opwaardse kracht van Dynemalijn....


Plaats reactie
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

28-09-2010 18:25

Hallo mede Forumgasten,

Ik ga binnen paar dagen naar Frankrijk, blablabla.
ik ga daar waarschijnlijk vissen op grote afstanden (ken het water, vandaar :wink: )
Ik heb er toch voor gekozen om met een Dynemalijn te gaan vissen (ondanks dat ik normaal ook op pakweg 200 mtr gewoon met Nylon vis....)


Vraag:
Stel je ligt 350 mtr uit met (semi) drijvende Dynemalijn, hoe groot is de opwaartse kracht hiervan?
Ik heb me al als laatste 15-20 mtr een Nylon leader eraan geknoopt en daaraan komt een stuk Leadcore van PB.
Nu vraag ik me af of zo de laatste meters platliggen? Maw hoe hard "trekt" dynema op pakweg 300 mtr? Ik vaar de lijnen natuurlijk uit op deze afstand :o

Vooralsnog wil ik geen backleads gaan gebruiken. Normaal met Nylon ligt de boel, zeker op grote afstanden helemaal plat op het laatste stuk....
Zal dit met 20 mtr Nylon voorslag op de Dynema ook zo zijn??!

Groeten Etienne
carpangling rocks society sucks
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-09-2010 19:07

Wil je het antwoord in N/mtr?

Drijvende lijn zal dat precies dat gaan doen .... drijven.
Voordeel van braid is wel dat er geen rek in zit, dus invaren, lijntje strak trekken is ook echt strak getrokken lijntje.

Ik zou zelf voor een zinkende kiezen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

28-09-2010 20:51

Mijn ervaring met veel drijvende lijnen is dat ze zinken :lol: .
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

28-09-2010 21:15

Zinkende gevlochten lijn idd. Niet té hard zinkend graag,zoals Nash BulletBraid, als het dieper water is. Dan opteer ik voor n semi-zinkende zoals een PB GatorBraid of Sufix Gyro(die heb ik nu momenteel). Strak is strak zoals Marc dat goed verwoord, echt zware swingers is dan ook niet nodig op die afstand. Wel een voorslag erop zetten, zeker op die afstand vissen/haken/drillen. Flurocarbon kan maar heeft minder rek dan een monofilament lijn, dat kan wat rek schelen op een meter of 20.
K. van den Herik

29-09-2010 07:24

ophet gevaar af weer betweter te zijn, maar dat komt dan omdat ik het meemaak en dan vertel, sorry.

Etienne,

het valt en staat met het soort lijn. de allerbestelijn is fireline, helaas drijft deze like hell op 300 meter komt ie gewoon boven.

De zinkende proline is de allersterkste in de 24 of 22/100e die ik ken en dan bedoel ik niet qua trekkracht. Helaas wordt deze in het water zo zwaar, dat door de neerwaartse kracht de lijn zwaarder en dus onhandelbaarder is dan nylon.

De grijze van Proline en de gator braid zijn qua eigenschappen vergelijkbaar. De lijn wordt in het water steeds iets zwaarder en zal na een paar minuten ook de bodem bereiken. met een lichte waker zal je zien dat deze opgetrokken wordt.

De proline is iets schuurvaster , maar is ongeveer dubbel duur. Wat je wilt, ik heb gekozen voor pb gator in de 30/100e categorie. Mocht ik ha;lf twijfelen ruk ik er een stuk tussen uit en knoop weer vast, geen probleem. Straks zet ik er echter een stuk 26/100 voor, dit is dik genoeg.

In obstakelrijke wateren en dan met name door mosselen, steen etc. Salagou bijv. Zet ik ls voorslag eerst 25 meter 30/100 pl de zinkende en daarna een 10 meter voorslag na keuze.

Er zullen best allerlei andere merken ook goed zijn, maar ik koop alleen maar van nederlandse/vlaamse verdelers, dus pb of proline. Tenzij het echt niet anders kan...

MVG

Klaas


PS dit is geen wet hoor, sorry dat ik me ermee bemoei enzo....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-09-2010 09:47

ferenc van de vorstenbosc schreef:Mijn ervaring met veel drijvende lijnen is dat ze zinken :lol: .


Hou er rekening mee dat de lijn vanaf de kant lijkt afgezonken te zijn. Halverwege hangt de lijn dan toch tegen of in het oppervlak.

Neemt niet weg dat er verschillen zijn. Dyneema op zich (polyetheen) zal gaan drijven. Door andere materialen te verwerken kan Dyneema verzwaard worden/zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

29-09-2010 17:02

Ja dat weet ik,maar ik zie mijn lijn toch echt zinken,ondanks dat het een standaard drijvende lijn is.Dit heb ik ondertussen wel vaker meegemaakt.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-09-2010 17:22

Pf, water is tegenwoordig ook niet meer te vertrouwen. :lol:
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

29-09-2010 18:59

Tja...tijden veranderen he.Ik kon het toevallig goed zien,helder water en de lijn zonk gewoon het wier in.Viste wel op 200meter+ dus het gaat niet om een klein stukje.
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

29-09-2010 22:09

Hola, bedankt voor alle antwoorden.

Heb me reeds voor mijn vraag, de Dynemalijn van CarpTackle Holland aangeschaft....
Het lijkt me ergens ook een voordeel als ie semi drijvend is, om toch een minder grote kans te hebben dat de lijnover een tak/ boomstronk of ander obstakel licht.....Die kans is dan weer kleiner met een (semi) drijvende lijn
En watersport is er nu niet veel op het betreffende meer! Althans dat denk ik van niet in Oktober. :-?
Ik ga het proberen, ben ik van mening dat ie toch erg omhoog komt, dan ga ik de laatste 50 mtr toch dikke nylon erop zetten, nu heb ik reeds 15 mtr Nylon voorslag (Korda)
Ik heb gekozen om op grote afstand toch wat minder rek te hebben....
Ik heb nog altijd mijn reservespoelen bij me met Nylon erop :wink: (Vis normaal op rivier en niet ver uit de kant...)

De lijn ziet er wel goed uit op het oog. Ik hoop alleen niet dat ie echt helemaal aan oppervlakte licht..... maar dat zal wel meevallen.
Vrijdag vertrek ik, heb er zin in :lol: :lol:

Groeten Etienne
carpangling rocks society sucks
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

10-10-2010 19:15

Probleem was snel opgelost.....
Dag 2 een Zeilboot vol in de lijn...... zzzzzz over. Normaal komen de boten/ surfers daar niet tot daar..... En dus op 1 spoel van
die vervelende Dynema af...... :o :o
Andere spoel ook veel eraf en er gewoon nylon aangemaakt middels een vooslagknoop.....

Groeten Etienne
carpangling rocks society sucks
herman kelderman
Berichten: 142
Lid geworden op: 01-03-2007 20:26
Locatie: heerlen
Contacteer:

11-10-2010 17:02

ik vis al jaren met drijvende en vis ook daar waar zeil boten en surfers komen maar heb er pas 1 keer last van gehad en verder nooit wel doe ik als ik uitvaar een lootje zetten (schuifbaar) op ongeveer 20 meter van het aas en dan nog eens eentje op 20 meter van de hengeltop.daar tussen is blijft hij zo mooi van de bodem af zweven en heb ik ook geen last van opstakels wat er tussen mijn hengeltop en haakaas liggen
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

11-10-2010 18:08

Dat was dus drijvende dyneema lijn die je hebt gekocht! :lol:
Plaats reactie