Karper verspeeld,,, hoe lang zwemt hij nu met die haak rond?


Vincent de putter
Berichten: 58
Lid geworden op: 22-02-2007 21:16
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

16-08-2010 15:38

Hallo
Afgelopen weekend helaas een karper verspeeld.
Hoe lang duurt het nu voordat de karper verlost is van mijn haak?
Voordat iemand een link plaatst van een oud bericht doe dat aub niet..
Het zal best ergens op het forum staan hoor ongetwijfeld maar ik denk dat het goed is dat wij als vissers weten wat de risico's zijn van onze actie's.
b.v.
Net je lijntje naast die boom of obstakels droppen 75 % kans op verspelen maar wel beet hebben, dat lees ik regelmatig.
Klinkt allemaal mooi maar hoe hard staan die gasten te trekken om die karpers uit de takken te houden... maar goed das weer een andere discussie ik zou graag willen weten hoe lang het duurt voor een karper de haak kwijt is.

Mvg, Vincent
Een week niet gewerkt is een week niets verdiend ....Jammer HE!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-08-2010 16:20

Ligt eraan hoe snel de karper er vanaf wil

Kan een dag wezen of een paar dagen.

Weerhaakloos is al snel na een paar uur bekeken.

Tenminste daar ga ik vanuit ?
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

16-08-2010 16:45

Ook ik dacht dat eerst dat het na enkele dagenn er wel uit zou zweren.
maar Ik kan je uit ervaring vertellen dat ook na 1,5 maand nog steeds de haak in de bek kan zitten, met als gevolg dat de wond na een hoop ontsteking dicht groeit,
Zat des tijds met een long shank van korda, en kon aan het onderlijn en de knoopje,s zien van de haak etc etc dat het echt om mijn onderlijn ging, met daar aan nog zo,n 60 cm lijn.
1,5 maand doorvoor had ik een vis verspeelt tussen de lelie,s.
Laat staan wat een hayabusa haak aan richt of een haak die er dicht bij licht.
Het is zeker belangrijk dat je kijkt met wat voor haak je vist, ik zelf vis met een zeer kleine weer haak of een haak zonder weer haak, door dat gene wat mij is over komen, en ik heb gezien wat ik bij de bek van des betreffende vis had aan gericht, nu ben ik gestopt met haken te gebruiken met een grote weer haak.
Ook het nieuwe systeem van pb doet wonderen bij bv een lijn breuk, dat is een stuk vis vriendelijker en veiliger bij ghet verliezen van een vis.
Groert
K. van den Herik

16-08-2010 16:50

de kans op het vinden van een vrouw die bepaalde spieren kan contractiesteren dinges is groter dan een karper de khaak kwijt raakt door spier contracties...
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

16-08-2010 17:02

K. van den Herik schreef:de kans op het vinden van een vrouw die bepaalde spieren kan contractiesteren dinges is groter dan een karper de khaak kwijt raakt door spier contracties...


Niet lullig bedoeld k van den herik

Ik denk dat je dit beter in begrijpent nl neer kunt zetten.
Dan doel ik op de jeugt , want hoe jij het verwoord zal 80 % het niet echt begrijpen, ondangs je wel gelijk hebt!!!
Ik denk dat het een hele goede vraag is en tevens leerzaam is voor jongeren maar ook ouderen die dit niet sirieus nemen dat de laatste meter ook belangrijk is als je vis verspeelt.
Groet
K. van den Herik

16-08-2010 17:06

Ik geloof er niks van dat een karper dmv het bewegen van spieren de haak kwijt speelt dus die 1,5 maand zal best kloppen.

Wel zal het beestje beginnen zuigen en spuwen. de kans dat dan de haak los komt is misschien best aanwezig.

Een dame die haar genotsspier zelf kan bewegen is goud....
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

16-08-2010 17:08

:lol: :lol: :lol:
Als ze het nu niet begrijpen licht het niet aan jou k van den herik :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-08-2010 17:09

Naast het haak type, weerhaak of niet, is ook het loodsysteem belangrijk. Loodsystemen die wel het lood lossen maar waarbij de vis met een lang stuk lijn blijft rondzwemmen zijn wat dat betreft minder visveiligdan aangenomen. De vis kan zich makkelijk vastzwemmen met dat stuk lijn achter hem aan of er blijft wier en ander rotzooi in hangen wat weer voor een lichte druk op de haakpunt zorgt. De nieuwe systemen waarbij de vis alleen nog maar met de onderlijn rondzwemt zijn wat dat betreft al een hele verbetering voor de vis, en voor jou nachtrust als je onverhoopt een keer lijnbreuk krijgt....

mvg martijn
Vincent de putter
Berichten: 58
Lid geworden op: 22-02-2007 21:16
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

16-08-2010 17:41

Das indd goud K.van den Herik maar ik denk zelf ook dat het toch minstens een maand of 2 duurt.
Weet dan niemand of dit gaat zweren en op die manier eruit... rot of groeit.
Zelf vis ik altijd met een loodsysteem wat direct van de onderlijn af gaat zodra ik een lijnbreuk heb.
Maar als dat zo is dan baal ik er echt enorm van.....
Een week niet gewerkt is een week niets verdiend ....Jammer HE!
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

16-08-2010 17:43

Ik neem aan dat de vis alleen met de onderlijn rond zwemt!!! zoals velen aangeven is dit erg verschillend. welke haaktypen, soorten etc. Ik heb mee gemaakt dat een man op onze thuiswateren ook een vis verspeeld en hierdoor de vis ook met het onderlijntje in de bek was ontsnapt, een anderhalve maand later ving ik een torpedo schub van 29 pond met nog een ander zijn onderlijn in zijn bek, deze eruit gehaald en bleek van die man te zijn. als grapje het onderlijntje later even terug gebracht. maar je kan zien dat een karper er dus redelijk lang mee kan blijven om zwemmen. hoeveel roofvis er wel niet met blinkers en pluggen in hun muil rond zwemmen pfffffff. niks niet vis veilig.

nee ik gebruik het liefste toch de heli, altijd zeker dat de vis alleen met een onderlijntje zwemt.

mvg; jan

ps: Even stukje wijzigen na een nieuw hiervoor geplaatst bericht, ja cker zweert het, in ieder geval in dat geval bij mijn gevangen vis wel en hoefde weinig moeite te doen om hem te ontdoen van de haak, natuurlijk even wat carp care op het zweer geval en inhaking gesmeerd.

mvg; jan :wink:
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

16-08-2010 18:14

Misschien niet het juiste topic maar toch.
Mooi om te zien dat er een trend gaande is vwb veiligheid v/d vis.
De heren die hiervoor verantwoordelijk zijn (Bob o.a) verdienen een schouderklop.Laten we eerlijk zijn liever een lage ongehavende 20er dan een beursgebeukte 30er.De kwaliteit moet op 1 staan.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

16-08-2010 19:26

Niet lullig bedoeld k van den herik

Ik denk dat je dit beter in begrijpent nl neer kunt zetten.
Dan doel ik op de jeugt , want hoe jij het verwoord zal 80 % het niet echt begrijpen, ondangs je wel gelijk hebt!!!
Groet


Ik moest er anders hard om lachen. :lol: :lol: :lol:

Hoe lang het duurt voordat een karper de haak kwijt is weet niemand ook niet zonder weerhaak. Ik krijg echter wel steeds meer berichten binnen waarbij mensen een karper vangen met tweede onderlijn erbij. Een super goede zaak natuurlijk dat, één de vissen gewoon doorazen met piercing :D en twee de vissen de haak netjes kwijtraken door kundige handen in plaats van soms hun lippen moet kapot trekken om van de haak af komen. Bij kans op lijnbreuk altijd voor 100% veilig gaan!

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

18-08-2010 20:17

Pff. Afgelopen week lijnbreuk gehad tijdens een beet en zeker nog 5mtr lijn verloren.
Dat was wel even schrikken aangezien dit mij al jaren niet meer is gebeurd.
Gelukkig had ik in de vakantie op zo'n overbezet trutputje in frankrijk de stap genomen om eens te experimenteren met visveilige montage's zoals met het zachte insert dinges ding van fux met zoen kraaltje van pietenbertus en een bigringwarteltje.
Eigenlijk best bevallen daar op 1 nadeel na dan maar toch ingezet afgelopen week en kan nu gelukkig zeggen dat de vis alleen met een onderlijntje rondzwemt van 8cm en dat de kans wel heel klein is dat hij zich daar mee vast zwemt aan een obstakel.

