PB Filmpje, Mag ik even lachen?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

19-08-2010 16:10

Wat een bullshit.
Een 15mm popup met 20mm boilie als snowman te groot voor vissen tot 30 pond :o :o :o

2 24 mm boilies op een hair is dus helemaal uit den boze?

Nee ik ben bang dat eerder het opvallende popupje er voor zorgt dat de vis extra argwanend is overdag.

Wat vind u van deze uitspraak?

Link van het filmpje,

http://www.karper-magazine.nl/karperfil ... vid_id=151
K. van den Herik

19-08-2010 17:03

Daniel,

Werden de los liggende bollen gegeten? Zonder argwaan?

Mag ik eens een gekke uitspraak doen?

Elke voercombinatie tussen bollen en particles werkt in het nadeel van de visser. Was ik niet alleen in.

Als de conclusie is dat 20 plus 15 te groot is, moet een 15mm probleemloos opgenomen worden.

Nog een conclusie uit "mijn"praktijk?

Een fluo en zeker overdag, werkt hartstikke goed. MITS singel gevist. Zeker op zwaar(der) beviste wateren.
piet vliet

19-08-2010 17:17

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ,Inderdaad een onzin conclusie .Als ik alle karpers die ik heb gevangen op een snowman 20+15 mm fluo pop-up/of een gewone pop up.,minimaal 30p waren heb ik meer zware vissen gevangen dan ik dacht :lol: :lol: :lol: :lol: .
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

19-08-2010 17:20

wat een bullshit vroeger ving ik vis op een hele aardappel wat zou dat zijn 60mm 70mm? en dat waren vaak knolletjes ook.

het haakaas werkt zeker de opnames zijn er misschien rig haak lood combi niet goed?
Wat dacht je van iets verspreider voeren zodat die vis ook wat verder wegzwemt met het aasje.
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

19-08-2010 17:23

Aligners van PB nutteloos zijn bij pop-up presentatie?
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-08-2010 17:52

Haha 20 mm boilie te groot voor een 30er?

En die 30 mm bollen dan die ik gebruik? Toeval zeker? :lol: :wink:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-08-2010 17:56

K. van den Herik schreef:Nog een conclusie uit "mijn"praktijk?

Een fluo en zeker overdag, werkt hartstikke goed. MITS singel gevist. Zeker op zwaar(der) beviste wateren.



Weet je wat het leuke van vissen is? Niks lijkt op elkaar. Mijn ervaring is exact andersom.
Viste eens in frankrijk op een stuwmeer, eerste dagen enorm veel springende vissen. Pas nadat we 20 kg bollen verspreid gevoerd hadden hield het springen op en werden we getrakteerd op run na run na run. Van de 6 hengels visten we 2 met een fluo, toch kwam daar bijna 75% van de aanbeten vanaf, pas na een dag of twee drie doorvissen en voeren sloeg het voordeel uit naar het liggende aas waar ook mee gevoerd werd. Wellicht dat het toch zo lang duurde voor de vis echt op het aas zat. Bizarre is dat het net leek of er een knop om ging want die fluotjes hingen er maar zielig bij ineens
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

19-08-2010 18:02

leen goudappel schreef:Haha 20 mm boilie te groot voor een 30er?

En die 30 mm bollen dan die ik gebruik? Toeval zeker? :lol: :wink:


nee leen die bollen van jou ken ik, die krimpen onder water,....... echt waar :D
Oja joh!!!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

19-08-2010 18:05

Voor de filmbeelden haakaas misschien voorzien van extra ....?

Mijn conclusie zou eerder zijn: haakaas afgekeurd.
Gebruikersavatar
Ruben de Graaf
Berichten: 4
Lid geworden op: 06-08-2010 19:10
Locatie: Beuningen City

19-08-2010 18:12

ik heb vaak zat een brasem gevangen op een snowman van 35 mm, dus dit lijkt mij pure onzin :roll:
jasper rosman
Berichten: 484
Lid geworden op: 07-04-2010 21:11

19-08-2010 18:21

heb pas een brasempje van 30 centimeter gevangen. (nee niet gemeten. heb het zomaar geschat en weet ong wel wat 30 cm is) met een snowman van 15 mm op 20 mm. hij had de boilies niet in zn mond maar zat keurig gehaakt. kwam er achter toen er een snoek op sprong.
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

19-08-2010 19:22

Ik denk dat in de situatie in het filmpje de snowman misschien inderdaad iets te groot is.

Er wordt veelal ook met klein aas gevoerd, en aardig compact dus de vis is op zijn hoede.

