PB Filmpje, Mag ik even lachen?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

20-08-2010 16:12

Mooi werk, ik kan het altijd zeer waarderen als dit soort materiaal voor iedereen toegankelijk op internet staat. Uiteraard zit er ook een commercieel doel achter maar het onderzoekende aan dit soort beelden heeft voor iedereen waarde.

Een vraag: Als penvisser in hart en nieren rijst bij mij bij het bekijken van dit soort beelden altijd de volgende vraag: Waarom vang ik vis op de pen?

Ondanks het feit dat er geen lood is om te prikken, de vis het klappen van de zweep kent en alle tijd en ruimte krijgt om het aas uit te spuwen krijg ik op dressuurwater toch mooie beten. En ook in situaties waarbij het water helder genoeg was om mijn voerstek en haakaas in de gaten te houden heb ik slechts 1 keer in mijn leven mogen aanschouwen dat mijn haakaas voor mijn ogen weer werd uitgespuwd.

Wie roept?
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-08-2010 16:29

tjah en daar wringt hem de schoen. Video beelden zijn altijd een moment opname op dat moment op dat water en die karpers. Een oplettende visser kan er zijn voordeel mee doen, maar je moet waken om iets te veralgemeniseren. Bijv groot aas op een bed van klein aas. Op veel video's is te zien dat dat vaak geweigerd word. Echter gebeurd dat vaak op helder water en vaak na een behoorlike hoeveelheid klein aas ( de vis moet naar de camera gelokt worden) In de praktijk kan het heel anders zijn. Toen ik nog een snot jochwas, en niet het geld en mogelikheden had om veelmet boilies te voeren of te vissen. Viste ik op een lokaal water instant of na kort voorvoeren, met mais en hennep. Ik viste met houten kralen waar ik bogey op deed waar ik hennepzaadjes in drukte. Deze balletjes weekte ik in de hennep olie. Het vissenbestond uit uitvaren maar handjes voer en de rig. Ik ving daar meer dan gemiddeld goed op, en dan heb ik het niet over mijn eigen gemidelde maar ook (en dat is nog belangrlijker om een beeld te krijgen van de situatie) dat van de lokals die lijdzaam moesten toezien hoe ik karper na karper onder hun togus wegtrok.....
Het betrof hier dus ondiep troebel water en kleine voerstekjes, en daar werkte het dus wél

mvg martijn
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

20-08-2010 16:34

Wat zou nu de reden zijn dat de 1 tegen de ander zegt: "dat doe je niet goed"...
of "dat kan beter"... Wellicht omdat er iets te VERKOPEN is/men iets VERKOPEN moet???
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-08-2010 16:36

Rene

Niet alles is commercie, iets juist toepassen op het juiste moment is de kunst van het vissen en de reden dat vaak dezelfde vissers suc6 hebben
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

20-08-2010 16:43

Rene Schouten schreef:Wat zou nu de reden zijn dat de 1 tegen de ander zegt: "dat doe je niet goed"...
of "dat kan beter"... Wellicht omdat er iets te VERKOPEN is/men iets VERKOPEN moet???


Kijk nou eens hier op het forum... Genoeg mensen die geen band hebben met wat voor fabrikant/merk/hengelsportzaak dan ook en toch een opmerkelijk sterke/opdringerige mening hebben... Het is niet alleen alleen commercie, maar ook iets wat mensen zowieso neigen te doen. Als ik goede (of juist hele slechtte) ervaringen heb met een bepaalde auto dan vertel ik mijn mening graag aan iemand die aan auto zoekt. Wat hij er mee doet moet hij zelf weten natuurlijk... Maar sommige mensen, hoe goed bedoeld ook, zijn daar wat opdringerig in. En als er dan x aantal argumenten (al dan niet kloppend) bij worden gehaald dan wordt dat toch meegenomen in overweging. Vooral als je zelf er geen ervaring mee hebt (of verstand er van hebt).
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

20-08-2010 16:50

Hallo Daniel,

Ik merk inmiddels dat de conclusie uit het filmpje enigzins is veranderd. Eerst was het "de snowman combinatie is te groot voor vissen van onder de 30 pond", inmiddels is het "In DIE SPECIFIEKE omstandigheden is de snowman combinatie te groot voor vissen van onder de 30 pond".
Daar kan ik me zelfs in vinden een beetje, ben je het met me eens dat dit vele oorzaken kan hebben waaronder dressuur?