Ook ik ben eigenwijs maar soms luister ik wel eens naar mensen met goede ideen.
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

18-08-2010 20:56

Het klopt inderdaad dat een karper een haak (vooral met weerhaak) niet zo 123 kwijt zal raken. En als er verder alleen een onderlijntje van 15cm aan hangt is de kans klein dat er echt iets mis gaat, maar wanneer er een bonk lood of 2 meter lead core aan hangt (of een combi daarvan :-? ) moet ik niet denken aan de mogelijke gevolgen.

Ook vind ik dat het belangrijk is een zo veilig mogelijk systeem te gebruiken, zelfs wanneer er geen obstakels in de buurt zijn. Omdat een karper misschien nog wel dagen, weken of langer rondzwemt met een haak+mogelijke toebehoren in zijn bek, zal deze vast een keer ergens tussen de obstakels gaan liggen. Het lijkt me ook reëel dat een karper na lijnbreuk instinctief een obstakel opzoekt omdat hij zich daar veiliger waant en tot rust kan komen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-08-2010 21:58

Jacco

Geeft toch een erg lekker gevoel he? Ook mij is het in het verleden overkomen dat ik een vis verspeelde met zeker 10 meter voorslag met een in die tijd normaal lijnclip systeem, kan je vertellen dat het idee dat de vis het lood wel kwijt was maar wel met de voorslag rondzwom mij niet echt gerust kon stellen.

groeten
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-08-2010 07:21

Jammer dat de mannen, niet even aangeven hoe de haak er na een tijd in het water aan toe is :oops:

Dat zou informatie zijn waar eventueel wat mee gedaan zou kunnen worden. Zelf ben ik bang dat de haken er beter aan toe zijn dan wij hopen! Onder water zal het roesten waar de meesten op hopen langer duren dan je denkt.

Ik ben inmiddels ook helemaal om ..... kraaltje, insertje e bigeyedwarteltje
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

19-08-2010 22:08

Martijn Nederpel schreef:Jacco

Geeft toch een erg lekker gevoel he? Ook mij is het in het verleden overkomen dat ik een vis verspeelde met zeker 10 meter voorslag met een in die tijd normaal lijnclip systeem, kan je vertellen dat het idee dat de vis het lood wel kwijt was maar wel met de voorslag rondzwom mij niet echt gerust kon stellen.

groeten

Martijn idd geeft het een beter gevoel dan dat je de hele boel achter de vis aan laat wapperen..

Ik moet wel zeggen dat ik dit niet overal toepas, althans nog niet.
Sommige momenten vind ik het beter om het runsysteem te gebruiken zeker als je rodpod niet stil blijft staan :wink: :wink: 8)
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

19-08-2010 22:38

misschien een optie om even een met paint een plaatje te maken hoe zon kraaltje werkt enzo? het is voor mij niet bekent en ook ik heb van de week een vis verspeeld die enkele meters draaid achter zich aan heeft omdat ik hem verspeelde en ook ik wel dan wel dat de vis geen meters draad achter zich aan heeft!! de haken van korda en fox hebben trouwens nu toch zon micro weerhaak? lijkt mij dat die vissen die haken wel beter kunnen lossen

mvg stefan
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-08-2010 22:49

kijk naar mijn reactie in dit topic
viewtopic.php?f=36&t=57736
Gerrit Hees

21-08-2010 14:44

Heb wel eens vissen gevangen die al een geruime tijd rondzwommen met een haak. Deze haken vertoonden geen roestsporen of wat dan ook, waren gewoon nog "normaal". Viel me wel op dat het altijd alleen de haak er nog inzat en geen lijn of stuk onderlijn. Sommige van deze haken waren ook helemaal ingekapseld en kreeg ik er nauwelijks uit.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

23-08-2010 07:58

@Stefan:

http://www.bfpproducts.nl/catalog/produ ... oqh2b21087

Klik rechts om plaatje te vergoten.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
thijs wijnhoven
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2008 16:35
Locatie: Riethoven
Contacteer:

23-08-2010 13:20

Denk dat het per haaktype enorm kan verschillen hoelang de vis ermee opgezadeld zit. Een verspeelde vis op een water zonder enige obstakels zal misschien nog geluk hebben en door een andere visser gevangen worden en van de rommel bevrijd worden. Bij een water met obstakels zal de vis in de obstakels zwemmen, ook wanneer je deze op open water verspeeld heb je vette kans dat deze karper ook eens met de verspeelde montage in de obstakels komt te zitten. De karper zit dan vast en kan alleen met brute kracht en wanhoop proberen zichzelf los te maken, gevolg is vaak een dikke vette snee in de bek en soms is de karper er zelfs zo erg aan toe dat het om van te janken is. In het ergste geval overleeft het beestje het niet eens.

Ik kies er bij het bevissen van obstakels altijd bewust voor om een weerhaakloze haak te gebruiken en in combinatie met een loodsysteem waarvan de rubber slechts een klein stukje op de loodclip zit, bij een paar goede keren schudden aan de haak valt het lood er dan af (van tevoren getest!) Valt me gewoon op hoeveel mensen er nog met dikke lompe haken en weerhaak er zitten te vissen, lijkt me meer een overblijfsel uit de middeleeuwen zowat, toen mensen nog in fabeltjes en dat soort dingen geloofden. Zonder weerhaak valt een karper er spontaan af, ja vast... Echter wanneer een vis in de takken verspeeld wordt en de spanning op de lijn wegvalt is het wel zo dat de weerhaakloze haak wel weer eerder los kan komen. Alleen als je als karpervisser met een haakmaatje 4 met lompe weerhaak en een vastloodsysteem strak tegen een paar takken ligt te vissen met nylon op de molen en de baitrunner open en dan in de tent zit op 10 meter afstand, ontvangertje erbij en lekker in de slaapzak nog wat uurtjes slaap inhalen.... :o
Gebruikersavatar
Emile ZEEKOE
Berichten: 25
Lid geworden op: 03-08-2010 10:43
Locatie: Heerhugowaard

23-08-2010 13:37

Ik heb helaas ook een karper verspeeld van het weekend vreemd genoeg heeft mijn kwiklink bij de rig losgelaten dus gelukkig ben ik alleen mijn rig kwijt en zwemt de vis ook niet met het lood in zijn bek! Maar vroeg me wel af hoe lang het zal duren voordat die haak eruit zal gaan
de beste visser is diegene die het meest plezier haalt uit zijn hobby
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

23-08-2010 17:06

@ Thijs: beter nog vis je een onderlijnlossend systeem. Onderlijnlossend MET weerhaak is veiliger dan loodlossend ZONDER weerhaak. Durf ik rustig te stellen. :wink:
Over het kwijtraken van de haak: Roesten gaat volgens mij echt héél lang duren. Dregjes die ik bij het snoekvissen gebruik roesten veel sneller dan de gemiddelde karperhaak. Één keer een snoek verspeeld met takel en al, direct bij het aanslaan (gelijk de laatste keer ook :oops: ). Anderhalve maand later door iemand anders teruggevangen: dreggen waren nauwelijks aangetast.
Wat betreft uitzweren durf ik geen uitspraken te doen, geen ervaring mee.
Ik weet het ook allemaal niet...
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

23-08-2010 19:11

is niks van waar wat betreft uit zweren van de haak, na mijn mening wordt dat alleen gezecht zodat die gene die een vis verspeelt zich een stuk beter voeld dan de gedachten dat de vis hier een hele lange tijd mee rond zwemt

IK SLUIT ME AAN BIJ GERARDO ZIJN ANTWOORD
is alleen wel zo dat bij een vast lood systeem het er zeker wel aan blijft zitten bij pen vissen of korstvissen enkelt de haak.

Gerardo Heezen schreef:Heb wel eens vissen gevangen die al een geruime tijd rondzwommen met een haak. Deze haken vertoonden geen roestsporen of wat dan ook, waren gewoon nog "normaal". Viel me wel op dat het altijd alleen de haak er nog inzat en geen lijn of stuk onderlijn. Sommige van deze haken waren ook helemaal ingekapseld en kreeg ik er nauwelijks uit.