Brasem, brasem, brasem


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maarten Wels
Berichten: 9
Lid geworden op: 05-10-2009 10:34

19-06-2010 12:58

Dit jaar lijk ik veel meer brasem te vangen dan vorige jaren, dit voornamelijk met de pen. Ik vis dezelfde wateren, voornamelijk ondiep polder- en sierwateren in Noord Holland, en met dezelfde aassoorten als andere jaren. Ook zijn veel brasems van groter formaat (>50 cm).
Wat kan hier de oorzaak van zijn? Meer brasem? Minder karper? Zijn er ongemerkt toch meer doodgegaan deze winter dan wij hebben kunnen zien? Ook als ik naar mijn ratio karpervangsten/vistijd kijk, moet ik langer vissen voor een vis. Voor de ruim 70 karpers die ik dit jaar gevangen heb, heb ik erg hard moeten vissen.

Iemand een idee?
Hup Holland Hup!
Gebruikersavatar
Tim Kreuger
Berichten: 206
Lid geworden op: 21-09-2009 00:29
Locatie: Soul Alcatraz

19-06-2010 13:15

Ik merk hier om me heen ook dat over het algemeen de karper vangsten wat minder zijn dan vorig jaar. Maargoed, ik blijf maar hopen op een knallend najaar! :D
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

19-06-2010 13:19

Het ene jaar is het andere niet. Kun je het ene jaar klaarblijkelijk niets fout doen en zit je altijd "Right Time Right Place", zo heb je ook seizoenen dat je steeds naast de pot pist.

Kennelijk is dat nu bij jou het geval, ik vang juist veel minder brasem en mijn "voorjaar" loopt prima wat karper betreft vergelijkend met andere jaren op hetzelfde water. Er valt weinig over te zeggen, een oorzaak is niet altijd te zoeken in externa factoren..

Soms ligt het ook gewoon aan de visser (in de meeste gevallen). Je maakt toch keuzes en als je de verkeerde maakt...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

19-06-2010 15:42

Heb relatief weinig brasem dit jaar gevangen en meer mijn targets waar ik op vis.

moet wel zeggen dat ik momenteel op de wateren waar ik vis wel veel brasem momenteel erg hoog zwemt en aast.

mvg; jan

:wink:
Gebruikersavatar
Maarten Wels
Berichten: 9
Lid geworden op: 05-10-2009 10:34

19-06-2010 15:56

Soms ligt het ook gewoon aan de visser (in de meeste gevallen). Je maakt toch keuzes en als je de verkeerde maakt...[/quote]

Maar wat zijn dan de juiste keuzes om te maken? Ik vis nagenoeg hetzelfde als voorgaande jaren. Nu weet ik ook wel dat je met klein on/of zacht aas meer brasem vangt, maar zelfs met grotere (>25mm) boilies vang ik brasems. Dan heb je nog de keuze van het water, maar bij mij in de buurt zwemt nu eenmaal veel brasem. En ik ving ze vroeger toch een stuk minder.

Er is niks mis met af en toe een brasem vangen, maar 10 brsems per dag met dan 1 of 2 karpers erbij gaat mij toch een beetje vervelen
Hup Holland Hup!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-06-2010 16:13

Vis er doorheen,of verhuis naar een ander water. Hier doe je niks aan en er zijn amper oplossingen voor,als er brasem op je stek zit vang je ze ook,of je nu met 10 mm of 25 tot 30 mm bollen vist,die krengen pakken ook de 30 mm,al niet gehaakt in de bek wel aan de zeikant van de bek!

Wat er al eerder aangehaald is. ''Niet elk jaar is het zelfde jaar'' hoort er nu eenmaal bij,tis vervelend soms dat klopt maar je bent niet de enige die dit probleem heeft! Er zijn er zat die dit ook hebben,maar die weten dat dit erbij hoort,en je kan het ook altijd wel verwachten dat er een brasem tussendoor komt. Ene dag meer dan de andere dag.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

19-06-2010 17:11

Maarten Wels schreef:Maar wat zijn dan de juiste keuzes om te maken? Ik vis nagenoeg hetzelfde als voorgaande jaren. Nu weet ik ook wel dat je met klein on/of zacht aas meer brasem vangt, maar zelfs met grotere (>25mm) boilies vang ik brasems. Dan heb je nog de keuze van het water, maar bij mij in de buurt zwemt nu eenmaal veel brasem. En ik ving ze vroeger toch een stuk minder.

Er is niks mis met af en toe een brasem vangen, maar 10 brsems per dag met dan 1 of 2 karpers erbij gaat mij toch een beetje vervelen


Keuze om over te stappen naar ander water, een andere manier van vissen, een ander aas, you name it. Misschien is het juist wel omdat je vastgeroest zit in je manier van vissen.

Viste je vaste stekken? Ga eens hit 'n runnen..

Het water waar ik vis heb ik vorig jaar tot wel 20 slijmlappen op een nacht gevangen. Met veel kleine karpertjes erbij. En daar heb ik nu geen last van.

Of het komt door de aanpak
Of door het nieuwe aas
Of omdat ze gewoonweg niet veel doen, maar anderen vangen ze wel

Het blijft gissen en raden.. Elke keer als je denkt dat je het weet gebeurt er wel iets dat het weer 180 graden om doet draaien. En hoe kan dat? ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie