Karpers en schadelijke boilies?


Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

22-09-2010 17:07

dus jij beweert dan weer dat iedere karper ongeveer 3% van zijn lichaams gewicht eet per dag.
Mijn vraag is: Hoe kom je erbij???????
Is toch geen pijl op te trekken, zoveel invloeden en zoveel verschillende karpers.
Groet Ron
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-09-2010 18:51

Niet van dag tot dag, maar wel als je het gemiddelde neemt over een langere termijn. Dan is dit ongeveer de inname. Jonge karper zitten iets hoger dan volwassen.

Bij een momentopname heb je er inderdaad niet zoveel aan.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

22-09-2010 19:31

Maar wel interessant, vooral de lijst restwaarden lijken me wijzen op een zorgvuldige studie.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-09-2010 20:02

Het kan zeker van pas komen bij voerstrategieën.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

22-09-2010 20:21

voerstrategie geweldig hoe mensen daarover aan het lullen zijn, studie's nog beter hahahah,
Laten we maar even ontopic houden anders dwalen we weer af zoals bij veel topics.
groet ron
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

22-09-2010 20:39

Henk,het ging me alleen even om te zeggen dat wat er stond niet juist was.
Ik weet ook niet wat voor effecten het zal hebben als je de maximaal toegestane hoeveelheid aan je laars lapt.

E-J
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

22-09-2010 20:46

carlo van de boom schreef:@ Evert Jan,

E-nummers zijn inderdaad Europese voedingspreparaten. Ondanks dat deze goedgekeurd zijn door de EU zijn er verschillende individuele landen die specifieke E-nummers verbieden. Dat het door europa goedgekeurd is blijkt geen garantie voor veilig gebruik.

@Kees, ik ben het helemaal eens met je!

Gr Carlo


Beste Carlo,ik heb toch niet gezegd dat ze goed voor mens en dier zijn.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

22-09-2010 20:53

Henk,

Maar Chris,
zieke beesten ook zieke, zwakke karpers vreten zich niet vol.
Ze moeten zich tot dat moment goed en gezond gevoeld hebben, toch?


Ik weet helemaal niet of ziekte / zwakte de doodsoorzaak is. Niemand weet wat de doodsoorzaak is, en dat is juist het enige punt wat ik wil maken: Je kunt niet zomaar wat gaan roepen als er helemaal niet fatsoenlijk is onderzocht. De vergelijking van Marc Schrikkema met het "spinnenonderzoek" is treffend.

Bas,

Maar Chris en K., bedankt voor jullie vriendelijke en sportieve antwoorden. Hiermee wordt vooral uitgenodigd om kritische vraagstellingen en onderwerpen te posten. Snel op de teentjes getrapt merk ik... Niet iedereen is een expert, dan wel professor, op gebied van karpers.
Had dan ook meer gehad aan een antwoord waarin wordt uitgelegd waarom dit onmogelijk is.


Ik heb nergens beweerd dat het onmogelijk is, het enige wat ik zeg -nogmaals- is dat er niet goed genoeg is onderzocht. Punt. Ik weet de doodsoorzaak ook niet, misschien waren het wél die boilies. Om toch nog een beetje op de onderbouwende toer te gaan, in mijn ogen is de eindconclusie verkeerd getrokken omdat het onderzoek op de volgende punten niet correct is:

1-Niet alle karpers zijn opengesneden. Als er maar één karper tussen had gezeten waar GEEN onverteerde boilies in zaten, kon de hele conclusie(doodsoorzaak: die boilies) al de prullenbak ingekieperd kunnen worden.

2-Er mist een belangrijke schakel: Je vind dode karper, snijdt hem / haar open en je komt onverteerde boilies tegen. Maar waar zit dan die missende link tussen die onverteerde boilies en het dood gaan van die karper? De boilieresten zijn niet onderzocht én de karper is verder niet onderzocht op wat er exact is gebeurd, lichamelijk gezien.
Wat die beheerder heeft gedaan is ongeveer hetzelfde als dit: Ik vind een dode vogel op straat. Ik kijk naar links en ik zie een eekhoorn. Conclusie: De eekhoorn heeft de vogel doodgemaakt. Klinkt dit logisch?

3-De beheerder heeft totaal geen kennis in huis om uberhaubt zo'n conclusie te kunnen trekken. Mensen die die kennis hebben (en zo moeilijk is het echt niet, maar allez) weten dat voedsel enige tijd in een lichaam zit voordat het verteerd is. Voedsel verteerd niet meteen de eerste seconde na een hap.

