Herpse Wetering


Roy Rovers
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-07-2010 20:47

27-07-2010 20:56

Hey,
ik zal me eerst even voorstellen ik lees alang mee maar heb nu pas een account aangemaakt,
Ik Ben Roy Rovers en kom uit heesch (noord-brabant)

ik wou dit even melden hier omdat een paar natuurliefhebbende jankerds liggen te janken!
http://www.brabantsdagblad.nl/regios/os ... tering.ece

Roy
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

27-07-2010 21:43

Als het om een ect natuurgebied gaat.. Tja, das wel het mooiste vissen..

Maar kan hun ook wel heel goed begrijpen.

Helaas weet de moderne karpervisser niet meer wat "natuur" is. Als ik al die bergen teringzooi zie..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-07-2010 21:57

Heb dit bericht ter info doorgestuurd richting de visrechthebbende van de Hertogswetering.
Roy Rovers
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-07-2010 20:47

27-07-2010 22:09

Ik vis er zelf wel is en ga regelmatig een kijkje nemen maar heb nog nooit afval zien liggen
je kan ook niemand zien zitten vanaf de weg en aan de andere kant van het water is weiland, dus mag iemand mij uitleggen wat het probleem precies is?

Roy
Gebruikersavatar
Patrick van den Berg
Berichten: 167
Lid geworden op: 21-02-2008 22:45
Locatie: Amsterdam

27-07-2010 22:50

Mensen hebben ook altijd iets te zeiken tegen vissers, ga een hobby zoeken en als je een visser ziet kijk dan lekker even de andere kant op ofzo.
Zolang alles gewoon netjes word achter gelaten is er volgens mij geen probleem.
wout hendriks
Berichten: 10
Lid geworden op: 01-03-2010 08:27

28-07-2010 14:05

ik had het bericht ook gezien ja
de ''echte'' vissers zijn weer de dupe van die campingvissers want die maken vaak de zooi en gaan herrie schoppen ,hard aanpakken die lui
hoewel ik het een beetje raar vind dat ze nu met dit bericht komen want dit jaar licht er eigenlijk helemaal geen zooi vergeleken met vorig jaar maar die natuurmensen zullen de vissers in het algemeen wel gewoon kwijt willen:S
roy je zegt dat je nog nooit iemand hebt zien zitten vanaf de weg :o ?
dat vind ik heel raar want vooral in het weekend zit het heele smalle stuk vaak vol.

MVG :)
Roy Rovers
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-07-2010 20:47

28-07-2010 16:56

jij hebt het dan vast over het stuk bij het ''brugje''
maar daar zie ik ook nooit rommel liggen maar ik dacht meer aan de andere kant met de parkeerplaats?

Roy
Roy Hendriks
Berichten: 131
Lid geworden op: 12-11-2007 20:16
Locatie: Oss

28-07-2010 17:56

De hele wetering zit alk weekend van voor tot achter vol en er word echt wel veel afval gedumpt hoor door vissers, ik kom er al niet eens meer omdat het altyd zo druk is en de vis die je vangt niet echt spectaculair is
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-07-2010 18:48

Tja, en als je er in de nacht niet mag vissen naar ik begrepen heb zijn zoals nu de poppen aan het dansen. :cry: :cry:
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

29-07-2010 16:12

Ik heb er dit jaar nog een nachtje of 8 gemaakt. Bijna ergens geen zooi, de meeste vissers zijn vrij serieus. Alleen heb je malloten die bv uit helmond komen om een paar nachtjes te vissen, en dan een kampvuur van 2 meter hoog maken. Dan heb je snel de poppen aan het dansen.

iemand merkte op dat niemand je kan zien zitten. Nou dat is de grootste onzin. vanaf de brug naar de parkeerplaats heb ik welleens 10 tentjes zien staan, zeker in het voorjaar.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Pim Laurenssen
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-05-2006 11:53
Locatie: Noord-Brabant

29-07-2010 18:01

Het is er idd heel druk! niet normaal. heb er al een jaar of 3-4 niet meer gevist. Een jaar of 4-5 geleden was dat wel anders, in het weekend 2 max 3 vissers.

Het is een mooi water en heb er goed gevangen maar in die drukte vissen is niet mijn ding. Jammer voor diegenen die er nu vissen dat ze lopen te zeiken.
Kom er zo nu en dan wel eens langs maar zie dan geen rommel liggen....
En alleen het achterste stukje is natuurgebied dus weet niet waar ze over zeiken.

