karpers haken(onderlip), Papegaaienbekken voorkomen?


Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

30-07-2010 17:00

Ik heb ff gezocht op het board, maar kon geen topic vinden over dit onderwerp. Papegaaiebekken kom je steeds meer tegen, en elke karpervisser baalt als hij een karper ziet met zo'n bek.
Men zegt wel vaak dat het komt door te zwaar drillen, maar ik heb ook wel eens gehad dat een karper een scheurtje in zijn bek had terwijl ik toen bewust ontzettend rustig aan het drillen was.

Wordt een karper in het midden van de onderlip gehaakt, dan is er niks aan de hand. Zoals bijna iedereen wel weet is dat een hard stuk en kan het veel hebben. Ook na een zware dril blijft er een minimaal wondje over.

Maar hoe slaag je erin een karper nou precies in zijn onderlip te haken. Er zijn verscheidene factoren die daaraan bijdragen, en je zult het nooit 100% kunnen voorkomen. Maar er moeten manieren zijn waardoor je de kans aanzienlijk kan verminderen.

een manier die voor mij logisch klinkt is een haaksysteem die alleen haakt wanneer de haak een scherpe draai maakt.(line aligner verder uit laten steken dan de punt van de haak haak) De line aligner zorgt er dus grotendeels voor dat de haak in een hoek staat kleiner dan 180 graden en dus vrijwel niks pakt op een vlak oppervlak.
Dit bedenk ik nu ter plekke.

Ik hoop dat er meerdere vissers zijn hier die er meer ervaring mee hebbben, en die mogelijk oplossingen hebben.


Groeten,
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

30-07-2010 22:07

Vis landen

Haak door lip en lood nog aan het systeem vast,haak komt vast te zitten aan het net,en de vis spartelt,lijn loopt strak langs zijn bek en daar heb je het.

schuren en snijden.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

30-07-2010 23:09

Veel begint ook met je haakkeuze, vissen tegen obstakels aan met een benthook bv, door de hefboom werking en het aggresieve prikken op plekken waar je niet wilt is het woensdag gehaktdag in de karperbek.

een vaak overkeken gegeven omdat het nogal gevoelig ligt bij sommige pondentrekkers, drillen moet je leren, je lijn onder spanning houden tijdens de dril ook, met 45/00 16 ponders binnentakelen in de parkvijver is geen vissen maar vernielen, kopschudden moet je op anticiperen door lichte tegendruk te geven, niet door als een idioot door de beweging heen te takelen, met elke haak gaat dit fout en de prijs wordt betaald door de karper.

als laatste, beschadigde haken, alle teflon coated koolstof houdende superprikkers zijn scherper dan ooit tevoren, maar een klein braampje of haakje aan de punt kan verschrikkelijk huishouden, het wordt een miniscalpel die niet vlees houdt maar bij elke beweging weer opnieuw snijdt.

Zorg dat je onderlijnen verwisselbaar zijn en neem er zeker een stuk of 10 mee, kun je na het vissen thuis je onderlijnen die gevangen hebben of vastgezeten hebben op je gemak controleren, of beter, doe zoals ik, vangen is vervangen, hoef je nergens over in te zitten, en geen spijt te hebben van een 40 ponder die van je haak afgljd 5 meter uit de kant, had je maar..... te laat en wat is dan de prijs van een haakje?


Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

02-08-2010 13:25

mijn idee is dat er tegenwoordig te zwaar gevist wordt tuurlijk is gevlochten lijn super voor je beet indicatia. Maar vaak wordt vergeten om een nylon voorslag te gebruiken van minimaal 10 meter. Dan zijn er nog steeds de systemen die vaak verkeerd gekozen worden. Dan zijn er nog de copycats die ook maar alles overnemen uit een blad maar het totaal verkeerd inzetten of het past uberhaut niet in de situatie hoe er op dat moment gevist wordt. Waarom kies je voor een haak de meeste hebben geen idee,of er wordt een belachelijke steelverlening toegepast met linealiner waarom vraag het ze en het antwoord blijft schuldig. Ik durf te wedden dat de meeste geen flauw benul hebben dat je onderlijn de zwakste schakel hoort te wezen nee we pakken een 30 hondertse nylon en knopen een 35 hondertste onderlijn liefs met een 360 graden rig want dit staat o zo interesant als er iemand langs komt de grootste bulshit rig die er is maar goed wie ben ik om er de gek mee aan te steken. Er zijn in de bladen de laatste jaren erg veel aandacht besteed aan de veilgheid voor Karpers maar er is wienig vooruit gang zo blijkt er heden ten dagen. Ook de KSN heeft zich hier hard voor gemaakt met een folder een dvd en noem maar op. Dan nog eens wat ik zie maar al te vaak als een visser een run krijg dat er gerend wordt na de hengel pakken hem op en dan volgt er toch een rot ram op die stok waarom ik weet het niet. En natuurlijk je moet die vis echt binnen 2 minuten op de mat hebben anders duurt het te lang en die slip waar is die ook alweer voor en ga zo maar door. Zie je dat er een visser een mat is vergeten krijg je het antwoord ja vergeten of pasten niet meer in me auto hou toch op zoek dan een anderen hobby als die moeite niet meer genomen kan worden,tuurlijk is er wel ruimte voor die voerboot ja want anders krijgen we de rig niet op de plek en de karper mag in het zand liggen o o o wat zijn we toch een karpervissers zeg. Ik wordt dood en dood ziek van zulk gedrag de laks heid hoe er met vis om wordt gegaan. Een hardnekkig probleem die maar moeilijk is uitteschakelen in de hedendagse karpervisserij
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

02-08-2010 13:32

hoe haak je dan wel in die onderlip mijn mening is en die hoeft een ander echt niet met me te delen is dat je begint met wijdt te voeren dus laat de vis zwemmen voor het aas. En daar is echt geen 10 talle kilos voor nodig een handje hier en daar is al voldoende.Vis je op open water durf ik rustig met een inline lood aan de slag met een onderlijn in mijn geval een combie van snakskin pb een gamacatsu superhook maat 6 met een krimkous van niet langer dan 12 mm die ik een 5 a 6 mm voorbij mijn oog laat steken en die maak als linealiner en klaar ben je ook knoop ik mijn hair vast op de steel van de haak ter hoogten van de onderkant haakpunt.Ik haak in 70% van de gevallen in de onderlip. Blijf altijd kalm bij een run drill niet te hard want sleuren is scheuren houdt je dit voor ogen is het beschadigen of verkrachten van Karper bekken haast verleden tijd rust het grootste wapen om dit soort wan toestanden tegen tegaan


respecteer het beest en behandel het zoals je zelf behandelt wilt worden
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

02-08-2010 13:43

Jah en nu nog in de praktijk. Schrijven is makkelijker dan dat het echt uitgevoerd word helaas!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
K. van den Herik

02-08-2010 14:38

vergeten wordt dat de grootste oorzaak van het in de onderlip haken van een karper komt omdat het zwaartepunt, lees het lood, onder de vis ligt.

Grootste oorzaal links/rechts in de bek haken van een karper komt hoofdzakelijk door de vluchtrichting van de vis. Hier moet ik aan toevoegen dat door de beelden van het kopschudden, het kopschudden waarschijnlijk ook voor een deel tussen zit.

aanslaan/ haakzetten. Doe ik altijd. Waarom? Testen van indringen haken door Peter in 1 van de kaprers een aantal jaren terug. Er was al gauw meer dan 500 gram daadwerkelijke kracht nodig om de haak tot over de weerhaak, helemaal in te laten dringen. ( zij spek) De kracht om een beetrunner op gang te brengen is geen 500 gram, ergo: die haak moet er verder in.

Te zwaar drillen: tja 45 minuten rondjes draaien onder de hengeltop en elke minuut weer 10 meter lijn nemen omdat de slip zo licht staat, dat je geen antte zakdoek binnen krijg is ook zo wat.

Zwart wit en heeeeeel veel grijs dus.

Grootste oorzaak papagaaien bekken, in elk geval waar "winst"gehaald kan worden, volgens mij:

- ondeskundig en/of onzorgvuldig onthaken
- niet opletten bij landen van de vis, waarbij het lood ergens vast komt te zitten en de vis niet op de bodem van het net beland, totdat de haak uitgescheurd is.
- niet terugstellen van de slip op de laatste pak hem beet 10 meter. De werkelijke kracht op de haak wordt verdrievoudigd. 4 tot 6 kilo ipv 2.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

02-08-2010 18:43

klaas daar haal je al drie hele goeie punten aan hopende dat een ieder ook hier zijn voordeel mee doet
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

03-08-2010 01:59

Belangrijk onderwerp.

