Vissterfte door warmte en noodweer


Plaats reactie
Stefan Withaar
Berichten: 53
Lid geworden op: 13-02-2010 16:55
Locatie: twente

14-07-2010 18:24

Vrijwel overval in het land is sprake van vissterfte na de warmte en het noodweer van de afgelopen tijd. Door het warme weer is de temperatuur van het water in sloten, plassen en meren gestegen. In warm water is het zuurstofgehalte lager. Daarbij is rioolwater tijdens de heftige regenbuien in sloten, plassen en meren terechtgekomen.

Het rioolwater moest naar de sloten, meren en plassen worden afgevoerd om te voorkomen dat water bijvoorbeeld in toiletten omhoog zou komen. Ook het rottingsproces in het rioolwater zorgt voor minder zuurstof, zegt een woordvoerder van de Unie van Waterschappen woensdag. "Dus vissen hebben het moeilijk."

Waterschappen wordt aangeraden zo veel mogelijk 'door te spoelen en zo veel mogelijk kroos weg te halen. Ook kroos zorgt voor minder zuurstof in water. "Het doorspoelen is nog geen probleem, aangezien er vrijwel overal nog voldoende rivierwater is."

Het rioolwater kan hier en daar overigens ook voor stankoverlast zorgen. "Maar het was door de heftige regenbuien al flink verdund en direct daarna is al begonnen met doorspoelen."


jammer,jammer,en nog is jammer in de winter al zoveel vis dood gegaan en nu met dit warme weer en noodweer ook triest! :-?
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

15-07-2010 00:09

Gisteren zag ik vele brasems naar zuurstof happen en ook al een paar dode brasems/snoeken/karpers gezien. Het water is een lange vaart dat uit verschillende stukken bestaat. Gisteren hebben ze een stuk kroosvrij gemaakt.
Arjan Michels
Berichten: 118
Lid geworden op: 21-02-2010 14:17

17-07-2010 17:25

Zag gister in een vaart bij Bergambacht een groep van zo`n 50 dooie brasems liggen maar er zat geen enkele karper tussen??
Hebben brasems meer zuurstof nodig dan karpers??
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

21-07-2010 14:09

In de singels in Breda dreven ook massa's vis(jes) tussen de plompebladen. Ook heb ik een kapitale snoek zien liggen. Erg jammer. Veel jong grut is hierdoor dood. Het viel me vooral op dat het merendeel baarzen waren, rond de 8-10 cm.

Karpers heb ik nergens zien drijven gelukkig. Een aantal jaar geleden is er op een soortgelijk watertje als de Bredase Singels een rioolleiding stukgegraven bij het aanleg van, hoe ironisch, een vistrap die de visstand zou moeten verbeteren. Gevolg: het riool'water' stroomde in het riviertje en honderden, zo niet duizenden vissen stierven. Overal waar je keek dreven dode brasems, voorn, kapitale snoeken, paling, baars, etc. Maar niet 1 karper heb ik kunnen ontdekken.

Ik was er vanaf toen van overtuigd dat karper gewoon sterke vis is, die minder zuurstof nodig heeft. Na alle gevallen van sterfte in de afgelopen winter, waarbij het juist veelal de karper was die door zuurstofgebrek overleed, was ik hier niet meer van overtuigd.

Maar nu met de zomersterfte zie ik weer geen karpers. Iemand hier een zinnige verklaring voor?
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

19-09-2010 19:50

bij mij is een prachtsloot vol met karper weg na het weeroverlast het stroomt er dus wegedreven het was er zo ondiep dat je ze kon zien na het noodweer is er geen enkelen karper meer het was de mooiste karpersloot uit de omgeving
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

20-09-2010 16:26

Hier in de omgeving niks vernomen van de sterfte. Wel in 1 vijver 2 brasems dood zien liggen, maar of dit daarmee te maken heeft of ergens anders laat ik in het midden.

Uit 2 doden kan ik in ieder geval niet concluderen dat het met het weer te maken heeft.
mattijn brinkhof
Berichten: 299
Lid geworden op: 12-04-2010 17:38

22-09-2010 17:34

bij mij in de buurt:
Afbeelding

Afbeelding
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-09-2010 10:41

Tja, meestal zijn riooloverschotten samen met achterstallige baggerwerkzaamheden de oorzaak, dit al of niet in combinatie met hoge watertemperaturen.
Er is wel degelijk iets aan te doen, namelijk achterstallig baggeronderhoud z.s.m. uitvoeren (Gemeenten, Waterschappen) en daarnaast een gescheiden rioolstelsel voor afvalwater en hemelwater (met daarbij ook de nodige opvangmogelijkheden voor al het water na. b.v. extreme buien). Alleen is dit laatste politiek niet te verkopen daar zoiets enorme investeringen vergt en waarschijnlijk ook maar heel weinig burgers bereid zullen zijn om daarvoor te moeten dokken.
Plaats reactie