Even voor de duidelijkheid, je zal het niet verwachten, maar ik ben het voor een flink deel eens met wat je hier op het forum zet over het formaat van het aas en de vissen die je ermee vangt. Ik begrijp ook wel dat je -gemiddeld- met bijvoorbeeld een 30 mm boilie veeeeel minder kleine vis vangt dan met een 15 mm boilie. Het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat je zo'n conclusie niet uit die film kan halen én dat hetgeen wat ik op die film zie duidelijk afwijkend gedrag van geconditioneerde vissen is. Bovendien denk ik dat er iets veel belangrijkers speelt dan het mechanische probleem, daar kom ik straks op terug, zoals je vroeg.

Dat is eigenlijk wat ik de hele tijd al probeer te vertellen, je kan eigenlijk helemaal geen conclusies trekken uit die film omdat je totaal niet weet welke andere variabelen er nog meer bij komen kijken. Kijk, ik kan ook roepen dat een gele vismeelboilie van 15 mm veel minder karper vangen dan een blauwe bananenboilie van 20 mm. Dat zou ik getest kunnen hebben op een water waar ze al 15 jaar met gele vismeelboilies worden gevangen en waar al twee jaar met blauwe bananenboilies word gevoerd en niet mee gevist. Ik had een voerplek kunnen maken met alleen van die blauwe bananenboilies en met die gele vismeelboilie aan de rig en een haakmaat 2 en er een camera op kunnen zetten. Maar ik kan dan uiteindelijk NOOIT zomaar concluderen dat een blauwe bananenboilie van 20 mm beter is. Op dat specifieke water en op dat specifieke tijdstip en met die specifieke gecreeerde situatie wel ja. Dat specifiek-gebeuren haal ik alleen niet uit jullie filmpje, daar word gewoonweg gezegd dat de grote snowman-combinatie niet geschikt is voor vissen van onder de 30 pond.

En het belangrijkste nog, wat ik in het filmpje zie, zijn op scherp azende karpers die duidelijk geconditioneerd zijn. Dat is het meest belangrijke struikelblok aan de conclusie aan het eind van een filmpje. Die "mechanische" problemen waar je het over hebt kunnen weleens compleet wegvallen als we het over karpers hebben die niet geconditioneerd zijn en vooral, die niet op een type voerplek bezig zijn waar ze als het ware kunnen stofzuigen.

Een vraag aan jou: Wat denk je dat er feitelijk gebeurt op het moment dat je minder 'kleine' vissen vangt met groter aas?


Zoals ik al aangaf, dat is volgens mij een lang verhaal.
Alle karpers, groot of klein prefereren collectief voor een bepaald soort voedsel. Hoe dat bepaald soort voedsel er nu exact uit ziet weten we niet precies, daar zijn wij met zijn allen en vele "aasgoeroes" :D al vele jaren mee bezig. Enkele dingen zijn wel duidelijk waaronder:

Hoe KLEINER je aas is, hoe meer het gewaardeerd word door karpers. Over het algemeen. Dat geldt voor -gemiddeld- alle karpers. Ook een grote karper met een toeter van 10 centimeter zal kleiner aas prefereren boven groter aas, terwijl ie (mechanisch bijvoorbeeld) echt geen moeite zal hebben met een 30 mm boilie. Dat is inmiddels voor iedereen wel duidelijk hoop ik. Moeder natuur heeft er gewoonweg voor gezorgd dat een karper een karper kan worden / blijven en hij / zij dat instinctief doet met liefst zo klein mogelijk voedsel. (Het natuurlijk voedsel van karpers is over het algemeen klein).

Vervolgens een ander feit: Alweer gemiddeld genomen- De ene karper word sneller groot en groter dan de andere karper. Ik heb het in dit geval niet over type/ras karper maar bijvoorbeeld over karpers uit dezelfde teil. Dat komt omdat sommige karpers van zichzelf al behoorlijke veelvraten zijn en andere karpers behoorlijk kieskeurig. Veelvraten zullen veel meer soorten vreten vreten en ze vreten er ook veel meer van. En daar worden ze gemiddeld genomen vanzelfsprekend groter van.

Nog een feit, alweer gemiddeld genomen: Op de meeste wateren heb je een vrij normale karperbezetting die bestaat uit veel klein en weinig/minder groot. Van een normaal karperbestand zou je -gemiddeld- het volgende kunnen zeggen: Hoe groter het formaat, hoe minder ervan zitten.