Heb ze hier in het noorden eigenlijk nog nooit gezien en is volgens mij dan ook vooral een probleem op druk beviste, kleine en overbezette wateren (putten?), waar de vissen veel vaker gehaakt worden, omdat ze misschien voor hun voedselbehoefte (deels) afhankelijk zijn van het voer (aas) van de karpervissers. Des te vaker een vis gehaakt wordt, des te meer kans op?
Dus in dat opzicht speelt het uitzettingsbeleid van hengelsportverenigingen mogelijk ook een rol. Onze leden willen karpers vangen en vul dan de rest verder zelf maar in….

Overigens zou ik zelf, op zo’n water, überhaupt niet eens gaan vissen!

Haken in de onderlip, kunnen we de kans daarop vergroten? Ik denk zelf van wel.
Hoe? en nou wordt het tricky, want ik heb ook geen pasklare antwoorden, want veel beschreven systemen berusten natuurlijk voornamelijk op theorie.

Wat voor dingen, zijn voor wat betreft de positie van het inhaken van belang?
Ik zet alles maar even met een vraagteken, omdat ik benieuwd ben naar meningen van anderen en ik het zelf natuurlijk ook niet zeker weet:

Lengte onderlijn?
Materiaal onderlijn?
Bij gecoat onderlijn, hoeveel strip ik?
Wat voor soort haak?
Lengte hair?
Positie hair (waar verlaat hij de haak)?
Shot on the hook?
Iets zwaarder loodje (b.v. triple A) op zo,n vier of vijf centimeter van de haak?
Vorm en lengte (van eventueel gebruikte) krimpkous?

Wat mogelijk (in mijn ogen) een belangrijke rol zou kunnen spelen, wat is de positie van de hair, als je bol in het water ligt? Bij een (overgelode) pop up, of snowman, gaat de hair altijd aan de onderkant je bol in en daardoor zou je in theorie (met het juiste systeem), meer kans hebben om een vis in de onderlip te haken.

Verder, zie vooral ook de punten van Klaas.

3,75 lbs hengels (daar vissen tenslotte ook de grote jongens mee) en dan ook nog eens zwaar drillen, met (minimaal) een 15 ponds hoofdlijn en een nog zwaardere onderlijn?

Doe mij maar een broodje aap.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

03-08-2010 06:33

Wat ik verder ook zie in de hedendagse karpervisserij is dat het eennorm populair is vooral onder jongeren en die steken mekaar natuurlijk snel aan want wie wil er nu niet een mooie dikke vis vangen. Prima allemaal maar waar het verkeerd gaat is al bij een hengelsport zaak nu kun je ze niet allen over een kam scheren maar wat ik mis. is dat er best wel wat meer gedaan kan worden aan educatie zo zou ik graag zien dat de dvd van de KSN verkwenter op een toonbank is te vinden dan de reclame dvd van Korda of een folder over het hou en wat en waarom vissen op Karper. En zie je zelf eens een jonge of ouderen karpervisser waar je het idee van heb dat het nog schort aan zijn aanpak of er licht geen mat of een te klien landings net maak een praatje vertel wat waarom met rust en gezondverstand is deze groep al te bereiken knoop eens een onderlijntje met ze vertel eens waarom ze niet al te best vangen hoe dat nu komt. Ik durf te stellen als ik vandaag een paar wateren bezoek en ik vraag aan tien vissers of ik het systeem waar ze mee vissen er zeker acht zijn waar dit niet van deugt. de vraag was hoe voorkom je papegaaienbekken ik denk dat we hier zelf het antwoord ook schuldig moeten blijven ik kan het zeker niet verwoorden hoe je het 100% voorkomen kan. Wel kan ik iemand helpen om het in vervolg beter te doen en hem iets vertelen over zaken die een goeie inhaking in de hand werken
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
K. van den Herik

03-08-2010 07:08

Hilco,

Of mijn sportex en 3,75 zijn weet ik niet. 3,5 lbs zeker. Vis minimaal met 40/100e vaak met 60 a 65 100e..

Nou en, ik heb wel een slip. Aan mijn kont en op mijn molen, 2 dus.

Vergeet niet dat met een hedendaagse lijn vanaf pak hem beet 22/100 je zo ongeveer elke hengel aan flarden trekt. Uiteraard komt dan eerst het lipje voorbij. Leermoment: je slip moet beginnen ratelen voor het lipje loslaat...

Een pistool kan je gebruiken om iemand te vermoorden. Niet elk pistool is geen moordwapen. Het ligt aan de gek die het wapen in zijn handen heeft zeg maar.

Een karper moet minimaal voor de 2e keer gevangen worden om te kunnen constateren of het bij de eerste vangst goed ging. Ken wateren met een lage bezetting waar de topvissen er zeer regelmatig uitkomen. Deze vissen mankeren weinig. Vissen over het algemeen wel gasten die weten wat ze doen.

