Briljant of onsportief?


Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

30-07-2010 23:34

:lol:
Robert Lamboo

31-07-2010 00:40

Friso Spring schreef:Ik vind dat je wel een belangrijke grens overgaat met zo'n actie. Want als dit oke is, dan kan een volgende stap ook ineens minder bezwaarlijk lijken. En waar houdt het dan op met het afnetten van stukken water? Daarom vind ik, hoewel dit misschien een kleine ingreep lijkt, dat dit niet oke gevonden moet worden in het wereldje. Bovendien blijven kleinere vissen misschien steken in de mazen van het net en overlijden.
Groet,
Friso


Mee eens, om me ook maar even in de discussie te mengen.

Ik vis ieder jaar in een poldersysteem dat op een groot kanaal en op een plassengebied staat aangesloten. Ieder jaar zijn zeer leuke vangsten te boeken als je op tijd bent, maar tot betreurens toe heb ik 2 jaar geleden met een medevisser enkele amateurfuiken voor enkele buizen weggehaald welke naar de paaisloten leiden. Dus ja, het afsluiten van iets kan wel degelijk een negatief effect hebben, bijvoorbeeld met het oog op natuurlijke populatieuitbreiding.

Ik ben van mening dat vissen zonder enige weerstand in de vorm van obstructies van A naar B moeten kunnen zwemmen. Als je zo nodig die ene vis uit een poldersysteem wilt hebben, dan is er maar 1 optie om dat te bereiken zonder afzetten en dat is: strategie bepalen, tijd insteken, voeren en vangen.

Just my opinion.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

14-08-2010 08:30

Uit persoonlijke voorkeur zeg ik volmondig onsportief.

Grenzen liggen voor iedereen anders. Hoe graag ze op dat moment een vis willen hebben en welke normen en waarden ze hebben meegekregen van huis zijn hierin bepalend.
Sommigen gooien heel makkelijk de handoek in de ring waarna alles kan en mag om aan een vis te komen. Normen en waarden... Ach, niemand komt het toch te weten. Hup, overboord.
Bij anderen duurt het wat langer voor ze overstag gaan, maar als ze gaan. Hup, tegen beter weten in toch doen. Schijt!!!

Is iemand briljant als die vissend tegen een obstakel 20 vissen op een dag weet te verschalken en er eentje in verspeelt. Met zulke resultaten mag je jezelf best wel op de schouder kloppen. Had je de open stek genomen waren de resultaten waarschijnlijk minder. Toch hé, die ene die verspeelt is. Is dat het waard?
Meesten zullen volmondig ja zeggen tegen zo'n wereldsessie. Of misschien niet zeggen.. want niemand komt er toch achter) en gewoon doen.

Is het geniaal om een lijn over een water te spannen met 20 haken verspreid. Opzich kan het veilig. Heb er zelfs fantastische resultaten mee gezien.
Hoe ver moet je gaan om aan je vissen te komen?

Mijn visserij is van MIJ en het gevoel wat ik daarin beleef is ook van MIJ. Dergelijke onsportieve zaken zouden mijn karpervisserij hoe ik het beleef verpesten. Ja, en dan maakt het me niks uit of een ander er ooit achter komt. Ik weet dat ik het gedaan heb.

Op privé wateren waar ik in het verleden gevist heb, mocht ik met zo veel hengels zitten als ik wou. Deze jongen bleef stug met twee hengels vissen. Zelfs toen ze dachten dat ik niet meer hengels had en ze gingen aanbieden, vertikte ik het. Gasten verklaarde me voor gek. Maar deze jongen pakte op die wateren in korte tijd ontzettend veel vis. Ineens was ik toch niet zo gek...

Ik vertik het om tegen gevaarlijke obstakels aan te vissen. De gedachten dat het bij die ene vis fout zou kunnen gaan is voor mij voldoende om het niet te doen. Al kunnen we nog zo goed vissen...
Over de jaren heen heb ik enkelt maar drie keer meegemaakt dat ik een karper niet kon stoppen. Je zal hem maar net tegenkomen onder dat boompje of steiger. Voor mij een keer te veel. Mijn belevenis gaat naar de klote als het fout gaat.

Tuurlijk ben ik niet roomser dan de paus. S'nachts vissen waar het niet mag. Doe ik. Vroeger toen ik een jaartje of 16 was, ook met 3 hengels gevist waar het niet mocht.
Echter bij deze bezigheden staat gezondheid en welzijn van karper nog steeds voorop.
Kijk.., dit is een streep die ik zelf heb getrokken en voor anderen ligt die streep een stukje verder of zelfs veel verder. Sommigen hebben geen streep en anderen blijven aan de startlijn staan.
Ik kan dat voor een ander niet bepalen. Wat ik wel doe is zorgen dat ik mij prettig voel in waar ik mee bezig ben.

