Karpers en schadelijke boilies?


Gebruikersavatar
Bas Dorsthorst
Berichten: 30
Lid geworden op: 26-08-2010 23:41
Locatie: Winterswijk

20-09-2010 16:22

Ik lees veel over het bijvoeren met boilies. Tientallen kilo's worden op de stekken gedropt.
Als er vervolgens uit een lokale visvijver 16 dode karpers worden gehaald, welke stuk voor stuk vol bleken te zitten met onverteerde boilies, dan denk ik: "waar zijn we mee bezig?"
De gehele uitrusting moet zo visvriendelijk mogelijk zijn. Veilige loodsystemen, diverse haakconstructies zijn bedacht om de vis zoveel mogelijk in de lip te haken, en vervolgens worden de karpers doodgevoerd.
Dit even plat gezegd hebbende...

Wordt er door de boilie-leveranciers ook nagedacht over de verteerbaarheid? Of is dit een gevalletje van goedkope boilies of slechte home-made boilies?
En hoe zit het met de recepten van de zelf te maken boilies?
Kan ik erop vertrouwen dat merken als dynamite baits en Martin SB wel goed verteerbare boilies produceren?
Laatst gewijzigd door Bas Dorsthorst op 21-09-2010 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- als de boer niet kan zwemmen, dan ligt het aan het water -
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

20-09-2010 16:31

Dus jij hebt nu al bewezen dat de vissen dood zijn door boillies eten?
Als een vis dood is, werkt z,n spijsvertering niet. Als je dan een vis opensnijdt, kan je aas/voer tegenkomen, niets raars aan.
Hoeft echter niet de doods oorzaak te wezen.
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

20-09-2010 16:32

Weet je zeker dat de boilies de doodoorzaak is?Opvallend dat er 16vissen tegelijk daaraan dood gaan.

Vele vissen zijn groot geworden op "crab"boilies.Lijk me dus ook vreemd als ze ineens daar er ineens door dood gaan.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

20-09-2010 16:32

Een dood kan vele oorzaken hebben. Ik denk dat je je niet blind mag staren op het feit dat de dode vissen boilies in hun spijsverteringsstelsel hadden zitten na sterfte. Zolang een doodsoorzaak niet wetenschappelijk is vastgesteld zullen er gissingen zijn.

Grts
Mark
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

20-09-2010 16:33

Met z'n drieën tegelijk antwoorden, da's toeval. :)
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

20-09-2010 16:42

ja beetje vreemd.
hebben jullie met ze drieen gevoerd daar toevallig?
hmmmmmmmmmmmmmmmm? :wink:
Vis is vis
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

20-09-2010 16:50

ferenc van de vorstenbosc schreef:Weet je zeker dat de boilies de doodoorzaak is?Opvallend dat er 16vissen tegelijk daaraan dood gaan.

Vele vissen zijn groot geworden op "crab"boilies.Lijk me dus ook vreemd als ze ineens daar er ineens door dood gaan.


Er zit een groot verschil tussen "crab" en "crap" boilies. Denk dat je de 2e bedoelt :wink:


Lijkt me sterk dat er 16 vissen sterven door het eten van verkeerde/teveel boilies. Dan moet er wel heel erg veel gestort zijn met een heel verkeerde bol..
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-09-2010 16:52

M.i. kun je dit niet zo stellen Bas. Een vis kan wel leververvetting krijgen na het steeds eten van veel boilies en daar dan op de duur aan doodgaan, maar 16 vissen gaan niet 'zomaar' dood omdat er boilies of veel boilies worden gevoerd.
Gebruikersavatar
Bas Dorsthorst
Berichten: 30
Lid geworden op: 26-08-2010 23:41
Locatie: Winterswijk

20-09-2010 18:30

Het is geen bewering die ik zelf gemaakt heb.
Heb deze week met de beheerder gesproken en via hem dit vernomen.
Een aantal vissen zijn hierop losgesneden om te kijken waaraan ze zijn gestorven.
Vandaar deze "conclusie" die hieraan is getrokken.
Ook vertelde hij dat er aan gedacht wordt over een verbod op het bijvoeren van boilies.

Niet voor niets dat ik deze topic in de 'discussie' hoek plaats.
Het lijkt me wel reëel om aan te nemen dat er degelijk kans is dat er onverteerbare boilies in omloop zijn.
Er is niet voor niets een groot prijsverschil in de verschillende soorten boilies.
- als de boer niet kan zwemmen, dan ligt het aan het water -
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-09-2010 18:45

Toen boilies nog nieuw waren, werd hetzelfde beweerd, met nodeloze verboden tot gevolg. Bij mijn weten heeft de ovb toen ook onderzoek verricht waaruit bleek dat boilies op zich geen kwaad konden. ALs je kijkt naar sommige wateren die al jarenlang bevist worden met boilies, kan je concluderen dat boilies op zich niet veel kwaad doen. Op een gegeven moment raakt een populatie op leeftijd en kwetsbaar wat sommige massala sterftes kan verklaren(een kleine virusje is dan genoeg). Wel is het zo als er langdurig en veel met olirijk aas gevoerd word, dat de lever van de vis dat niet echt prettig vind.......
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

20-09-2010 21:53

je wil niet weten wat een karper allemaal vreet.....dan kunnen die boilies er ook wel bij....
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

21-09-2010 00:31

Bas,
Er word dus een uit de lucht gegrepen conclusie getrokken (Niets wijst erop dat de boilies de oorzaak zijn, of wel soms?) en vervolgens word met deze conclusie zeer slechte reclame voor de karpervisserij gemaakt, zowel vanuit de beheerder die -zomaar een conclusie doet ZONDER ENIG VERDER ONDERZOEK en door jou, door het openen van een topic met zulk een titel. En dat vind ik echt een zeer kwalijke zaak.

We willen eerst bewijs, pas dan mag je een groep karpervissers of de karpervisserij in het algemeen in een kwaad daglicht stellen, zo werkt dat nu eenmaal. Ik zal het al ten zeerste op prijs stellen als je de topictitel drastisch veranderd en bovendien lijkt me een verder onderzoekje erg wenselijk, voordat er nog meer geblaft word ten negatieve van het karpervissen.

Dode karpers opensnijden en dan vervolgens onverteerde boilies tegenkomen is goed mogelijk. Maar hoe leg je in godsnaam de link tussen die onverteerde boilies en de dood van die karpers? Er ontbreken een paar schakels in dat "onderzoek". Je had net zo goed onverteerde mossels kunnen tegenkomen. Snij een willekeurige springlevende en gezonde karper open en de kans bestaat dat je onverteerde boilies tegenkomt. Boilies verteren nu eenmaal niet a la seconde nadat ze zijn gevroten. En zelfs, als blijkt dat deze boilies écht niet verteren...zelfs dan kun je die link nog niet maken. Alweer, zo werkt dat niet met een onderzoek.

Dus, kom met bewijs en maak ons wakker OF doe normaal, en zet karpervissers niet onnodig in een negatief daglicht door zomaar een "conclusie" uit te gaan kramen.

Met vriendelijke groet, Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
K. van den Herik

21-09-2010 07:29

voordeel van geen maag is dat het er met dezelfde gang weer uit dendend.

wat een kul verhaal zeg, "De Beheerder" Hebben we er weer 1 die niet gehinderd door maar een flintertje kennis wat gaat lopen roepen.

Ik denk dat het komt omdat ene B. D. uit W. in het water heeft geplast en zo de ph waarde ernstig heeft verstoord
Gebruikersavatar
Bas Dorsthorst
Berichten: 30
Lid geworden op: 26-08-2010 23:41
Locatie: Winterswijk

21-09-2010 08:31

Oké, duidelijke reacties.
Vindt wel dat er door een aantal wel erg zeikerig wordt gereageerd.
Heb ook niet voor niets een vraagstelling in de eerste post gezet:
Wordt er door de boilie-leveranciers ook nagedacht over de verteerbaarheid? Of is dit een gevalletje van goedkope boilies of slechte home-made boilies?
Met gewone antwoorden was ik ook wel overtuigd geweest over de onjuistheid van de conclusies die door beheerder zijn getrokken...
"Boilie leveranciers hebben hierover nagedacht, er zijn wel of niet slechte boilies in omloop, enz..."

Maar Chris en K., bedankt voor jullie vriendelijke en sportieve antwoorden. Hiermee wordt vooral uitgenodigd om kritische vraagstellingen en onderwerpen te posten. Snel op de teentjes getrapt merk ik... Niet iedereen is een expert, dan wel professor, op gebied van karpers.
Had dan ook meer gehad aan een antwoord waarin wordt uitgelegd waarom dit onmogelijk is.
- als de boer niet kan zwemmen, dan ligt het aan het water -
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

21-09-2010 09:22

@ Bas. Ja elkaar afzeiken en arrogant doen hoort erbij hier geloof ik. Goed dat je je er niet druk om maakt
Vis is vis
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

21-09-2010 09:40

Toch is er wel iets voor te zeggen dat boilie fabrikanten meer letten op de gezondheid van de vissen. Ik praat dan niet over freezerbaits maar wel over ready mades. Sommige merken stoppen zoveel conserveermiddel in boilies dat ze compleet giftig zijn. Stoffen zoals kaliumsorbaat zijn echt niet gezond voor de vissen. Hierbij moet wel gezegd worden dat vergiftiging over een langere periode gaat.
K. van den Herik

21-09-2010 09:47

Beste Bas,

Jij bent begonnen met allerlei veronderstellingen en aannames in het rond te strooien.


Het is statistisch godsonmogelijk dat 16 kaprers zich doodgevreten hebben on onverteerde bollen. ok is het statistisch onnmogelijk dat alle 16 karpers onderzocht zijn. Wat wel KAN is een acute vergiftiging. De kans dat dan ook bremmen kapot gaan is vrinj groot.

Ergo: ik geloof al helemaal niks van jou verhaal, vandaar nog een klein beetje sarcasme.


Goedkoop aas zegt nog niks over de verteerbaarheid. Zoals gezegd het beestje heeft al geen maag dus wat niet verteerd denderd er zo weer uit.

Had eerst je vragen gesteld en onderzoek naar gedaan.

Altijd bereid voor een rel mocht je iets vinden waarvan BEWEZEN is/wordt dat dat gebruikt wordt in de karpervisserij en hierdoor visen doodgaan.


Beste Carlo, voor de 264,5 e keer: wat is slecht wat zijn de effecten en hen wie gebruikt wat. Graag bewijs en geen aanname van iemand die eens iets aannam.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-09-2010 11:09

Ja maar Klaas toch, Dhr. W.Peters schreef immers al in des heerens jaar 2000 dat dit slecht was!

De titel van dit topic is op zijn minst tendentieus, Ik stel dan ook voor om deze te veranderen.
Google, zal hier op triggeren waardoor het een algemeen als waarheid aangenomen feit wodt bestempeld en niet een ongelukkige woordkeuze van een topic starter.

Bas,

De toon in dit topic is wellicht niet de juiste, maar jij deponeert een stelling die in onze ogen niet geheel correct is. De beheerder van het water is te dom om rechtuit te poepen als ik dit zo lees. Dit is de een in het kader van:

Neem een spin, trek een pootje uit en zeg spring -> Spin springt.
Trek nog een pootje uit zeg spring en spin springt
->
->
Trek ook laatste pootje uit, zeg spring -> Spin springt niet Conclusie: Spinnen zonder pootjes zijn doof!

(Massale) vissterfte is typisch iets waarbij men meteen spoken gaat zien, misschien wel juist omdat er vaak geen aanwijsbare redenen zijn. Veronderstellingen, vermoedens etc. zijn er altijd wel en als iemand met stelligheid zegt waar het aan ligt betekend niet meteen dat het ook waar is.

Carlo,

Heb jij gezocht op de invloed van de genoemde stoffen op een karper? Alles wat voor ons (on)gezond is kan weleens niets met een karper doen. Door de spijsvertering van een karper is het wellicht onmogelijk dat ze er ook maar iets mee doen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
K. van den Herik

21-09-2010 12:37

Marc,

Voortschreidend voortschrijnend of voortschrijdens inzicht.

Toevallig is toen mede op onze voorspraak een aanal bollenmerken onderzocht op wat zaken.

Heel vervelend of gelukkig was dat spul lang zo slecht niet als men dacht. Sterker bij de kweek van ik meen zalmen, wordt het spul toegevoegd aan het voer.
Gebruikersavatar
Bas Dorsthorst
Berichten: 30
Lid geworden op: 26-08-2010 23:41
Locatie: Winterswijk

21-09-2010 13:22

Zie zo, titel veranderd zoals aanbevolen...
- als de boer niet kan zwemmen, dan ligt het aan het water -
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

21-09-2010 14:24

@ Marc:

De Gezondheidsraad van verschillende landen hebben sommige kleurstoffen en conserveringsmiddelen verboden (e-nummers). In andere landen zijn er limieten of beperkingen opgelegd omdat er schade aan de gezondheid was te verwachten.

Zoals je zegt is een vis geen mens en daardoor niet met elkaar te vergelijken, dat klopt. Maar bovenstaande verboden en beperkingen zijn het resultaat van proeven op dieren en heel soms mensen.

Het probleem in de karper visserij is dat niemand een wetenschappelijk langdurige studie gaat doen op de effecten van conserveermiddel en kleurstof in visvoer op karpers. Direct bewijs ontbreek dus altijd...

Moeten we dan onze kop maar in het zand steken omdat er geen direct bewijs is?

Ik durf nog wel een stapje verder te gaan:

Moeten we boilie fabrikanten blind vertrouwen om wat zij in hun mix doen?

Mijn antwoord is: NEE

Ik beweer absoluut niet dat deze mensen niet integer zijn maar ik denk dat de kennis ontbreek.
Vast staat dat chemische toevoegingen niet erg goed kunnen zijn. Andere dieren en mensen kunnen schade op lopen aan de gezondheid als men van een bepaald middel te veel binnenkrijgt. Ondanks een gebrek aan direct bewijs zou het wel heel vreemd zijn dat karpers hier niet gevoelig voor zijn.

Enige mate van voorzichtigheid en terughoudendheid moet op zijn plaats zijn. Vaak redeneren we dat vissen gestorven zijn door ouderdom. Helaas doen we geen sectie op deze dieren om het zeker te weten. Het kan best zijn dat chemische toevoegingen een rol spelen in de dood van karpers. Het is iets te makkelijk om te zeggen dat als er geen direct bewijs beschikbaar is er ook geen verband is. Een wetenschappelijk onderzoek begint altijd met een vermoeden/hypothese en aangrenzend literatuur onderzoek rond het onderwerp. Indirect bewijs bij mensen en andere dieren zorgt minstens voor een gerechtvaardigd vermoeden.

Of 16 karpers er in één keer dood van gaan betwijfel ik. Maar op lange termijn kunnen die chemische toevoegingen gewoon niet gezond zijn.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

21-09-2010 14:25

Als het aan de boilies lag dan lagen ze hier allemaal kapot te gaan hahaha je wilt niet weten wat er allemaal ingedonderd wordt. Misschien toch eens denken aan een bepaald soort virus of ziekte in het water, maar laat de vissen maar eerst eens goed onderzoeken.
Groetjes ron
Gebruikersavatar
Jean-Paul Wix
Berichten: 184
Lid geworden op: 16-02-2010 12:37

21-09-2010 20:16

Definieer onverteerde boilie aub.
Evert Jan van Schaik
Berichten: 159
Lid geworden op: 25-01-2007 22:38

21-09-2010 20:30

Beste Carlo,mag ik je eventjes verbeteren!

De Gezondheidsraad van verschillende landen hebben sommige kleurstoffen en conserveringsmiddelen verboden (e-nummers). In andere landen zijn er limieten of beperkingen opgelegd omdat er schade aan de gezondheid was te verwachten.


De E-nummers zijn de WEL toegestane stoffen.
Een E-nummer is een door de Europese Commissie goedgekeurd middel.

Zou een beetje vreemd zijn dat op alle verpakkingen van producten E-nummers staan als het verboden is om te gebruiken,nietwaar?

mvg E-J
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

21-09-2010 21:07

Evert Jan van Schaik schreef:Beste Carlo,mag ik je eventjes verbeteren!

De Gezondheidsraad van verschillende landen hebben sommige kleurstoffen en conserveringsmiddelen verboden (e-nummers). In andere landen zijn er limieten of beperkingen opgelegd omdat er schade aan de gezondheid was te verwachten.


De E-nummers zijn de WEL toegestane stoffen.
Een E-nummer is een door de Europese Commissie goedgekeurd middel.

Zou een beetje vreemd zijn dat op alle verpakkingen van producten E-nummers staan als het verboden is om te gebruiken,nietwaar?

mvg E-J


E-nummers zijn misschien wel toegestaan maar dat is geen garantie dat ze niet schadelijk zijn. Ga je maar eens verdiepen in die elende, ow wacht doe maar niet want dan kun je weinig producten meer kopen :o Maar goed we dwalen af...
Gebruik je verstand aan de waterkant.