Ergo: educaten ipv condemnaten en zo maar wijzen wat fout is. Misschien moet ik ook wel de hand in eigen boezem steken en eerder/vaker/meer uitleggen waarom ik op een bepaalde manier vis. Aan de andere kant heb ik ook weer geen zin om constant (kinder)vrind te spelen. Als dat de bedoeling was had ik sinterklaas geheten denk ik...
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

03-08-2010 14:29

Ik denk dat het tegenwoordig een stukje feeling is wat je aangeleerd moet worden. Vroeger begonnen de meesten met vissen op alles wat rondzwemt, dus vaste stokje of klein werphengeltje. Tegenwoordig zijn al veel mensen die beginnen met karpervissen zonder ooit eens een doppertje gezien te hebben of een vast hengeltje in de handen te hebben gehad.

Ik merk gewoon door mijn ervaring nu zo'n 20 jaar dat je een bepaalde feeling krijgt, ik denk ook dat het er mee te maken heeft hoe je bent begonnen en de begeleiding wat je hebt gehad of nog hebt.

Heel vaak zie ik aan de wateren de onwetenheid van vissers, ze doen wat in hun ogen goed is en ze weten misschien ook niet beter.
Het is ook vaker stoer om karpervisser te zijn, zeer veel materiaal in super conditie, in een groep lekker wat ouwehoeren dat is een trend wat ik zie aan de vijvertjes hier in de omgeving, daarbij niet nadenken waar ze mee bezig zijn want dat komt op de 2e plaats.

De punten die Klaas aanhaald kan ik mij ook zeer goed in vinden.
Ik kan hier nog een pagina vol schrijven maar ik denk als iedereen een beetje nadenkt weet ie wel wat ik bedoel hiermee.
Groetjes ron
K. van den Herik

03-08-2010 14:40

Ron,

Iedereen wel weten en toch gebeurt het.

Sterk punt btw: inderdaad missen veel visserts de natuurlijke opleiding van voorntjes tikken met de bamboe lat, naar bremmen vangen, baars peuteren, paling vangen, snoekvissen.
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

03-08-2010 19:26

Beste Sies, een antwoord op je vraag "" hoe slaag je erin een karper nou precies in zijn onderlip te haken. Er zijn verscheidene factoren die daaraan bijdragen, en je zult het nooit 100% kunnen voorkomen. Maar er moeten manieren zijn waardoor je de kans aanzienlijk kan verminderen "" is niet eenvoudig te geven zoals je zelf al hebt kunnen lezen in de vorige reakties. Het hangt ook af van de manier waarop de karper aast, in bepaalde wateren ( vaak overbevist ) heeft de karper de neiging om bijna rechtopstaand te azen hetgeen de inhaking in de onderlip ( waar wij, als karpervisser, zo naar streven ) bemoeilijkt. Een oplossing is om een langere hair te gebruiken, van min. 2cm in combinatie met een iets langere rig echter de nadruk moet liggen op de langere hair. Ook aanpassen van de haak - kort- naar langstelig - kan soms helpen. Kijk altijd goed hoe en waar de karper is gehaakt en pas daar jouw rig meteen op aan, dat kan een hoop ellende en zg. papegaaienbekken schelen. Succes ermee !.
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

03-08-2010 19:29

K. van den Herik schreef:Grootste oorzaal links/rechts in de bek haken van een karper komt hoofdzakelijk door de vluchtrichting van de vis. Hier moet ik aan toevoegen dat door de beelden van het kopschudden, het kopschudden waarschijnlijk ook voor een deel tussen zit.


Hier ben ik het ook 100% mee eens. Een zwemrichting van de vis zal veel invloed hebben op de positie waar je de vis haakt.
Als de vis scharrelt over de bodem over jouw stek, en dus met vrij veel vertrouwen aast zal de vis heus niet altijd eerst netjes omhoog komen met zijn kop. Dit is wat veel vissers eigenlijk testen op hun handpalm voor het "indraaien".

Maar wat als een vis dus na het opzuigen direct naar links of rechts zwemt zonder zijn kop noemenswaardig veel omhoog te kantelen?
Dan wordt het haken in de onderlip al een stuk moeilijker naar mijn mening.
Je kan de rigs natuurlijk enorm kort houden, maar dan moet je wel een harde bodem ter beschikking hebben. Een klein laagje slib kan al funest zijn voor het aanbieden van je rig. (kan met een klein laagje slib dus al omhoog staan)
De chod-rig kan een oplossing bieden, maar pakt (vind ik) minder snel het volle gewicht van het lood, en zal je hetzelfde probleem blijven hebben als de vis direct naar links/rechts zwemt i.p.v. eerst met zijn kop naarboven.
Ook zou je je manier van voeren kunnen aanpassen naar enorm verspreid i.p.v. compact, zodat de vis sneller is geneigd om door te zwemmen waardoor ze minder lang met de bek op de bodem scharrelen. Al heeft mij dit tot nu toe weinig resultaat opgeleverd.

De manier waarop de vis aast heeft in mijn ogen een grote ''oorzaak'' voor de plaats waar de vis gehaakt wordt.
Daarom heb ik sessies waar ik de vis grotendeels links/rechtsonder of in de zeikant van de bek haak, en sessies waar ze allemaal nailed in de onderlip zitten. Zelfde stek, zelfde rig, zelfde aanbieding, maar andere manier van azen? Wie zal het zeggen.

En goede rig per situatie is slechts een deel van de gehele oplossing, en je zal voor een deel toch dus ook aan de vis zijn manier van doen zijn overgelaten.

Gr.

(Zo zie je maar ook weer verschil in weinig vertrouwend azen, antwoord van Hendrik, en met veel vertrouwen azen, antwoord van mij)
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

03-08-2010 19:36

Maar

Het net blijft het grootste probleem. Dan kan ieder wel de rig en lijn er bij gaan halen,maar het netten van de vis met optillen is toch het meest voorkomende probleem bij uitscheuren van de bekken,en daar word ook het minst op gelet!

Haal je de vis uit het net,en dan zie je dat je een vis heb gevangen met een ingescheurde bek,grote kans dat het door eigen toedoen komt!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

03-08-2010 21:22

Hoeft het probleem niet altijd te wezen als ik de kans heb om de vis te onthaken in het water zal ik dit doen,en anders ja het blijft gewoon je gezonde verstand gebruiken en niks overhaast te doen de meeste vissen met geknakte vinnen hebben die ook te danken aan het landen. En laten we het nog geeneens hebben over het rond liggen in een te klein netje of weegzak pfffffffff.
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
K. van den Herik

04-08-2010 07:23

Een niet oplettende visser heeft dan ook de kans dat zijn lood achter/bovenin het net blijft haken.

ondeskundig onthaken hoor ik nog niemand over. Ik heb gvd al slopers gezien hoor ook topvissers.... Keurig met de tang en dan het laatste mm tjes schuin wegtrekken, oeps flapje karperweefsel... solly
Gebruikersavatar
sies overbeek
Berichten: 168
Lid geworden op: 04-04-2008 22:29

05-08-2010 13:50

Al met al een zeer interessant onderwerp naar mijn mening. Blij over de vele reacties. Hoop dat een bult karpervissers hier wat mee kunnen. Laat staan iedereen.. Ik merk wel dat veel mensen toch verschillende oorzaken de schuld geven en we niet gezamelijk op 1 punt stuiten. Dit zal waarschijnlijk wel aantonen hoe lastig dit probleem valt op te lossen.

Of het komt dat vissen beschadeging oplopen tijdens het landen weet ik niet. Ik heb nog nooit gezien dat ik een lip in zag scheuren ofzo tijdens het landen. En als je het niet gezien hebt, kun je moeilijk concluderen dat dat de oorzaak is.

Ik denk persoonlijk dat we dit "probleem" misschien door middel van een "onderzoek" op kunnen proberen te lossen. Daarmee bedoel ik ervaringen van vissers. Misschien is het een oplossing om na elke vangst op te schrijven waar je een vis gehaakt hebt, en met wat voor onderlijn. Daarbij zou je ook kunnen vermelden hoe je gevoerd hebt o.i.d. Gezondheid van de vissen staat toch altijd nog op de eerste plaats bij "karpervissers". Of dat je van vorige vangsten nog weet waar je je vissen gehaakt hebt. Misschien komen er wel zeer interessante resultaten uit. Zeker het proberen waard naar mijn mening ;).

Tis maar een idee. Weet niet jullie er van vinden?


M.v.g Sies
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

05-08-2010 14:15

Wat mijn ervaring is, is dat een super kort stiffrigje (3cm) met pop up ( hele rig de lucht in door de opstijgende kracht van de pop up) 99% van de gevallen recht in de onderlip hangt!