Dat een 20mm+15mm popup dan aardig afwijkt van de kleine voedseldeeltjes waar ze op azen vind ik niet gek nee. Die karpers zijn ook niet gek :wink:

Ik denk dat je een hele andere situatie creeërt als je verspreid en met 20mm boilies had bijgevoerd. Dan had de snowmanrig zomaar ineens wel een hele goede rig kunnen zijn.

Dus te groot in die situatie: Waarschijnlijk wel
Te groot voor de vissen die er zwemmen: Nee

En zelfs dan kan het nog per water enorm schelen.
Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-08-2010 19:45

R de Winter schreef:nee leen die bollen van jou ken ik, die krimpen onder water,....... echt waar :D


Dat zal het zijn jah 8)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

19-08-2010 19:50

Hallo,

Ik heb de film goed bekeken, wat ik vreemd vind is dat PB (De rig-experts?) bij dit filmpje concluderen dat het aas te groot is, terwijl het bij minstens twee aasopnames heel duidelijk is dat het uitgekotst word omdat er iets aan scheelt (RIG!) (3:10 en 4:47) Wat ik in dit filmpje zie is juist het zo typerende gedrag van geconditioneerde karpers die binnen een fractie van een seconde de onderlijn in de smiezen hebben. Ze zijn bij voorbaat al wantrouwend ten opzichte van de (grotere) snowman (duidelijk te zien in 2:46 en 3:29) en een bij voorbaat wantrouwende karper + rig is natuurlijk een erg slechte combinatie. Het kan goed zijn dat deze karpers wantrouwend zijn vanwege het afwijkende formaat (ten opzichte van de rest van het voer) maar daar kun je onmogelijk de conclusie uit trekken dat grote snowmans niet geweldig zijn voor karpers onder de 30 pond. De enige conclusie die je wél mag trekken heeft iets met conditionering te maken, heren rig-experts :lol:

Met vriendelijke groet, Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

19-08-2010 19:52

Dag mannen, gelukkig maken onze filmpjes niet veel los bij mensen. :lol: :lol: :lol:

Ik ga wat vertellen over waarom ik tot deze conclusie ben gekomen en ook alle nuances die daarbij om de hoek komen kijken.

Het aas was een 20mm zinkende boilie en een normale 15mm pop-up (geen fluo en niet zwaar geflavoured). Het probleem waarmee we geconfronteerd werden was dat de vissen steeds probeerden de combinatie om te duwen en het geheel zijwaarts naar binnen probeerden te werken. Het aas stuitert in de bek hierdoor tegen de wanden en wordt daardoor snel uitgespuwd. Het is iets wat we veel zien bij de onderwaterbeelden, als de vissen het voedsel niet goed kunnen verwerken omdat ze bijvoorbeeld teveel voer in één keer naar binnen krijgen spuwen zij dit uit en azen vrolijk verder. De menselijke reactie zo zijn om het weer op te pakken maar de vissen doen dit niet altijd. Soms wel soms niet. Aaspatronen zijn dus vaak volledig willekeurig. Ook lieten ze het aas een aantal keren liggen omdat het terug stuiterde na een eerste duw tegen de pop-up. Wellicht omdat ze deze reactie van het voedsel niet verwachtte. Voedsel blijft immers nooit op elkaar liggen als je het omver duwt!

Onze aanpassing na het zien van de beelden was om de snow-man kleiner te vissen door als haakaas twee roze imitatie drijven maïskorrels te nemen samen met een zinkende tijgernoot. Na enkele uren van de 20/15 combo kregen we direct beter opnames te zien en ook onze eerste vangst. hierna gingen we over op een drijvende pinda/tijger combinatie waardoor het aantal opnames en vangsten zelfs verder steeg. De kleinere snow-man deed dus precies hetzelfde als de grote (namelijk opvallen) zonder de nadelen van de grotere combo (lomp en onhandig). Het is ook wel te verwachten dat er een formaat komt waardoor de balans steeds negatiever uitslaat want als we alleen op basis van feitelijke bek formaat zouden oordelen dan hadden we ook met regelmaat met 35mm boilies moeten vissen in Nederland.

De nuances die ik kan aanbrengen in dit verhaal:

Zodra je op een zachte toplaag zit te vissen of geheel zachte bodem is de uitkomst anders.

[De onderste boilie zakt iets weg waardoor de vissen niet meer geconfronteerd worden met een hoge toren, hierdoor zullen ze het aas van boven pakken en daardoor zal het haakaas gemakkelijker naar binnen vliegen]

Bij een kleinere snow-man combinatie heb je nimmer met de nadelen te doen ongeacht de situatie.

[Zie onze resultaten op die dag. Ik vis de snow-man nog steeds graag maar op de volgende manieren. 15mm/halve 15mm, 20mm/halve15mm, 20 of 15mm met imitatie maïs, tijger/imitatie maïs, tijger/ imitatie pinda]

Als de vissen een iets grotere bek hebben of je te maken hebt met grotere vissen zal de 20/15 combi ook makkelijker naar binnen gaan.

[Het ene bestand is het andere niet, hier hadden de vissen een normale kleine bek]

Als je louter groot aas verspreid bijvoert zullen de vissen het haakaas ander pakken.

[Ik wil dit argument niet helemaal uitsluiten maar ik persoonlijk heb er grote twijfels bij (We gaan bij de eerst volgende kans de 20/15 combo hierop testen maar ik zal aangeven waarom ik mijn twijfels heb). De vissen kwamen dan niet van ver direct naar het haakaas toe zwemmen maar ze zaten wel fysiek boven het aas toen ze besloten om het te benaderen. Ook hadden ze het aas verschillende keren gezien zodat ze wel wisten wat voor vorm deze had. Dit doet mij denken dat ze alle kans hadden om het van boven te pakken maar dit gewoon vanwege natuurlijk aasgedrag anders aanpakken. Niet helemaal in overeenstemming met het aas dus!]

Om mee af te sluiten. Visgedrag is voor iedereen een voorstelling van zaken. In wetenschappelijke termen: we zijn doorgaans aan het gokken! Zodra we feitelijk iets zien zoals deze onderwaterbeelden moeten we vaak onze blik drastisch aanpassen. Een hoop mensen verzetten zich daartegen en proberen dan maar de oude voorstelling van zaken in stand te houden door allerlei argumenten op te voeren. Ik doe het doorgaans anders. Ik baseer mijn denkpatronen op basis van feitelijkheden en bouw mijn denkwereld daaromheen en niet andersom. Toen ik met 'Tot Op De Bodem' uitkwam waren er mensen die schuivend vissen direct overnamen er waren ook die het 'onzin' vonden of 'bullshit' of 'ouderwets'. Nu enkele jaren later zie ik bijna iedereen met één of andere variatie op het schuivend lood gebruiken. Dat is dus echt humor als je het mij vraagt.

In dit geval werkte de 20/15 combo niet in een ander geval wellicht wel maar door de beelden weet we nu waarom niet of wel maar ook waar niet en waar wel. Ik vraag dan ook om met meer nuance naar dit soort beelden te gaan kijken want de wereld is niet zwart of wit en ik zal hem dan ook zeker niet zo afbeelden.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

19-08-2010 19:56

Hun tekortkomingen moeten natuurlijk wel goed gepraat worden,dus geven ze de snowman maar de schuld.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-08-2010 20:02

Daniel

Je vergeet 1 zeer, zo niet belangrijkste aspect, namelijk zicht! Het grootste deel van de karpervisserij vind plaats op ofwel troebel water ofwel in het donker. Juist in die situatie aast de karper puur op gevoel/smaak, aas dat dan iets meer uitsteekt terwijl het wél op de bodem ligt (wat een popup ontbreekt) heeft dan in veel situatie een enorm voordeel. Neem daarbij dat op veel visstekken een dun laagje slib ligt ( soms maar 2 a 3 mm) en er in de regel boilies word bijgevoerd dan kom je veel meer in de buurt van een gemiddelde vissituatie. Logischerwijs word voor het filmen gekozen voor helder water, genoeg licht en een schine propere bodem
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-08-2010 20:03

Blijf het een rare conclusie vinden

Een 30er die een 15/22 mm combi niet opkan. Ookal heeft een 30er een kleinere bek,dan is het nog voldoende om zo'n combi in zich te nemen......Tis duidelijk te zien dat de vis het wel in de bek krijgt,maar uitspuugt omdat er iets niet aan klopt.







Anders zijn het chernobyl vissen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

19-08-2010 20:10

Weet je wat het leuke van vissen is? Niks lijkt op elkaar. Mijn ervaring is exact andersom.
Viste eens in frankrijk op een stuwmeer, eerste dagen enorm veel springende vissen. Pas nadat we 20 kg bollen verspreid gevoerd hadden hield het springen op en werden we getrakteerd op run na run na run. Van de 6 hengels visten we 2 met een fluo, toch kwam daar bijna 75% van de aanbeten vanaf, pas na een dag of twee drie doorvissen en voeren sloeg het voordeel uit naar het liggende aas waar ook mee gevoerd werd. Wellicht dat het toch zo lang duurde voor de vis echt op het aas zat. Bizarre is dat het net leek of er een knop om ging want die fluotjes hingen er maar zielig bij ineens


