Briljant of onsportief?


K. van den Herik

24-07-2010 08:51

the carpclosingnet - 30Plus.

30 ponders kunnen er wel in, maar niet uit, terwijl de kleintjes, onder de 25 pond, er in EN eruit kunnen.

Eur 550 bij de betere tekkelshop.

vanaf april 2011: de carplurecarp. Deze afgerichte carp lokt de vis naar uw stek.


In ontwikkeling:

De "iknietderestdanzekerniet-kit"
http://www.youtube.com/watch?v=KXfFD-uVVyo
antonie bartels
Berichten: 348
Lid geworden op: 20-09-2009 15:33
Locatie: thuis

24-07-2010 10:10

:lol:
Gebruikersavatar
rob de vries
Berichten: 135
Lid geworden op: 19-09-2004 20:28
Locatie: kinderdijk

24-07-2010 10:17

Hoi Laurens,

Ik vind het ook onsportief,je kan anders je vissen toch ook wel
vangen,of niet.
Overigens deed Andy Little het ook wel eens bij zijn visserij in
Bulgarije voor een film te maken.
Het meer kleiner maken door netten te plaatsen,en ertussen
gaan vissen zodat er veel meer karper en andere vis dichter
op elkaar zwom.

Gr, Rob :wink:
K. van den Herik

25-07-2010 08:01

In "mijn waarheid" bonden ze de vissen aan de haak Rob. Gaat makkelijker met algeneters...
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

26-07-2010 10:17

Leuke discussie Laurens!

Aan iedereen die het onsportief vindt, een nieuw dilemma:

Op de IJssel zwemt een dikke riviervijftiger met de paai de uiterwaarden op. Het water zakt en de vis raakt opgesloten in een boerenputje van niks. Ik ga naar het boerenputje en vang de vis.

Ben ik nu onsportief of maak ik het mezelf niet moeilijker dan nodig?

Ik denk dat ik het antwoord al wel weet. Maar ik weet ook zeker dat jaloerse types mij zullen betichten van 'onsportief gedrag' of op zijn minst een 'ja hallo zo kan ik het ook'.

:wink:

Overigens moet dit nog gaan plaatsvinden 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

26-07-2010 11:03

Christian Hummelink schreef:Leuke discussie Laurens!

Aan iedereen die het onsportief vindt, een nieuw dilemma:

Op de IJssel zwemt een dikke riviervijftiger met de paai de uiterwaarden op. Het water zakt en de vis raakt opgesloten in een boerenputje van niks. Ik ga naar het boerenputje en vang de vis.

Ben ik nu onsportief of maak ik het mezelf niet moeilijker dan nodig?

Ik denk dat ik het antwoord al wel weet. Maar ik weet ook zeker dat jaloerse types mij zullen betichten van 'onsportief gedrag' of op zijn minst een 'ja hallo zo kan ik het ook'.

:wink:

Overigens moet dit nog gaan plaatsvinden 8)


Nee dit is niet onsportief, want jij kan er niks aan doen dit heet gewoon geluk en goed opletten ;)
kijk het is een ander verhaal als jij het zelf doet. Verder is het inderdaad wat je al aangeeft zo van ik kan het ook makkelijk gezegd en zou ik ook zeggen, maar zoals je zelf al zei je denkt het antwoord al te weten.. dus nogmaals ga dat ding vangen, maar sluit hem NIET ZELF OP!!! dat is gewoon onsportief gedrag!!!

Succes met de vangst!
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

26-07-2010 18:48

ooh heerlijk dit :lol: Het is dat ze je niet kennen anders waren ze hier nooit serieus op ingegaan.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-07-2010 19:22

Christian Hummelink schreef:Leuke discussie Laurens!

Aan iedereen die het onsportief vindt, een nieuw dilemma:

Op de IJssel zwemt een dikke riviervijftiger met de paai de uiterwaarden op. Het water zakt en de vis raakt opgesloten in een boerenputje van niks. Ik ga naar het boerenputje en vang de vis.

