STOP waterkrachtcentrale bij Borgharen!


Plaats reactie
matty mingels
Berichten: 2
Lid geworden op: 18-10-2010 17:51
Locatie: maastricht
Contacteer:

18-10-2010 17:55

STOP waterkrachtcentrale bij Borgharen!

Een ondernemer wil in de Maas bij Borgharen een waterkrachtcentrale bouwen en heeft daarvoor van Rijkswaterstaat Limburg, Gedeputeerde Staten van Limburg en de Gemeente Maastricht de nodige ontwerpvergunningen gekregen. Tegen deze ontwerpvergunningen zijn Limburgse en Belgische hengelsportorganisaties alsmede Sportvisserij Nederland in beroep gegaan.

Inmiddels is ook de Tweede kamer zich met de zaak gaan bemoeien. Ondanks dat zij de afgelopen jaren veel informatie over dit onderwerp hebben ontvangen, verkeren veel kamerleden in de veronderstelling dat met een slecht functionerende vistrap en een niet-werkend visgeleidingssysteem toch voldoende waarborgen voor een ongehinderde vistrek gegeven zijn en dat deze centrale dus gebouwd mag worden.

Nu maakt 'Den Haag' niet uit of deze waterkrachtcentrale gebouwd mag worden, maar een signaal van de Tweede Kamer zou wel enige druk op de vergunningverlenende instanties kunnen uitoefenen om de vergunning te verlenen.

Het is daarom belangrijk dat de hengelsport de Tweede Kamer laat weten dat veel sportvissers tegen de bouw van deze waterkrachtcentrale zijn. Als argumenten niet meer helpen, dan is er blijkbaar alleen nog de macht van het getal die indruk op politici maakt.

Zouden jullie daarom onderstaand berichtje, of nog liever: een e-mail met je eigen mening over deze waterkrachtcentrale, naar de onderstaande kamerleden willen e-mailen?

Meer informatie vind je ook op:
http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... haren.html

In het adresvak (Aan:) van je e-mailprogramma met kopiëren en plakken de volgende kamerleden in één keer overnemen:

S.Dijksma@tweedekamer.nl; W.vGent@tweedekamer.nl; A.Slob@tweedekamer.nl; G.Koopmans@tweedekamer.nl; C.Aptroot@tweedekamer.nl; D.Samsom@tweedekamer.nl; d.graus@tweedekamer.nl; pjansen@sp.nl; a.koppejan@tweedekamer.nl; s.derouwe@tweedekamer.nl; f.bashir@tweedekamer.nl; t.vdekken@tweedekamer.nl; e.dijkgraaf@tweedekamer.nl; w.koolmees@tweedekamer.nl; a.lucas-smeerdijk@tweedekamer.nl; j.monasch@tweedekamer.nl; c.vnieuwenhuizen@tweedekamer.nl; j.sharpe@tweedekamer.nl; l.vtongeren@tweedekamer.nl; k.verhoeven@tweedekamer.nl; e.blanksma@tweedekamer.nl; h.nepperus@tweedekamer.nl

En vervogens onderstaande brief kopieren en in het bericht en plakken:

Geacht lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal,

Ik wil u vriendelijk doch dringend vragen om u tegen de bouw van een waterkrachtcentrale in de Limburgse Maas bij Borgharen uit te spreken.

Een waterkrachtcentrale op die plaats zou een ramp voor de visstand in de Maas betekenen. Maar zou ook veel schade aan de trekkende vissoorten zoals aal, zalm, zeeforel en zeeprik berokkenen. Dit met name omdat de te bouwen (kleine) vistrap een verslechtering t.o.v. de huidige situatie is en er voor de stroomafwaarts trekkende vissen bovendien nog geen werkend visgeleidingssysteem beschikbaar is.

Deze waterkrachtcentrale is daarmee in strijd met de Beneluxovereenkomst aangaande trekvissen (2009), het Nederlandse Aalherstelplan en de Europese Kaderrichtlijn Water die geen verslechtering van de huidige situatie toestaan.

