PB Filmpje, Mag ik even lachen?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-08-2010 21:15

Dennis de Wilde schreef:

Al met al bewonderenswaardig van PB om dit te doen, heel leuk om te zien maar aub geen conclusies trekken die verder gaan dan; op dat moment reageerde op dat water op die stekken die vissen op die manier...[/quote]


Gek dat er nog zijn die andere conclussies trekken. Daniel zeker niet.

Peter
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

22-08-2010 21:33

Bert,
Ik snap jouw opmerking over mijn zogenaamde onzinnige bijdrage niet helemaal. Het is “mijn” conclusie en blijkbaar zijn er meer mensen die er zo over denken. Ik heb het over zuigen en dat een karper ook kan happen naar bv. muggenlarven, watervlooien en pop-up’s is weer een ander verhaal. Als jij gaat stofzuigen dan doe je dat toch ook niet een halve meter boven de bodem maar met de zuigmond op of nabij de vloer? En wat gaat gemakelijker naar binnen, klein en licht of groot en zwaar?
Dat een karper niet van een wat grotere afstand kan zuigen heb ik niet beweerd alleen heb ik het nooit anders gezien dan dat ze met hun bek vlak bij het aas zitten bij het zuigen.
Ik kan in jouw bijdrage ook geen argumenten vinden die tegenstrijdig zijn met mijn bevindingen dus vanwaar de opmerking?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-08-2010 01:59

Als de filmpjes van Daniel al iets duidelijk maken, is dat een groot deel van wat we denken te weten, wat mij betreft in de prullenbak kan.

Niet vergeten om dat ding daarna te legen!

Aas was altijd het uitgangspunt van de karpervisserij.

De technische kant heeft nou de overhand gekregen en dan gaat het vaak slechts om enkele centimeters en iedereen heeft op zijn manier het wiel uitgevonden.

Ik ga terug naar de basis en een zak Proline, of hoe ze ook mogen heten hoort daar zeker niet bij.

Zoek overigens nog wel iemand die die krengen voor me draaien wil.

Een orang oetan misschien?

Klaas????
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

23-08-2010 09:00

Na al die verschillende meningen over de beelden te hebben gelezen kan ik voor mijzelf maar 1 conclusie trekken:
Wat de reden van het falen ook is (heb zelf ook wel mijn mening), een te grote snowman kan problemen geven bij de opname en dus zal IK hem nauwelijks meer inzetten.

Iedereen die zegt dat het niet representatieve beelden zijn voor veralgeming vergeten wel dat de kans aanwezig is dat op de door hun bevistte wateren hetzelfde fenomeen zich voor zou kunnen doen. En we zitten allemaal aan het water om vissen te vangen, dus waarom niet het zekere voor het onzekere nemen na het zien van zulke beelden?
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-08-2010 09:17

Als ik het algemener wil zien, dan valt mij op dat bij meerdere onderwateropnamen het aas vaak meer belangstelling krijgt dan voor ons merkbaar is in de vorm van geslaagde aanbeten.

Door de jaren heen is de montage veranderd tot de huidige standaard. Ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat het allemaal wat lomp is geworden. De boodschap is dat het allemaal niet uitmaakt, zolang het lood zwaar is, de rig heel kort en de haak maar goed indraait.

Ik twijfel, en in dit geval neig ik ernaar niet zo in het té grote snowman verhaal te geloven. Ik vermoed dat er andere factoren zijn die aan het probleem ten grondslag liggen. Het filmpje is echter te weinig voor mij om dit precies te kunnen duiden.

Wat bij mij in elk geval blijft hangen is dat het allemaal wel wat subtieler kan. Maar of het aan die snowman montage ligt?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

23-08-2010 19:26

Vooropgesteld dat ik geen liefhebber ben van onderwater beelden vind ik het wel reuze interessant wat hier voorbij komt(dankzij diezelfde beelden!).De karper zal altijd blijven weigeren/spuwen ongeacht de rigs dat is wat mij wel duidelijk is.
Je kan op de kar springen van superdraaiende rigs (shot on the hook,ankertje enz effectiever qua draaien bestaat bijna niet) dit geeft imo alleen meer reden tot spuwen/weigeren,er is immers meer om te detecteren!
Miss spuwt de karper zelfs sneller door dit soort toevoegingen en krijgt de rig te weinig tijd?
Moeilijk op te nemen rigs met allerlei anti eject systemen idem!
De gulden middenweg blijft voor mij de beste/minst slechte manier om te gebruiken en echt overtuigd dat het veel vissen scheelt ben ik in het geheel niet.
Wat ik mij altijd heb afgevraagd is het volgende,de haak geeft die wat af?Sommige vissers demagnetiseren de haak..onzin toch?
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

23-08-2010 19:29

Anti tangle sleeve.....