Nog even terug dan naar je zin "niet iedereen is een expert, dan wel professor op het gebied van karpers". Daar kan ik twee dingen op zeggen: Je hebt geen expert nodig maar een kind van vijf om vast te stellen dat je NOOIT een conclusie mag maken op basis van zo'n halfslachtig losse-flodder-onderzoek waarbij allerlei gegevens ontbreken. Heeft echt niets met kennis te maken. Ten tweede, als je die kennis dan daadwerkelijk niet hebt, moet je ook niet zo hard van de toren blazen met een titel zoals je die oorspronkelijk had. Want juist daar wrong bij mij de schoen. Het gaat mij om de slechte reclame die het meebrengt, terwijl het misschien totaal niet gegrond is. (google indexeerd zo'n titel binnen no-time) Geloof me, dat heeft niets met mijn teentjes te maken zoals je suggereerd, het gaat me gewoon over het karpervissen zelf. Waar het bij jou ook over ging toen je met het topic begon.

Waar ik het dan wel weer helemaal mee eens ben, is je punt dat er boilieboeren zijn die het weinig interesseert wat er het water in geplempt word. Toch denk ik, dat het met de schadelijkheid voor karpers nog behoorlijk meevalt hoor.

Ben...ook met arrogantie heeft het niets te maken. De conclusie van die beheerder is gewoon niet correct genomen. Punt, punt en nog eens punt. Je mag het arrogant noemen, maar iedere onderzoeker zal het met me eens zijn, dat je op die basis nooit, maar dan ook nooit een conclusie mag trekken.


Met vriendelijke groet, Chris Noorlander
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-09-2010 22:10

Chris,
ook ik weet niet of de vissen dood gingen door ziekte of zwakte.
Wel is het vreemd dat ze vol met bollen zaten en daarna dood gingen.

Nu weet ik en jij ook wel dat zieke en zwakke vissen meestal niet eten, dus moeten ze nog sterk en gezond geweest zijn tijdens de bollen opname..ze zaten er immers nog vol mee.

Er is geen onderzoek voor nodig om in ieder geval een eerste nuchtere conclusie te trekken, de veelvoud aan diersoorten bij ons op de boerderij vraten bij ziekte soms dagenlang niet voor ze dood gingen.

Het onderzoek van Marc is zeker treffend..het barst hier van dove spinnen.. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-09-2010 22:39

Evert Jan van Schaik schreef:Henk,het ging me alleen even om te zeggen dat wat er stond niet juist was.
Ik weet ook niet wat voor effecten het zal hebben als je de maximaal toegestane hoeveelheid aan je laars lapt.

E-J


Evert-Jan,
Men hoeft de ADI niet aan de laars te lappen om vrij uit te gaan.
Een tiental E nummers in 1 recept is mogelijk, het stapelt wel weer lekker een aantal mgeetjes..zonder iets te overtreden.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Tino Leffering
Berichten: 68
Lid geworden op: 19-09-2002 02:00
Locatie: gelderland

22-09-2010 23:54

ron crumbach

Hoe ik erbij kom?

Ik werk al ruim 30 jaar bij wageningen universiteit en de laatste 13 jaar bij visteelt en visserij.

dus vandaar.
Een karper vangen op de rivier is .............
K. van den Herik

23-09-2010 07:10

En Tino,

Wat is wel en niet schadelijk voor de karper?

Ik denk dat dat moment eraan komt, als ze afhenkelijk zijn (geworden) voor groei etc van ons aas.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-09-2010 10:16

Klaas, nog even 3 zaken:
- het door de meeste grote aasfirma's gebruikte conserveringsmiddel in ready-mades wordt niet alleen bij de opkweek van jonge zalmen maar ook bij de opkweek van jonge forellen toegevoegd aan het voer en die gedijen daar beter op dan zonder die toevoeging
- Willem P. wist anno 2000 niet wat hij anno ca. 2004 wel wist (het bovenstaande namelijk)
- jij schrijft dat karpers die enige maanden niets te vreten krijgen doodgaan. Dit is een misverstand, daar ze na 3 maanden nog nauwelijks in gewicht zijn afgenomen. Geldt ook voor brasem trouwens. Blijkt uit een gedegen onderzoek door de v.m. OVB.
K. van den Herik

23-09-2010 10:26

Aart,
jij schrijft dat karpers die enige maanden niets te vreten krijgen doodgaan. Dit is een misverstand, daar ze na 3 maanden nog nauwelijks in gewicht zijn afgenomen. Geldt ook voor brasem trouwens. Blijkt uit een gedegen onderzoek door de v.m. OVB.