U, als volksvertegenwoordiger moet toch zeker het goede voorbeeld geven. Een volksvertegenwoordiger mag toch geen wetten en internationale verdragen aan zijn/haar laars lappen?

Ik kan mij voorstellen dat u de opwekking van Groene Stroom bij uw afweging betrekt. Maar deze centrale zal slechts een minieme bijdrage aan de opwekking van elektriciteit leveren (en tegen welke prijs?). Men kan diezelfde hoeveelheid elektriciteit veel beter met enkele windturbines opwekken. Denemarken heeft die keuze al gemaakt! Daar worden de komende jaren enkele waterkrachtcentrales stilgelegd.

Tot slot wil ik u laten weten dat ik u deze e-mail niet uit eigenbelang als sportvisser stuur. Jonge zalmen en volwassen schieralen op weg naar zee hebben maar één doel voor ogen: zo snel mogelijk de zee bereiken! De kans om ze aan de hengel te vangen staat gelijk aan de kans om in de Staatsloterij een grote prijs te winnen. Hetzelfde geldt voor volwassen zalmen en zeeprikken in de andere richting.

Ik hoop u met deze e-mail overtuigd te hebben dat die waterkrachtcentrale bij Borgharen er niet moet komen. En dat er in Nederland eigenlijk geen nieuwe waterkrachtcentrales bij kunnen komen!
Gebruikersavatar
Remco van Oosterom
Berichten: 19
Lid geworden op: 12-01-2010 12:22
Locatie: Harmelen

18-10-2010 18:57

Ik heb een mail gestuurd naar bovenstaande e-mail adressen.
Ik hoop dat ze er wat mee gaan doen.

Groeten Remco
Op naar m'n nieuwe PB!!
matty mingels
Berichten: 2
Lid geworden op: 18-10-2010 17:51
Locatie: maastricht
Contacteer:

18-10-2010 19:06

ik hoop het ook alleen de politiek ziet alleen maar geld
sportvisserij nederland en de lokale hengelsportvereniging de waalse hengelsportvereniging hebben nu advocaten in de arm genomen aangezien er ook een aantal herstelprojecten met deze waterkrachtcentrale in gevaar lopen zie

http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... start.html

tevens zal een in 2009 aangelegde vistrap a 3,1 miljoen euro moeten wijken
ik verzet me met hand en tand tegen deze zinloze waterkrachtcentrale
Bijlagen
makeThumbnail.jpg
(34.08 KiB) 849 keer gedownload
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

18-10-2010 19:11

Kom mensen beetje positief het is wel goed voor t mileu en daarbij welke aal bereikt via onze wateren;ned; nog de zee???
Van mij mag hij er komen beetje dieper water en wat gemalen vis dat trekt weer nieuwe vis.
Waarom alles zwart zien,en die poster dat is zoiets daar lig ik dubbel van.
Hy mathie vrouwen zien ook alleen maar geld teminste alles wat je had en weet ik wat nog meer,erpel.kroot,komt hij met een slogan wahahahaha.
m,f,g der grunne ronnie.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-10-2010 20:14

Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

23-10-2010 02:11

Hola,

en Math weer terug van weggeweest??
The good old days op Carpflashes..... :wink:

Ja, ze zijn wat van plan. Hoop dat de centrale er niet komt. En zoja, als ie er dan toch moet komen ene met een GOED Visgeleidings-systeem. Maarja dat kost dan weer teveel geld....
Ze zijn trouwens nu al flink bezig onder aan de Stuw met nieuwe geulen maken en dijkverstevingen....

Groeten Etienne
carpangling rocks society sucks
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

23-10-2010 07:41

Succes dus

Oftewel een zaak die doorgaat. En ik heb liever dit dan een paar nieuwe kern centrale's in het land.