Zo is een tijdje geleden bij mij een ongeluk gebeurd waarbij een karper sneuvelde in mijn bewaarzak. Achteraf bleek dat de vis het bij eerdere vangsten dat jaar ook heel moeilijk had in een bewaarzak. Moet je net weten, ik wist het niet.
Het was wel bijna de doodsteek voor mijn visserij. Tot op de dag van vandaag ben ik niet meer teruggekeerd naar het betreffende water. Ik kan er geen lijntje meer nat maken. Daarbij heeft ongeveer 2 jaar lang geen bewaarzak meer in mijn rugzak gezeten.
Waar het uiteindelijk aan lag is me nog steeds niet duidelijk. Echter heb ik de laatste tijd wel weer een bewaarzak. Kan dat dan wel volgens mijn normen en waarden? Daar ben ik zelf nog steeds niet helemaal uit.
Dan ga ik het al helemaal niet voor een ander bepalen.

We zijn met zijn allen verstrooid in waar onze grenzen liggen.
Ik zal je niet veroordelen Laurens als je wel de vissen vast zou zetten, echter zou ik het nooit zelf doen.

Gelukkig hebben we de KSN die duidelijk en daadkrachtig is :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-08-2010 13:47

Ik zeg ook volmondig Onsportief!

Zoals door velen hier al aangehaald, is dit een grens die ik niet wil overschrijden. Niet alleen omdat het onsportief is, maar vooral omdat ik de vis graag een kans wil geven. Als dit gemeengoed zou worden is er binnenkort niemand meer die niet met een zege? de vis naar een bepaalde kant brengt om ze daar als voorns uit het water te gaan tikken. Uiteraard zie ik ook alle gevaren die een net achtige constructie voor de vissen en andere dieren in de plas kan hebben.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-08-2010 14:24

Gek dat een vis vangen door hem een stuk staal door zijn bek te rammen niet onsportief is en via een net wel? Met in ogenschouw genomen dat ze alle weer netjes losgelaten worden. Karpers vangen in een slootje wat al enige tijd is afgesloten door moeder natuur is dan weer wel sportief? Sportief is een relatief begrip in mijn ogen. Zo vind ik vissen weinig met sportiviteit te maken te hebben. Meer met het jachtinstinct wat ik nog een beetje in mijn aderen heb en wil bevredigen.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

14-08-2010 14:27

Het is ook jagen Peter. Daar ga ik in mee. Maar bij jagen heb je ook regels en respect voor de natuur ondanks ze een stuk lood door een dier schieten...

Vr.gr.

RC

PS. pak me niet te hard aan, ben net bijgekomen van Marc 8)
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

15-08-2010 10:44

Daarom een Jager schiet zijn konijnen ook niet op de Kinderboerderij.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-08-2010 13:06

Hebben we het vissen op karper niet tot een cultus of lifestyle verheven? Waarbij ons jachtinstinct wat we in vroegere eeuwen moesten hebben om te overleven verloren is gegaan. Melk komt volgens onze jeugd immers zo uit de fabriek. :oops:

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-08-2010 14:48

Natuurlijk bevredigen wij met onzez visserij een oerdrift, dat staat toch buiten kijf?

We mogen van thuis niet op de vrouwtjes jagen, wat overigens zeer normaal zou zijn, dus moeten we iets anders kiezen.
De een kiest voetbal, we moeten toch bepalen wie de sterkste is de ander gaat van torens afspringen omdat de adrenaline moet stromen en wij ..... wij gaan op jacht naar onze gevinde vrinden.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

18-08-2010 18:15

Briljant,

Waarom zou dit niet mogen/kunnen. Waarom tijd verspillen in een lege sloot. Waarom de sloot vol plempen met aas om ze te lokken of op de plek te houden? Aas wat misschien blijft liggen rotten als de vis er niet meer is of komt voor weken.

Ik zou absoluut een hek ervoor zetten en mijn aas te water laten voor een weekeinde....of 2. Je doet er niemand kwaad mee. En de vis komt heus achteraf niet zeuren dat hij/zij geen "eerlijke kans "heeft gehad. Lazer op zeg.

De week erna kun je weer de moraalridder uithangen op je thuiswater.

Rob.
René vd Put
Berichten: 13
Lid geworden op: 06-08-2010 23:23
Locatie: Amersfoort

25-08-2010 01:41

Leuk topic !

... Jager .... Oerinstinct ... in vroeger dagen waren er geen boilies/beetmelders/fishfinders/voerboten etc etc ...
Wat blijft er dan over van: "onsportief gedrag" ?
(En dan wel zelf aan de waterkant mailen en internetten met m'n mobiel, hoezo oerinstinct ?) :P

Een ieder bepaald voor zichzelf waar de grens ligt, hoewel "een ieder" ?
Het meerendeel laat zich leiden door wat "de rest" bepaald als de norm voor dat moment, zelf bepalen doen we allang niet meer, toch ?

