PB Filmpje, Mag ik even lachen?


Plaats reactie
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

19-08-2010 20:29

Vind het toch een redelijk plausibele uitkomst, tuurlijk vang je ze er ook mee, maar dat doet niet af aan deze bevindingen. Doe er mee wat je zelf wilt

Snap eerlijk gezegd niet waarom men hier zo op reageert. Dat een snowman in de bek ook rechtop staat en door het formaat misschien voor een schrikreactie zorgt lijkt me ook redelijk geloofwaardig.... uitzonderingen zijn er altijd...

Persoonlijk heb ik de conclusie getrokken uit onderwaterbeelden dat opvallend aas eerder negatief werkt (in combinatie met 'normaal' aas) omdat het er zo anders uit ziet, indien het single wordt gevist is dat uiteraard anders.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

19-08-2010 20:33

@ Martijn Dat gaan we binnenkort testen als alles goed gaat want ik blijf voor dat argument ook zeker openstaan. Overigens hebben de jongens van Carpfeeling.nl vergelijkbaar gedrag gezien met de snow-manen ik kan me herinneren dat in 'Door De Ogen Van De Karper'' deel 2 ik ook zoiets had gezien maar dat moet ik controleren.

groet,

Daniël Jawadnya
piet vliet

19-08-2010 20:42

Ja het zal allemaal wel,maar de conclusie was dat het aas te groot was voor vissen onder de dertig pond :o

maar dat ligt toch anders?of een deel van het probleem was dat het bestand waar jullie viste de vissen kleine bekken hebben?

En ik denk dat,dat er weinig meet te maken heeft.,denk dat het snowmannetje opzich alle alarm bellen doet rinkelen bij die karpers.,zwaarbevist water?
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

19-08-2010 20:48

piet vliet schreef:Ja het zal allemaal wel,maar de conclusie was dat het aas te groot was voor vissen onder de dertig pond :o

maar dat ligt toch anders?of een deel van het probleem was dat het bestand waar jullie viste de vissen kleine bekken hebben?

En ik denk dat,dat er weinig meet te maken heeft.,denk dat het snowmannetje opzich alle alarm bellen doet rinkelen bij die karpers.,zwaarbevist water?


Te groot voor dit water op deze stek en bodem. Ik ga er namelijk vanuit dat iedereen wisselende omstandigheden in hun achterhoofd houdt. De vissen hadden daar overigens niet speciaal kleine bekken maar zeker ook niet groot te noemen. Ik denk vrij gemiddeld voor Nederlandse begrippen.
Laatst gewijzigd door Daniel Jawadnya op 19-08-2010 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

19-08-2010 20:51

De enige conclusie die ik durf te trekken is dat het een kutrig is voor DIE presentatie...
Niets MEER.
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

19-08-2010 20:52

Chris Noorlander_ schreef:Hallo,

Ik heb de film goed bekeken, wat ik vreemd vind is dat PB (De rig-experts?) bij dit filmpje concluderen dat het aas te groot is, terwijl het bij minstens twee aasopnames heel duidelijk is dat het uitgekotst word omdat er iets aan scheelt (RIG!) (3:10 en 4:47) Wat ik in dit filmpje zie is juist het zo typerende gedrag van geconditioneerde karpers die binnen een fractie van een seconde de onderlijn in de smiezen hebben. Ze zijn bij voorbaat al wantrouwend ten opzichte van de (grotere) snowman (duidelijk te zien in 2:46 en 3:29) en een bij voorbaat wantrouwende karper + rig is natuurlijk een erg slechte combinatie. Het kan goed zijn dat deze karpers wantrouwend zijn vanwege het afwijkende formaat (ten opzichte van de rest van het voer) maar daar kun je onmogelijk de conclusie uit trekken dat grote snowmans niet geweldig zijn voor karpers onder de 30 pond. De enige conclusie die je wél mag trekken heeft iets met conditionering te maken, heren rig-experts :lol:

Met vriendelijke groet, Chris


Dezelfde rig met een kleinere snow-man ving direct een aantal vissen! Overigens is het slechts één keer feitelijk naar binnen gegaan. (Meneer de criticus?!@ :D)
Laatst gewijzigd door Daniel Jawadnya op 19-08-2010 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-08-2010 20:54

Jah en dan nog is een 15 mm met een 20 mm bol echt niet te klein.

Als je goed kijkt op het filmpje is de bek groter dan het aas zelf,dus er zal wel wat anders achter zitten dan een ''te groot'' aasje. Misschien moet je er niet met je handen aan zitten?? Menselijke geur wellicht de dader.


30 ponder met een bek die 2 cm is in de ronde? dus net niet gaat,wel erg klein he in verhouding met de vis
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

19-08-2010 20:59

@ Leen Het gaat er niet om dat het feitelijk in de bek past als je het met beleid afmeet. Nee, het schiet erin zijwaarts waarbij het niet diep genoeg kan gaan vanwege de vorm en lengte. Het stuitert namelijk tegen de lippen en wanden.

groet,

Daniël Jawadnya
piet vliet

19-08-2010 21:03

Met langere soepele rig zelfde haakaas geprobeerd?
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

19-08-2010 21:13

piet vliet schreef:Met langere soepele rig zelfde haakaas geprobeerd?


Langere rig met een kleinere snow-man en dat ging ook aardig. We kregen niet genoeg kansen om andere rigs met die 20/15 combo te gebruiken, maar gaan dit wel doen als het blijkt dat het met grote (losse) boilies ander gedrag uitlokt.

Overigens zijn er meerdere filmpjes op de site van Karper magazine die eventueel de blik kunnen verruimen.

Aligner rig

http://www.karper-magazine.nl/karperfil ... vid_id=148

Chod rig

http://www.karper-magazine.nl/karperfil ... vid_id=145

Lood systemen

http://www.karper-magazine.nl/karperfil ... vid_id=146
Laatst gewijzigd door Daniel Jawadnya op 19-08-2010 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
K. van den Herik

19-08-2010 21:18

Dat lijkt me dus een gevaar met conclusies over een paar uur beeld, samengepakt in 4 minuten. "Wij" hebben niet alle info Daniel.

Misschien een idee voor de winter maanden:

zet een stuk fil uncut op het net. Laat ons eens kijken en een conclusue trekken,.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

19-08-2010 21:25

Ik weet het Klaas. Normaal gesproken zou er een uitgebreide omschrijving bij zitten boven water maar dit keer had ik alleen de beelden onderwater. Gelukkig is daar nog het forum. :D Overigens pakten ze ook de hele bollen.

De volgende conclusie gaat worden: Van vissen word je impotent en dan hard wegrennen. :lol: :lol: :lol:
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

19-08-2010 21:27

zou inderdaad vet zijn als er uren aan beeldmateriaal gewoon te downloaden zijn op jullie site ofzo... kost niets extra ook lijkt me zo
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

19-08-2010 21:33

Wil ik best doen, maar de vorige keer toen ik zoiets had gedaan (tot op de bodem dvd) kreeg ik vaak te horen wel interessant maar tegelijk saai. Overigens sta ik wel open voor het idee!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

19-08-2010 21:43

We hadden al gelul in de ruimte.

We hebben nu ook, gelul onder water.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

19-08-2010 21:43

Daniel ik begrijp prima waar jij op doelt maar de regelrechte uitspraak zat mij dwars.
Ik kan ook goed zien hoe deze vissen bijna schuivend met de bek het aas proberen te pakken en dat dan een hogere aasaanbieding deze reactie teweeg brengt is niet echt vreemd.
Wel brengt het mij weer op ideen en dat is de bedoeling van dit soort beelden volgens mij.

Voeren met klein aas vis dan ook met klein aas
Voeren met 24mm vis er dan ook mee.
De afwijking van voer en haakaas kan in je nadeel werken.

En toch blijf ik iets tegen die popups hebben ondanks alle berichten....

Daniel heb je ooit wel eens als snowman een halve boilie met een halve popup gebruikt?
Dit werkte in mijn vakantie eigenlijk nog het beste als ik toch snowman gebruikte.

Afgelopen vakantie ook veel geprobeert op een camping watertje, kleine vissen tussen 2 en 5 kg was het bestand grotendeels.
Aanbeten waren bizar wild te noemen en door het agressieve gedrag haakte je de vis maar zelden op een normale plaats.
Verschillen merkte ik ook als ik 14mm voerde en 20mm viste, al leverde dit vaak wel weer de grotere vissen..
Hennep en tijgertjes door elkaar ook zo iets, een hele tijger ving lang niet zoveel als een halve die net zo groot was als een hele :-?
De hennep haalde de bodem ws niet eens door de voorntjes en jongbroed karpertjes.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-08-2010 21:46

jacco

Variant op jou halve zinker halve popup is een popup met een loodhagel er strak onder, ben er afgelopen jaar ook erg succesvol mee geweest, blijft ook wat langer hard onder water
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

19-08-2010 21:52

Martijn zoals ik al schreef heb ik niet zoveel op met popups al gebruik ik ze best wel eens hoor.

Afgelopen jaren in frankrijk zeer goed gevangen met 2 20mm snowman, afgelopen jaar lieten ze dit ineens liggen en waren de gewone bollen duidelijk in het voordeel.

Heb in nederland eigenlijk weinig gevist de afgelopen 2 jaar en al zeker niet serieus, hierdoor merk ik wel dat er veel verandert op wateren waar ik voorheen wat vaker viste.

Popupje zal ik nog een kans geven morgen :wink:
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

19-08-2010 22:02

Dag Jacco, ik ben blij dat je de scheldwoorden dit keer achterwege laat. :lol: :lol:

Heb nooit een halve zinkende/halve drijvende gebruikt voor de camera wel hele drijvende met loodhagel eronder. Ik zag niet echt veel verschil met een hele zinkende maar dit was dan op een harde bodem wellicht dat op een zachte bodem het wel een groot voordeel is. Heb onlangs veel gesnorkeld tot 6 meter en mijn mond viel open over op welke wijze het haakaas iedere keer verdween in het bodemwier. Zoiets is natuurlijk funest voor je kansen! Op blubber zal het vast zoiets dergelijks zijn dan kunnen die pop-up variaties dan toch echt van grote meerwaarde zijn. Overigens is een snow-man echt iets wezenlijks verschillend ten opzichte van een 'hoog' drijvende boilie. Vergelijk het filmpje van de chod maar eens met die van de snow-man. Toch heeft zo'n pop-up of chod-rig een grote meerwaarde onder bepaalde omstandigheden. Het is altijd een lesser of two evils.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

19-08-2010 22:12

Daniel,
Dezelfde rig met een kleinere snow-man ving direct een aantal vissen! Overigens is het slechts één keer feitelijk naar binnen gegaan. (Meneer de criticus?!@ )


Dat kan kloppen...zoals ik al aangaf: De vis is wantrouwend ten opzichte van de qua formaat afwijkende snowman en de aanwezigheid van de rig doet simpelweg de rest (= uitspugen). De kleinere snowman word in meerdere mate zoals de andere aasjes opgepikt, met veel minder wantrouwen en dat betekent automatisch dat de aanwezigheid van de rig minder sterk voor effect zorgt. De rig gaat overigens wel degelijk twee keer naar binnen. Op 3:10 duidelijk te zien, op 4:47 iets minder duidelijk, maar als je het filmpje stukje bij stukje bekijkt, zie je dat de snowman een fractie van een seconde binnen is. -->Voldoende lang om de rig in de smiezen te hebben (Ik heb dit vaak gezien, die snelheid, live ook)

(Heb je het filmpje ook ergens staan waar ik het kan downloaden en frame na frame kan bekijken? Ik zie namelijk een aantal andere interessante dingen die ik wat beter wil zien)

