Wedstrijdje vissen.....als je durft???


John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

05-04-2003 14:57

Mijne dames, heren ook.

Wie heeft er wel eens aan een "karper-viswedstrijd" meegedaan???
Elders op het board wordt gesuggereerd dat er best wel veel karpervissers onder ons zijn die wel eens aan een karper-viswedstrijd meedoen of wel eens hebben gedaan maar hier om de een of andere reden niet voor uit willen komen.
Mijn vraag is nu of dit werkelijk zo is en zo ja wat zijn uw ervaringen?

Zelf zal ik het spits afbijten; JA, ooit heb ik met m'n maatje aan een karper-viswedstriijd meegedaan.
M'n ervaringen; Belachelijk, onzinnig en geldverspilling.

Desbetreffende wedstrijd werd een twaalf jaar geleden georganiseerd door "Paddy hengelsport" (ook voor al uw dierbenodigheden!) en gehouden in de buurt van Almere.
Het betrof een zgn. 18 uurs- wedstrijd en we vertrokken met een man of veertig in een bus afgeladen met enkele tonnen aan spullen en vreten om rond een uur of zeven aldaar aan te komen.
Alleen de heenweg leverde al de nodige zweetdruppels op door de vreemde piepjes die duidelijk niet van de bus zelf afkomstig waren.

Voordat we bij het werkelijk prachtige kanaal aankwamen werd ons door de organisator al verteld dat we bij het water pas na het geluid van de van huis meegenomen koperen toeter naar de beoogde stekken mochten vertrekken.

Dat deze mededeling mij (als "brugjunk") helemaal ontgaan was bleek toen ik na het ontwaren van de enige (belachelijk mooie) brug al struikelend op weg was.
Na voor de eerste keer kennis te hebben gemaakt met de toeter kon ik na enkele honderden meters met het schaamrood op m'n kaken weer onverrichterzake terugkeren naar de bus.
Waar ik overigens werd doorboord door de afkeurende blikken van m'n "collega's" die nog netjes op het startsignaal stonden te wachten.

Dat ik niet de enige "brugjunk" was bleek na het ECHTE startsignaal toen duidelijk was geworden dat we potdomme de brug met drie andere koppels moesten delen.

De koddige aanblik van veertig volwassen kerels bepakt en bezakt met foudralen, rugzakken, strechers plunjezakken etc. etc. struikelend door het landschap om een goede stek te bemachtigen zal ik nooit vergeten.
De "locals" ook niet veronderstel ik.

We visten bij een soort van T-splitsing en de stekken waren niet genummerd wat waarschijnlijk de reden was dat de koppels om de ± zestig meter van elkaar verwijderd waren. Dat dit niet voldoende was moge duidelijk zijn en bleek ook later bij het binnendraaien.

Toen iedereen eindelijk gesetteld was kon het voeren (waardoor we wellicht
niets vingen) beginnen. Een waar bombardement van boilies barstte los die allemaal naar de overkant van het zestig meter brede kanaal werden gekeild.
Met particles viste men in die tijd nauwelijks.

Om een lang verhaal in te korten, er werd niets gevangen.
Om 14.00 uur 's middags schalde de koperen toeter en mocht ik goddank weer naar huis.
Het leuke van alles was toen op de terugweg in de bus bleek dat twee gastjes van een jaar of dertien met de enige karper van een pond of twaalf de hoofdprijs, bestaande uit karperhengels en een paar honderd gulden hadden gewonnen.

Het waren dezelfde gastjes die bij het inladen van de spullen nog door anderen, waaronder ikzelf werden uitgelachen om hun telescoophengeltjes.

Voor dit alles moest je overigens nog geld betalen ook om mee te mogen doen!!!!

M.a.w. als u ooit heeft meegedaan aan een "karper-viswedstrijd" schroom niet en laat anderen delen in uw positieve dan wel negatieve ervaringen.
Als u zich schaamt zet uw ervaringen dan toch op dit forum en u zult als held worden bejubeld, of niet! So what, u bent het kwijt.
Groet,

John
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

05-04-2003 15:00

2 keer?? :???:
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

05-04-2003 15:30

Hee john,

Ik heb ook eesn mee gedaan aan een viswedstrijd.
Als jongen van een jaar of tien allemaal aan de singel in leiden.
Papa,s en mama,s erbij, en de voorntjes werden keurig geteld door de leiding.
Wie het meeste aantal vissen had gevangen kreeg de hoofdprijs enzovoorts.
Ik had niks gevangen (toen al...)maar omdat iedereen prijs kreeg werd mij ook wat in de handen gedrukt: Een dameshorloge.
Mijn moeder vond dat maar niks en de volgende dag mocht ik van de sponsor na een telefoontje van mijn moeder een echte werphengelset komen ophalen. Ik was in de 7e hemel.
Kijk dit is waar die wedstrijden leuk voor zijn. Van die jonge gassies. Maar wat jij beschreef deed mij denken aan een soort kinderkamp, alleen dan voor volwassenen.