Denk op deze punten liever aan je eigen dan de hobby mensen. Uiteindelijk hebben we er baat bij want zonder energie kunnen we uiteindelijk ook niks.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Marc Waber
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-06-2007 19:58
Locatie: limburg

23-10-2010 10:57

is goed voor het meervalbestand zoals Ron al aangaf :lol:
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

23-10-2010 19:04

Dat ding gaat als ik het goed begrijp amper stroom opleveren (11MW max) en de Maas kennende zal er vaak ook te weinig stroming zijn om dit maximum te kunnen leveren. De reeds gebouwde vergelijkbare waterkrachtcentrale in Linne is economisch niet rendabel, daar moet dus geld bij.

Groene stroom is mooi, maar dit plan riekt wat mij betreft enigszins. Of het naar dooie vis, misplaatst idealisme of fout geld is weet ik nog niet. De combinatie van de laatste 2 ruik ik nu al heel sterk...

5 of 6 windturbines leveren al dezelfde hoeveelheid stroom, en zijn veel minder milieubelastend.

Weten jullie dat rijkswaterstaat in het verleden al heeft aangegeven dat de vissterfte berekend voor dit project hoger dan 10% bedraagt? En op grond daarvan al vergunningen heeft geweigerd? Dat vistrappen zonder visgeleidesysteem geen zin hebben? Voor wie zich verdiept in de materie meer vragen dan antwoorden.

Het lijkt er op dat onder het mom van groene stroom gewoon ordinair geld verdiend moet worden, ten koste van wat er sinds de jaren 70 aan visbestand is opgebouwd in de (toch al onder milieudruk staande, zie de telkens terugkerende ellende met giflozingen) Maas.

Ik ben absoluut voor duurzame energie, maar of de Maas daar een serieuze bijdrage aan kan leveren is de vraag...
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

23-10-2010 20:35

De wereldt gaat gewoon door ook met die vismeel molen en die komt er,geniet ervan vandaag al in een verdiepte stroomgeul heerlijk gevangen.
En daarbij zal een andere soort visserij komen daar,krijg de schijt aan al die barbelmasters die daar hun stek claimen.
Schijnt er zelfs een met mes gezwaait te hebben daar maandje terug omdat er kid,s wat lol maakte en hij ze vis wou vangen...
M,F,G DER WELTMEISTER RONNIE.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

23-10-2010 21:57

Hoewel ik sterk betwijfel of het nut heeft, heb ik de mail ook gestuurd onder het motto: wellicht helpen alle beetjes!
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

28-10-2010 12:42

leen goudappel schreef:Succes dus

Oftewel een zaak die doorgaat. En ik heb liever dit dan een paar nieuwe kern centrale's in het land.

Denk op deze punten liever aan je eigen dan de hobby mensen. Uiteindelijk hebben we er baat bij want zonder energie kunnen we uiteindelijk ook niks.


Wat is er mis met een kerncentrale? De meest schone energie. En tevens de meest efficiënte. Het weinige nucleaire afval wordt goed opgeborgen.

Maar terug naar de verstuurde mails. Heb bericht van de persvoorlichter van Groenlinks (niet bepaald onze grootste vrienden als sportvisser zijnde, maar wel de enige die gereageerd heeft).

Hartelijk dank voor uw mail. Ik heb uw mail met veel aandacht gelezen en heb alle begrip voor uw standpunt.

Ik kan uw melden dat onlangs de Minsiter de beslissing heeft genomen om de bouw van de waterkrachtcenrale door te laten gaan. Wij zijn hier erg blij mee maar hebben wel de toezegging gekregen dat er een verbreding van de vistrap plaats vindt. Tevens is er veel onderzoek gedaan naar de leefomgeving en gevolgend voor de vissen. Uit dat onderzoek is naar voren gekomen dat de gevolgen minmaal zijn.

Ik heb alle begrip voor uw standpunt en raad u aan om de gevolgen in de gaten te houden en dan zult u zien dat het mee gaat vallen. Mocht dit niet zo zijn dan zullen er direct maatregelen worden genomen.

Met vriendelijke groet,

Johan Theunissen
Publieksvoorlichting
Tweede Kamerfractie GroenLinks
Plaats reactie