geen slijm tijgers


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jooost colijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 02-06-2010 17:16
Locatie: hoeksewaard

23-06-2010 22:54

hallo mensen,

ik heb tijgernoten 50 uur laten weken daarna een uur gekookt met suiker maar ik heb nog niet de zogeheten slijmtijgers kan iemand mij vertellen hoe dit kan of wel goed moet?

alvast bedankt,
m.v.g. joost colijn
vissen is de hemel van de aarde
Gebruikersavatar
shiffrin lugten
Berichten: 650
Lid geworden op: 21-03-2010 10:06
Locatie: Ultimate cheyenne

24-06-2010 00:05

leg der aan hoe lang ze in het water staan nadat je ze gekookt heb bij mij komt het er meestal na 2 of 3 dagen pas slijm
Een karper in de morguh is een dag zonder zorguh
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

24-06-2010 15:29

het slijm komt als ze gaan gisten.

ikzelf zet hem zolang het kan in de zon (zover als wij die hebben in nl) en 's nachts weer in de garage. bij een witte doorzichtige emmer werkte het wel maar zeer langzaam, nu doe ik het in een zwart afgesloten emmertje dat warmte vasthoud waardoor ze lekker slijmen :D pas zaten ze bijna vastgeslijmd :o
MVG, Bart Bosch.
Gebruikersavatar
kevin schopenhouer
Berichten: 312
Lid geworden op: 20-05-2008 22:04
Locatie: Breda

24-06-2010 20:03

En als je ongeschoonde tijgers heb heeel goed wassen. Na het koken de deksel er niet af halen en zeker niet met je handen in gaan zitten.

Dan zouden ze toch moeten gaan slijmen met de bovegnoemde tips.

Mvg
Catch safetly
release the safest
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

25-06-2010 20:49

Het werkt vrij nauw. Tijgers wassen, vervolgens met ruim water koken (geen suiker toevoegen), emmer tot de rand vullen met tijgers, kookvocht toevoegen totdat ze net onderwater staan, deksel erop (afblijven) en op warme plek zetten. Afhankelijk van temperatuur binnen 1 a 2 etmalen slijm op de noten. Te koud geen slijm, teveel lucht geen slijm, teveel water geen slijm, suiker toevoegen dan alcohol vorming.

groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
ray dek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23-09-2009 12:14
Locatie: den haag

26-06-2010 17:08

of je versneld het proces....wat bij mij ook altijd goed helpt....niet alleen bij de tijgers!!!!!

je gooit er een oud bruintje(biertje) bij :roll:
"wind op de kant is karper op het land"
K. van den Herik

26-06-2010 19:21

Ray,

Had ik ook eens gelezen, suiker en alcohol wat je toevoegd plus een spoor gist...

Daniel,

Momenteel wordt er ouwe troep verkocht, van die verimpelde dingen met gaten en een hoop stof. Die slijmen never te nooit niet meer.

Min of meer vers spul, zeg een jaar of 3 oud, slijmt altijd en anders helpt alleen nog itzer

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
jooost colijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 02-06-2010 17:16
Locatie: hoeksewaard

29-06-2010 11:26

bedankt voor de reacties hier kan ik wel wat mee.

gr. joost
vissen is de hemel van de aarde
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

29-06-2010 11:44

ik ben niet zo'n voorstander van 'beslijmde' tijgers, het voert bagger (met de hand) , je voerboot mag je gelijk weer poetsen :( en met de blokkerboot :D zit alles eronder. als ik met tijgers vis valt het me vaak op hoe gemakkelijk de karper deze weet te vinden, zelfs single! ook vraag ik me af of als al dit lekkers(slijm) uit de tijger is (suikers), de tijger mogelijk minder aantrekkelijk is?
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

22-07-2010 10:52

Nou mijn tijgers heb ik goed gewassen en gekookt daarna in een emmer gedaan met het kookvocht eentje met al de tijgers net onder het kookvocht en 1 emmer half gevuld met tijgers en vol met kookvocht... wat blijkt op allebei geen slijm... verder zit er geen deksels op de emmers en staan ze de hele 3 weken in een plek waar het constant 32 graden is... Ik vraag me dus af of ik wat fouts doe of niet??

owja,... ik heb ze ook al gebruikt en heb er ook al mee gevangen dus nu heb ik een vraag??

heeft dat slijm nu een meer waarde of niet??
Oja joh!!!
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

22-07-2010 12:22

Soms weet je het gewoon niet met die gekke dingen, zo heb ik een zak tijgers in 2x gekookt 1 zonder suiker en 1 met
de tijgers zonder de zuiker zijn nooit gaan slijmen en roken na nog geen week zuur, de tijgers met suiker slijmde na 3 dagen en na een aantal weken roken ze nog steeds goed
dus mbt houdbaarheid voeg ik nu altijd suiker toe
William Snijders
Berichten: 60
Lid geworden op: 13-01-2010 06:58

22-07-2010 20:15

Bij mij slijmen ze de ene keer wel, een andere keer niet. Persoonlijk merk ik geen verschil qua vangsten of ze nou slijmen of niet. Nootjes zijn per definitie al lekker zoet. Daarbij geeft dat slijm ook een hoop rommel wat volgens mij al eerder is aangehaald.
Met vriendelijke Groet.


KarperKoorts
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

23-07-2010 12:41

Hallo Mark,

Maar dat suiker is toch opzich niet nodig het zorgt alleen voor een extra plakzooi en alcohol lucht of heb ik het nu mis..


En William,

Ik persoonlijk vind het dus ook een rommel en haalde ze altijd kant en klaar en gooide ze dan met kleine beetjes in de vriezer om het voeren makkelijk te maken en schoon ;) Maar ik wou het eens zelf gaan proberen en dacht altijd in het begin dat het slijm noodzakelijk was, maar niets is minder waar, want zoals ik zei zonder van ik ze ook wel.

Maar weet iemand nu hoe je er voor kan zorgen dat ze niet slijmen??? of is dat gewoon weg simpel nog een keer wassen na het koken ???
Oja joh!!!
William Snijders
Berichten: 60
Lid geworden op: 13-01-2010 06:58

24-07-2010 02:17

Maar weet iemand nu hoe je er voor kan zorgen dat ze niet slijmen??? of is dat gewoon weg simpel nog een keer wassen na het koken ???



als je al af en toe je handen in je emmer met tijgers stopt zullen ze al slecht of niet slijmen.
Met vriendelijke Groet.


KarperKoorts
Luuk Smeets
Berichten: 11
Lid geworden op: 27-10-2009 16:54
Locatie: Neerkant
Contacteer:

24-07-2010 08:48

heey laatst naar frankrijk geweest 2 volle emmers tijgers meegenomen. allebij hetzelfde klaargemaak en de eene emmer slijmde ze echt aanelkaar vast en de andere emmer helemaal niks...
blijft een raar nootje:P
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

24-07-2010 08:51

William Snijders schreef:als je al af en toe je handen in je emmer met tijgers stopt zullen ze al slecht of niet slijmen.



Bedankt voor de tip William, dan ga ik dat eens proberen..
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

24-07-2010 10:26

Je kunt het hele proces versnellen door bakkergist toe te voegen, in de laatste minuut van het koken een eetlepel toevoegen en binnen 24u heb je een smakelijke slijmlaag, je kunt alleen de zo behandelde nootjes niet eeuwig bewaren, mede door ook de suiker gaat het fermenteren veel sneller, ze worden sneller zacht en rotten sneller.
Als je na het afkoelen een paar aasnootjes eruit haalt en de eindjes eraf snijd zodat je mooie witte vlakjes krijgt wordt het attractiever, zeker als je eerst een dag laat soaken in arachideolie, dit is te krijgen bij Appie of elke andere super, en is olie geperst uit grondnoten zoals pinda's, zoet en echt een smaakvlag onder water.

Groeten Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

24-07-2010 10:40

Rick van Sinderen schreef:Je kunt het hele proces versnellen door bakkergist toe te voegen, in de laatste minuut van het koken een eetlepel toevoegen en binnen 24u heb je een smakelijke slijmlaag, je kunt alleen de zo behandelde nootjes niet eeuwig bewaren, mede door ook de suiker gaat het fermenteren veel sneller, ze worden sneller zacht en rotten sneller.
Als je na het afkoelen een paar aasnootjes eruit haalt en de eindjes eraf snijd zodat je mooie witte vlakjes krijgt wordt het attractiever, zeker als je eerst een dag laat soaken in arachideolie, dit is te krijgen bij Appie of elke andere super, en is olie geperst uit grondnoten zoals pinda's, zoet en echt een smaakvlag onder water.

Groeten Rick


Bakkersgist gaat dood boven de 50 graden celcius, water aan het kookpunt is 100 graden celcius dus ik vind dit een beetje een raar verhaal. Ik kan het weten ben namelijk bakker van beroep.
Groetjes ron
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

24-07-2010 10:46

Tsja, ik haal dat oker kleurige spul bij de super en het werkt, ik bak geen brood, ik kook noten, verder heb ik jaren bakkerijmachines geplaatst in lijnbakkerijen en heb ik dit eigenlijk min of meer van een bakker, ik ben altijd aan het kijken naar dingen die zouden kunnen werken en anders zijn, in theorie gelijk dingen afdoen zonder het te proberen is niet slim denk ik.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

24-07-2010 10:46

Rick van Sinderen schreef:Je kunt het hele proces versnellen door bakkergist toe te voegen, in de laatste minuut van het koken een eetlepel toevoegen en binnen 24u heb je een smakelijke slijmlaag, je kunt alleen de zo behandelde nootjes niet eeuwig bewaren, mede door ook de suiker gaat het fermenteren veel sneller, ze worden sneller zacht en rotten sneller.
Als je na het afkoelen een paar aasnootjes eruit haalt en de eindjes eraf snijd zodat je mooie witte vlakjes krijgt wordt het attractiever, zeker als je eerst een dag laat soaken in arachideolie, dit is te krijgen bij Appie of elke andere super, en is olie geperst uit grondnoten zoals pinda's, zoet en echt een smaakvlag onder water.

Groeten Rick


dankjewel voor de tip rick maar ik ging er vanuit dat je dat toch pas na het koken moest doen net als een bruin biertje?? ;) ik had inderdaad aleens gelezen dat gist helpt om het proces te versnellen, maar ik wil toch liever mijn noten langer bewaren en doe het op de natuurlijke manier. Maar ik heb al gelezen wat ik fout doe.. ik gooi de nootjes gewoon in een open emmer en wat blijkt nu.. die lompe nootjes zijn luchtgevoelig want ik had nog een beetje wat noten staan die al geweekt waren van de zelfde lading die niet slijmde en die heb ik gekookt onder hoge druk 1,5 uur en in een afgesloten emmer gegooid en wat blijkt... zag ik vanmorgen toch echt een proces wat gaat lijken op slijm...neem aan dat er morgen dus wel een slijmlaagje op zit...

maar ik heb ze liever toch zonder want zoals ik al eerder zei.... het geeft een rommel van je welste en van ze ook goed zonder slijm ;)
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

24-07-2010 10:51

Ik doe het eigenlijk erbij als de 'weeshuispan' bijna van het vuur gaat, maar ik zal 's proberen wat er gebeurt als ik het bijvoeg na het koken, in ieder geval, ik giet het in afsgesloten aasemmers en laat het afkoelen met het deksel erop, ik heb nooit geen slijmlaag gehad, en altijd binnen 24u.

Succes in ieder geval, Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

24-07-2010 11:01

Rick van Sinderen schreef:Ik doe het eigenlijk erbij als de 'weeshuispan' bijna van het vuur gaat, maar ik zal 's proberen wat er gebeurt als ik het bijvoeg na het koken, in ieder geval, ik giet het in afsgesloten aasemmers en laat het afkoelen met het deksel erop, ik heb nooit geen slijmlaag gehad, en altijd binnen 24u.

Succes in ieder geval, Rick


Zoals ik dus al aangaf rick die nootjes zijn luchtgevoelig :S en op vele fora's staat gewoon laten afkoelen in een emmer met kookvocht nergens staat dat het afgesloten moet zijn (of ik ben scheel!!) maar goed ik weet het nu en gebruik voortaan een afgesloten emmert :P
Oja joh!!!
Plaats reactie