zuiging van tankers, gevolg voor haakaas


Plaats reactie
jeroen feldmann
Berichten: 2
Lid geworden op: 16-08-2010 18:00

16-08-2010 18:17

Beste forummers,

Ik heb een vraag over het vissen op een rivier van 40m breed met een vaargeul van 3.5m diep en oeverzones van 1.5m diep. (de ringvaart om de haarlemmermeerpolder)

Als ik, vanaf de kant waar ik zit, naar de overkant vis en op 1.5m diepte lig en mn toplood op 2.5m diepte ligt, hoe gedraagt mn hoofdlijn zich dan. Ligt die in een boog omhoog of naar beneden en wat gebeurd er als er een tanker langs komt. Is het hele zaakie dan weg of verplaatst het alleen een aantal meter (met de kans op het haken van een obstakel of vuil)?

Alvast bedankt voor het antwoord,

Groet Feld
Gebruikersavatar
sander vandyck
Berichten: 26
Lid geworden op: 16-08-2010 17:27
Locatie: as

16-08-2010 18:37

jeroen feldmann schreef:Beste forummers,

Ik heb een vraag over het vissen op een rivier van 40m breed met een vaargeul van 3.5m diep en oeverzones van 1.5m diep. (de ringvaart om de haarlemmermeerpolder)

Als ik, vanaf de kant waar ik zit, naar de overkant vis en op 1.5m diepte lig en mn toplood op 2.5m diepte ligt, hoe gedraagt mn hoofdlijn zich dan. Ligt die in een boog omhoog of naar beneden en wat gebeurd er als er een tanker langs komt. Is het hele zaakie dan weg of verplaatst het alleen een aantal meter (met de kans op het haken van een obstakel of vuil)?

Alvast bedankt voor het antwoord,

Groet Feld

hallo jeroen,
ik denk wel als je nog te dicht op de vaargeul licht en er komt een groot schip/tanker voorbij komt dat hij je boeltjes voer en lijn een aantal meters mee neemt bij mijn weten toch.
ik heb er zelf nog geen oplossing voor gevonden maarjah :(
grtjs
schub: 17.6kg
spiegel: 14kg
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

17-08-2010 01:49

'T ligt er een beetje aan of dat die vol met zand ligt geladen, of leeg is.
En snachts varen er minder boten.

De ringvaart om de haarlemmermeerpolder is geen rivier overigens.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

17-08-2010 03:15

Ik vis onder vergelijkbare omstandigheden en het hangt van een paar dingen af, welke lijn gebruik je, ik gebruik fluor carbon of fluor carbon coated nylon, dat zinkt wel, zeker in combinatie met een niet al te strakke lijn.
En neem je de tijd om de lijn te laten zinken voor je het toplood eraan zet (een minuut of 5), zit het eraan en je draait de lijn strak dan zal het proberen de rechtelijn tussen je montage en toplood te volgen, niet doen dus.
Om zeker te zijn kun je ook nog een slider meegooien.

Het meedrijven van je aas zal in deze omstandigheden altijd wel gebeuren, maar beperken kun je het wel, gebruik grippa lood en plat aas, zoals een halve boilie.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
jeroen feldmann
Berichten: 2
Lid geworden op: 16-08-2010 18:00

17-08-2010 12:36

Bedankt voor jullie reply's. Ik vis met technium nylon van shimano.
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

17-08-2010 12:54

zodra die boten komen moet je echt binnenhalen als een gek ;) anders ben je het hele zooitje kwijt en zwemd er een vis mee rond.... dus blijf op je hoede tussen 5 uur s'ochtends en 11 uur s'avonds ;) (brugtijden atm)

om 5 uur s'ochtends komt er standaard een kleintje, dat maakt niet zoveel uit, maar tussen 7 en 8 s'ochtends (soms iets later) komen er grotere langs, dan moet je toch echt gaan draaien :lol:
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

17-08-2010 15:49

Ik denk zelf dat als je lijn naar boven word getrokken door zuiging dat je wakers moeten gaan registreren ja je voer zal wel meegenomen worden.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
Gebruikersavatar
Tim Kreuger
Berichten: 206
Lid geworden op: 21-09-2009 00:29
Locatie: Soul Alcatraz

17-08-2010 16:22

Als er een flinke dieplader voorbij komt varen, en je vist naar de overkant dan weet je vrijwel zeker dat je alles kwijt bent als je hem niet op tijd binnenhaalt. Hengel onder de eigen kant lekker laten liggen!
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

17-08-2010 20:53

Je voerboilies zullen altijd verspreid worden door een diep liggend schip. Maar dat is helemaal geen probleem. Schepen die een flinke zuiging hebben woelen het bodemslib om waardoor er voedseldeeltjes vrij komen. Dit brengt in vele gevallen een aasreflex teweeg bij karpers.

Vis met zwaar, plat lood in de eigen kant. Eigen kan wil zeggen: onder de kant, in de vaargeul aan de bodem van het taluud onder de eigen kant. Span zeker je lijn niet strak tot aan je lood (slappe tot 'doorhangende' lijn), dan blijft je lood normaal gezien liggen. Je haakaas zal altijd bewegen als er flink wat zuiging is, of het nu plat of rond is. Ook dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Als je met semi-stijf of stijf onderlijnmateriaal vist komt het boeltje quasi niet in de war. Een gecoate onderlijn met een stukje gestript richting het haakoog is hier een goed compromis.

Het enige probleem wat er mijn inziens kan rijzen als je op deze manier vist, is dat er een risico is dat je haakpunt bot kan geraken, wanneer je haak door het bewegen over stenen e.d. beweegt. Regelmatig de haak controleren en zeker niet twijfelen om je rig te vervangen wanneer de scherpte zou nalaten!

Veel succes!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

17-08-2010 23:55

Binnendraaien zodra er een (geladen)tanker voorbij komt op de ringvaart.Die dingen hebben mij al aardig wat lood gekocht.Ook wel meegemaakt dat ze snachts voorbij kwamen op bepaalde stukken.

Toploodje werkt dan niet meer,50meter voor de boot word het water al opgezogen,daar is geen loodje tegen bestendigt.
En wat als je een run krijgt?Je zal niet de eerste zijn.

Zodra je zo'n monster aan ziet komen meteen binnendraaien en niet wachten tot het laatste moment.
rick meulenberg
Berichten: 54
Lid geworden op: 17-08-2008 14:22

20-08-2010 16:44

Heey!
Vis zelf ook op de ringvaart(stuk bij Hillegom zegmaar)
en eigelijk moet je vanaf 7 uur gwn wakker zijn, tot zegmaar 9 uur 's avonds komen er
zeker boten voorbij! Bij zeilschepen en dergelijke boten werken toploodjes wel, bij een vrachtschip
kan je dat echt wel vergeten! Weet niet waar jij ongeveer vist?
Je kan bijv. ook in een zijtak van de ringvaart gaan zitten, Ferenc weet denk welke in bedoel :wink:
Gwn vroeg opstaan, en opletten, kan er weinig fout gaan!
Ps. aasreflex, amehoela, zodra het eerste schip voorbij is, kan je beter naar huis!

Mvg, Rick
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

20-08-2010 16:48

Op Kempisch staat me wekker standaard op 5.30 :lol:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Plaats reactie