wat zijn granen en wat niet


Plaats reactie
Gebruikersavatar
huub engelen
Berichten: 210
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: venlo
Contacteer:

10-04-2003 18:04

beste karpervissers

Hier een vraag: op de plaatselijke visvijver bij ons in het dorp staat in het regelement "het is verboden om met granen te vissen" nu is mijn vraag wat zijn granen,hoeveel soorten zijn er en welke,zijn bonen en erwten ook granen?
Ik werd erop gewezen dat het verboden was om met mais te vissen het stond in het regelement.Nu wil ik met iets anders gaan vissen maar ik weet niet wat nu granan zijn welke soorten,heb navraag gedaan en sommige mensen zeiden dat mais geen graan is,weet het nu niet meer daarom vraag ik jullie hulp.
Wil iets anders uit proberen waar ze mischien ook over liggen te zeiken maar ik hoop dat het iets los maakt binnen de vereniging en dat er toch met granen gevist mag worden.

Ik wacht vol spanning op jullie reactie

Bij voorbaat dank

huub engelen
Willem Backer
Berichten: 47
Lid geworden op: 17-03-2003 01:00
Locatie: Den Haag

10-04-2003 18:07

Huub, ik neem aan dat mais niet onder granen valt en particles, bonen, erwten ook niet. Misschien bedoelen ze brood en lokvoeders
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10-04-2003 22:09

Beste Huub,
Graan is een verzamelnaam voor verschillende gewassen die tot de grassenfamilie behoren.
Tot de granen worden gerekend gerst, tarwe, rogge, gierst, haver, rijst, maïs en spelt.

Granen zijn verkrijgbaar in allerlei vormen:

volle granen: het gaat dan om de hele korrel, dus puur natuur

grutten: gebroken graan (thermogrutten: met milde warmtebehandeling)
schroot: grof gemalen graan dat meestal als dierenvoedsel wordt verkocht

meel: gemalen graan, verkrijgbaar als volkoren, licht gebuild of bloem (uitgezeefd meel)

vlokken: gewalste of geplette granen

gries: een fijn of grof korrelig product dat na het malen overblijft

gepoft: het meest bekende is gepofte maïs (popcorn)

deegwaren: macaroni, spaghetti en andere noedels

muesli: een mengsel van diverse graanvlokken, veelal aangevuld met noten en rozijnen

brood: van gebakken meel tot basisvoedsel


Laat de HSV nu maar eens uitleggen wat ze precies bedoelen :roll: :roll:

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-04-2003 22:38

Huub, Willem, Henk,

Misschien ligt de oorzaak voor het verbod op granen in het volgende stukje?
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.voedsel.net/themas/ochratoxine.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.voedsel.net/themas/ochratoxine.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

En bonen en erwten zijn peulvruchten.

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10-04-2003 23:39

Henk tM,

Oef heftig zeg!

Echt serieus, blikken mais in het water legen dus maar afschaffen. Ik bedoel als je ziet wat het doet bij de proefdieren!( en dus ook vissen!!)
Ik weet alleen niet of dat de beweegreden van die HSV is, zou best eens kunnen.......

Toch maar weer naar die vertrouwde en altijd vangende pieper terug! :wink:

Bedankt voor de info!!

Henk dJ
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

11-04-2003 20:19

Beste Huub,
Voor zover ik weet valt mais wel onder de granen, net als bv tarwe, moud en boekweit. Ik weet niet waarom granen verboden zijn op die vijver. Wat er in dat artikel waar Henk naar verwijst staat is inderdaad heftig. Ik denk echter dat zeker met goed gekookte granen de hoeveelheid schadelijke stoffen wel mee valt. Ik ken ook geen enkel geval waarin het vissen en voeren met granen die goed bereid waren nadelig was voor de vis. Ik denk dat de hoeveelheid schadelijke stoffen in boilies vaak groter is dan in granen. Denk maar eens aan flavours, kleurstoffen en conserveermidellen. Kijk eens in het regelement van die vijver, als er letterlijk staat verboden te vissen met granen, zou dat betekenen dat je er wel mee mag voeren. Particles als kikkererwten, tijgernoten, meaple peas, enz. vallen niet onder de granen. Hier kan je ook prima mee vissen.
groeten Daaf
Plaats reactie