Als je nu deze drie alinea's hierboven bij elkaar legt, kom je op het antwoord van mij op jouw vraag:

1-Hoe kleiner het voedsel, hoe beter het is en des te meer karpers je er vanzelfsprekend mee bereikt.
2-De kleinste karpers van een water zijn over het algemeen de grootste zeikerds dus die zullen alles wat niet goed genoeg is laten liggen. De grotere veelvraten echter, zijn al zo geprogrammeerd dat ze veel meer soorten voedsel accepteren, dus ook slechtere boilies én grotere boilies.
3-Zit je met een groter (slechter) aas te vissen, zul je minder runs krijgen omdat je er een hele groep karper NIET mee bereikt. (De kleintjes dus, die niet voor niets klein zijn GEMIDDELD he) en blijft het simpelweg liggen voor de veelvraten die het hapje wél zien zitten (ze zijn niet voor niets groot, gemiddeld).

Waarom ving ik afgelopen weekend een setje hele kleine spiegels in Frankrijk met een flinke snowman combinatie? -Deze kleine spiegels hadden -mechanisch gezien- geen enkel probleem met de combinatie, anders had ik ze niet gevangen (in die grote aantallen). Deze kleine spiegels zijn stuk voor stuk JONGE karpers, en de veelvraatjes van de uitzetting. Deze kleine spiegels zijn dé karpers van de uitzetting die groot zullen worden. Bij dezelfde uitzetting zaten hoogstwaarschijnlijk ook visjes die van grote popups niets moeten weten maar alleen muggelarven willen en superkwaliteits 15 mm boilies en liefst ook niet te veel ervan. Deze visjes zullen niet zo snel groeien en zo groot worden als de visjes die ik wél ving aan de flinke snowman combinatie.

m.v.g. Chris Nooorlander
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

20-08-2010 17:36

Martijn Boer,

Aaspresentatie, en dan heb ik het over het aas zelf, vind ik niet interessant. Al maakt iedereen zich er wel druk over, blijkbaar....... Simpele zielen. Oh, wat kraakt men graag een ander af


Ga zo door jongens. Nog meer van deze onderwaterbeelden en niemand denkt nog meer na over zijn visserij.


Vooral doorgaan Chris


Zou je deze quotes voor mij willen verduidelijken? Misschien vat ik ze niet helemaal maar als het betekent wat ik denk dat het betekent, vrees ik dat je er wat betreft mijn beleving, nadenken, karpervisserij en het afkraken van anderen BEHOORLIJK naast zit. Volgens mij heb je dit tegen mensen die iets van kritiek op de conclusie van het filmpje hebben en daar behoor ik zelf ook toe, vandaar mijn vraag om duidelijkheid.

Ik zal je nog even uitleggen waarom ik "vooral doorga", Martijn. Dat is niet omdat ik mensen wil afkraken maar gewoonweg omdat ik erg geinteresseerd ben in karpervissen en dus ook in aasaanbieding. Niets meer en niets minder. Jij blijkbaar niet, maar ieder zijn meug, toch?

Met vriendelijke groet, Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

20-08-2010 17:53

Dag Chris,

De conclusie is niet veranderd, ik ga er alleen vanuit dat iedereen de specifieke omstandigheden van het geval meeneemt. De nuances die ik op het forum heb aangegeven zijn daar een uitwerking van. Een goed punt bijvoorbeeld is hetgeen jij aangeeft; Wat hadden de vissen gedaan als ze niet onder veel druk hadden gestaan? Wellicht proberen ze dan meteen meerdere keren het haakaas naar binnen te werken in plaats van slechts één à twee keer. Dat een one-liner nooit van toepassing is op alle situaties heb je mij ook niet horen zeggen, het was de conclusie van dat specifieke filmpje en dag. Ondanks dat je de conclusie niet één op één met een andere situatie kunt gebruiken leer je wel wat over hoe de vissen geneigd zijn te azen. Het gaat om de fundamentals en niet om de specifieke aanpak van die dag.

Wat denk jij dat de oorzaak is van dat de vissen drie keer de zinkende boilie proberen te pakken of op zijn minst de constructie omduwen en het aas totaal niet naar binnen gaat? Ik persoonlijk denk niet dat het met dressuur te maken heeft maar simpelweg hoe de vissen azen i.c.m het formaat van het aas. Mijn conclusie was als de bekken een stuk groter waren geweest (lees grotere karpers) dan had die combinatie wel met deze manier van gedragen en alle variabelen die meespelen naar binnen gegaan. Ben je met het laatste eens?

Wat zou jij bijvoorbeeld gedaan hebben die dag?

groet,

Daniël Jawadnya
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

20-08-2010 17:56

Chris ik vind de discussie met jou en een aantal anderen zeer opbouwend, dus wat dat betreft sta ik volledig open voor het debat. Het enige waar we voor moeten oppassen is dat de toon niet de indruk achterlaat bij anderen dat het geen opbouwende kritiek is. Zie je eerste post: 'meneer de rig expert'.
Laatst gewijzigd door Daniel Jawadnya op 20-08-2010 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Harry Koreman
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-10-2009 12:33

20-08-2010 17:59

Is het deze week schieten op PB? :lol: :lol: Nou ja, negatieve publiciteit kan ook positieve effecten hebben. 8)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-08-2010 19:34

Belangrijkste vraag is misschien, waarom proberen de vissen alleen de onderste bol aan te zuigen?

Is de onderste bol gemanipuleerd??? Zou ik zeer graag willen weten!

Natuurlijk is het dan onmogelijk om een inhaking te krijgen, want de pop up blokkeert dan namelijk een opname.

Hilco
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

20-08-2010 21:49

Kolere! Waar halen jullie in godesnaam de tijd vandaan om te proberen het beter te weten....De tijd die Daniel en Chris al aan deze discussie hebben gewijd, ik kan in deze tijd al enkele vissen vangen!! Toch kan ik het niet laten 1 post te wijden aan dit boeiende onderwerp.

Laten we proberen geen conclusies proberen te trekken op basis van:
-enkele moment opnames
-op 1 specifiek water
-op 1 specifieke stek
-op 1 bepaald moment/tijd van het jaar
Iedere rig kan op ieder water op iedere stek en in ieder jaargetijde verschillende resultaten opleveren.
Voor ons de kunst om de juiste rig op het moment in te zetten.

Natuurlijk zijn dit soort initiatieven interessant en leerzaam, maar niet meer dan dat. Ik vind persoonlijk veel te ver gaan om er wetmatigheden aan te hangen. Er zijn zooooveel andere factoren voor een reactie op een bepaalde rig. Ik heb lang niet alle reactie doorgeploegd maar denk aan aastype/kleur/formaat/structuur/hardheid/gesoakt of voorgeweekt. Zijn snowmans op het water kapot gevist, of juist niet. Zijn fluros kapot gevist of niet, is er veel of juist niet met plastic gevist, is er veel met vismeel of juist zoet gevist maar op... En dan noem ik alleen maar de factoren die met het haakaas te maken hebben...... Iedere rig/aassoort heeft zijn levensduur en op ieder water zal iedere rig/aassort op een ander moment effectief zijn. Bijv. je bent de eerste die het inzet, of de eerste die het sinds lange tijd weer eens inzet tegenover dat de vissen met de rig/het aas al zijn kapotgevist. Denk je niet dat de reactie van de vissen iets anders zou zijn als je het zou filmen?
Dus al met al; de conclusie trekken dat een snowman van 20 en 15mm voor vissen onder de 15kg niet effectief zijn.........ik heb er heel erg hard om moeten lachten want de vissen die ik er de afgelopen 10 jaar mee heb gevangen......zal wel pure mazzel zijn geweest.....
Mannen, laten we lekker gaan vissen ipv proberen de onvindbare waarheid te vinden.
Catch a whacker!!
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

20-08-2010 23:23

Hoi Daniel,

De discussie is inderdaad opbouwend, ik kan niet begrijpen dat er mensen in dit topic zijn die het onderwerp minder interessant en tijdsverspilling vinden en ik kan tevens niet vatten waarom sommigen in dit topic denken dat dit een PB afkraak topic is. Het is een interessante discussie, niets meer en niets minder. Ik reageer puur en alleen op het filmpje en op de uitspraken daarin, zeer zeker niet op / tegen PB als organisatie. Dit zeg ik ook tegen Harry Koreman.

Je hebt gelijk dat het soms scherp word gevoerd en dat de toonzetting niet altijd even vriendelijk lijkt. Excuses mijnerzijds daarvoor, mocht het zo zijn over gekomen en we gaan er zeker voor oppassen. 'meneer de rig expert' was meer bedoeld als sarcastisch grapje en kwam misschien wat rotter de strot uit dan de bedoeling was.

