Hengelsportbranche meebetalen aan uitzettingen?


Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

10-07-2010 11:38

Hallo iedereen,
Ik wil hier even een balletje opgooien.
Dat de hengelsport en met name het karpervissen de laatste jaren steeds populairder wordt mag niemand ontgaan zijn. De hengelsportbranche en aanverwanten varen hier natuurlijk wel bij en dat is uiteraard een goede zaak.
Wat ik graag wat meer zou willen zien is dat de branche ook investeert in de visstand door een (klein) gedeelte van hun omzet hiervoor ter beschikking te stellen. En daar mogen ze dan ook best mee adverteren!
Wanneer er op alle bevisbare wateren een uitgebalanceerd bestand, qua grootte en type karper zwemt, is de kans hopelijk kleiner dat er nog met vissen gezeuld wordt, al zullen er altijd lieden blijven rondlopen die het niet kunnen laten.
Als ik op wateren vis waar ik regelmatig vang gebruik ik natuurlijk ook meer aas en materiaal waardoor de omzet van de hengelsportbranche weer stijgt, en win win situatie dus.
Als er jaarlijks een substantiële hoeveelheid karper bij een leverancier wordt besteld kunnen er waarschijnlijk ook afspraken worden gemaakt over de te kweken types, grootte en de prijs.
Bijkomend voordeel is dat de vissen allemaal uit dezelfde kweekvijver komen en de kans op sterfte bij uitzettingen behoorlijk wordt gereduceerd. Toen de OVB nog alle vissen leverde hoorde ik nooit van sterfte na een uitzetting.
Let wel, ik pleit er niet voor om alle wateren vol te dumpen met karper. Door wat meer financiële middelen tot beschikking te hebben kunnen er eventueel ook wat grotere karpers worden aangekocht (k4 of k5 i.p.v. k1, k2 of k3). Deze zijn minder gevoelig voor predatie en waarschijnlijk ook gezonder omdat de minder sterke vissen de eerste jaren niet overleven.
Graag jullie mening hierover.
Jeroen Tuinder
Berichten: 12
Lid geworden op: 10-07-2010 07:19

10-07-2010 12:43

Het zal toch al wel voorkomen dat een HSZ de lokale HSV een beetje tegemoet komt? Die het oa besteden aan uitzetting?
Die snappen het sponsorverhaal lijkt me toch ook al een tijdje. Of bedoel je een andere constructie.
Uit een grote landelijke pot uitzettingen betalen zal niet zo willen vermoed ik.

Hoe zit dat eigenlijk, betaald de KSG zoiets, hsv?.KSG heeft wat sponsorinkomen denk ik? of schiet dat tekort.

Zou het zelf wel verwelkomen als de lokale hengelboer bereid is om een uitzetting te sponsoren, of anderszins wil bijspringen in het beheer van een water.

Tegen de tijd dat het mogelijk is om een karper permanent van reclame op de flanken te voorzien zal er vast een hoop animo voor zijn.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-07-2010 18:30

Jeroen,

KarperStudiegroep Nederland (= KSN ) bedoel je waarschijnlijk ?

De inkomsten van de KSN bestaan uit contributie en advertentie inkomsten. Dat is genoeg om haar aktiviteiten voor de leden te kunnen betalen en de kosten voor de landelijke belangenbehartiging t.b.v. de Nederlandse karpervisserij te voldoen.

De KSN is geen visrechthebbende en mag dus geen vis uitzetten. Wel initieren veel KSN regio's en diens regio- leden zogenaamde spiegelkarperprojecten. Deze KSN regio's halen geld op door diverse aktie's (o.a. loterijen op beurzen , adoptieplannen, bedelen bij de hengelsportbranche ) om de aankoop van spiegelkarpers te financieren. Het komt meer en meer voor dat de lokale hengelsportwinkelier een steen(tje ) bijdraagt.

Deze spiegelkarpers worden dan weer uitgezet door de betrokken visrechthebbenden.

Meer info :

http://www.karperstudiegroep.nl
en
http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Jeroen Tuinder
Berichten: 12
Lid geworden op: 10-07-2010 07:19

10-07-2010 23:36

Michel, KSN idd, tnx voor de correctie. Ben er niet helemaal bij met deze temperaturen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-07-2010 07:48

Louis, ook toen de OVB nog de karpers leverde kwamen karpersterftes voor..., wat dat betreft is er feitelijk niets veranderd.
Om enkele voorbeelden te geven:
Raven Vlemmix is de hoofdsponsor van de SKP-en van de KSN regio Zwolle, daarnaast sponsort de federatie Oost-Nederland jaarlijks een bepaald bedrag en de rest scharrelen we bij elkaar d.m.v. de jaarlijkse loterijactie op beurs Carp (IJssel SKP, Veluwe randmeren SKP (hiervoor heeft de v.m. federatie Randmeren ook jaarlijks een bedrag gesponsort), kanaal Almelo de Haandrik SKP, Apeldoornskanaal SKP, Overijsselskanaal SKP en nog wat andere die hier niet genoemd kunnen worden).
Voor het eventuele SKP op de Twentekanalen heeft zich reeds een hengelsportwinkelier uit Almelo als sponsor aangeboden, al zal dat waarschijnlijk niet voor het totale kostenbedrag gelden.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

11-07-2010 08:56

voor het skp op de twentekanalen wil ik ook wel een bijdrage leveren aart.
Mischien kan het zo geregeld worden dat ook de particulieren een bijdrage kunnen leveren?

Mischien vissen adopteren zoals op de rijn en lek etc etc.
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

11-07-2010 09:28

Aart, dat er vroeger ook karpersterfte was na uitzettingen is nieuw voor mij. Kan me niet herinneren er iets over gehoord of gelezen te hebben. Toen was er voor de meeste mensen natuurlijk ook nog geen internet en mobiele telefonie beschikbaar. Wat dat betreft gaat de communicatie tegenwoordig razendsnel.
Dat er hier en daar al sponsoring plaatsvindt is mij bekend (waarvoor hierbij dank), daarom schreef ik ook dat ik het graag wat meer zou willen zien.
Het is toch een beetje raar dat de KSN geld bij elkaar moet scharrelen om karper te kunnen kopen terwijl de hengelsportbranche er zijn brood mee moet verdienen.
Als groothandels, winkeliers en anderszins bij de hengelsport betrokken bedrijven een klein gedeelte van hun omzet aan bijvoorbeeld de KNS zouden geven om met dit geld karper in te kopen zou dit voor hun een goede investering zijn die ze makkelijk terugverdienen door een grotere omzet. Als ze dan op hun logo, of in hun advertenties, vermelden dat ze sponsor van karperuitzettingen zijn kunnen we als karpervissers ook nog eens de pot spekken door juist voor producten van de sponsors te kiezen.
Doordat er dan meer geld binnenkomt kun je ook meer en/of kwalitatief betere karpers inkopen.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-07-2010 09:38

In tegenstelling tot wat het algemene gedachtengoed is, gaat het helemaal niet zo goed in de hengelsportbranche. Ultimate zal niet de laatste groothandel zijn die omdondert. Elk jaar zijn er nieuwe overname's en dat is niet uit luxe. Met een aantal winkeliers en groothandels gaat het ronduit slecht tot zeer slecht.

Overigens er zijn nog voldoende hengelsportverenigingen waar absurde bedragen ( meer dan 4 X de jaarbegrotingen :o ) op hun spaarrekeningen staan. Probeer die eerst maar eens af te romen.

Beter dan nu al het geval is, Karpers van een gecertificeerde kweker, kan je niet aankopen.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

11-07-2010 10:15

Moderator schreef:Onnodige quote.


Dat denk ik ook. Kan je nog beter zeggen van we maken de vispas 50 cent duurder. Aan de andere kant, zijn die uitzettingen wel echt nodig? Je kan ecosystemen wel helemaal volpompen met vis maar daar kan je ook een hoop mee verpesten.
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

11-07-2010 11:02

Michel, dat het bepaalde groothandels en winkeliers in de hengelsportbranche niet voor de wind gaat is mij bekend maar dat geld eveneens voor alle andere branches. Er zijn nu eenmaal goede zakenmensen en wat mindere goede op de wereld. De een verdient het zout in de pap niet terwijl de ander er riant van kan leven. Tegenwoordig zijn er volgens mij ook veel meer groothandels dan 20 jaar geleden en dan wordt de soep vanzelfsprekend dunner.

Roy Alofs schreef:Klaas,

Meer informatie mbt de aanvraag 'skp Twentekanalen' volgt. Wat ik al wel kan vertellen is dat het om een minimale hoeveelheid in kg gaat, dit na zorgvuldig overleg nav vangstmeldingen en in het verleden uitgezette k1 en k2 karper.

Wat Aart al zei: het is momenteel eerst nog afwachten op goedkeuring. Tzt ben je natuurlijk ook van harte welkom Klaas.

Met vriendelijke groeten,

Roy Alofs
KSN Regio Oost


Het uitzetten van K1 en K2 karpers vind ik weggegooid geld (relatief veel sterfte en verlies door predatie) en kun je beter grotere karpers inkopen (het kan dus wel beter). Hiervoor is dan wel weer extra geld nodig.
Certificaten zijn alleen maar betrouwbaar als er gedegen controle wordt uitgevoerd door een competente en onafhankelijke instantie. Waarbij ik niet gezegd wil hebben dat de huidige leverancier onbetrouwbaar is!

Remco, ik had reeds geschreven dat ik niet voor het klakkeloos voldumpen van wateren pleit maar op sommige wateren zijn echt wel uitzettingen noodzakelijk. Karpers hebben niet het eeuwige leven.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-07-2010 11:33

Louis,

Nog niet zolang geleden was op dit forum te lezen :

De Duitse kweker, waar deze visjes vandaan komen wordt 4 x per jaar op visziekten gecontroleerd door een Duitse overheidsinstantie.


Voldoende voor een certicaat ?

K1 en K2 is geen discussie ==> Er worden altijd K3 karpers besteld.


( Overigens werden door mijn hengelsportvereniging in december 2009 een 90 stuks K4 en K5 ( gemiddeld 6, 5 KG ) spiegelkarpers uitgezet in de wateren van Hellevoetsluis. )


Remco,

Bij een spiegelkarperproject van het Centraal Overleg Spiegelkarperprojecten ( COS ) wordt er jaarlijks nog nog geen karper per ha. gedurende 5 jaren bijgezet.

Het is maar wat je volpompen noemt. :oops:
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

11-07-2010 12:00

Michel, goed om te weten dat er regelmatig gecontroleerd wordt.
In mijn branche kom ik ook bedrijven tegen die gecertificeerd zijn en/of bij een branchevereniging aangesloten zijn en toch houden ze zich niet altijd aan de regels omdat er toch geen of onvoldoende controle plaatsvindt.
Dat er door jouw vereniging grotere karpers worden uitgezet vind ik een goede zaak, kwaliteit i.p.v. kwantiteit betaald zich uiteindelijk weer terug.
Ik zou echter wel graag zien dat er ook een percentage schubs wordt uitgezet. Nu zwemmen er veelal nog voldoende maar over 20 jaar zijn er misschien alleen nog spiegels en dat zou jammer zijn.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-07-2010 13:03

Effe wat vooroordelen de wereld uithelpen.
Kweekkarper kan makkelijk na twee zomers in het najaar 1800 gram wegen.
Dit voor deskundigen een aanvaartbaar gewicht is om uit te zetten.
De afgelopen strenge winter samen met een overbezetting aan vis heeft bij veel kwekers voor problemen gezorgd.
Alle vis onderbrengen in kleine bakken om ziekte te bestrijden was de oplossing. In vijvers is dit niet mogelijk.
Ruimte gebrek om dit te doen bij kwekers zorgt regelmatig voor massale sterfte waardoor het jaar erop geen karper geleverd kan worden van een aanvaardbaar gewicht.
Certificaten zeggen weinig, enkel dat er geen virussen aanwezig zijn na een gedegen controle.
Geschat wordt is me verteld dat er alleen al bij karper een 30.000 verschillende bacteriën en parasieten actief zijn.
Controle op bacteriën en de onderlinge verschillen aantonen op het uit te zetten water is niet mogelijk.
Dit is een van de redenen dat op afgesloten water de bestaande oude populatie geen antistoffen hier tegen heeft ontwikkeld. En bij een uitzetting het oude bestand erg bevattelijk is voor deze micro-organisme.
Ook op water waar alleen door overdracht door watervogels karper voor kwam is in het verleden massale karpersterfte voorgekomen. Doel hier met namen op golfterreinen waar het vissen en het uitzetten van karper vloeken in de kerk is.
Kwekers als J v. Mechelen afgelopen jaar een nieuw type schubkarper in zijn programma heeft opgenomen. Deze Hongaars bloed in hun aderen hebben.
Ik een aantal van deze kweekvorm in mijn vijver heb.
Dit najaar wat foto’s zal publiceren van deze schubjes.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-07-2010 09:16

De door Roy genoemde K1 en K2 was niet juist. Wij bestellen alleen nog maar pootkarpertjes die aalscholver en snoekproef zijn en termen als K2 of K3 doen daarbij weinig ter zake (K1 komt sowieso niet in aanmerking), want het gewicht is o.m. afhankelijk van wat ze in kweekvijvers te vreten krijgen waarbij b.v. lange koude winters ook een rol spelen daar sommige kwekers ook niet voeren onder een bepaalde watertemperatuur.
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

12-07-2010 14:51

Aart en Louis,

In de documentatie mbt de uitzettingen van karpers in het verleden op het TK (vele jaren terug) staat: k1 en k2. Daar doel ik op en niet op de vissen die momenteel worden uitgezet in NL. Dit ter info en om onduidelijkheid te voorkomen.

Fijn om te lezen dat er betrokken TK vissers zijn.

Groeten Roy
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-07-2010 20:15

Dat klopt Roy, in het verleden zijn er vaak nogal kleine pootkarpertjes uitgezet op het TK.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

12-07-2010 21:56

Als de hengelsportbranche meebetaald aan het uitzetten van vis komt dat hun eigen markt weer ten goede toch? :wink:
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-07-2010 09:08

Overigens er zijn nog voldoende hengelsportverenigingen waar absurde bedragen ( meer dan 4 X de jaarbegrotingen ) op hun spaarrekeningen staan. Probeer die eerst maar eens af te romen.


Punt dat de hengelsportbranche zo nu en dan gebruikt. Waarom moeten wij geld doneren voor visuitzettingen terwijl de visrechthebbende hengelsportvereniging meer dan genoeg op zijn spaarbank heeft staan ?
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

13-07-2010 18:29

Ik ben het er helemaal mee eens dat de hengelsportverenigingen met dusdanige financiële reserves absoluut hun steentje moeten bijdragen en niet al ons geld moeten oppotten. Echter vind ik het erg dom en kortzichtig om dit als argument te gebruiken om maar niet te hoeven sponsoren.
Blijkbaar kijkt dit soort bedrijven er alleen maar naar wat het ze kost en niet wat het ze op termijn aan extra omzet gaat opleveren (waarschijnlijk zij dat ook net de bedrijven waar het niet zo goed mee gaat).
Ze moeten het niet als een last zien maar als een kans beschouwen om iets terug te doen voor hun klanten.
Als ik kan kiezen tussen een hengelsportzaak of bepaalde merken die, door mee te betalen aan karperuitzettingen, mijn hobby ondersteunen of welke die dit niet doen, dan weet ik wel aan wie ik mijn centen gun.
Maar ja, er zullen eerst een aantal bedrijven, die wel over visie beschikken, ermee moeten beginnen en dit dan ook van de daken schreeuwen. En wij als karpervissers moeten hun daar dan ook voor belonen door hun producten te kopen! Wanneer het balletje een keer aan het rollen is dan voorzie ik dat er zich steeds meer bedrijven zullen aansluiten om maar niet de boot te missen of als profiteurs afgeschilderd te worden.
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

13-07-2010 19:03

Eerst maar eens zien toestemming te krijgen om te mogen uitzetten, en dan de euries.
Dat zal voor nu (Twentekanaal) waarschijnlijk nog wel gaan.
Maar voor de toekomst zal dit een groot probleem kunnen gaan worden,
gezien de opstelling van een flink aantal visrechthebbenden (federaties/verenigingen) en waterschappen.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-07-2010 20:16

Louis,

Het komt meer en meer voor dat de lokale hengelsportwinkelier een steen(tje ) bijdraagt.


Punt dat de hengelsportbranche zo nu en dan gebruikt. Waarom moeten wij geld doneren voor visuitzettingen terwijl de visrechthebbende hengelsportvereniging meer dan genoeg op zijn spaarbank heeft staan ?


Dat scheelt nogal wat niet ?
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

13-07-2010 20:17

Dick, wat zijn de bezwaren tegen het uitzetten van karper op onderbezette wateren?
Als je op een gegeven moment toestemming krijgt en je moet dan nog geld inzamelen ben je weer een hele tijd verder, beter is toch als je het al tot je beschikking hebt. Kun je gelijk bestellen en z.s.m. uitzetten.
Ik probeer om hier eventueel wat voor ons karpervissers te bereiken, of heb je liever dat er op jouw water(en) vissen worden gestolen om elders weer uitgezet te worden?
We zijn toch allemaal gebaat bij een goed karperbestand op al onze wateren of zie ik dat verkeerd soms?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-07-2010 20:35

Louis,

Diverse personen, Dick, Aart, Peter Otte, lopen al een poosje mee inzake (spiegel-) karperuitzettingen.

Ikzelf kan je wel het een en ander vertellen over fondsenwerving in de hengelsportbranche. Het geld dat het gekost heeft om meer dan 18000 stuks van de DVD " Verantwoord Vissen op Karper " te produceren en gratis te kunnen weggeven is met veel pijn en moeite bij elkaar geharkt bij http://www.sbbk.net/sponsorendvd.html en http://www.sbbk.net/winkeliersdvd.html

Voor jou verdere info adviseer ik je eerst onderstaande handleiding te lezen en

http://www.spiegelkarperprojecten.nl/be ... eiding.pdf

http://www.spiegelkarperprojecten.nl/ eens met een bezoek te vereren.

http://www.karperstudiegroep.nl/index.p ... Itemid=247

Daarna zal je hopelijk begrijpen dat het allemaal niet zo simpel is als jij het nu voorstelt.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

13-07-2010 20:45

Als ik het zo eens bekijk heb je 4 soorten visuitzettingen:

1- uitzetten van soorten zoals bv aal/paling en zalm.

Om deze soorten voor uitsterven te behoeden. Deze uitzettingen juich ik toe. Geef die soorten nog een kans. Laten we hopen dat al die projecten slagen.


2- uitzettingen op openbaar niet afgesloten wateren

Bijvoorbeeld die spiegelkarperprojectjes, of andere projecten. Of als er ergens een massale sterfte is geweest.

Deze uitzetting vind ik zelf al een beetje schemeren. Want waarom spiegelkarpertjes uitzetten op plaatsen waar ze van nature ook niet komen? Dat ontgaat me een beetje. Maar onder goede supervisie zal dit best goed kunnen. Echter als ik op het forum lees dat op sommige beurzen spiegelkarpertjes lukraak worden verkocht, heb ik zo mijn twijfels.


3- uitzettingen van vis om de kwaliteit van water te reguleren.

Bv het uitzetten van graskarper, maar ook het weghalen van vis.

Ik ben hier fel tegenstander van. Uitheemse vissen dienen NOOIT uitgezet te worden. Bovendien vind ik die hele Europese jacht op troebel (maar super goed van kwaliteit) water belachelijk. Die mensen die dat beslissen die hebben er in elk geval geen verstand van. Niet doen!


4- het uitzetten van vis voor visverenigingen en visputjes voor vissers.

Hier ben ik fel op tegen. Natuurlijk snap ik als er ergens een nieuwe put wordt gegraven (bv in een nieuwbouwwijk), dat er dan vis uitgezet kan worden. Hoewel ik liever een waterverbinding zie met een bestaand water is dat natuurlijk niet altijd mogelijk.

Maar bestaande visvijvers die al jaren en jaren liggen, om die te vullen met tientallen of zelfs honderden gekweekte karper en die vervolgens gaan bevissen vind ik helemaal niks.

Het is niet eerlijk, het is niet romantisch. Ik vind het nep. Bovendien, er is een reden waarom er zoveel vis zit als er zit. Dump je zo een putje vol met karper verstoor je het evenwicht. Dus het welzijn van de vis staat elke uitzetting op het spel.



Dus............ visuitzettingen van 1 en 2 zijn ok, alle andere niet.



En nog even of dat ik vind dat commerciele bedrijven mee moeten schuiven bij visuitzettingen?

NEE!!! Visuitzetting daar wil je geen marktwerking in, daar wil je geen gezeik mee. Dat moet goed gebeuren en het kost wat het kost. Geen concessies maken.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

13-07-2010 21:30

Michiel, begrijp me goed, het is niet mijn bedoeling om iemand tegen de schenen aan te schoppen of bedrijven ergens toe te dwingen. Ik wil ze alleen laten weten dat er een manier is om zich op een positieve manier van hun concollega’s te onderscheiden. Ik weet dat de KSN goed werk verricht en dat er al bedrijven zijn die de uitzettingen meefinancieren (nogmaals dank hiervoor). Wat ik dan jammer vind is dat daar zo weinig ruchtbaarheid aan wordt gegeven. Ik ben nog geen advertenties tegengekomen waarin ze dit vermelden.
Zoals gezegd, het was een balletje opgooien en ik vermoed dat er een hoop karpervissers zijn nu een stuk wijzer zijn geworden als ze deze topic (en jouw links) hebben gelezen. En daar is het toch allemaal om begonnen dunkt me.

Josef, wat is er mis mee als de kosten door meerdere instanties worden gedragen. Sponsoren moet natuurlijk zonder voorwaarden gebeuren. Het is vanzelfsprekend dat alleen instanties die competent zijn uitzettingen mogen aanvragen en uitvoeren.
Laatst gewijzigd door louis lunterbusch op 13-07-2010 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.