Groeten Richard
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

05-04-2003 15:32

hallo,

ik heb mij dit jaar ook opgegeven voor een karperviswedstrijd van onze vereniging, maar dit zijn meer wedstrijden voor de gezelligheid en dat je ook eens andere vissers aan de waterkant tegenkomt en tectieken enz. uit kunt wisselen en met deze doelstelling ga ik daar ook heen.
vaak word er toch niks gevangen bij deze wedstrijden.

mvgr Richard
_________________
het is niet het materiaal, maar de visser die het em doet
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

05-04-2003 15:59

Ik heb ook eens meegedaan met een karperwedstrijd van paddy hengelsport.
Ik had toen nog slechte telescoop hengels.
Terwijl de rest mij uitlachte had ik wel de enige karper gevangen van een pond of 12
en werd eerste daarmee
Maar nu een paar hondert gulden rijker en een paar hengels rijker kijk ik er met voldoening naar terug.

:grin: :grin: :grin: :grin: :grin:
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

05-04-2003 16:00

Richardje Lodewijks is je naam he?

Nou ga maar weer naar huis naar je moeder. Jij mag niet meer meedoen.
De vraag was "karper-viswedstrijd" en geen "gewone-viswedstrijd".
Je hebt niks gewonnen, ook geen dameshorloge.
De groeten.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

05-04-2003 16:02

LOL Bart !!!!!!! :lol:
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

05-04-2003 16:37

Ik vis bijna continu wedstrijden.

Elke keer als ik aan de waterkant zit te vissen organiseer ik mijn eigen wedstrijd met als voornaamste doel... meer vissen vangen dan de rest.

En als me dat niet lukt ga ik eens bij die andere vissers kijken ofdat ik misschien nog iets kan leren.

Gelukkig is de deelname aan die wedstrijden helemaal gratis en ik win ook altijd. Zei het doordat ik inderdaad de meeste vissen wist te vangen, zei het dat ik weer iets nieuws heb bijgeleerd waar ik de volgende keer mijn voordeel mee kan behalen.

Of ik ooit aan een officiele ??? wedstrijd heb mee gedaan. Nee. En waarom? Dat zijn persoonlijke overwegingen die iedereen voor zichzelf moet uitmaken. Wel ben ik ooit aangeschoven bij een karperwedstrijd op een lokaal putje vanwege de gezelligheid. De wedstrijd was al een paar uur aan de gang en er was nog 1 stek vrij aan het water. De andere vissers maakten er geen probleem van dat ik daar zou gaan vissen en zo hoort het ook! Resultaat: er werden door in totaal 34 vissers 7 vissen gevangen. 4 daarvan door mijzelf... toch weer mijn eigen wedstrijd weten te winnen... ?de telescoophengel? en ?het dameshorloge? gingen naar de "echte" winnaars.

Moto: gun iedereen zijn eigen plezier en zorg ervoor dat je ook voor andere ideeën openstaat.

Bart
patrick hoepie
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: callantsoog (nh)

05-04-2003 20:13

ik vis 5keer per jaar een wedstrijd
(de zelfde als richard v.d vliet)

maar dit is altijd heel gezellig en gemoedelijk. er is natuurlijk concurentie maar dat is leuk.
bijv dit jaar de laatste wedstrijd tussen 1 en 2 zat maar 8pond verschil. dus de laatste wedstrijd werd bepaald door 2vissen want 1 en 2 vingen allebei een vis. van 1 was 8pond en 2 ving 12pond dus het werd nog spannend.

maar ik vind dat dit soort dingen kunnen.
natuurlijk nie elke week anders raakt het water overbevoerd. maar af en toe.