Dit komt naar mijn mening omdat het een kwestie is van hap = hangen
Gewicht van het lood zet direct de haak. Wel moet je deze in combinatie vissen met een schuivend inline lood;)
2 rubber balletjes achter het lood op een stuk leadcore dat het lood tegen houd tijdens de haak zetten. Als de vis met z'n kop begint te schudden, zal de kracht op de rubber balletjes te groot worden en zullen deze gaan verschuiven. Dit resulterend in dat het lood verder van de haak komt te zitten en de vis geen kans meer heeft om het lood te gebruiken om de haak te lossen.

Enige nadeel van deze combinatie is dat het maar heel beperkt inzetbaar is. Werkt wel goed als er iets een laagje slib op de bodem ligt.
Karper vissen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel karpervissen
K. van den Herik

05-08-2010 14:45

Had hem nog ff bewaard, misschien dat er iemand mee zou komen.

DE allergrootste oorzaak ener papagaaienbek wordt veroorzaakt indien een karper zich na een lijnbreuk, vast zwemt in een obstakel en dan probeert los te komen.

Sies,

Ik vind het niet zo erg om een karper in een hoek van de bek te haken. Probleem ontstaat wanneer er TE diep wordt gehaakt. Opschrijven doe ik neit zoveel meer, signaleren zeker. Nooit de haak al gelost in je landingsnet? Hou zou dat komen?

Tijdens de ladingsfase komen trouwens de grootste krachten op het lipje van het beest. Probeer maar eens.

Nieuwe fase:

Zie interview met Rini Groothuis. Gebruik van wondverzorgingsmisddelen. In de koi wereld dood normaal.
K. van den Herik

06-08-2010 07:21

Schade ontstaat ook door achter in de bek te haken, in de weke delen zeg maar. Soms trekt een haak een keurig spoor in het vlees tot in de lip.

Komt dit door te snel haken?

Kapotte bekken komen opvallend voor op wateren met een zachte bodem, waar vis veel aast op tubifex en aanverwanten.

Of niet?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-08-2010 08:44

Ik zie hier ook nog niets m.b.t. weerhaakloos, microbarb, haakje met weerhaak, grootte van de haak...
Gebruikersavatar
Mike van den Eijnde
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-11-2009 19:44
Locatie: Haarlem

06-08-2010 09:59

K. van den Herik schreef:Zie interview met Rini Groothuis. Gebruik van wondverzorgingsmiddelen. In de koi wereld dood normaal.


Ik gebruik ze ook voor mijn koi's en heb ook altijd bij me langs de waterkant en zodra het nodig is gebruik ik het ook altijd (zouden meer mensen moeten doen :wink: )
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

06-08-2010 10:33

Zorgvuldigheid:
- Scheppen
- Onthaken
- Drillen

Materiaalkeuze:
- Dikte lijn
- Grootte van de haak
- Vis onveilige systemen
- Verkeerde haakkeuze

Techniek:
- Niet goed hakende rigs

Bovenstaande punten zijn ongeveer een samenvatting van al het bovenstaande. Bij materiaalkeuze gaat pas fout wanneer er op de verkeerde manier wordt omgegaan met dat materiaal, ik snap zeker waarom er in bepaalde gevallen voor hele dikke lijnen wordt gekozen.

Ik zelf denk dat de meeste papegaaien worden veroorzaakt door lijnbreuk en onzorgvuldigheid met scheppen, icm al dan niet een grote haak gehaakt in de hoek van de karperbek. Met grote haken bedoel ik, dat de punt door het vlees heen gaat en er aan de andere kant van de bek weer uitkomt. Ik heb het zelf gehad dat ik karper te diep heb gehaakt, in het zachte weefsel van de bek. Bij het onthaken is er dan een scheurtje zichtbaar, deze is echter vrij oppervlakkig en zal wel genezen denk ik. Groter gevaar bij te diep gehaakte karpers is denk ik dat de braid in de hoek van de mond kan gaan snijden.

Tegenwoordig gebruik ik een erg laat vertrekpunt van de hair en zo haak ik de meeste vissen netjes in de onderlip. Dmv krimpkous kan je aardig afstemmen hoe diep je de karper in de bek haakt.

Wat mij verbaast is dat ik vaak dingen lees als "onthaken met tang", sorry hoor, maar het onthaken gaat mij altijd prima af met mn vingers.

Mijn top 3 bekkenslopers:
- Lijnbreuk
- Onzorgvuldig scheppen
- Hard drillen, losschieten na haking in de boek van de bek
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo