Gevlochten lijn? Ja of nee?


Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-08-2010 09:49

En daarom is het ook goed, dat er mensen zijn die wat sense in de mensheid proberen te krijgen. Ook de mensen die materiaal ontwikkelen, met de gezondheid van de vis in het achterhoofd verdienen wat mij betreft een pluimpje. Ja ook, als dit niet altijd helemaal uit de verf komt of latere inzichten duidelijk maken dat de gekozen weg niet geheel de juiste was.

Zoals in andere topics al wel geschreven is, het materiaal is geheel niet belangrijk als de sense en de ervaring van de gebruiker er maar voor zorgt dat we willen voorkomen dat de vis achterblijft met verwondingen of additionele aanhangsels etc. Het "niet te stoppen" waar jij het over hebt, is waarschijnlijk niet hetzelfde als waar men het over heeft. Ik heb ze vaak zien staan drillen en dan in al hun opwinding schreeuwen dat deze vis echt niet te stoppen is ..... terwijl ik hun slip hoor gieren dat het een lieve lust is, hun 2 lbs hengeltje amper krom staat en ze eigenlijk maar een hand aan de hengel hebben. Als je zo vist helpt het ook niet als je 10mtr van het obstakel af ligt, de vis vind het obstakel toch wel.

Men heeft geen idee, ik ook niet exact overigens, hoeveel druk je nu eigenlijk echt kunt uitoefenen met een hengel op een vis gerelateerd naar de afstand. Het is mijn stellige overtuiging dat zwemmende karpers niet sterk genoeg zijn of snel genoeg kunnen accelereren om hun eigen lipje stuk te zwemmen. Dus als ik de slip 100% dicht zet, of hand op de slip, en ik demp mee met de hengel kan de vis zichzelf niet beschadigen. Ik ga er vanuit dat de inhaking nagenoeg perfect is, en de haakbocht volledig gevuld is. Ook ben ik ervan overtuigd dat een karper, hoe groot ook, niet is staat is mijn hengel aan gort te trekken dus krom tot in het handvat is in mijn ogen niet gevaarlijk.

Let wel, ik heb het niet over vissen die ergens achter zijn gaan liggen, dan bestaat wel degelijk de kans dat het materiaal breekt of erger de lip uit scheurt.

Ik propageer hier niet dat iedereen maar moet gaan staan te sleuren! Drillen is er ook voor om de vis "rustiger" te krijgen dit is iets compleet anders dan MOE, hij moet accepteren dat hij aan een lijntje zit en het vluchtgedrag moet even naar een lager niveau.

Bovenstaande i.c.m. visveilige systemen, PB Heli-Chod Rubber & Beads is een mooi voorbeeld, en lijnen die sterk en of slijtvast genoeg zijn zal in mijn ogen zorgen voor de beste kans voor beide partijen.

Overigens hoeft niemand zijn / haar visserij te verdedigen t.o.v. mij. Als ik vragen stel of zaken in twijfel trek is dit puur om te willen begrijpen en niet om te veroordelen. Ieder vist anders en dat is maar goed ook.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

15-08-2010 10:08

sinds ik op een nieuw watertje vist ben ik gevlochten lijnen gaan vissen de vissen liggen op circa 200 meter onder de bomen zwaar obstakelgebied om het maar zo te te zeggen .met nylon ben je dus altijd kansloos op die afstand . ik heb tegenwoodig altijd reserve spoelen bij me met nylon en gevlochten lijn en speel gewoon in op de situatie waar ik vis ik verspeel geen vis die de boom haalt en vis er strak tegen aan (wel strak achter de hengel zitten en niet lopen buurten of slapen) wel gebruik ik een nylon voorslag voor de laaste paar meter onder de kant of onder de boot . dus ik zeg ja tegengevlochen lijn als de situatie er naar is gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Jaap Heklar
Berichten: 41
Lid geworden op: 30-11-2003 01:00
Locatie: Leidschendam

15-08-2010 11:49

In andere onderwerpen en posts Marc ( Voorslagen ) is redelijk goed aangegeven hoe het met deze druk zit, dat valt nogal tegen. Denk je niet dat het ook uitmaakt waar een karper precies is gehaakt in de bek, met welk type- en grootte haak en of er gebruik gemaakt wordt van leadcore ... ?.