Die fluo's doen precies hetzelfde als een snow-man, namelijk opvallen ten opzichte van het overige voer. De vissen zaten direct al op het voer maar omdat een zinkende boilie in dit geval één der duizenden was kreeg je daar nauwelijks aanbeten op omdat de kans nou eenmaal zeer klein was dat het opgepakt werd. In de situatie met de fluo's was het anders. Ze zwommen constant over het voer en sommige vissen pikten die fluo's eruit want die zijn niet hetzelfde als het overige voer. Op het moment dat de vissen redelijk door het grondvoer waren kreeg je pas aanbeten op zinkend aas en zag je dat de fluo's terg vielen. Die fluo's worden namelijk door de meeste vissen vermijd als de pest. Ook van belang is dat en ik heb dit heel vaak gezien voor de camera's zodra er veel voer ligt betekent veel vis op de stek, op het moment dat de berg begint te slinken verdwijnen de meeste vissen en verandert dus ook de balans ten opzichte van de fluo's en beweegt naar het liggend aas. Als ik het abstract moet uitleggen. veel voer: 40 vissen op stek, 20% pakt fluo haakaas (8 vissen), 5% pakt liggend haakaas (2 vissen). Weinig voer: 15 vissen op stek, 20% pakt fluo's (3 vissen), 100% pakt liggend haakaas (15 vissen)
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

19-08-2010 20:12

Ik word een beetje moe van die pseudo dokter in de karperkunde.... Hele bestand deze situatie voorgeschoteld of alleen deze vis met deze..... op die dag etc etc...
En dan ook nog DE REST van na-apen beschuldigen... Kijk eens in de spiegel (en dan niet dat kutblad)
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-08-2010 20:14

Daniel

Ik was uiteindelijk tot dezelfde conclusie gekomen, al met al zeker een aasje dat voor verrassingen kan zorgen mits goed ingezet
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

19-08-2010 20:16

Martijn Nederpel schreef:Daniel

Je vergeet 1 zeer, zo niet belangrijkste aspect, namelijk zicht! Het grootste deel van de karpervisserij vind plaats op ofwel troebel water ofwel in het donker. Juist in die situatie aast de karper puur op gevoel/smaak, aas dat dan iets meer uitsteekt terwijl het wél op de bodem ligt (wat een popup ontbreekt) heeft dan in veel situatie een enorm voordeel. Neem daarbij dat op veel visstekken een dun laagje slib ligt ( soms maar 2 a 3 mm) en er in de regel boilies word bijgevoerd dan kom je veel meer in de buurt van een gemiddelde vissituatie. Logischerwijs word voor het filmen gekozen voor helder water, genoeg licht en een schine propere bodem


Op zand bodems kunnen ze altijd het haakaas zien als ze dichtbij zijn overdag. Ze azen van nature heel dichtbij de bodem dus zie ik niet het voordeel van een snow-man in het donker op een harde bodem. Ze voelen de bodem af en voelen voedsel, een 20mm vs 20mm/15mm zal geen verschil uitmaken. Over zachte bodems heb ik natuurlijk al de conclusie genuanceerd.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

19-08-2010 20:18

Martijn Nederpel schreef:Daniel

Ik was uiteindelijk tot dezelfde conclusie gekomen, al met al zeker een aasje dat voor verrassingen kan zorgen mits goed ingezet


Maar zie je ook het paralel met de snow-man conclusie. In sommige situaties zijn grote snow-mans slecht maar in sommige situaties zijn ze beter! Dat is mijn conclusie en niet dat het bagger is.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

19-08-2010 20:22

Ruben de Graaf schreef:ik heb vaak zat een brasem gevangen op een snowman van 35 mm, dus dit lijkt mij pure onzin :roll:


Dat je een keer een brasem vangt op een 35mm betekent natuurlijk niet dat het een goed formaat is voor brasem. Ik heb meer onderwaterbeelden van brasems gezien dan wie dan ook (in de wereld waarschijnlijk) en ik weet dat je met een 20mm zelfs niet efficiënt zit te vissen op brasem maar omdat ze het steeds blijven aanvallen zul je in sommige gevallen weleens een vis haken. Overigens zou de gemiddelde witvisser zich rot schamen voor de hoeveelheid brasem die wij vangen in het aantal uur dat wij vissen.
Laatst gewijzigd door Daniel Jawadnya op 19-08-2010 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-08-2010 20:25

Klopt, maar dat geld denk ik voor bijna elke aasaanbieding. Gevaar is dat de conclusie uit een filmpje word overgenomen voor alle situaties. Wel denk ik dat je filpje er ander uit had gezien als je louter met hele boilies had bijgevoerd, een kleine nuance maar denk dat dat veel verschil kan uitmaken

mvg martijn
Plaats reactie