gr patrick
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

05-04-2003 20:31

Ik heb zelf nog nooit aan een karperwedstrijd meegedaan. Ben het niet van plan ook. Als ik altijd wedstrijdjes ging doen tegen anderen dan zou ik bijna altijd winnen, dat gaat ook vervelen. Dit is niet om op te scheppen maar de andere mensen aan de wateren waar ik vis kunnen gewoon nier vissen. Ik vind op zich dat een gezellig karperwedstijdje moet kunnen, alleen karperen is anders dan witvissen. Karper leent zich veel minder voor wedstrijden, al was het alleen al omdat er minder van zijn. Karperwedstrijden zoals die bij het twentekanaal zijn georganiseerd als witviswedstrijden. Het is veel te commercieel en te massaal op deze manier. Vindt je het gek dat er nauwelijks vis gevangen wordt? Als je niet op of in de buurt van kopstek zit ben je bij voorbaat vrijwel kansloos! Als je een wedstrijd wil organiseren, organiseer dan een eerlijke. Bij karper is de loting van zeer groot belang omdat karper (in tegenstelling tot witvis) niet overal zwemt. Als je je zo graag met anderen wil meten, ga dan met tien man op een stuk kanaal zitten, laat iedereen zijn eigen stek en methode kiezen en kijk dan wie er meer vangt. Op deze manier hebben de locals er meteen een stuk minder ergernis aan.
groeten Daaf
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

05-04-2003 20:33

Ik heb een keer aan zo een "karperavond" meegedaan met de plaatselijke visclub. Normaal vissen zij wedstrijden op witvis, maar voor de jeugd die al eens op karper vist hebben ze een karperavond georganiseerd. Dit ging niet om te winnen, maar om de sfeer aan het water. Dit mag van mij gerust, maar echte wedstrijden waar bombardementen enzo verder voorkomen daar ben ik persoonlijk tegen...

MVG
Piotr
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

05-04-2003 20:45

Helemaal mee eens Piotr,
Op karperavonden enz. kan de jeugd goed leren vissen en leren om te gaan met de vis. Dit is een hele andere situatie dan een commercieele wedstrijd, hier ben ik ook een groot voorstander van. Dit soort avonden/dagen kunnen veel karperleed door onwetendheid voorkomen.
gr Daaf
Gebruikersavatar
raymond renirie
Berichten: 266
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

05-04-2003 21:04

Jawel , ik heb wedstrijden gevist . En jah ik wil ook nog is graag winnen , als is het alleen om de eer , maar het mooiste vind ik de tijd voor de wedstrijd , iedereen wil weten hoe en wat jij gaat doen ( en ik ben geen uitzondering) om na 3 dagen met z'n allen weer aan te schuiven en lekker te eten ( 24 koppels) te vertellen , nee dat werkte ook niet . Het is namelijk zo dat als ik een wedstrijd vis ik alle gekke dingen uitprobeer , het kan mij niet gek genoeg zijn , van rig tot aas .
Toch 1 kanttekening , ik vis de wedstrijd van carpmania , <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.carpmania.nl" target="_blank" class=bericht>www.carpmania.nl</a><!-- BBCode auto-link end --> , en die is goed geregeld , althand ik hoor nooit iemand klagen over de organisatie ( behalve die klojo die als enige in de eerste nacht een mooie vis vangt en dan toch nog klagen over zijn stek )
Mijn idee is dan ook , hoe beter georganiseerd hoe leuker het is , en vergelijk het niet met je eigen sessies , daar stop ik namelijk ook veel meer tijd en moeite in , het is meer een soort van vakantie gevoel wat het opwekt . En vind je het niks ....blijf dan lekker thuis
Wiek Heck
Berichten: 197
Lid geworden op: 07-09-2002 02:00
Locatie: Uden (Nbr)

06-04-2003 10:49

John, na 1 dag, zijn er toch al diversen, die meegedaan hebben.
Ook ik heb, zoals ik al memoreerde,aan de jaarlijkse wedstrijd aan het Twentekanaal meegedaan. De laatste 5 jaar niet meer.
Moet wel zeggen, dat de wedstrijd van CTE, goed georganiseerd was.
Echter ieder jaar, in juni, doe ik, voor de gezelligheid, wel mee met onze clubwedstrijd.

groetjes Wiek
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

06-04-2003 10:57

En de WK karpervissen dan?? dat is eigenlijk ook een karperwedstrijd, maar om eens aan een WK mee te doen lijkt mij toch wel spannend??
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Hans Besselink
Berichten: 222
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

06-04-2003 22:43

De karperwedstrijden waar ik aan mee doe zijn twee keer per jaar aan mijn eigen thuiswater.En heer Pannekoek jij zegt dat je twaalf jaar geleden mee hebt gedaan aan een wedstrijd met je hele verhaal er onder,zo gaat het tegenwoordig niet meer.
De wedstrijden die hier de laatste paar jaar worden gehouden worden prima georganiseert,en de controle,s zijn streng op wat betreft overmatig voeren gebruik onthaakmat enz.
Hoe dan ook jij wilt reacties,nou hier is er dan weer een.