Als je écht conclusies wil maken met betrekking tot de grootte van het aas versus karpers van onder de 30 pond zou je dezelfde test moeten uitvoeren met
1-ZONDER rigs (ik moedig jullie dan ook aan om dit te doen, want ik vind het zelf ook interessant)...Met rigs kun je nooit conclusies trekken, omdat het externe factoren zijn die het onderzoek kunnen beinvloeden. Dus eigenlijk: Met een stukje spagettie een 15 mm en een 20 mm bal aan elkaar.
2-Op een water waar eventuele conditionering geen enkele invloed kan hebben op de test.
3-Op een voerplek waar net zoveel van die kleine aasjes worden gevoerd als de 15 mm / 20 mm combinatie OF alleen maar van die 15 / 20 mm combinaties... (Het is wel interessant, zo'n grote brok voedsel, maar er ligt qua volume veel meer klein spul en dat hoeft op zo'n dergelijk voerstekje alleen maar naar binnen gestofzuigd te worden)

Met zo'n test kun je wat heldere uitspraken doen, denk ik.

Haast ik me nog aan toe te voegen dat je met groot aas weldegelijk selectiever kan vissen op grotere karpers. Dat kun je in deze film echter niet zien. (Wat je in de film ziet heeft volgens mij enkel te maken conditionering). Bovendien heeft dat zeer zeker NIET als oorzaak dat kleinere karpers daadwerkelijk echt moeite hebben met groter aas.

m.v.g. Chris
Laatst gewijzigd door Chris Noorlander_ op 19-08-2010 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

19-08-2010 22:21

Wat gedoe om een vis te pakken.
Op gesloten water en vijvers lachen een dezer dagen de vissen de visser uit met hun studie,s.
Dan houd het op mensen,en dan moet men wel naar de open water daar zitten nog domme vissen:gelukkig: :lol: :lol: :lol: :lol:
m,f,g der top ronnie.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

19-08-2010 22:31

Daniel, sorry voor mijn woordkeuze :wink:
Ben niet zo snel opgefokt normaal maar had nu toch echt zoiets van "........" :roll:
Ik vind het altijd zeer leerzaam dit soort beelden maar er worden regelmatig conclusies getrokken die soms niet kloppen.
Ik begrijp dat je als filmmaker snel responce wilt hebben op een stek en dat berijk je vaak beter met kleine voerdeeltjes ed.
In de praktijk is dit vaak funest en ga je veel brasem lokken en vangen..
Dat schraal aas minder aantrekking heeft op witvis is dan natuurlijk een optie om toch wat kleiner aas te gebruiken maar dan nog heb je van die momenten dat je gestoord word van de bremmen :evil:
Vandaar dat mijn keuze al snel een combi is van 20mm en grotere bollen en soms juist icm kleintjes om de brasem tevreden te houden :wink:
Hierdoor vond ik jou conclusie dan ook niet kloppen en had je deze beter aan dat moment kunnen koppelen in je uitspraak.

Als visser van de grote nederlandse wateren zoals de biesbosch kan ik je vertellen dat je klein aas beter thuis kan laten als je nog een beetje nachtrust wilt hebben.
2 24mm bollen op een hair gaan daar net zo makkelijk naar binnen bij vissen van alle gewichten.
Natuurlijk geloof ik je gelijk dat kleiner aas meer zal opleveren maarja ik slaap ook graag en als ik ergens een hekel an heb is het gewekt worden door een snotty
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

19-08-2010 22:47

De rig gaat overigens wel degelijk twee keer naar binnen. Op 3:10 duidelijk te zien, op 4:47 iets minder duidelijk,


Op 4:47 aast de vis totaal naast het haakaas en daarvoor hoef ik het niet frame voor frame te bekijken. Is overigens niet belangrijk. Het is helaas niet te downloaden Chris.
Als je écht conclusies wil maken met betrekking tot de grootte van het aas versus karpers van onder de 30 pond zou je dezelfde test moeten uitvoeren met
1-ZONDER rigs (ik moedig jullie dan ook aan om dit te doen, want ik vind het zelf ook interessant)...Met rigs kun je nooit conclusies trekken, omdat het externe factoren zijn die het onderzoek kunnen beinvloeden. Dus eigenlijk: Met een stukje spagettie een 15 mm en een 20 mm bal aan elkaar.
2-Op een water waar eventuele conditionering geen enkele invloed kan hebben op de test.
3-Op een voerplek waar net zoveel van die kleine aasjes worden gevoerd als de 15 mm / 20 mm combinatie OF alleen maar van die 15 / 20 mm combinaties... (Het is wel interessant, zo'n grote brok voedsel, maar er ligt qua volume veel meer klein spul en dat hoeft op zo'n dergelijk voerstekje alleen maar naar binnen gestofzuigd te worden)


Je vraagt gelukkig niet om veel. :lol: Heb je enig idee hoe moeilijk het is om de juiste omstandigheden te vinden voor het filmen. Laat staan dat je specifiek een water gaat zoeken voor één rig. Zonder rigs kijken? De rig zal altijd een invloed hebben of dat nu negatieve conditionering is of mechanische tekortkomingen, daar moeten we nu eenmaal mee leven. Wat mij betreft is het echt een size issue. Waarom zeer ver gaan om een rig te bewijzen als de kleinere snow-man mij al succes oplevert. Dit is een typisch geval van je voorstelling van zaken in stand proberen te houden. Overigens gaan we die grote los liggende boilies argument wel nog uitproberen. Zal niet makkelijk zijn want tot nu toe is het filmen met louter hele bollen niet makkelijk gebleken. Typisch gevalletje van praktijk versus theorie.
Haast ik me nog aan toe te voegen dat je met groot aas weldegelijk selectiever kan vissen op grotere karpers. Dat kun je in deze film echter niet zien.


Iedereen weet dat als je groter gaat vissen dat je ook steeds minder kleintjes vangt, wellicht is de wijze waarop dit gebeurt in de praktijk exact hetgeen hier gebeurt alleen strookt het niet samen met hetgeen je voor ogen had. Ik vind dit een heel goed punt van jou ook al maak ik hem zelf. :lol: :lol:

Het volgende is niet persé aan jou gericht:
Als ik met een 25mm vis schieten de vangsten onder 20 pond naar beneden. Als ik met een 30mm vis schieten de vangsten onder 25 pond naar beneden. Waarom dan nog steeds volhouden dan een 20+15=35mm totaal geen effect heeft op de 'kleinere' vissen m.b.t opnames en inhakingen. Ok het is niet helemaal hetzelfde als een 35mm ronde boilie maar wel iets aanzienlijk groter dan een 20mm. Dit lijkt mij persoonlijk volstrekt logisch.

groet,

Daniël Jawadnya
Laatst gewijzigd door Daniel Jawadnya op 19-08-2010 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

19-08-2010 22:55

@ Jacco Had wel door dat je het niet persoonlijk bedoelde, helaas krijg je daardoor mensen mee die graag vloeken op het forum. :D Kan ook amusant zijn!

Het grappige van het hele verhaal is dat als je een 20mm en een halve 15mm pop-up combineert je waarschijnlijk dit fenomeen al helemaal niet ziet. Overigens viste ik vroeger ook graag met dubbele 24mm boilies (onder andere ook op het hollands diep) maar dat was meer om zowel de brasem als de kleinere karpers te weren. Tuurlijk ving ik daar met regelmaat een kleintje op maar dat het veel kleintjes 'ontmoedigd' is een feit en waarschijnlijk ziet dat het er zo uit.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

19-08-2010 23:24

Zal het dan niet kunnen zijn dat dubbele boilies snowman of niet gewoon minder makkelijk opgenomen worden door alle vissen.

Een enkele bol tussen losse voerbollen van gelijke diameter geeft tenslotte de minste afwijking.

Groot aas voeren en klein vissen doet bijna niemand ,andersom weer wel blijkbaar..