Ik zal morgen terug inhoudelijk op je bericht reageren, want ik moet nu helaas even modern warfare spelen en dan slapen 8)

Met vriendelijke groet, Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-08-2010 00:16

Ik hen het filmpje nog een aantal keer bekeken en als je goed kijkt zie je volgens mij heel duidelijk dat de vissen alleen interesse hebben in de onderste bol.
Ze proberen dus niet de combinatie om te duwen, maar gaan voor de onderste bol, probleem is, de bovenste bol zit in de weg, met alle gevolgen van dien.

Ergo, de snowman is niet het probleem, maar het feit dat het twee verschillende bollen zijn.
Ik durf te wedden, dat als de bollen hetzelfde waren geweest, we iets heel anders hadden gezien.

Met manipuleren van het haakaas bedoel ik, dat je dat iets extra’s meegeeft.

Daniel zegt zelf dat er duizenden ballen lagen.
Als je filmopnames wilt maken en je haakaas is identiek aan je grondaas, kan je lang wachten, maar als je je haakaas extra attractie meegeeft …..

Volgens mij zie je dit heel mooi bij de beelden van de eerste vis.
Hij gaat eerst naar rechts, detecteert een geurspoor? en draait vervolgens naar links en gaat voor het haakaas.

Vrije amino’s of iets dergelijks?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-08-2010 01:44

Dennis,

Ik ben het in grote lijnen helemaal met je eens.

Toch, wetmatigheden bestaan natuurlijk wel degelijk bij het karpervissen..

Een karper heeft b.v. maar een beperkt aantal mogelijkheden om voedsel op te nemen, overigens een perfect systeem en dan heb ik het nog niet eens over waar ie nog meer toe in staat is!

Zie b.v.:

http://jeb.biologists.org/cgi/content/full/206/5/883

Wat de rest betreft, koffiedik....
John Van Der Meulen
Berichten: 13
Lid geworden op: 29-12-2009 12:35

21-08-2010 08:47

Hallo Dennis,

Ik vind het doordacht studiemateriaal van de PB heren. Uiteindelijk kunnen er conclusies worden getrokken. Ik neem aan dat jullie bij Dynamite baits ook onderzoek doen naar wetmatigheden bij aas? Deze jongens, vissers in hart en nieren, zijn bezig met regelrechte fieldtesting en laat ons een stukje mee kijken. Uiteindelijk worden de materialen gekozen door conclusies te trekken uit natuurlijk aasgedrag bij verschillende karpers en op uiteelopende gronden. Ik neem aan dat jou rol binnen dynamite baits toch ook op het vlak van ontwikkeling ligt. Maar ik ben het met eens dat je schrijft: laten we eens gaan vissen. En juist dat doen deze mannen.

Heren vooral doorgaan.

MVG John
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

21-08-2010 11:02

John Van Der Meulen schreef:Ik vind het doordacht studiemateriaal van de PB heren. Uiteindelijk kunnen er conclusies worden getrokken. Ik neem aan dat jullie bij Dynamite baits ook onderzoek doen naar wetmatigheden bij aas? Deze jongens, vissers in hart en nieren, zijn bezig met regelrechte fieldtesting en laat ons een stukje mee kijken. Uiteindelijk worden de materialen gekozen door conclusies te trekken uit natuurlijk aasgedrag bij verschillende karpers en op uiteelopende gronden. Ik neem aan dat jou rol binnen dynamite baits toch ook op het vlak van ontwikkeling ligt. Maar ik ben het met eens dat je schrijft: laten we eens gaan vissen. En juist dat doen deze mannen. Heren vooral doorgaan.


Na dit "ons kent ons" stukje proza is er inderdaad maar 1 conclusie mogelijk...
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
martijn boer

21-08-2010 13:44

"Zou je deze quotes voor mij willen verduidelijken? Misschien vat ik ze niet helemaal maar als het betekent wat ik denk dat het betekent, vrees ik dat je er wat betreft mijn beleving, nadenken, karpervisserij en het afkraken van anderen BEHOORLIJK naast zit. Volgens mij heb je dit tegen mensen die iets van kritiek op de conclusie van het filmpje hebben en daar behoor ik zelf ook toe, vandaar mijn vraag om duidelijkheid.