Bij een direct contact staat de rig al onder spanning,bij een water waar de karper al heel voorzichtig is kan dit zorgen voor argwaan.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

23-08-2010 21:13

Dag mannen, Ik heb na een korte break weer met heel veel plezier de nieuwe posts gelezen. Het lijkt wel alsof het sentiment iets is verandert, iedereen laat zijn visie los en haalt zijn eigen persoonlijke conclusie uit het filmpje. Hilco gooit het op voer, Chris gooit het op dressuur en sommigen denken gewoon dat het allemaal niet uitmaakt. Dit is precies de reden geweest van het filmpje lekker ouwehoeren over onze passie! Fantastisch vind ik het. Hoewel Dennis het allemaal tijdsverspilling vindt kan hij het toch niet laten om enkele keren te reageren. :lol: Je bent van harte welkom hoor!

Ik zou graag nog het volgende willen zeggen over onderwaterfilmpjes in het algemeen om mee af te sluiten.

Deze onderwaterfilmpjes maken kost mij iedere keer weer de nodige tijd, vooral vanwege het feit dat het ontzettend moeilijk is om de juiste omstandigheden te vinden voor het filmen. Ik denk niet dat de meeste mensen realiseren hoe moeilijk het kan zijn, desondanks doe ik het graag. Waarom? Zodat ik en anderen voor een zeer korte tijd een kijkje kunnen nemen in het mysterieuze onderwaterleven van de karpers. Dat we min of meer gedwongen zijn om op basis van weinig materiaal een beeld te vormen is duidelijk, maar in hoeverre is dit nou echt weinig als je het wegzet tegen jarenlange ervaring van iedereen op dit board? In zijn strikte zin een kwestie van 'wetenschappelijk' onderzoek? Absoluut niet, maar in hoeverre is jarenlang gokken wat er onderwater gebeurt wetenschappelijk te noemen? Ik denk dat deze feitelijke beelden een brug kunnen slaan tussen onze ervaringen en iets dat dat je zeer voorzichtig wetenschap mag noemen. Het is dan ook een zeer lang proces van blijven zoeken en uitproberen om tot sluitende conclusies te komen, gelukkig maar dat we geen haast hebben om ergens te arriveren. Tot die tijd blijven we gewoon lekker doorvissen en staat het iedereen vrij om zijn eigen visie los te laten op de beelden.

Jongens maak er een mooi najaar van!

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

23-08-2010 21:22

Daniel, de mijne kan iig niet meer kapot al is deze nog niet begonnen :wink: 8) :lol:
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

23-08-2010 22:30

Ik waardeer deze filmpjes enorm kijk er graag naar en maak mijn eigen concluzie's. Ga er lekker mee door Daniel.

Ik vis ook al een tijdje, geen 20 of 25 jaar of bedoelen deze mensen niet 365 x 24 uur x 20 of 25jaar.
Het kan misschien ook 100uur per jaar zijn ?

Het gedrag van mijn vissen in de vijver op boilies is lachwekkend als ik dit als maatstaf zou nemen kun je beter niet met boilie's vissen.

Heb dit jaar de 2 boeken van Terry Hearn en het boek van Dave Lane gelezen.
Kan ze van harte aanbevelen (nee heb geen aandelen).
Als je leest hoe Dave de grootste moeite heeft met het vangen van bijna maagdelijke karpers dat opend je ogen.
Ook aaskeuze kan veel uitmaken en de ene keer is niet de andere.
Mijn concluzie is veel vissen is de oplossing en beter dan het beste aas of rig.
Maar heb je alles voor elkaar en zeeën tijd dan kun je met de juiste mentaliteit veel vissen vangen.

mvg Blankie boy.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-08-2010 03:35

Daniel Jawadnya schreef:Dag mannen, Ik heb na een korte break weer met heel veel plezier de nieuwe posts gelezen. Het lijkt wel alsof het sentiment iets is verandert, iedereen laat zijn visie los en haalt zijn eigen persoonlijke conclusie uit het filmpje. Hilco gooit het op voer, Chris gooit het op dressuur en sommigen denken gewoon dat het allemaal niet uitmaakt. Dit is precies de reden geweest van het filmpje lekker ouwehoeren over onze passie! Fantastisch vind ik het.


Ik had ook even een korte break, maar dat kwam door het bier.

Laten we het er maar op houden dat we slechts verhalenvertellers zijn.

Diegene die zich dat bewust is...
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

24-08-2010 10:43

Hilco, ik denk net zoals jij dat van de onderste bol een goed signaal kwam en die selecteerde de karper.


Wil niet zeggen dat als er single hook werd gevist de karper gehaakt zou zijn, hengeldruk kan mee spelen mbt aas opname.


gr Chris.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

24-08-2010 10:47

De prijs voor het meest zinnige commentaar gaat naar Kees Ouwendijk, ik dacht dat ik een zinnig commentaar gegeven had waar helaas niet op in gegaan wordt maar dat snap ik wel, karperen is tegenwoordig discussies over welke Nikes je aantrekt naar het water en of je wakers wel het goede merk hebben, het is een hap-snap hobby geworden van hype naar hype gaand, met mensen die zichzelf serieus afvragen of ze nu moeten kiezen tussen darten en vissen, (echt waar, ook hier ergens gelezen)
dus als je je in de dorpskroeg geen held kunt worden door een spelletje veel te serieus te nemen dan ga je gewoon naar een mini put in Frankrijk en haal een van de zwemmende mestkalveren eruit die als hij aangehaakt wordt gelijk op z'n zij gaat liggen, dat is de prijs die hij betaald voor heel de dag boilies zuigen, ook dat is dressuur, dan gaat hij op de foto met alles en iedereen zodat hij op de volgende verjaardag goede sier kan maken bij Tante Annie en de visser het idee geeft dat hij wat kan...........

Ooit lang geleden kocht ik bladen bij de internationale kiosk in Rotterdam CS, het waren engelse bladen met verhalen van mannen met waxcoats aan die zich een heel seizoen op een bak water richten met namen als Redmire.
Ik wou dat ook, 25 jaar geleden, en kijk 's wat het geworden is.......
Volg Kees z'n advies, lees de boeken van Terry en Dave, geen onderwateropnamen maar observeren vanuit een boom, waar je vervolgens wel 's uitvalt in de bramenstruiken, je hengels verven en alles doen om nagenoeg onzichtbaar te zijn, tuurlijk is end tackle ontwikkeling belangrijk maar ff zo een hoop conclusies trekken op een paar schimmige beelden is volgens mij nikszeggend, leuk om te zien hoor, maar het gevaar bestaat dat je zonder enige kunde conclusies trekt die in je straatje vallen of je gelijk bevestigen, want dat willen we allemaal, gelijk hebben, neem het gewoon voor wat het is, besef dat in je volgende sessie hoogstwaarschijnlijk al het tegendeel van de conclusies hier bewezen worden en zo hoort het ook, een vis is vaak onvoorspelbaar en in gedrag amper te volgen, is dat wel zo dan vis je overduidelijk in verkeerd water, en ben je nummer zoveel in een lange lijst, tis maar wat je leuk vindt.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

24-08-2010 11:25

Dank Rick, je herinnerd mij eraan waarom ik niet meer wilde posten.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

24-08-2010 11:34

Rick, je verwoordt je mening erg humoristisch, maar waarom zo cynisch?

Uiteraard zit er een kern van waarheid in, maar er zijn toch ook vandaag de dag nog genoeg uitdagingen in de karpervisserij te vinden waarbij je van al die randverschijnselen geen last hebt? En ook op die uitdagingen zijn onderwaterbeelden van toepassing en leerzaam. Uiteraard geldt dit ook voor observaties vanuit een boom.

En Chris, deze discussie herinnert mij er juist aan waarom ik nog steeds wil posten. Tussen alle nonsens door komt er altijd weer een discussie voorbij waarin er écht geprobeerd wordt om 'mysteries te ontrafelen' om maar eens een toepasselijke woordkeus te gebruiken :wink:

Gisterochtend overigens weer een prachtige wegloper op de pen op dressuurwater met een nieuw pb als resultaat 8) Wie vertelt mij waarom deze vis een halve meter wegzwemt met het aas zonder het uit te spugen?

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

24-08-2010 11:51

Christian,

Het leuke is dat bij karpervissen er niet altijd een waarheid is. Heb je een echte discussie dan kan je uit sommige postings jou waarheid of dingen eruit halen die jou hobby ten goede komen.

Alleen de randverschijnselen die met een discussie mee komen degraderen een discussie.

gr Chris.
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

24-08-2010 12:04

Christian Hummelink schreef:Gisterochtend overigens weer een prachtige wegloper op de pen op dressuurwater met een nieuw pb als resultaat 8) Wie vertelt mij waarom deze vis een halve meter wegzwemt met het aas zonder het uit te spugen?


Misschien handig om hier een nieuw topic voor te maken, want hier reageren mensen er steeds niet op...

Ik denk dat het te maken heeft met hoe diep de vis het aas, en dus de haak, bij aasopname naar binnen kan krijgen zonder weerstand. En ook die halve meter zwemmen ondervind hij te weinig merkbare weerstand van je goed uitgelode systeem...
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

24-08-2010 12:17

Chris gewoon blijven en posten, zo af en toe komt er wel iets of iemand bovendrijven die de moeite waard is, voor de rest gewoon je bullshitmeter aanhouden, anders blijft dit forum niet de moeite waard als iedereen die echt wat te melden heeft wegblijft.

Christian, een wijs man zei ooit dat cynisme zelfbescherming is, de beste humor ter wereld komt voort uit leed en pijn helaas, ik doe mijn best om niet mijn vader te worden (vroeger was alles beter) maar zo heel soms heb ik wel een verlangen naar de begindagen toen karpervissen nog een soort eredivisie zoetwatervissen was, en niet net zo plat als SBS6 nu.
Ondanks dat ik soms loop te zeiken en amechtig probeer leuk te zijn ben ik ook weer niet dom, ik praat met biologen, lees studies over karperachtigen waar bijna niet doorheen te komen valt, en leer van mensen die echt wat te melden hebben.
Daarom weet ik ook dat soort filmpjes niet zo heel veel waarde hebben, alleen voor dat moment in die situatie, zoals ik al zei, ga vanmiddag vissen en alles zal je alleen maar het tegendeel bewijzen.
Aan de andere kant, een stilstaande hobby is een dode hobby, dus vooruitgang is goed, ik heb alleen moeite met de randverschijnselen.
Ik zal niet zeggen welke maar een paar jaar geleden is een voerbootidee van mij in produktie gegaan en best goed verkocht, (en ook nagemaakt) ik heb toen te maken gehad met het commercieële en op zaterdagmorgen op het serviceuurtje kennis gemaakt met de mainstream moderne karpervisser, ik werd daar al als raar gezien in die winkel, na een parade van mijn collega's werd dat alleen maar erger, er zijn er nog maar weinig die echt vanuit het avontuur aspect gezien visser zijn geworden, het is meer een hype geworden, veel 'vissers' zijn overgehaald door de enthourage van 1000-den euris spullen langs de waterkant en de uitstraling daarvan.
Soms heb ik daar moeite mee, EN DAT IS MIJN PROBLEEM, maar daar komt dus het cynisme vandaan, buiten het feit dat echte humor altijd een beetje pijn doet.
Dus nogmaals, mijn mening, mijn visie, voor de rest ben ik ook maar een klojo.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
K. van den Herik

24-08-2010 12:22

Chris,

Kan een karper zo selectief zijn aasje selecteren? Wie van de 2?

Rick,

Je stelt ergens en voor jou vaststaand feit vast en dan moet een ander reageren, maar dan mag niet want hij leest geen boek van Terry Hearn en verft zijn hengels niet braamrood. Verder is ie ook geen bio loog of etho loog en draagt hij, net als Maarten, geen jurk.


Daarnaast ben je ooit ergens een keer besodemietert.

Dit zijn ongeveer de hoogte punten die uit jou bijdragen zijn te filteren, waar wil je dat op gereageerd wordt?
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

24-08-2010 12:33

Alleen op wat jouw aanspreekt Kees, eerder in deze discussie heb ik al een reactie gepost waar niet op word gereageerd lang voor Terry ter sprake kwam.
Ik heb toevallig een bioloog als vriend, daar maak je dan toch (mis) bruik van?

En reageren hoeft helemaal niet, dit is een forum toch? Niemand hoeft het met mij eens te zijn, discusseren is leuk en soms ook leerzaam, als het maar met een beetje respect gebeurd, praten in one-liners is zinloos, dan ga ik wel de politiek in, en keer op keer vermeld ik, mijn mening, mijn visie, meer niet, de laatste keer dat ik het nieuws zag was dit nog steeds een vrij land.

Maar blijkbaar irriteer ik je, of maak wat wakker, dat weet ik niet, het eerste is in ieder geval niet mijn bedoeling, ik lees jouw bijdragen met veel plezier, doe voor mij hetzelfde, de een is een beetje melancholisch, de ander hyperrealistisch, dan kan je nog steeds het eens zijn om het oneens te zijn.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-08-2010 13:01

Een leuke topic is dit, met links en rechts ook de nodige diepgang. Jammer dat er weer afgegleden wordt naar onderling gekissebis wat niet meer direct met de topic heeft te maken.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-08-2010 13:33

Hilco Meijer schreef:Iedereen gaat er volgens mij van uit dat de vissen op zicht azen.

Draai dit eens om en ga eens uit van de chemoreceptie van de vissen.


Ik gooi hem er nog maar eens in.

Een vis zuigt ook vaak voedsel aan, alleen om het te proeven.
Afgekeurd, dan wordt het uitgespuugd.

Kijk ook eens met die gedachte naar de beelden.

Rick, ik heb overigens indirect wel op jouw eerste posting gereageerd.

Wouter, waarom denk je dat ik zeg, back to basics.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

24-08-2010 13:39

foei Christian.
terug naar je mand(penvissen)
laat deze heren experts lekker zelf hun benchmark uitvogelen...

:wink:
K. van den Herik

24-08-2010 13:48

Rick van Sinderen schreef:Allereerst dit, ik vind het bewonderingswaardig dat iemand zoveel moeite steekt in deze opnames om ons allen wijzer te maken.
Ik weet wat van onder water filmen en vooral over de kosten van een behoorlijke onderwatercamera, ik denk dat die kosten niet terugverdiend worden met het verkopen van onderlijntjes en haken dus zal het commercieële aspect niet al te zwaar wegen.
Verder vond ik de dvd van Daniël destijds een verademing in het Korda geweld, conclusies die Fairbrass maakte zullen niet altijd fout zijn maar het verkoop gehalte lag er voor mij te dik op.

Een vriend van mij is bioloog, ik vroeg wat hij van deze discussie vond, en alhoewel hij geen Etholoog is (gedragsleer) denkt hij wel dat als je al conclusies moet trekken dat alleen geld voor die situatie op dat moment.
Om echt aasgedrag te kunnen bepalen zul je een controlefactor in moeten bouwen in een controleerbare omgeving, de schrijver Maarten 't Hart, (wel Etholoog) heeft 12 jaar naar het gedrag van stekelbaarsjes gekeken voordat er conclusies getrokken kon worden.
Gedragsleer is een universitaire studie en alhoewel ik wars ben van poeha ben ik er wel van overtuigd dat er niet zo heel veel conclusies getrokken kunnen worden van dit soort filmpjes, alleen van die vis op dat unieke moment, wat zijn z'n ervaringen en wat heeft in dit geval z'n gedrag bepaald, als voorbeeld, de WR karper komt er 3x uit in 7 weken, er zijn karpers die je nooit of nauwelijks meer vangt na een bezoek aan de mat.

Maar dat is mijn mening, leuk om te zien is het zeker en het is zowiezo top dat iemand de moeite doet.

Groeten Rick


Hallo Rick,

Ik gun je van harte enig commentaar, maar misschien bedoel je iets anders dan je zegt. Ik neem aan dat je bovenstaande bedoelde. meer kom ik niet tegen.

Nou kleintje dan:

voedselnijd
voedselgebrek
manier van voeren
aassoort

zijn allemaal factoren die een ander beeld zullen laten zien. Daarnaast vermoed ik dat karpers individuen zijn en ze niet in 1 algemeen beeld te vangen zijn. WEL nemen ze gedrag klakkeloos van elkaar over. Gedrag wat weer per water, maar voor mij ook zelfs per stek, kan verschillen.

Denk niet dat Daniel, de wetenschap als oogmerk had. De enige constante zou moeten zijn dat alles hetzelfde is zeg maar.

Ik hoop dat het door gaat, dan komen er nog beelden van een super gedresseerd water. Of in elk geval wordt dit zo door vissers gezien. Zelf denk ik er anders over en ik hoop dat ik gelijk krijg.

Na 12 jaar stekelbaarsjes bestuderend kun je m.i hooguit conclusues trekken over de bestudeerde stekbaarsjes.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

24-08-2010 13:50

Hilco, helemaal gelijk en wat betreft het chemoreceptie verhaal ben ik het ook eens, zal je iets willen verklaren en uiteindelijk (wat de bedoeling is) er een voorspelling aan willen verbinden zal de winst daarin zitten, juist daarin is nog veel te winnen, duidelijk is wel dat een karper nooit een aas benaderd met slechts een zintuig 'aan', het is altijd een combinatie.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.