Meer dan 20 jaar niet op karper gevist, net weer begonnen (jajaja, 'k ga zo weer naar de beginnershoek :P) maar wat een giga ontwikkeling op het gebied van karpervissen !!
Ondanks dat ik 20 jaar geen hengel heb vastgehouden om karpers te vangen ben ik er wel achter dat mijn eigen idee weinig veranderd is qua het vissen zelf, natuurlijk heb ik boilies/beetmelders maar om de simpele reden dat dat momenteel "de standaard" lijkt te zijn.
Momenteel vis ik op open water, voor een beginner niet makkelijk, maar ik vertik het om te gaan hengelen op een zwaar bevist put(je) waar tig hengels tegelijkertijd in het water liggen ... (of heb ik dan een afwijkend oerinstinct of ben geen jager ?)

Dus jah, wat is er mis met een duiker voor even af te sluiten ?
In hoeverre vergroot je je kansen daarmee, ze kunnen even niet weg, maar dan nog moet je ze wél vangen ... vlgns mij is dat het moeilijkste en is die duiker op dat moment niet je grootste probleem.

Wel/Niet afsluiten: kwestie van logisch nadenken, normen en waarden, tijdgebrek en knap op foto's staan ...... jammer dat dat een moeilijke keuze blijkt te zijn tegenwoordig.

Grtz !
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-06-2011 20:10

Even deze topic weer omhoog halen :lol:

Ik vroeg hier of je het kon maken om een buis korte tijd af te sluiten met een netje om vervolgens een pennetje uit te gooien. De algemene mening was dat het "not done" was, onsportief en de vangsten geen voldoening zouden brengen op die manier. Iets waar ik het overigens volledig mee eens ben. Zal het ook nooit in de praktijk brengen.

Het leuke van de discussie is dat het je doet nadenken waar de grenzen van het toelaatbare liggen. Net zoals je bij de 'slapende zelfhaaksysteemvisserij' je kunt afvragen: is dit nog wel sportief? Peter Otte vatte de dubbelzinnigheid van mijn topic mooi samen en vroeg de felste tegenstanders:
pj otte schreef:Karpers vangen in een slootje wat al enige tijd is afgesloten door moeder natuur is dan weer wel sportief?


Ondanks dat ik de mening deel van de felle tegenstanders, geloof ik dat zelfs veel van hen (mezelf incluis :oops: ) de doorgang van die IJsselspiegel in het putje zouden blokkeren....

Anyway, de reden van dit bericht is dat ik gisteren na een lange brandnetelbaggertocht achter een strekdam op het Hollands Diep een groepje ingesloten karpers aantrof (geen grap!!).

Moet ik nu eerst een paar flinke gaten in de strekdam maken of mag ik gelijk toeslaan??? 8)
When the going gets tough, the tough get going!!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-06-2011 21:05

Lauens, vang die beesten voordat de sloot droog valt en zet ze indien nodig in het ruime sop aan de andere kant van die strekdam.

Je kan natuurlijk ook John P vragen een gat in de strekdam te varen zodat de vissen hun eigen weg kunnen kiezen..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-06-2011 21:37

Hoi Laurens,

Hoop niet dat er bij zitten die meer dan 50 pond wegen. Wat lastig met de boot die je zelf ontwikkeld heb om ze te vervoeren. Of ligt er nu een andere onder je kontje. Vangen die hap en geef ze de kans zich op fatsoenlijk water te ontwikkelen voor ze naar adem liggen te happen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

22-06-2011 22:29

Hallo Laurens,

Help waar nodig, met het oog op de karper en met het oog op de toekomst. 8)

Opsluiten doe je met misdadigers, niet met mogelijke slachtoffers van onze hebzucht.

Ram die strekdam in tienen en fluister ze toe heel ver weg te zwemmen, jaag ze er desnoods uit, hun vrijheid tegemoet, in plaats van tijdelijke gevangenschap.

Al is het maar ter compensatie van 'onze wandaden'. 8)

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
ray dek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23-09-2009 12:14
Locatie: den haag

23-06-2011 14:00

ik ga altijd in het najaar in frankrijk vissen......zijn de meren lekker opgedroogd :P
is de kans groter dat ik een vissie pak :lol:
"wind op de kant is karper op het land"
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-06-2011 18:29

Henk, ik denk niet dat het droogvalt, daar hebben ze met de aanleg wel bij stil gestaan. De meeste dammen hebben ook een doorgang, wie weet zit hier ook wel een buis nog ergens onder water?
Anyway de vissen hebben zat ruimte en leken niet van plan te zijn daar graag weg te willen....zo'n oeverplaat is natuurlijk een paradijsje vergeleken bij de koude diepe vaargeul!

Ennuh Peter, die boot kan ik met mijn +/- 90 kilo zelfs rechtop in staan, dus daar nog wel een goudklompje van 25 kilo bij hoor, ware het niet dat ik ze nog niet eens 25 pond schat hahahaa

Die strekdam laat ik lekker heel Willem, spaar ik mijn rug een beetje en die vis red zich wel....als ik die zorgen ook op me moet nemen wordt het eindeloos patrouilleren langs de 'uiterwaarden' :lol:

Met bezorgde groet :wink:
Laurens