Men heeft geen idee, ik ook niet exact overigens, hoeveel druk je nu eigenlijk echt kunt uitoefenen met een hengel op een vis gerelateerd naar de afstand. Het is mijn stellige overtuiging dat zwemmende karpers niet sterk genoeg zijn of snel genoeg kunnen accelereren om hun eigen lipje stuk te zwemmen. Dus als ik de slip 100% dicht zet, of hand op de slip, en ik demp mee met de hengel kan de vis zichzelf niet beschadigen. Ik ga er vanuit dat de inhaking nagenoeg perfect is, en de haakbocht volledig gevuld is. Ook ben ik ervan overtuigd dat een karper, hoe groot ook, niet is staat is mijn hengel aan gort te trekken dus krom tot in het handvat is in mijn ogen niet gevaarlijk.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-08-2010 12:49

Marc,

Ik kan me aardig vinden in je vorige post.
Waar ik wat moeite mee heb. Je gaat uit van een perfecte situatie. Vis zit perfect in de onderlip gehaakt en haak is goed gevult met vlees. Helaas gaat dit niet altijd op in de praktijk!

Jongens die vissen willen stoppen met de slip open, zonder hand op de spoel. Is duidelijk een geval van iemand die de bel heeft horen luiden maar de klepel nog aan moeders tiet hangt.
Waar zouden deze jongens de bel hebben horen luiden denk je...
Nou kunnen wij nog zulke mooie stukken erover schrijven met een perfecte uitleg. Lezen en vooral begrijpen blijft moeilijk voor velen. Door steeds die bel te luiden de afgelopen jaren is er een nieuwe trend geboren in de karpervisserij. Een trend die door veel jongeren die net komen kijken kwakkeloos wordt overgenomen.
Vroegá met het gebruikte materiaal, was je een echte waaghals als je dergelijk gevaarlijke stekken ging bevissen. Simpelweg door het gebruikte materiaal. Tegenwoordig hebben we zulke mooie spullen in de schappen te koop wat zulke stekken bevissen gewoonweg mogelijk maakt. Maar niet zonder risico...!
Wat mij betreft is de karper hier de dupe van geworden. Voorbeelden genoeg verspreid over heel het land...!

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-08-2010 14:24

Jaap:

Ik schrijf bewust "exact" omdat ik uiteraard wel eens gevoeld heb hoeveel druk dat nu geeft maar ik heb het niet gemeten. En meten is, zoals wij allen geleerd hebben, weten.

Uiteraard doet type en maat haak ertoe, aangezien dit zo verschrikkelijk merk afhankelijk is moet ik hierin wel vaag blijven door te stellen dat de volledige haakbocht gevuld is. Met een maatje 0 lijkt mij dit schier onmogelijk, ook ben ik wars van longshanks ik vind ze eng en gebruik ze dan ook niet.

Wel of geen leadcore lijkt mij niet zo heel veel uitmaken op respectable afstanden. Al naar gelang de lengte is het onder de top weer meer uitkijken, maar dan ben ik weer geneigd om te zeggen dat de visser dit i.c.m. de hengel e.e.a. op moet vangen.

@RC,

Ja we zijn allemaal met schade en schande "wijzer" geworden en dat vind ik een goed ding. Schade en schande bedoel ik mee tijd verknoeid door verkeerde stekken, voerstrategien etc. Helaas is het zo dat er in onze hobby, de schade vak door een partij betaald wordt; de vis. Dit vind ik erg kwalijk, maar is niet 1,2,3 te voorkomen ben ik bang. We kunnen voorlichten, uitleggen en prediken zoveel we willen. Maar kijk eens naar het roken, we weten allemaal hoe slecht dat is en toch zijn er mensen die roken. Sterker nog er zjin mensen die op latere leeftijd in deze tijd nog beginnen met roken ......... er al altijd een groep zijn die je niet bereikt helaas.

Misschien is een soort van visbewijs een idee? Dan kunnen mensen eerst laten zien dat ze het kunnen daarna pas een vergunning. Maar ook hier geldt weer; Er zullen altijd idioten zijn die de regels aan hun laars lappen etc. Kijk maar eens in het verkeer .......... allemaal "volwassen" mensen. Gister nog weer een matpartij op de linkerbaan van de A27 na een aanrijdingkje, tsk.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-08-2010 15:41

Marc,

Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik in deze zit op te botsen tegen heel vissend nederland.
Je post is bevredigend en oplossingsgericht. Ga ik echter over oplossingen nadenken, kom ik er niet uit.
Neem de autorijbewijs als voorbeeld. Die hebben we allemaal gehaald, maar ook ik rij wel eens met 140km naar huis.
Ik ben wel blij dat we een beetje tot elkaar gekomen zijn.

Wat we wel kunnen stellen denk ik is dat als je veel hebt gescheurd met je auto, het je een betere chauffeur maakt. Je leert gewoon de grenzen opzoeken en weet wat je kan met die wagen.
Kunnen we dan ook stellen dat we de drukbeviste putten waar beschadigde vissen op zwemmen ook nodig hebben? Hoe hard dit ook klinkt... Moeten hele bestanden aan gort gaan zodat wij kunnen leren vissen?
Volgens mij pak ik nu de essentie beet...
Wij zijn allemaal ergens begonnen. Ondanks met de paplepel ingegoten. Ervaring moet je ergens een keer op doen. Maar juist hier vrikt het. Gastjes kopen prachtige tenten, hebben de mooiste spullen en fantastische voerboten. Die voelen zich helemaal het vissertje als ze ergens neerstrijken. Ook daar is niks mis mee, vertrouwen is tenslotte erg belangrijk in onze visserij. Net zo belangrijk als terughoudendheid, en net dat mis ik bij velen. Zelf vis ik met oude meuk en slaap zo lang ik me kan herinnen onder mijn Trakker plu.
Gastjes kijken gewoon op me neer als ze nog niet met me gesproken hebben en ervaring hebben uitgewisseld. Het is een instelling van 'ik ben de beste' dat onze visserij naar de kloten helpt. Zelfde geld voor auto rijden. We denken allemaal dat we de beste coureur zijn.
Vissen hoort leuk te zijn. Een individuele sport waar intens van genoten kan worden. De instelling van 'ik ben beter dan jou' hoort helemaal niet thuis in de karpervisserij.
Naast je schoenen lopen en denken dat je die gevaarlijke stek kan bevissen komt hier uit voortvloeien.

Mentaliteit moet anders. Maar daar weet ik geen oplossing voor.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

15-08-2010 16:55

amen!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-08-2010 17:18

RC,

Ik heb juist het idee dat wij hier samen een goede discussie hebben en eens niet zoals meestal elkaar perse willen overtuigen van ons gelijk. Dat jij je Remi voelt is begrijpelijk, maar dat hoeft denk ik niet de KSN roept veelal hetzelfde als jij, ben je zomaar met meer zielen met dezelfde gedachte.

Dat we geen hele bestanden aan gort hoeven trekken staat natuurlijk buiten kijf, maar we zitten allen in hetzelfde pakket denk ik. We kunnen wel het probleem herkennen, maar daarvoor hoef je geen passend antwoord te hebben. De kern van deze zin is voor velen niet eens te bevatten denk ik; zeg maar eens tegen iemand dat is verkeerd en het eerste wat men vraag is "Hoe moet het dan wel?" ...... jammer.

Koos Spee zal het hartstochtelijk oneens zijn met jouw stelling dat je door harder rijden een betere chauffeur wordt. Als je niet hard rijd heb je in 100% van de gevallen meer controle over je auto bla bla bla.

Ik denk dat ik maar blijf doen wat ik tot nu toe heb gedaan ...... de mensen die in mijn ogen "verkeerd" vissen te helpen in te zien waarom dit zo is. Laatst ook weer een paar mannetjes op weg geholpen, en verdomd een 15 minuten nadat ik advies had gegeven kregen ze opeens vis op de kant terwijl ze eigenlijk hard aan het blanken waren. Deze mannen zullen er in de toekomst anders tegen aan kijken denk en hoop ik. Weer 2 minder die de vis onnodig in gevaar brengen. Natuurlijk gaan ze in de toekomst meer risico's nemen, maar dan hebben ze al wel een aantal vissen op de goede manier op de kant gekregen waardoor de ervaring er is om jezelf uit de problemen te halen indien je erin verzeild raak.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-08-2010 17:42

Ik zie dat je nog online bent Mark.
Dit hele gesprek zit ik nog in me op te nemen. Een hoop stof tot nadenken...

Misschien moet ik toch eens naar een KSN meeting na al die jaren.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-08-2010 18:19

RC,

Ben af en aan online .....

Is inderdaad een hoop stof om over na te denken, als ik mij goed herinner is dit een van de eerste keren dat ik zo serieus ben geweest op dit board, hulde voor jou!

/M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Joris Philippen
Berichten: 90
Lid geworden op: 17-06-2010 13:07

24-08-2010 08:28

Probleem opgelost,
omdat ik op korte afstand vis is nylon voldoende, heb er 0,45mm nylon op en het werkt perfect. Eerste paar seconden na de beet blokken, de vis zwemt naar lings langs de opstakels en ik kan de slip losdraaien.

Zal ik door deze lijn minder beten krijgen, omdat de vis de lijn ziet?
Heb hier tot nu toe nog niets van gemerkt.#
Joris
Joris Philippen
Berichten: 90
Lid geworden op: 17-06-2010 13:07

24-08-2010 08:29

Trouwens bedankt voor de vele antwoorden,
Joris
Vincent de putter
Berichten: 58
Lid geworden op: 22-02-2007 21:16
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

24-08-2010 10:12

Nee
Waarom? omdat ik graag een vis in zijn gezonde staat terugzet.
Dan maar een vis minder in plaats van in de obstakels te vissen
Een week niet gewerkt is een week niets verdiend ....Jammer HE!
B van Stroe
Berichten: 6
Lid geworden op: 24-08-2010 20:37

24-08-2010 20:45

Ik zal nooit met gevlochten lijn kunnen vissen. Heb zon idee dat de haak 2 x zo snel uit de bek kan schieten.Als je een beetje een stuge hengel heb trek je die vis ze kop er nog vanaf.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-08-2010 08:11

Vincent + B van Stroe,

Hoezo?

Het is nog altijd de visser die iets wel / niet doet waardoor de vis beschadigen kan. Vis wordt ook niet blijer van een gescheurde bek als je met "te dikke" nylon op korte afstand gaat lopen scheuren hoor. Topic verder gelezen?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Vincent de putter
Berichten: 58
Lid geworden op: 22-02-2007 21:16
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

25-08-2010 21:15

Zeker gelezen ik reageer enkel op de vraag die gesteld word door middel van de titel.
En dit is mijn persoonlijke keus over gevlochten of nylon.
Mij lijkt het beter om met normale nylon te vissen omdat volgens mij daar minder risico mee genomen word.
Mvg,
Vincent
Een week niet gewerkt is een week niets verdiend ....Jammer HE!
Gebruikersavatar
Ruben de Graaf
Berichten: 4
Lid geworden op: 06-08-2010 19:10
Locatie: Beuningen City

25-08-2010 21:48

waarom probeer je niet fluor carbon? er zit weinig rek op en het is moeilijk te zien in t water
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

28-08-2010 14:36

Nee.

De rek in nylon heeft een belangrijke dempende functie. Nylon is schuurbestendiger. Nylon beschadigt schubben minder snel. Bij verspelen van de vis raakt nylon minder snel verstrengeld in obstakels.

De enige situatie waarin ik me gebruik van gevlochten lijn kan voorstellen is tijdens het ver uit de oever vissen op groot (bijv. Frans) water, maar dat is wel zo'n specifieke situatie dat ik het voor hier maar gewoon bij "nee" houdt.

Bij het blokken van een karper merk ik dat ze eerder te draaien zijn wanneer je de kracht op de vis geleidelijk opvoert. Dit werkt het beste wanneer je je hengel haaks op de lijn houdt zodat je optimaal gebruik maakt van de dempende werking. Stoterig afremmen van karper werkt vaak in je nadeel omdat ze dan juist feller weerstand lijken te bieden.

Wanneer ik met mijn 1,5lbs penhengel vis komt het zelden voor dat een karper grote hoeveelheden lijn meeneemt. De zachte demping zorgt er voor dat karpers veel rustiger blijven. Voor een grote karper in de buurt van obstakels is dit vaak nog niet toereikend, maar ook met zwaarder materiaal en dikker nylon kun je "stroperig" drillen. Kwestie van hand op de spoel, hengel haaks op de lijn houden en (zo rustig als de vis het toelaat) de druk opvoeren... Gevlochten lijn zal in dat geval waarschijnlijk averechts werken.

Buiten dat is het ook een kunst om af en toe maar gewoon te accepteren dat een bepaalde stek te gevaarlijk is om te bevissen. Maar zoals Mark zegt, met gezond verstand is veel mogelijk...

Good luck!
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

28-08-2010 21:22

Sommige hier kunnen beter de hengel aan de kapstok hangen en dan karpertjes gaan knuffelen.
Doet men ze ook geen pijn :lol: :lol:
ik neem gewoon gevlochten als ik risicostekken bevis,wat heb ik nylon als ik 200 mtr lijn heb uitliggen,meeeeters rek.
en nylon als ik op me vertrouwdt stekje zit waar MEESTAL geen obstakels zijn.
m,f,g der lieber ronnie.
breek me de slurf niet open
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

28-08-2010 22:41

Ik doe het gewoon toch al jaren goed heb ooit een vis verloren dacht in 92 toen vloog een boot over me vis,GEHAKT een stukje zat er nog aan was niet mijn schuld.
overkant zit er niet in,en met een of meerder toploodjes kan je een beet wel merkbaar maken wat voor hoek je hengel ook heeft,toch?
Het blijft altijd maar denken en raden en als je een run krijgt of een vis haakt gaat t toch weer anders,die theorie klopt als een zwerende vinger anders was het allemaal toch bekeken en werdt het saaiiiiii.
m,f,g der super ronnie.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

29-08-2010 09:05

Ik zeg ook nee....
Liever niet dan wel. Waarom? Omdat 95 % van de vissers er niet mee kunnen omgaan. Ik zie het resultaat hier zelf op een water. Word op 150 meter afstand gevist tegen opstakels, nou de tranen schieten je soms in de ogen. En inderdaad blokken, wat een lekker woordje op zo'n afstand, trek die karper maar lekker door de takken heen. Er zijn nou eenmaal mensen die kicken op het krijgen van runs, hoe ze de vis tussen de opstakels uit krijgen dat maakt niet uit. Ik kan een heleboel voorbeelden geven maar dan zit ik morgen nog achter de pc.
Nee sorry, voor mij toch niet, ik vang liever vissen die een mooie bek hebben, dan die met een complete gescheurde onderlip......
Nee als je met gevlochten lijn vist moet je toch verdomd goed weten waar je mee bezig bent, complete materiaal aanpassing en andere denkwijze en niet het sleurgedrag wat de meesten tonen. Ik denk dat je er nog heel lang over kunt discussieren, maar het resultaat is voor mij duidelijk wat ik heb gezien.
Groetjes ron
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-08-2010 10:58

Een snellere registratie van je aanbeet is in mijn ogen de enige rede als je op afstand vist om er mee aan de slag te gaan. Dan nog maakt men het mee dat lood meters verder ligt zonder enige piep gehoord te hebben.

Krijg de indruk dat het een modeverschijnsel is om het maar op je spoel te zetten.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

29-08-2010 11:46

Dan was ik al vroeg in de mode 8)
Ik gebruik al 20 jaar gevlochten lijnen zowel op korte als grote afstanden.

Uitscheuren? lossers? zelden tot nooit.

Bij verstandig gebruik maakt het allemaal geen hol uit, de visser bepaald.
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

29-08-2010 11:59

Als je bedoelt Jacco dat de visser bepaalt waar en wanneer met gevlochten lijnen te vissen, al dan niet voorzien van een nylon voorslag, ben ik 't met je eens.

Er zijn echter denkbare situaties waar het gebruik van / inzetten van gevlochten lijnen goed (her) overwogen dient te worden om geen overbodige schade te berokkenen aan de vis.

Bij verstandig gebruik maakt het allemaal geen hol uit, de visser bepaald.
Laatst gewijzigd door Hendrik Laar op 29-08-2010 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

29-08-2010 12:00

En zo zit de vork in de steel jacco :wink:

Bij het afstandvissen zou ik alleen nog maar met gevlochten lijn willen vissen!!

groeten caroline