Ik zal je nog even uitleggen waarom ik "vooral doorga", Martijn. Dat is niet omdat ik mensen wil afkraken maar gewoonweg omdat ik erg geinteresseerd ben in karpervissen en dus ook in aasaanbieding. Niets meer en niets minder. Jij blijkbaar niet, maar ieder zijn meug, toch?

Met vriendelijke groet, Chris"

Chris,

Met aaspresentatie bedoelde ik het stuk vanaf de haak op de hair. Ik bedoel daarmee aan te geven dat er w.d.b. zoveel wegen zijn die naar Rome leiden. Ook een snowmannetje raakt na verloop van tijd zijn effect kwijt. Zeker op wat drukker bevist water zoals een in de filmpjes bevist water. Maar daar weet beetje visser wel wat op te vinden. Een goede vriend van me vangt zich op het betreffende water scheel op bintjes.

Ik geef enkel aan dat ik de ontwikkeling rondom de rig met het gekromde stukje krimpkous veel interessanter vind, maar om daar een nieuw onderwerp op het forum over te openen?, nee. Hier ben ik dus in geinteresseerd.

En met stapje voor bedoel ik dat er heel veel zijn die maar blijven imiteren en zelf niet nuchter blijven nadenken over hun visserij. Dezen lopen achter de feiten aan........

Chris, suc-6 met je visserij.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

21-08-2010 14:35

Prima hoor.... ene Jacques Cousteau had 10.000 uur beeldmateriaal van "de haai" verzameld. Zijn sluitzin was steevast: "wellicht begrijpen we de wereld van de haai weer een klein beetje beter". (en dat was dan 1 van de vissoorten die gevolgt werden door de jaren, dus het beeldmateriaal zal vele malen groter geweest zijn)
Ik krijg hier een filmpje van 5 minuten voor m'n giechel, waarna iemand CONCLUSIES gaat trekkken....
Dan past niet een "bravo" of "goed gedaan" en "ga zo door" dan past een "who the fuck do you think you are" een stuk beter....
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-08-2010 14:45

Je kan natuurlijk tot een nieuwe conclusie komen en dan zal je de hand in eigen boezem moeten steken…
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

21-08-2010 14:52

Beste Rene,

Wij zijn met een aantal jongens een zeer interessant onderwerp aan het bespreken, waarbij iedereen zijn visie los laat op het filmpje. Ik denk dat iedereen het zou waarderen dat jij je beperkt tot opbouwende en inhoudelijke bijdrages en niet zoals je tot nu toe gedaan hebt in grote mate.
Na het zien van de beelden heb ik een bepaalde conclusie getrokken die me het formaat van de snow-man deed verkleinen. Na deze beslissing vingen we 5 vissen op diezelfde dag, waarvan ik denk dat het dankzij die conclusie tot stand is gekomen. Ik vind het prima dat je hier niet mee eens bent, maar beperk je alstublieft tot inhoudelijk commentaar en niet tot abstracte frustraties.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

21-08-2010 15:10

Oh? Past 't niet in je straatje pik? In mijn boek ben je niet meer dan een charlatan.
Ik verving de boilie door 2 maiskorrels en ving er nu 5..... Conclusie?
(de volgende dag was 't andersom btw)
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-08-2010 15:30

Daniel,

Iedereen gaat er volgens mij van uit dat de vissen op zicht azen.

Draai dit eens om en ga eens uit van de chemoreceptie van de vissen.

Twee verschillende bollen (qua samenstelling) en tussen 0 en 15 cm. ziet ie niks.

Heren a.u.b. niet met modder smijten.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

21-08-2010 17:25

Ze zijn inderdaad erg onhandig wanneer het gaat om de laatste 10 cm, wellicht is dat een reden waarom die snow-man zo moeilijk naar binnen gaat. Wat betreft receptie op afstand denk ik niet dat die bedoeld is voor exact bepalen waar het voedsel ligt maar meer een ruwe aanwijzingen. Er is namelijk niet altijd een secuur spoor maar meer een wolk die zich verplaatst. Het exact vinden zal vast meer gebeuren op tast (lees proeven) en zicht. Zicht is hier naar mijn mening echt de wijze waarop zij hier het haakaas benaderen, er ligt overal voedsel dat een sterke prikkel afgeeft maar de vissen gaan iedere keer weer recht naar de snow-man.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-08-2010 17:30

Hoe verklaar je dan dat die pop up iedere keer tegen hun bovenlip komt?