Gr Pim
wout hendriks
Berichten: 10
Lid geworden op: 01-03-2010 08:27

29-07-2010 18:36

hopelijk komen die ''natuurliefhebbers'' niet aan met een nachtvisverbod maar worden de mensen die echt zooimaken goed aangepakt dan zijn we daar ook weer van af want op de drukte na is het wel een mooi water om te zitten

mvg
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-07-2010 20:19

Heeft de gemeente Oss waar Herpen onder valt een APV waarin het kamperen/verblijven in de nachtelijke uren aan de waterkant is geregeld??
jeroen de bever
Berichten: 7
Lid geworden op: 22-01-2002 01:00
Locatie: Oss

30-07-2010 11:04

Hallo Heren,

Het bovenstaande klinkt mij allemaal niet vreemd in de oren,
ik vis aan de herpse wetering nou ongeveer 6 jaar op karper, en er is in de tijd een hoop veranderd/ drukker geworden.
weekenden met een tentje of 10-15 zijn geen uitzondereingen.
Wel moet ik zeggen dat de vissers die vaker terug komen de boel netjes houden, maar het gebeurd ook regelmatig dat er rommel word achtergelaten. En dat is helaas wat er gezien word!
Zelf vis ik hier graag in het voorjaar en in het najaar als de grootste drukte voorbij is.
De herpse wetering valt onder de 'vrije wateren' het enige wat je er nodig hebt is een vispas. Het water valt niet onder een hengelsport vereninging.
In oss zelf mag er het hele jaar niet s nachts worden gevist. ( dit word echtelijk gedoogd door de politie).

Ik denk zelf dat je dit probleem makkelijk kunt oplossen, namelijk door heel regelmatig ( vooral in de weekenden) de politie/BOA goed te laten controleren op vergunningen en namen te noteren van de nacht vissers. zo is er makelijker te achter halen wie de rommelmakers zijn ( en dus degene die ons de slechte naam geven).

Verder hebben natuurliefhebers altijd iets tegen ons als vissers! hoe netjes je het ook houd ze vinden ons gewoon niet thuis horen in de natuur met als onze modere vis spullen en onze tenten. Dus dat vind ik een heel slecht argument voor deze discussie, zeg nou zelf voor degene die het stuk wetering kennen het is maar een wetering geen natuurgebied!!!

groetjes,

Jeroen.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

30-07-2010 11:19

Dit zijn de wel bekende problemen voor de vissers.. dit heb je overal en blijf je houden zolang de vissers niet alle rommel opruimen.. het is een kleine moeite je neemt die zooi mee daarheen en drinkt en zuipt alles op en weet ik het wat dan is het een kleine moeite om het mee terug te nemen...gewoon plastic zak meenemen en naast je tent of vlakbij neerzetten mochten er geen prullenbakken zijn!!

verder wordt er ook vaak geen gaspitje gebruikt maar steken ze zelf wel wat in de fik of wat dan ook om te eten en ja dat wordt ook niet echt op prijs gesteld door die mensen... en als er wat van gezegd wordt dan krijgen ze een grote mond..

ik ben van mening dat als we met zijn alle erop letten en elkaar erop aanspreken, dat we al snel van dat gezeur van hun afzijn ;) ze zeggen niet voor niets een beter milieu begint bij je zelf!!!
en wil je hier blijven vissen zou ik er zeker wat aan gaan doen, maar wel met zijn alle dan ;) want bij mij in de buurt zijn al 2 zeer leuke wateren gesloten voor de nachten en 1 ervan is helemaal al gesloten :S

ps: ben nooit op de wetering geweest hoor dus weet net hoe erg het probleem is... maar het zijn bekende problemen!!
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-07-2010 12:37

jeroen de bever schreef:
Verder hebben natuurliefhebers altijd iets tegen ons als vissers! hoe netjes je het ook houd ze vinden ons gewoon niet thuis horen in de natuur met als onze modere vis spullen en onze tenten. Dus dat vind ik een heel slecht argument voor deze discussie, zeg nou zelf voor degene die het stuk wetering kennen het is maar een wetering geen natuurgebied!!!

groetjes,

Jeroen.


Mensen die betrokken zijn bij de natuur heb je al zolang er vissers zijn. Zolang zaken niet opvallen en beheersbaar zijn zul je er weinig of geen problemen kunnen verwachten. Viste hier een 30 jaar geleden in alle rust. Nu het er meer op een camping gaat lijken is het logies dat er problemen ontstaan.

Het mag dan geen natuurgebied zijn het heeft wel degelijk belangrijke historische waarde. Er verbleven hier al mensen in het begin van onze jaartelling. Er ligt ook een ecologische verbinding zone. Personen die hierbij betrokken zijn hebben dit terecht aangekaart. Dat de goede onder de kwade weer de pineut zijn is te betreuren. De populariteit van het karpervissen heeft zo zijn voor en nadelen.