Ben ik nu onsportief of maak ik het mezelf niet moeilijker dan nodig?

Ik denk dat ik het antwoord al wel weet. Maar ik weet ook zeker dat jaloerse types mij zullen betichten van 'onsportief gedrag' of op zijn minst een 'ja hallo zo kan ik het ook'.

:wink:

Overigens moet dit nog gaan plaatsvinden 8)


Interessant bericht dit.....!

"...2 daagjes......"

Nog interessanter zou het zijn indien het putje van die ijsselvijftiger nog wel een smalle open verbinding met de rivier zou hebben, een voormalige greppel van 2 meter breed en 50cm diep...

De vis kuiert vrolijk rond in het putje van +/-1 ha maar wil niet bijten in je wormpje/broodvlok... Jij kruipt al de ganse dag door de brandnetels en ziet daar verenigd in 1 kapitale vis je complete leven incl 20 jaar karpervissen als een film voorbij schieten.... De beer voelt plotseling jouw lijn en zwemt hierdoor opmerkelijk vastberaden en kaarsrecht richting doorgang.... in rap tempo dreigt het nu definitief voorbij te zijn......

Weinigen van jullie zullen dan nog denken over de woorden die je hier op carpboard toevertrouwde...... 9 van de 10 zal denken "f*ck dat carpboard en die Maasland met zijn kl*te topic" en hoogstpersoonlijk met kleren en al de moddersloot induiken. Als tot je grote opluchting je plan gewerkt heeft sluiten jullie vervolgens de doorgang af met het alom aanwezige drijfvuil.... niet voor eeuwig...maar twee daagjes moet kunnen toch??????
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

29-07-2010 08:45

Karpervissers, voor wie zich aangesproken voelt als ik de reactie's lees voor dit onderwerp komt bij mij een woord boven drijven : Toneelspelers .
Of er zitten op dit forum enkelt modelkarpervissers.

Ik loop al een tijdje mee in dit wereldje en als dit het is waar jullie je druk over maken ?
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

29-07-2010 09:16

eerder zullen gruwelen van een slapende visser met zelfhaaksystemen als van een penvisser die een buisje afsluit en vervolgens eropaf sluipt


Laurens,

Groot gelijk!!!

Alles in de karpervisserij kan niet "sneaky" genoeg zijn om een karper te verleiden......nieuwe reukjes/bol, nieuwe rigs, glaslood, slappe lijnen, etc....alles om de gedresseerde (gestresste?) karpers toch maar te kunnen verleiden.
En kijk dan eens wat een opstand wat er ontstaat als je (tijdelijk) een buisje afsluit......
Niet dat dit wél gepast is, maar zie het wel in de juiste verhouding.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

29-07-2010 09:21

Kijk Laurens nu komen we ergens 8) Wel een beetje lullig voor Aart, die zich afvraagt waar alle IJsselvijftigers gebleven zijn... :lol:
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-07-2010 10:17

Ach Laurens,

Vroeger was je onsportief als je met een dikkere lijn viste op karper dan 22 honderdste. Nu staat men op de foto met vissen die men op plekken gevangen heeft waar men niet mag vissen of niet nachtvissen. Wat is wijsheid BTW waar de lichtste vis 15 kg weegt en 1,5ha groot is?

Voor de vis in kwestie maakt het niets uit de afgesloten flut sloot. Doe lekker je ding daar. Als de vis daarna maar kan zeggen gut die Laurens is toch wel een aardige knaap. Dat hij me weer bij men soortgenoten teruggezet heeft.

Peter
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

29-07-2010 10:35

Ik wacht ook nog steeds met smart tot iemand de 'muizenval-rig' uitvindt. Variant op de rekker rig/wonderlijn waarbij het elastiek al vol op spanning staat en bij aasopname de haak onwrikbaar het karpervlees in jengelt.

:oops:
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

29-07-2010 11:38

whaha bedankt voor de tip,ik zal hem effe doorgeven aan me zwager op ons genoegen(volkstuin).
daar willen ook wel eens een paar dikke dames de sloot opzwemmen uit de vecht.
vangt ie ook eens wat.

:wink:
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

29-07-2010 12:45

Kees Ouwendijk schreef:Karpervissers, voor wie zich aangesproken voelt als ik de reactie's lees voor dit onderwerp komt bij mij een woord boven drijven : Toneelspelers .
Of er zitten op dit forum enkelt modelkarpervissers.

Ik loop al een tijdje mee in dit wereldje en als dit het is waar jullie je druk over maken ?


mooi gesproken kees ;) ik snap je volkomen, maar ook ik heb gereageerd hier op en vind het onsportief gedrag, want je wil allemaal die dikke big vangen niet waar. Dus dan is het juist de sport om met dat ene geurtje of aasje of wat dan ook hem te vangen, daarom het het ook sportvissen niet waar. Dus dan ga je niet een buisje afsluiten zodat je die vis kan vangen en die ander niet dan is het niet echt sportief toch??

Verder ben ik ook geen modelvisser want gooi ook vaak genoeg 3 of 4 hengels uit ( tenzij ik bij mij achter zit daar wordt tevaak gecontroleerd ;) ) om mijn kansen te vergroten, maar een karper 'opsluiten' nee dat gaat te ver!!
Oja joh!!!
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

29-07-2010 14:36

We moeten dingen niet door elkaar halen natuurlijk.
Kijk er zijn mensen die vissen een penslootjes met heel hun nacht uitrusting.
Dan vraag ik me ook af Waarom? Niet om dat ik weet hoe het vroeger was en ging maar omdat die sloot gewoon vraagt om een andere aanpak. Bijvoorbeeld met een pennetje of een vlok/korstje. En of dat nou met een ouwe tering hengel is of gewoon met goed nieuw spul maakt mij niet uit.

Dat er nu ook wateren zijn (vroeger ook al) waar we wat meer tijd nodig hebben om ze te vangen is een nachtje vissen of meerdere gewoon noodzaak wil je aan de vis komen. Daar is het ook voor bedoeld toch?

Dat op betaalwateren ook veel en vaak grote vis opgesloten zit en van de honger geen ontlasting hebben is een bekend verhaal en daar zijn ook om die reden vele tegenstanders van. Dit kun je ook op openbaar water doen door een keernet te plaatsen of op Laurens z'n manier door een buis op het juiste moment af te sluiten.

Waar het mij om gaat is hoe jij je visserij beleeft. En dat doet ieder op z'n eigen manier. Ik ga persoonlijk voor het onbekende en de verassing op een zo groot mogelijk open water. Daar worden ook wel eens regels bij overtreden zeg ik eerlijk. Dus ook weer niet 100% eerlijk maar wel met een goed gevoel.
Mark Gorte
Berichten: 151
Lid geworden op: 12-11-2006 21:37
Locatie: Amersfoort

29-07-2010 16:16

Christian,

Toevallig ken ik iemand die zoiets als een "muizenval-rig" op zeer nette wijze in elkaar geknutseld heeft.
En in een bak water heb ik gezien dat het zou moeten kunnen werken. Er ook echt mee vissen is echter nooit gebeurd.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

29-07-2010 16:25

Ik ken een kom waar in het voorjaar (en alleen dan) een heel groot deel van het bestand aanwezig is om te rampetampen.Ze moeten 1 slootje door van ong 3m en ze kunnen geen kant meer op.Netje ervoor en waarschijnlijk pak je dan een zooitje vissen waar je normaal 40 nachten overdoet.De ''waarde" van dit soort vangsten zouden voor mij persoonlijk nihil zijn en ik zal zo'n plan ook nooit uitvoeren ongeacht de verlokkingen die onder je neus doorzwemmen.

Wat mij stoort is dat de grenzen aan het oprekken zijn met als gevolg dat er steeds meer beperkingen komen!
Wat voor jou miss heel normaal is kan voor een buitenstaander zoals een wandelaar,vogelaar enz enz heel gek overkomen.
Maar iedereen moet maar voor zichzelf bepalen wat hun grenzen zijn.60cm of 3m.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

29-07-2010 19:54

Persoonlijke beleving inderdaad en dit zegt het al het is voor iedereen anders.

In deze tijd waar elke vangst die wat voorsteld aan de bladen word verkocht of aan een of ander aasmerk sta ik van dit soort dingen niet echt te kijken.
Ik vind het niet echt heel erg.
Je kunt ze beter een week in een sloot houden dan 40 uur in een bewaarzak.

Ps vroeger was je onsportief als je met heronverklikkers viste en de rij van onsportieve dingen is oneindig. Volgens schreiner was je sportief als je met 18 honderdste viste, een palingstroper of een visser die zijn snoekbaarzen verkoopt of een beroepsvisser die de visstand om zeep helpt ze vinden zichzelf allemaal vissers.
Karpervisser of karpervanger wat voor visser ben jij ?
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

29-07-2010 21:36

Mark, dat verbaast me niets. Als ik als penvisser en onderlijn noob al op zo'n idee kom dan zal er vast wel een ander helder licht zijn die dat ook doet... De reden dat ik hier mee kom is de discussie briljant/onsportief. De 'muizenval rig' zit wat mij betreft op de lijn van onsportief ergens tussen een zelfhaaksysteem en een blinker over de karper gooien.

Maar wellicht wordt het wel een hit, in dat geval: Onderlijnfabrikanten, ik hoef geen bloemen 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

29-07-2010 22:00

Christian, leuk punt, ben het helemaal met je eens.
In jou verhaal zwemt die er zelf in. Hoevaak hebben we in het verleden wel niet gezien dat debielen een dikke vis verplaatsen naar een kleine put zodat ze hem makkelijker kunnen vangen?

Hoever gaat een persoon om een bepaalde vis te vangen? Er lopen jammer genoeg meer gekken buiten dan dat er vast zitten, en ik verbaas me af en toe over hoe mensen achter de vis aan zitten.

Ik ben dan maar een modelvisser, ik doe het volgens het boekje en op de sportieve manier.
Zelfs die dikke 40ers en een aantal 30ers die hier in de stad op een btw putje van 0,5ha zwemmen heb ik nooit achteraan gezeten, ook niet toen je er nog "vrij" mocht vissen, ik vond het gewoon te zielig voor woorden dan men een aantal jaar geleden alle dikke vis bij elkaar in gooiden om ze zo makkelijk weer te kunnen vangen.
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

29-07-2010 22:23

Tja zou er zelf niet aan beginnen , maar ben ook van mening er gebeuren veeeeeel ergere dingen met karper vissen.
Als je na het aantal x sessie,s maar niet het netje vergeet te verweideren
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

29-07-2010 23:52

Dit lijkt mij uit den boze. Buis afsluiten, ziek worden/overlijden, afsluiting vergeten of noem maar op, en dan zitten ze daar opgesloten.

Dus ja, briljant of onsportief, ik bel de politie als ik zo iets zie. Ik vind het namelijk niet normaal. Een beetje kinderachtig zelfs.

Wat een topics komen hier voorbij zeg, al dan niet serieus.
Zit hier wel vis?
K. van den Herik

30-07-2010 07:08

Grenzen menneke, daar gaat het om. Wat is jou grens?

Hoe gezond is jou aas?
Gebruikersavatar
Friso Spring
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-10-2009 12:50
Locatie: Haarlem

30-07-2010 09:27

Ik vind dat je wel een belangrijke grens overgaat met zo'n actie. Want als dit oke is, dan kan een volgende stap ook ineens minder bezwaarlijk lijken. En waar houdt het dan op met het afnetten van stukken water? Daarom vind ik, hoewel dit misschien een kleine ingreep lijkt, dat dit niet oke gevonden moet worden in het wereldje. Bovendien blijven kleinere vissen misschien steken in de mazen van het net en overlijden.
Groet,
Friso