PB Filmpje, Mag ik even lachen?


Plaats reactie
K. van den Herik

24-08-2010 13:51

dank u voor uw kort doch hevig commentaar heer kalkman :lol:

Hilco,

De karper is een trial and error azer, daarom vang je ze dus ( met terugwerkende kracht nog) wel met een legoblokje. dat betekent niet dat een legoblokje het beste aas is. Klaar, anders beginnen die ook weer....
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-08-2010 14:10

Klaas,

Ik weet hoe een karper aast en zijn voedsel verwerkt.

Wat ook bekend is, dat ie een link kan leggen naar een bepaald aas en dus leert kennen. It gives me a good feeling.

Praten we dan ook nog over trial and error?

Ben bekend met het legoblokje, was in een ver verleden ook lid van de KSN.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

24-08-2010 14:18

Ha die Klaas, het stekelbaarsjes verhaal was niet bedoelt als ijkpunt voor karpergedrag, meer als voorbeeld hoe er mee om gegaan wordt als het gaat om gedrag te verklaren, ik bedoel de moeite die er inzit.

In een onderzoek is min of meer gebleken dat een gestresste karper (gevangen dus) teruggaat in de school dat onmiddelijk het gedrag van de hele school beïnvloed, dus je hebt gelijk, wetenschappelijk bewezen dus, zeker bij jongere vissen die in een school leven is stress overdraagbaar.
En toch zal je een keer vissen en het tegenovergestelde meemaken, go figure...
Het is toch op z'n minst grappig dat in een tijd waarin we karpers namen geven we niet willen aannemen dat een vis een individu kan zijn, beter gevormd instinct, meer aangeleerd gedrag tav aangeboden aas.
Dus zijn we het eigenlijk eens, je bent (denk ik) een bovengemiddeld visser, waar haal jij vaak je successen vandaan? Juist een paar meter buiten de voerplek waar de school huishoudt, op zoek naar het solitaire afwachtende veel zwaardere individu. (zo doe ik het in ieder geval)
Ik heb bewondering voor Daniël en zijn bevlogenheid, destijds met de lancering van z'n DVD heb ik hem even gesproken en hij is een topper, absoluut, en wetenschappelijk is hij misschien niet, maar hij trekt wel conclusies dus mag ik dat ook denk ik, waarschijnlijk vanuit bijna dezelfde optiek, gluren aan de waterkant, en in dit geval onder water.
Ik denk dat elk antwoord weer 100 vragen herbergt, discussie hierover is zinvol en maakt ons allen weer een beetje slimmer, ik ook ben te overtuigen als er met goede redenen gekomen wordt, omdat ik ook de beste visser wil zijn die ik kan zijn, ik ben hiet niet om de slimmerd uit te hangen of alles beter te weten, maar om te leren, zelfs na 25 jaar en zelfs met soms een melacholische blik achterom, ik geloof namelijk dat het leuk is als je weet waar je naartoe gaat, maar dat het niks is als je niet weet waar je geweest bent.
dus egootjes opzij en blijf denken, dan komen we nog 's ergens. Nogmaals er zijn er wiens bijdrage ik graag lees, mee eens of niet, je moet ook leren hoe het niet moet.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
K. van den Herik

24-08-2010 14:51

Rick,

Vele vissers doen iets en gaan verzinnen waarom als het niet lukt. Zodra men een plausibele verklaring heeft, is men weer gerust. Ik dus niet. Ik wil weten waarom ik (en natuurlijk ook anderen want ik schroom niet meer iets aan te nemen) wel vang. Lijkt hetzelfde is heel anders.

BTW de leukste verhandelingen over karper zijn van amerikanen. Die wllen er graag van af. Lijkt heel anders dan wat wij willen, echter zij zoeken ook zaken om zoveel mogelijk karper in zo'n kort mogelijke tijd te kunnen harken. Ook dmv attractoren.

Hilco,

We gaan een end van het pad af, misschien iets voor een andre topic maar kort:

een karper is 1 van de meest stomme vissoorten die er zijn. Vanaf zijn jeugd is zijn overlevingsdrang nagenoeg 0,0. Daarom heb je er vanaf het begin zoveel nodig. Van nature proberen ze van alles uit of en wat eetbaar is. Er is er geen 1 die bewust ergens naar toe zwemt om dat daar op dat moment voedsel van wat voor soort ook is.


Leuk te zien is in deze de rijen van Jacco. Pleur een pellet in de vijver en er gebeurt niet zoveel. Doe dat met een originele Danafeed 2552 of zo en je ziet precies hoelang het duurt dat de bak zijn water rond pompt. Op enig moment krijgt het beest de geur/smaak te pakken en begint netzolang al happend het spoor te volgen tot die de pellet heeft.

Trial and error betekent ook dat het proberen is gelukt.

Als je weeet hoe een kaprer aast is het bijna onvoorstelbaar hoe debiel ze met die pup deden...
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-08-2010 15:11

Voor wie iets meer wil weten over het azen van vissen.

http://books.google.nl/books?id=TZbRp0z ... ur&f=false

Het gaat om het deel dat is geschreven is door Atema.

Misschien iets gedateerd, maar...
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

24-08-2010 15:15

K. van den Herik schreef:Trial and error betekent ook dat het proberen is gelukt.

Als je weeet hoe een kaprer aast is het bijna onvoorstelbaar hoe debiel ze met die pup deden...


Maar als karpers iets eenmaal als voedsel herkent hebben (zonder er negatieve ervaringen mee te hebben) vinden ze het veel sneller.
Stelling: De karper op het filmpje herkende de onderste boilie als veilig en had geen intresse (negatieve of geen ervaring?) in de popup.
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-08-2010 16:24

K. van den Herik schreef:Er is er geen 1 die bewust ergens naar toe zwemt om dat daar op dat moment voedsel van wat voor soort ook is.


Daarin verschillen we van mening.

Genetische aanleg en ervaring.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-08-2010 16:58

Wouter

Ik vind dat veel te ver gezocht. Ten eerste is goed te zien hoe de vissen azen. Vlak met de bek boven de bodem, logisch gevolg is dus dat de snowman word "omgegooid/opzij gelegd". Ten tweede om iets te kunnen beoordelen moet het eerst de bek in voordat ie dat kan, duidelijk is te zien dat juist dát slecht gebeurd

mvg martijn
Laatst gewijzigd door Martijn Nederpel op 24-08-2010 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

24-08-2010 17:47

Allereerst wil ik wel even gezegd hebben dat ik niets tegen de onderwaterbeelden heb integendeel ben altijd zeer geinteresseerd hoe meer hoe liever maar ik maak mijn eigen concluzies.
Maar ik denk dat andere vissers veel te vlug met deze komen.

Wat ik weet is dat er in het vissen op karper geen echte zekerheden zijn.

Klaas karper is inderdaad niet slim maar een stuk slimmer dan andere vissen.
Ik heb nog steeds als motto als je Karper kan vangen kan je alles vangen.
Om verwarring te voorkomen dit is niet van toepassing op overvolle pispotvijvertjes.

Maar terug op het filmpje, dat die snowman geen vissen haakt is het dan slecht om zo te vissen. Vond de vissen zenuwachtig overkomen.
Of dat aan de snowman ligt ?
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

24-08-2010 18:18

Vroeger heb ik het nodige op de sloterplas gevist de vissen waren toen gemiddeld zo'n 16 pond en een 20 ponder was een hele mooie.

Heb ook op een toen der tijd verboden stuk gevist vooral als het niet hard waaide, het was ondiep en net zoals op het filmpje zand en uitermate geschikt om te zwemmen.
Wij visten daar toen ook met snowmans enkelt noemden wij het niet zo.
Ik viste met rood en wit ik kom uit rotterdam, maar rood wit rood deed het ook goed evenals mais uit blik. de preciese maten van de balletjes weet ik niet want wij draaiden met de hand er was nog niks.
ik denk dat de meeste ongeveer 18mm waren, drie boilie's liggend ging ook gewoon naar binnen. De vissen het waren er toen erg veel gedroegen zich erg rustig en het aas ging zonder rare fratsen naar binnen en trok je alles stak . bingo. met mais moest je als je met een dobbertje viste uitkijken dat de vissen niet slikten. Kan je nagaan hoe simpel het leven was.
Met een van mijn vismaten piet hebben we een keer 70 vissen gevangen in een weekend.

Ik weet ook dat je zult denken nou en..... Ik weet zeker dat wij met groter aas hebben gevist op het is moeilijk te schatten op kleinere vissen.
Maar een totaal andere situatie, het is appels met peren vergelijken.
In het filmpje zou ik als ik wist dat dit gebeurde niet zo blijven vissen maar wie wel ?
K. van den Herik

24-08-2010 18:50

bewust betekent dat het beest kan nadenken Hilco.

Ervaring samen met instinct. Jazeker dan volgt een bepaald gedrag. Neem watertemp die ineens gaat stijgen in het voorjaar. De stand van de zon. En hop paaien gaan we.

Bewust chargeren: nog ff en we gaan naar de andere kant om te reukebeuken.

Kees,

Dat is dus exact wat er gebeurt. Daniel zag wat er gebeurt, past iets aan en vangt. Helaas kunnen wij niet altijd van een camera gebruik maken...

Toch niet piet de leugenaar Kees?

MVG

klaas
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

24-08-2010 19:16

Martijn Nederpel schreef:Wouter

Ik vind dat veeeeel te ver gezocht. Ten eerste is goed te zien hoe de vissen azen. Vlak met de bek boven de bodem, logisch gevolg is dus dat de snowman word "omgegooid/opzij gelegd". Ten tweede om iets te kunnen beoordelen moet het eerst de bek in voordat ie dat kan, duidelijk is te zien dat juist dat slecht gebuerd

mvg martijn


Ik vind het zelf ook vergezocht, maar als ik zou willen zou ik er zo een aannemelijk verhaal bij kunnen maken.
Een aannemelijk verhaal in de trend van:
De 2de vis is al op zijn hoede bij het benaderen van de snowman. In een ander filmpje zien we dat er vissen bang zijn voor de popup, maar wel geintrigreerd. De snowman combinatie geeft gemixte signalen af (zoals geuren voor de mens). Je ziet ook een karper vlak naast de snowman iets pakken wat hij wel vertrouwt. Probeerde de vis niet datgene te pakken dat hij vertrouwd?

Als je maar genoeg argumenten samen pakt en naar jouw wens toepast lijkt het best aannemelijk.
Zelf denk ik echter, zoals vast wel meer mensen hier, dat de snowmancombinatie te groot is om op zon voerbed met relatief klein aas te vissen. Ze zijn de hele tijd vlak bij de bodem aan het azen zoals je zelf ook al aan gaf.
Wat mij wel opvalt is dat ze het aas redelijk snel als niet betrouwbaar bestempelen. Waaruit ik afleid dat om de vangkans te vergroten de aasopname eigenlijk de eerste keer goed moet gaan...
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-08-2010 19:44

Nadenken kunnen ze inderdaad niet, dus op dat punt moet ik je gelijk geven..

K. van den Herik schreef:Als je weeet hoe een kaprer aast is het bijna onvoorstelbaar hoe debiel ze met die pup deden...


Ikke niet begrijp.

Ik vind het zelf eerder komisch om te zien, je zou bijna medelijden met ze krijgen

Ze stoten bijna letterlijk hun neus en ze zijn zich nergens van bewust.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-08-2010 21:57

Achteraf gezien viel er dus helemaal niet zoveel om het PB filmpje te lachen :roll: 8)
Moet wel bekennen dat ik ook als veel anderen eerst moet lachen wanneer ik iets niet begrijp..
Meestal is Klaas de oorzaak ervan..achteraf nog vaker niet. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-08-2010 22:03

Henk ter Maat schreef:Moet wel bekennen dat ik ook als veel anderen eerst moet lachen wanneer ik iets niet begrijp..
:



Hmmm ik ken Henk niet anders als iemand die de hele tijd met een lach rondloopt :roll: verder een beste vent hoor!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-08-2010 02:56

Wat weten we nou eigenlijk van de ecologie van onze grote vriend in de Nederlandse wateren en dan heb ik het natuurlijk niet over de pispotten.
Waarschijnlijk heeft ie daar een marginaal bestaan en is ie daardoor…
Op die pispotten kan ie trouwens vaak wel voor nageslacht zorgen.

Dat beest is van oorsprong niet inheems, maar kan zich hier blijkbaar prima handhaven.
In ieder geval daar lijkt het sterk op.

Ecologie gaat heel simpel gezegd, in essentie over de beschikbare ruimte in een bepaald systeem en hoeveel soorten daar kunnen leven.
Iedere soort heeft zijn eigen niche in het systeem en hoe groter de beschikbare ruimte is, des te meer soorten er kunnen leven.

De karper is een nieuwkomer en de vraag is dan, hoe kan dat beest hier overleven?
Heeft ie een andere soort er uit geconcurreerd, of heeft ie misschien een nieuwe niche gevonden? En zo ja, welke? Zou zo maar kunnen.
Of leidt ie in het buitenwater ook een marginaal bestaan en is ie zonder uitzettingen gedoemd tot uitsterven.

Om als soort te kunnen overleven, moet je je namelijk ook kunnen voortplanten en misschien is dat in ons land nou juist zijn makke.

Vraag is natuurlijk, kunnen wij als karpervissers hier iets mee?

Ik heb daar wel een aantal ideeën over (voor wat betreft aas), maar die houd ik voorlopig voor me zelf.

Hoe kwam ik hier überhaupt eigenlijk op, oh ja, om Klaas zijn opmerkingen over voedselnijd en voedselgebrek.

Ik neem nog maar een broodje hond. Volgens mij is ie nou wel gaar.

Of vind ik misschien de hond in de pot?
K. van den Herik

25-08-2010 07:23

Liever over mijn fiets lullen dan over me lul fietsen henk.

De karper kan zich hier niet handhaven zonder klein beetje hulp door uitzettingen btw.

Ze stoten bijna letterlijk hun neus en ze zijn zich nergens van bewust


Zeg ik: trial and error, tot er wat binnen kan wat te vreten is.
Weet je nog die bollekes wol als haakaas? Die met die dip erbij?

Alweer de vijver van Jacco. Gooi er een beetje voer in. Ze vechten elkaar bijna dood. Als ze flink gevreten hebben en gooi er dan eens een klein beetje bij, dan wordt er vaak door 1 vis een beetje gerommeld, TORT er een 2e , 3e bij komt..

Nu weer serieus. Tenminste ik wel.... hahahaha



Ik hoor Daniel pleiten voor grotere haken gebruiken. 6 jes en zo. Kan het stuk niet zo terugvinden maar misschien kan Daniel zijn idee toelichten?

Zou dan Bas Buitendijk 15 jaar na dato gelijk krijgen? Zie: de fietsenstalling rig. Moeilijk er in nog moeilijker eruit. De Karper rond 1994.

MVG

Klaas
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

25-08-2010 13:22

Niet persé te grote haken Klaas meer het juiste formaat zodat de afstand tussen punt en steel goed is. Het formaat van de haak heeft nogal wat invloed op het draaien van het geheel dus daarom in de meeste gevallen een zesje of een vier als de situatie of model erom vraagt. Hiermee probeer ik een vis goed te haken en zijn mijn intenties niet persé gericht op schichtige vissen. Natuurlijk moet je ook die goed haken en zal een goed draaiende haak meer vis opleveren.

groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

25-08-2010 14:00

ik vraag me af hoe groot die platte zijn die eromheen zwemmen,
als die karpers die in beeld komen een pond of 30 zijn.
zou ik toch eens een paar uurtjes platte gaan harken.
conclusie die ik hier uit getrokken heb is dat of de cameraman niet kan schatten...of ik het verkeerd zie.
heb meerdere vissen van 25 plus gevangen die geen enkel probleem hadden met het opslokken van 2x 25 mm dooie snowman,ik persoonlijk durf te zeggen dat het aan de rig ligt icm de snowman....niet aan het formaat van de knikkers.
die zogenaamde riggoeroes kunnen beter een knoop in hun zakdoek leggen.

zie persoonlijk ook het nut niet van het filmpje.
na de korda dvd's heeft de hele wereld toch al gezien hoe het NIET moet?

naja beter goed gestolen dan slecht bedacht zullen we maar zeggen.
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

25-08-2010 14:52

Ehm Jeroen, er zijn verschillende vissen gevangen (en gewogen) dus ik ben bang dat je onzin verkondigt... Eerst lezen dan roepen 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-08-2010 14:57

Vannact een 23 ponds schub gevangen op een 30 mm bol met erop nog een 20 mm.

Dusjah.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-08-2010 16:45

Tja, in een grijs verleden wel eens met Rod H. gevist, b.v. op Orient.
Die vistte toen al met verschillende hairs waarop 1 x 35 mm, 2 x 35mm en 3x 35 mm (alles liggend). En 3 x 35 mm is echt groot en ik was daar de eerste keer dan ook echt verbaasd over. Maar hij ving met alle 3 karpers en nog verhoudingsgewijs vrij veel ook en ook vissen beneden de 20 pond met 3x 35 mm bollen. Sindsdien heb ik vrijwel nooit meer met 1 boilie aan de hair gevist, maar altijd met 2 of 3, maar dan wel meestal met 22 mm boilies. Vangt in ieder geval minder windes, brasems e.d. en wat mij betreft niet minder karpers, al zullen de meningen daarover ook wel verschillen.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

25-08-2010 17:05

Christian Hummelink schreef:Ehm Jeroen, er zijn verschillende vissen gevangen (en gewogen) dus ik ben bang dat je onzin verkondigt... Eerst lezen dan roepen 8)


Dan zijn het echt grote BRASEMS dus :wink:

Er is veel over gezegd in dit topic maar uiteindelijk doet ieder waar hij vertrouwen in heeft.
De een vist met 3 22mm op een hair :wink: de ander met 2 20mm als snowman de ander.....

Uiteindelijk weten we allemaal dat klein aas sneller? vis oplevert maar bij die vis zit mij te veel gespuis welke ik niet kan waarderen tijdens de nachtelijke uren.
Conclusie? Groot aas vangt minder brasem :D maar levert echt wel karper op, voer er alleen zo min mogelijk klein spul bij zodat de verschillen niet te groot zijn.

PS, @ Henk, Piediepiediepidie, altijd blijven lachen :lol: 8)
K. van den Herik

25-08-2010 17:10

mag ik even glimlachen?

Leuk dat de topic nu van links naar rechts gaat.

Klein aas: er is een hele leuke lezing in deze van Ronald en? (beide ex regiovertegenwoordigers van Zeeland sorry dat ik de naam niet weet zo :oops: :oops: )

Duidelijk betere resultaten op o.a een aantal VBK wateren, met 10 mm's

zo uit de losse pols:

voerboot vissers: zie wat er op uw voerplekje met veel klein en groot aas kan passeren.


Daniël

Welke haaktypes?

MVG

klaas
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-08-2010 17:14

Eigenlijk kan je maar 1 conclusie trekken. En dat is dat het niet verkeerd is om op elke hengel een andere montage/ rig te gebruiken. Deze beelden geven m.i. aan dat in een bepaalde situatie een snowman niet zo goed werkt als dat je zou willen geloven. Echter zullen er ook situaties zijn waarin het juist weer wel goed gaat. Zelfde geld voor onderlijn systemen en lengtes Door meer te experimenteren met de hengels waar je mee vist, is de kans groter dat je juiste combi van dat moment te pakken hebt. Ik doe dat eigenlijk altijd en ben vaak genoeg verrast. Zo ving ik laatst met een klein geel scopex fluotje met een loodhagel onder zijn kont stukken beter dan met mijn lopende (goed geintroduceerde) vismeel bollen.

mvg martijn