Dacht het niet dat ik dat geschreven had, zou in elk geval niet de bedoeling zijn geweest.

Wel:

Verder is een karper goed te vangen op een geel legoblokje. Is dat zijn enige vreten gedurende een paar maanden, gaat hem dood
.

Lijkt me immers dat je aardig buikpijn krijgt van alleen legoblokjes?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-09-2010 10:29

Klopt Klaas, ik had je verkeerd begrepen op dit punt.
K. van den Herik

23-09-2010 11:23

zal minder warrig zijn aart whoaaa


witbrood.
Verzadigde vetten?

En wat vage dingen om wat e nummers te stapelen. Verder zijn we nog niet.

Witbrood kan een vorm van bleemiddel bevatten.

Wat zijn verzadigde vetten, wat doen ze?
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

23-09-2010 11:51

De meest simpele uitleg:



Uit bovenstaande blijkt wel dat vetten heel belangrijk zijn en dus zeker niet uit onze voeding weggelaten kunnen worden. Bovendien kan het lichaam niet alle vetzuren zelf maken, maar zijn er een aantal belangrijke vetzuren die het lichaam alleen binnen kan krijgen met eten. Deze vetten worden essentiële vetzuren genoemd.

Wat zijn verzadigde en onverzadigde vetten
Wanneer je de voedingswaarde op een pakje boter of een reep chocola bekijkt, zie je dat er onderscheid wordt gemaakt tussen verzadigde en onverzadigde vetten. Het verschil hiertussen zit in de samenstelling van de vetzuren. Vetzuren bestaan over het algemeen uit koolstofatomen met daaraan gebonden waterstofatomen. Wanneer alle bindingen van het koolstofatoom bezet worden door waterstofatomen, wordt een vetzuur verzadigd genoemd. Wanneer dit niet het geval is, wordt er tussen twee koolstofatomen een dubbele binding gemaakt en is er nog ruimte over om een andere stof, zoals waterstof te binden. Deze vetzuren worden onverzadigd genoemd. Alle vetten en oliën bevatten zowel verzadigde als onverzadigde vetzuren.

Verzadigde vetten
Verzadigde vetten worden vooral gevonden in dierlijke producten. Hierbij moet je denken aan roomboter, kaas en melkproducten, vet rundvlees en chocola. Ook in sommige plantaardige vetten komen veel verzadigde vetten voor, zoals cacaoboter, palmolie en kokosvet. Over het algemeen kan gesteld worden dat verzadigde vetten bij kamertemperatuur gestold (hard) zijn. Verzadigde vetten zorgen er in ons lichaam voor dat het cholesterolgehalte in het bloed stijgt. Een hoog cholesterolgehalte kan als gevolg hebben dat er vet op de wanden van de bloedvaten wordt afgezet en dat zo de bloedvaten dicht kunnen slibben. Door het dichtslibben van de bloedvaten, heb je een hogere kans op hart- en vaatziekten.

Onverzadigde vetten
Deze vetten zijn juist meestal vloeibaar bij kamertemperatuur en komen vooral uit plantaardige producten. Er worden veel onverzadigde vetten gevonden in olie, sla-dressing, vis en noten. Onverzadigde vetten kunnen er juist voor zorgen dat het cholesterolgehalte in het bloed daalt, waardoor de kans op hart- en vaatziekten verkleind wordt.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

23-09-2010 20:25

Tino Leffering schreef:ron crumbach

Hoe ik erbij kom?

Ik werk al ruim 30 jaar bij wageningen universiteit en de laatste 13 jaar bij visteelt en visserij.

dus vandaar.


En vis je ook nog wel eens?????
Groet ron
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-09-2010 20:32

ron crumbach schreef:Laten we maar even ontopic houden anders dwalen we weer af zoals bij veel topics.
groet ron
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-09-2010 20:47

De Universiteit Wageningen staat in de wereld zeer hoog aangeschreven zeker als het om visonderzoek en hun voeding gaat. Zo hebben ze nog de oude stam Heidemij Valkenswaard spiegels zitten. Schat het op een 50 aquariums wat ze hebben staan aan spiegelkarpers. Waarmee ook op het gebied van afvalstoffen die vrij komen 24 uur per dag onderzoek doen. Denigrerende opmerkingen richting medewerkers (zou dit de opzet zijn) lijkt me dan ook niet op zijn plaats.

Peter
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-09-2010 01:43

K. van den Herik schreef:Wat is wel en niet schadelijk voor de karper?

Ik denk dat dat moment eraan komt, als ze afhenkelijk zijn (geworden) voor groei etc van ons aas.


Dat is natuurlijk het punt waar alles om draait.

Vraag me overigens af, of dat op sommige wateren al een feit is.

Overbezette putten? Zeer schrale putten? Betaalwateren?

Belangrijkste daarbij is m.i., niet wat voor eventuele schadelijke stoffen er in een bol zitten, maar vooral wat voor nutriënten er ontbreken.

Simpel verhaal, gebrek aan bepaalde aminozuren, vetzuren, vitaminen en mineralen veroorzaken ziekteverschijnselen, mogelijk met de dood als gevolg.

Of dat in de praktijk gebeurt?
Durf ik geen uitspraak over te doen, tenslotte gebruikt niet iedereen op een water hetzelfde aas.

Mocht er (door het bovenstaande) wel sterfte op een water optreden, wie is dan daarvoor verantwoordelijk?
De visserman of de bollenboer?

Laten we eens naar de diervoederindustrie kijken.
Die maken alleen complete samenstellingen, waar in principe alles in zit, wat het desbetreffende dier nodig heeft.

Wat wil de gemiddelde bollenbakker, een goed draaiende en uithardende bol. We gooien er nog een deel vismeel, birdfood, verschillende attractoren en weet ik wat al niet meer doorheen en thats it.

Wat een karper aan nutriënten nodig heeft, is overigens al jarenlang bekend.

Welke bollenboer kijkt daar überhaupt wel eens naar!

Wat ons karpervissers zelf betreft, we zijn natuurlijk niet de meest snuggere figuren, want we zitten vaak voor Jan Lul aan de waterkant.
Wat er in die bol zit, dat boeit ons totaal niet, zo nu en dan een vis en dan kunnen we weer op de foto.

Misschien moet ik toch maar thuiswerker worden, laptop mee en elke dag acht uren draaien.

Vang ik mogelijk ook nog eens wat.

P.s. als thuisdraaier, gebruik ik zelf altijd een compleet diervoeder als bulk, hou ik toch nog een beetje rekening met onze grote vriend.

Hey chick, pimp my car and suck my dick!
K. van den Herik

24-09-2010 07:22

http://www.karperstek.be/artikel.php?id=1111

Had Jan J al eens ongelijk met zijn boekje? Of toch niet? Loog Evert A alles bijelkaar met zijn karpervoer 2000. Stond de 2000 voor het jaar dat alle karpers dood zouden zijn? Of wat?

Graag verneem ik van de kenners onder u, welke ingredienten in welke hoeveelheden cq combinaties, dodelijk zijn of kunnen zijn en graag met literatuur verwijzing.

Staat uw favoriete dodenmengsel er niet bij? Aarzel iet deze apart te vermelden. Durft u niet via dit board? vis pb is veel mogelijk, geheimhouding gegarandeerd.

Alvast bedankt.
K. van den Herik

24-09-2010 07:24

o ja hilco een karper is geen koe.... :lol:

Het is van 2en 1 of een karper weet niks of een karper weet wat hem ergens mist en gaat juist daarom vaak op zoek naar specifiek aas, waardoor ons vissers aasje soms totaal wordt genegeerd.

Verder kan ik je melden dat TTBBaits daar dus wel rekening mee houdt. Sterker Jacco en moi stoeiden daar 20 jaar geleden al mee. Zelf was ik nogal een hnv er, later in een iets genuanceerdere vorm door Aalten. Niet omdat hij alleen gelijk had, maar ook gelijk en.... een kilo meer voor de zelfde prijs ving nog meer. De reden ontleende ik mede aan de verhalen mbt vogelvoeren door de F5 en Rod H
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-09-2010 08:26

Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

24-09-2010 09:12

Vooropgesteld dat er niet echt superslechte levensbedreigende boillies meer zijn, (behalve uit sommige schimmige schuurtjes in Brabant, whoeha) is het niet zo dat er in een beetje uitgebalenceerde boillie meer voedingsstoffen zit dan welk ander natuurlijk voedsel dan ook?
Ik zou het wel weten als ik een karper was.....
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.