Gr:Hans

ps:Ben ik nu een held?
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

06-04-2003 23:00

Slechte jeugd wellicht Hr. Besselink??
Of is "shitdigger" alleen een negatieve eigenschap van u waar u in ieder geval een positief gevoel uit kunt halen?
Zo ja, dan ben ik i.i.g. een beetje in m'n opzet geslaagd.
Groet,

John

P.s. Nee, u bent geen held! Wel erg kortzichtig van aard. En het een kan met het ander te maken hebben!
Sterkte ermee, al betwijfel ik of u daar behoefte aan hebt.
Gebruikersavatar
Hans Besselink
Berichten: 222
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

06-04-2003 23:13

Beetje op je teentjes getrapt??
Tja ik geef een gewone reactie op een vraag van uzelf!!!! heer pannekoek.
Als je er niet tegen kunt om reactie,s normaal te beantwoorden moet je dit soort topics niet beginnen.
philip keijmel

08-04-2003 17:47

hoi ik doe regelmatig aan karper wedstrijden mee Oja er zijn altijd wel mensen die er op tegen zijn . Ik vind zelf , dat er bij elke sport wel wedstrijd ellementen horen te zijn en dat van dat wedstrijd visser het water kapot maken nou Sorry hoor maar als ik gewoon ga karperen zie ik meer ellende aan de waterkant dan dat ik ga wedstrijd vissen want bij wedstrijden word alles goed ind egaten gehouden ook het opruimen van de plekken maar veel gewone karpervisser die er alleen op uit ga , daar moet je vaak meer rotzooi van op ruimen en die doen vaak dingen die niet kunnen maar ja dat ziet toch niemand
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-04-2003 18:25

Philip,

Helemaal mee eens.

Alleen ik snap nooit wie dan de beste visser is. Is dat degene die de beste stek heeft geloot?

We weten allemaal, dat een water niet alleen goede stekken kent. Wat nu als je daar nu net niet kan / mag vissen?

Wedsrijdelement is voor mij van A naar B en de winnaar is die er het snelste is. Dan ook nog allemaal dezelfde middelen terbeschikking.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

08-04-2003 18:54

Klaas je ziet het nu wel heel zwart/wit. Ik vis zelf ook witviswedstrijden en kan je vertellen dat loten wel wat van invloed is maar hoe verklaar je het dan dat heel vaak dezelfden bij de eersten zitten? Ook als je niet goed loot moet je zien het beste uit je stek te halen...de 1 kan dat beter dan de ander.

Verder ben ik wel van mening dat karperwedstrijden GEEN goede ontwikkeling is.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-04-2003 22:45

Henri,

200 kilo brasem verdelen is toch anders dan een paar karpers.

Het vervelende is dat die karpers op een paar plekken "opgebost"liggen.

Ik wil alleen maar zeggen dat ik geen wedstrijd element zie in karpervissen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

09-04-2003 00:11

Mooi, dan zijn we het daar over eens, Klaas!
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

09-04-2003 00:37

AMEN :smile:
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

14-04-2003 14:55

Sorry, voor mij geen amen heren.

Ik vind dat er wel degelijk (een beperkte mate van) een wedstrijdelement in zo'n wedstrijd zit. Het heet namelijk een wedstrijd :lol:
Het gaat er toch gedeeltelijk om hoe je de zaak aanpakt en zo. Het is best te vergelijken met een gewone (vis-)wedstrijd naar mijn mening. Een groot deel van je resultaat bereik je met je techniek en je tactiek, en dus niet alleen met de gelote stek en geluk bij het vissen zelf. Als het enkel om de gelote stek en geluk zou gaan in de wereld van het (wedstrijd-)karpervissen, dan zou dit hele board niet bestaan. Get the picture?
Ik heb tot nog toe niet mee gedaan met een karperwedstrijd maar als ik in de gelegenheid kom dan zou ik het zeker doen. Mits het hele gebeuren onder normale omstandigheden plaatsvind natuurlijk. Het lijkt me namelijk best gezellig. Ik heb vaak genoeg et gewone wedstrijden voor de witvis meegedaan en dat was al best leuk. (Vooral als je als 17 jarige 30 ouwe kerels aftroeft :smile: ) Ik denk dat de saamhorigheid en de gezelligheid bij een karperwedstrijd alleen maar groter is. Dit zou voor mij de voornaamste beweegreden zijn om mee te doen.

Mvg Rob