouwens de topic opener en nog een paar namen van dit forum.



Laten we nog meer geld uitgeven voor spiegelprojecten. Maar ga straks dan niet weer janken over dit probleem, <<<<< is niet tegen jou Kees ;)
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

28-10-2010 22:05

Dries,
er staan genoeg adviezen m.b.t. veilig vissen op dit forum.
Je zou de posters (bekend of onbekend) kunnen benaderen of je mogelijk hun stukjes mag gebruiken voor een samengesteld stukkie in een blad.

Let wel, een relatief bekende visser hoeft niet per definitie een goeie visser te zijn.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

28-10-2010 22:15

Henk zegt ''Let wel, een relatief bekende visser hoeft niet per definitie een goeie visser te zijn.''

Dat weet ik Henk.

Er zal toch wel 1 bekende visser goed zijn toch? :o Of ben ik weer te goed gelovig.

Ik merk vanuit mijn werk, als je bepaalde instanties of met namen kan smijten die ook daadwerkelijk achter je staan, dat je sneller de aandacht kan trekken, dus ik loop ook niet zomaar wat te blaten, maar genoeg hierover.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-10-2010 07:49

Ik geloof ook nooit dat je dit item als een terugkerend magazine moet gaan behandelen. Wat Dries (dacht ik, of was het nou leen?) al zei: Een soort van collector's item iets. Toegevoegd bij de magazines, nieuwe abonnee's, op een stapeltje in de winkels, eventueel een herdruk met toevoegingen ofzo? Nieuw lid van een HV, ook erbij! Een rondje om Neerlands drukke wateren met een stapeltje, de jongens vragen of ze het al kennen: Zo niet, hier, pak aan en lees. Je vangt toch nikt :lol:

Zomaar wat onderwerpjes waar in mijn ogen heel wat nuttigs gezegd kan worden zie je in de bijlage (jpg-exportje, brakke kwaliteit) . Ik zou ook willen pleiten voor een totale ban op man-vis foto's, daar zijn er al genoeg van en die hebben totaal geen meerwaarde aan de boodschap van hetgeen we hier mee bezig zijn. Ik denk dat dit alleen maar afleidt van het eigenlijke onderwerp.

Dries Jacke schreef:Ik mis trouwens de topic opener en nog een paar namen van dit forum.


Ik gok een Frankrijkje, gezien het topic over de Gasolina in het Frankrijkgedeelte ;) Anders zit Klaas er 's ochtends altijd bovenop. Nu lijk ik wel de enige 8)
Bijlagen
Karperpraat Cover.jpg
(220.42 KiB) 432 keer gedownload
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

29-10-2010 14:45

Leen, deze safety clips van fox zijn sowieso erg slecht. Het materiaal opzich werkt niet zoals het hoort. Neem je nou Korda, zit dat pinnetje er niet bij en vis je "semi-vast" Daar schijf je de wartel erin (zonder pinnetje), en bij een aanbeet slaat de karper het lood los op de hoofdlijn waardoor je altijd verzekerd bent van los lood, dus mocht je lijn knappen zwemt hij alleen met een onderlijn in ze beck. Integenstelling tot die van fox, waar de vis altijd met lood rond zwemt als je draad knapt.
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

29-10-2010 14:47

Waarom niet een boekje of goede folder en dat bij alle winkeliers neer leggen.
De winkel zelf kan er stempel op zetten zodat je een folder van je zelf heb en goede info.
Dit met zijn alle samen kan nooit duur zijn en de winkel kan gelijk vertellen wat de klant het beste kan gebruiken dus verdient hij er nog aan ook,en heeft hij er dan ook belang bij.
Dit met ze alle samen stellen hier op het forum en met ze alle goed bekijken en klaar.
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

29-10-2010 15:25

Op zich geen gek idee, of gewoon net als in duitsland een soort "idioten test" laten doen om je vergunning te kunnen halen. Daarbij dan de visveilig/vriendelijkheid hoog in het vaandel laten staan.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

29-10-2010 15:29

Jah daar hebben we het wel eens over gehad maar dat heeft weinig nut.

Zelfde als rijbewijs.........tijdens het lessen en afrijden netjes rijden,maar na het behalen gewoon je eigen ding doen. dat alles voor een papiertje die vrij weinig zegt.

Btw,als men het papiertje haalt,heeft het daarna vrij weinig nut,wie controleert alle vissers? Tegenwoordig word je alsnog verbannen van je vispas bij overtredingen,het zelfde verhaal dus met dat testje/cursus/opleiding.......Daarna zie je bijna nooit iemand meer terug en doen hun eigen ding zonder dat iemand het in de meeste gevallen door heeft. op enkele na die tegen de lamp lopen
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

29-10-2010 16:00

Heb al een keer eerder gezegd het moet uit hun eigen komen je kan iemand wel zeggen wat goed of fout is maar als hij er niet open voor staat dan bereik je nog weinig.

Met dingen verbieden bereik je ook erg weinig,en je moet oppassen voor je het weet moeten de goede onder de kwade lijden zo werkt dat nou eenmaal,willen we toch ook niet.

Het gaat niet alleen over visveilig het gaat ook om de manier waarop iemand vist een totaalplaatje zal ik maar zeggen,visveilig vissen okay maar op 200 mtr tussen de teringbende liggen is voor mij al niet meer visveilig,wat voor systeem je ook gebruikt.

De snuffelbrigade.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

29-10-2010 18:34

en hoe gaan we het aanpakken is er iemand die tijd heeft om zich er in te verdiepen. Ik wil al een bedrag sponseren Dries wil wel medewerking verlenen als ook Sven en Piet en wie ik nog vergeten ben. Nu alleen nog een Kapitien die het gaat aansturen en taken verdelen dan moet dit toch zeker lukken. Wie kan hier meer kleur aan geven wat is mooier dan de jeugd en ouderen beginners te helpen.
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl