welke kleur aas is het beste ??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ivan Tolenaars
Berichten: 372
Lid geworden op: 13-03-2010 06:44

22-08-2010 12:50

Ik zat net een film te kijken http://www.carpcatchers.biz/acatalog/Fr ... -_DVD.html
En daar kwam een stuk in voor over de kleur van het aas.
Ze hadden verschillende kleuren boillies op een plank gedaan en doken dan het water in en ze keken dan op verschillende dieptes wat er van de kleur nog over was.
Veel kleuren worden op een meter of drie allemaal hetzelfde
Wit ,oranje , geel , en beige worden allemaal donkergeel.
Rood , bruin worden allemaal donkerbruin.
Alleen roze was de enigste kleur die nog goed te onderscheiden was.
Nog een test was met kunstof mais.
Hier hadden ze 4 kleuren in een aquarium liggen , wit / roze / blauw en geel.
Hier kwamen verschillende karpers aan te pas en pakten alle mais op behalve de gele ????????
Blijkt dat ze geel helemaal niet zo goed zien denk ik ??
Wat is jullie mening hierover ?

Voor de rest een hele interessante film over aasgedrag , trekroutes en zicht van de karper.
As the weed gets thicker, minds get sicker
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

23-08-2010 11:36

dat heb ik bij ons in het water ook gemerkt, als je met gele mais zit wordt het wel gepakt maar veel minder snel dan de chocolade mais. Nu werd mij verteld door iemand die ook veel vist in het zelfde water, dat iedereen dus zowat met mais pent en dat die vissen er dus weet van krijgen dat als ze gele mais pakken ze gehaakt worden. Dus laten ze dat liggen en pakken het andere eten wat er nog bij ligt. Toen ik dat hoorde dacht ik ja eigenlijk best simpel, want zo werkt het met boilies en alles ook stomme vraag dus haha ;) terwijl ik altijd dacht dat mais altijd wel wordt gepakt, maar niet dus ;)

en zo ook met popup, op het ene water werkt geel beter dan rood en wit werkt weer beter dan geel enz enz..
Oja joh!!!
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

23-08-2010 13:13

ik vis wel eens met geel aas maar merk juist dat ze er veel losser op gaan.. ik viste eerst altijd met monstercrab tussen wier maar nooit kreeg ik er beet op deed ik er een geel fluotje op en nu in 1 nacht 2 vissen op die hengel.. kan natuurlijk stom toeval zijn. ik denk dat het is zoals hier boven beschreven is op sommige wateren werkt roze beter als groenen. zelfde dat je op sommige wateren beter met zoete bollen vangt als met vis bollen

mvg stefan
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

23-08-2010 13:19

Afkeer van gele maïs komt meestal door dressuur, welke kleuren karpers wel of niet zien heeft te maken met het afbreken van kleur naarmate je dieper gaat, breek- of lichtindex dus, en omdat een karper bolle lenzen heeft zal hij lang kleuren blijven zien onder water, ik heb ergens in een boek een lijstje van welke kleuren het langst op diepte zichtbaar blijft, zal t 's opzoeken. Opname van aas doet een karper met al zijn zintuigen, zicht is daar maar een onderdeel van, ik heb al vaker gezegd, ethologie, dus studie naar gedrag van vissen is niet een middagje aquarium turen, zeker niet als de fabrikant van de gebruikte materialen degene is die de conclusies trekt.
Het allergrootste nadeel, iedereen wil toch een beetje conclusies in zijn straatje zien, je gedachten bevestigd zien (ik ook hoor) en zo werkt het nu eenmaal niet.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

23-08-2010 13:34

ik viste eerst altijd met monstercrab tussen wier maar nooit kreeg ik er beet op deed ik er een geel fluotje op en nu in 1 nacht 2 vissen op die hengel.. kan natuurlijk stom toeval zijn.

Lijkt mij dat 's nachts de kleur van je aas geen fluit uitmaakt. Dan is het namelijk donker onder water... Dus stom toeval lijkt me inderdaad de beste verklaring in dit geval.
Kleur van het aas speelt vast een rol op momenten dat de vis deze ook daadwerkelijk waar kan nemen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

23-08-2010 14:14

Ooit bedacht dat je compleet andere geur/smaak attracktie hebt met die gele fluo?
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

23-08-2010 16:50

Heb ik bedacht ja. Maar ik had echt geen trek daar woorden aan vuil te maken. Ik wilde slechts duidelijk maken dat een karper 's nachts echt niet ziet of die fluo geel of pimpelpaars is. En dat het dus een voorbeeld van lik-me-vestje was...
Ik weet het ook allemaal niet...
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

23-08-2010 23:20

Dat je dat duidelijk wilde maken had ik door, maar vervolgens zet je de mensen op verkeerd been door te zeggen dat stom toeval de verklaring is...
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-08-2010 23:41

Rick van Sinderen schreef:ik heb ergens in een boek een lijstje van welke kleuren het langst op diepte zichtbaar blijft, zal t 's opzoeken.


Doe maar niet Rick. Even een paar jaar terug, en kijk:

viewtopic.php?f=18&t=47808

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

24-08-2010 10:52

Top Kees! Leef en leer zou ik zeggen.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Rens Meeuwesen
Berichten: 22
Lid geworden op: 20-12-2009 16:47

24-08-2010 11:01

In mijn optiek zijn voor pop-ups de kleuren fluro-geel en fluro-roze/paars het beste. Voor gewone boilies heb ik niet echt een duidelijke voorkeur. Als ik op een dressurwater vis zorg ik ervoor dat mijn boilies niet al te veel afsteken tegen de bodem omdat het dan karpers kan afschrikken, de kracht van mijn boilie is dan vooral te vinden in de geur. Als de karpers ook schuw reageren op mijn favoriete fluro-gele en fluro-roze/paarse pop-ups kies ik ook eerder voor een meer neutrale kleur.
Plaats reactie