Is water waar de Sportvisserij Zuidwest Nederland de visrechten heeft. Hou er rekening mee dat er hier de komende tijd controles op visdocumenten gaan plaats vinden. Boa’s die aangesteld zijn zullen zonder pardon schrijven is te verwachten. Krijgt politie de opdracht als het APV hier in voorziet het verblijf in tenten te bekeuren is het nachtvissen helemaal verleden tijd. :oops: :oops:
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

30-07-2010 15:22

Ik weet dat er in de vergunning staat dat er in de gehele gemeente Oss niet mag worden genachtvist. De politie controleert vrij regelmatig. Maar als je gewoon met 2 hengels vist, een vuilniszak bij hebt voor het vuil, mag je er gewoon nachtvissen. De politie doet nooit moeilijk als je er geen zooi van maakt. Ook de controleur ken ik goed en doet ook nooit moelijk, tenminste bij ons.

Eigenlijk is het probleem dat iedereen er zo maar mag vissen, dus met alleen een vispas. Hierdoor heb je veel "dagjesmensen" die er wel een zooi van maken, om ze vervolgens nooit meer aan het water te zien.
Carpe Diem...!
jeroen de bever
Berichten: 7
Lid geworden op: 22-01-2002 01:00
Locatie: Oss

30-07-2010 22:58

PJ Otte schreef:

Mensen die betrokken zijn bij de natuur heb je al zolang er vissers zijn. Zolang zaken niet opvallen en beheersbaar zijn zul je er weinig of geen problemen kunnen verwachten. Viste hier een 30 jaar geleden in alle rust. Nu het er meer op een camping gaat lijken is het logies dat er problemen ontstaan.

Het mag dan geen natuurgebied zijn het heeft wel degelijk belangrijke historische waarde. Er verbleven hier al mensen in het begin van onze jaartelling. Er ligt ook een ecologische verbinding zone. Personen die hierbij betrokken zijn hebben dit terecht aangekaart. Dat de goede onder de kwade weer de pineut zijn is te betreuren. De populariteit van het karpervissen heeft zo zijn voor en nadelen.

Is water waar de Sportvisserij Zuidwest Nederland de visrechten heeft. Hou er rekening mee dat er hier de komende tijd controles op visdocumenten gaan plaats vinden. Boa’s die aangesteld zijn zullen zonder pardon schrijven is te verwachten. Krijgt politie de opdracht als het APV hier in voorziet het verblijf in tenten te bekeuren is het nachtvissen helemaal verleden tijd. :oops: :oops:

Hoe oud een water ook is dat heeft natuurlijk niks te maken met dit probleem, ik vind dat bij elk water de zelfde regels gelden.Namelijk je zorgt dat je je papieren in orde hebt, en je ruimt je rommel netjes op! ( dat zijn de normen en waarden!)
verder vind ik dat uit het stukje in de krant 2 dingen uit elkaar gehaald moeten worden

1. er word veel gevist/nachtvist langs de herpse wetering dit kan voor een natuurliefhebber een doorn in het oog zijn, maar hier is verder niks mis mee.

2. er word regelmatig door vissers rommel achtergelaten na het vissen en dat is hier het grote probleem! Naar mijn mening moeten ze gewoon veel meer hier op gaan controleren door politie/BOA enz. En misschien namen van nachtvissers gaan opschrijven zodat je later nog kan achterhalen wie de probleem makers zijn.

Dat de herpse wetering in deze tijd een druk bevist water is is ook gelijk de reden dat ik hier zelf alleen het voor en najaar vis.
En idd in Oss mag eigelijk niet genachtvist worden maar dit word gedoogd als je je zaakjes in orde hebt langs de waterkant!
Het nachtvissen verbieden zal misschien iets minder rommel opleveren maar ook dagvissers kunnen heel wat rommel achterlaten heb ik regelmatig gezien! Dat is ook het probleem van deze tijd van het jaar! iedereen met een vergunning en een hengel mag gaan vissen/nachtvissen!!!!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

31-07-2010 11:40

Zorg dat je papieren in orde zijn is een van de reacties!
Kan niet terugvinden dat je hier het hele jaar mag vissen in de nachtelijke uren.Gedogen om dan in een tentje te verblijven heeft geen wettelijke grondslag.Voor deze twee punten zijn geen vergunningen verstrekt als ik het goed heb. Is het anders dan verneem ik dat graag. Zorg dat je papieren in orde zaak zijn als reactie komt zo wel erg raar over.

Voor ecologische verbindingzone wordt zeker niet gauw vergunning verleent om er in de nachtelijke uren te vissen. Laat staan om er in een tentje te verblijven.
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

13-08-2010 22:29

Goedeavond heren,

Net nog even langs de wetering gereden en...................
Ja ik kan best begrijpen waarom de mensen beginnen te klagen.

Allereerst de hoeveelheid tenten. We zijn gestopt bij 10 stuks en dat waren ze niet allemaal.
Deze tenten staan idd allemaal in een natuurgebied. Ja ik weet het het word gedoogd....

Maar dat is niet het enige. Vanavond staat er een bus direct aan de waterkant.
Gewoon omheining kapot geknipt..... Nu zullen hun dat niet gedaan hebben (die is al een tijd op verschillende plekken kapot).
Maar wie knipt er nu de omheining kapot en haalt het dan nog in z'n kop om de auto achter zich te rijden....
Al is het maar om de spullen uit te laden. Wat is nu een stukkie lopen..........
Zo ver is het ook niet.... Ook ligt er na een weekend vissen een berg rommel vaak waar je niet goed van word.

Maar goed dat zal er wel voort bij horen allemaal.

Dus ik kan best begrijpen dat er mensen in opstand komen.
wout hendriks
Berichten: 10
Lid geworden op: 01-03-2010 08:27

13-08-2010 22:52

precies bennie!
ergens kan ik het best begrijpen dat je puur als ''natuurliefhebber'' je ergert aan al die tenten
en ik krijg ook wel eens het idee dat een groot gedeelte van de vissers niet weet hoe ze er moete vissen
als je ziet hoe verminkt sommige vissen zijn :(
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

13-08-2010 22:58

Dat van de verminkte vissen weet ik niet.
Ik heb er zelf al een hele tijd niet gevist omdat ik niet in "de rij" wil vissen.

Maar ik kan het allemaal we geloven.
Wilco van Leest
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Aan de Maas...

14-08-2010 15:33

Ik denk dat de zaken wel iets genuanceerder zijn.

Zo mag er op dit stuk water gewoon 's nacht gevist worden in juni, juli en augustus.

Zie ook het artikel wat Ard Verheijen van Federatie :

http://www.sportvisserijbelangen.nl/act ... %2C%5F2010

Het plaatsen van tenten is een ander verhaal, maar de politie gedoogt dit wel.

De heren en dames van de Dorpsraad Herpen zeuren nogal vind ik.
Als ik aan de Wetering vis, zijn de wandelaars altijd erg aardig en maken geregeld een praatje, deze mensen hoor je niet klagen.

Uiteraard vind ik het wel belachelijk dat er mensen zijn die via de kapot geknipte hekken hun auto tot pal aan het water rijden, terwijl ze anders slechts 10-15 meter dienen te lopen.
Maar laat dan iedereen die hier op het board klaagt over dit "soort" vissers dan ook de politie bellen als ze dit soort wangedrag zien, ik heb het al diverse malen gedaan en de politie komt echt wel.

Wilco
Laatst gewijzigd door Wilco van Leest op 17-08-2011 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

14-08-2010 16:31

Ik heb vannacht nog een nachtje gevist op de wetering, het is er wel echt druk iets van 14 vissers afgelopen nacht, inderdaad zijn er veel draden stukgeknipt, de rotzooi viel nu overigens wel mee, er waren ook vuilniszakken opgehangen ik denk door de gemeente. goed initiatief echter wel belachelijk dat mensen zelf niet de rotzooi mee naar huis kunnen nemen. Er stond inderdaad ook een bus in de wei, echt belachelijk. de weg is 2 meter verderop! Ik heb gehoord dat ze de weg daar willen afsluiten voor wegverkeer, goed idee, maar ook eigen schuld, waarom moet alles vernield worden? Een echte visser wil wel een stukje kruien/varen voor een mooie vis. word het er mooi weer rustig, volgens mij had zo'n beetje iedereen geblankt afgelopen nacht, behalve ik :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Alex van den Heuvel
Berichten: 198
Lid geworden op: 31-03-2003 02:00

14-08-2010 17:25

Ik kom net terug van de wetering, ( even tentjes tellen )
de eerste boete is uitgeschreven ( met 3 hengels vissen 200,- euro )
Nu die gasten met die auto`s in de wei nog !
en maar hopen dat die boetes hoger zullen zijn !
met een roeiboot mag je hier ( zonder ontheffing ) ook niet mee varen.
dus de rubberbootjes ed. lekker thuis laten.
rotzooi opruimen,
auto`s netjes parkeren, omheining heel laten.
O ja de Boa`s komen op verzoek elke zaterdag + zondag.