Wanneer beschouw jij een visseizoen als geslaagd?


Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

30-03-2003 11:39

Beste DB-ers,

Deze topic heb ik geplaatst om eens een goed beeld te krijgen van jullie motivatie om te gaan karpervissen.

Let op! Ik wil niet alleen weten óf en wélke doelen jullie stellen aan de vooravond van een nieuw seizoen, maar met name welke aspecten van de karpervisserij (kunnen) bijdragen aan een in jullie optiek "goed" visseizoen.
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

30-03-2003 11:48

Een visseizoen zie ik als geslaagd, als ik op een nieuwwater(wat ik dit jaar aanpak) mooie vis weet te vangen, en als m'n target vis( een schitterende rijen) gevangen wordt.

mvg
RObbert
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

30-03-2003 12:28

Dit seizoen heb ik het volgende doel gesteld.Ik ga mij het heel seizoen bezighouden met 1 water waar ik veeel vis wil vangen, en als het goed loopt dan eens proberen of ik ook zwaardere kan vangen daar.

MVG
Piotr
Willem Barnas

30-03-2003 14:00

Moi Frank,

Ik had me voorgenomen om niet meer deel te nemen aan alle discussies op dit board omdat ik vind dat er negen van de tien keer een nul uitkomt en er over en weer zoveel gekankerd wordt. Nu staat er echter weer eens wat leuks van een mede-regiolid waar ik wel iets mee kan, vandaar toch een korte reactie.

Wanneer is een seizoen geslaagd?

Laat ik voorop stellen dat ik aan de vooravond van een nieuw seizoen (bij mij is dat ouwejaarsnacht, met een flink glas bier in m'n hand) altijd denk: "We gaan er weer wat moois van maken, proost!". Dit geeft denk ik wel aan hoe ik een seizoen beleef, plan en wat ik er van verwacht. Zo goed als altijd kies ik 1-3 wateren uit die ik ga bevissen, maar vaak zelfs maar 1-2. Wanneer ik echt zeker weet wat voor welk water de beste periodes zijn dan kies ik er meer, ik kan dan enkel de beste periodes op alle (?) wateren op elkaar laten aansluiten en zo maximaal rendement halen, maar dit is niet mijn doel! Als ik dan die wateren ga bevissen doe ik gewoon m'n best, zorg ervoor dat ik vooral veel plezier heb en dat ik niet op plekken zit die me niet aanstaan. Als aan het einde van het seizoen aan al deze voorwaarden voldaan is, dan is mijn jaar geslaagd. Maak je niet druk, meestal is dit tijdens de eerste sessies al zo. "Geen grote karpers dan?!" Jawel, maar die lopen er bij een goede, doordachte aanpak vanzelf wel tussendoor... Afgelopen twee jaar voor het eerst achter een bekend, zwaar bestand aan gezeten, nu ben ik zover dat ik de vier a vijf toppers nog graag wil vangen, maar lukt dit niet... Jammer dan, we gaan gewoon verder. Ik stel dus geen doelen, PR's of topgewichten, maar ga gewoon op m'n eigen zalige maniertje m'n gang aan de waterkant en heb veel plezier. Plezier speelt een grote rol, want zonder plezier hou je het niet lang vol. Maar die kende je al...

Frank, vang ze en tot de elfde in Tynaarlo!

WB :wink:
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

30-03-2003 14:08

Mijn seizoen is geslaagd als iedere keer weer tot me zelf kom aan de waterkant na een dag of week werken...
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Willem Barnas

30-03-2003 14:21

Henry,

JUIST!

Het was gister weer druk aan het ....... Cassien..... :wink: Hoe gaan de karperzaken in en rondom it Hearrefean?

WB





<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem Barnas op 2003-04-01 08:11 ]</font>
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

30-03-2003 14:30

Mannen,

Alvast bedankt voor jullie verschillende reacties tot zover. Wellicht zijn jullie benieuwd naar mijn mening: Ik neem mij meestal voor om een paar kanalen te gaan bevissen (meer heeft Drenthe ook niet, trouwens). Of deze visserij aan het eind van het seizoen geslaagd is, ligt aan de verwachtingen die ik er van had. Ik moet eerlijk zeggen dat vangstresulaten daarin behoorlijk meewegen, maar dat rust en ruimte
minstens even belangrijke aspecten zijn voor een voldaan gevoel na een sessie. Soms gaat het me erom om op een succeswater van weleer nog eens één of een paar oude bekenden boven het wateroppervlak te zien, soms ga ik ook voor die topvis(sen). Een andere keer wil ik gewoon lekker struinen en lekker drillen met een lichte hengel.
In ieder geval wordt ik gaandeweg het seizoen gestuurd door de mate van plezier die ik in de viswijze of op een viswater heb.

Gr,

Frank
Willem Barnas

30-03-2003 14:36

Tja,

Kan ik me ook weer heel goed in vinden Frank. Weet je, 't is allemaal zo persoonlijk, puur omdat het voor een groot deel om beleving draait. Ook ik wordt gaandeweg gestuurd door de wijze waarop alles verloopt, of dit nou door vangsten of door pure lol is varieert van plek tot plek, van water tot water en van jaar tot jaar...

Ach, wat dat betreft ben ik net een barometer bij onweer...

Vang ze jongens, ga ik ook doen dit jaar!

WB :wink:
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

30-03-2003 14:57

Mijn seizoen is geslaagd wanneer ik een deel van mijn doelstellingen behaald heb.

Reeel gezien is het niet mogelijk om mijn doelen allemaal te verwezenlijken haha.

Het belangrijkste vind ik de lol houden in het vissen en op de wateren waar ik vis enkele mooie vissen vangen... aangezien dit vaak lastige wateren betrefd is het een xtra voordeel als ik er een mooie vis uit weet te trekken.

Voor dit seizoen wordt het een moeilijk water en een klein kanaaltje... gezien ik niet zulke goede resultaten heb geboekt voor zover op kanaaltjes zal ik hier het meeste voor gaan.

Fun is important... nice carps are beautiful
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

30-03-2003 18:28

Mijn seizoen is geslaagd als ik weer opnieuw plezier in het vissen heb gehad.
Wat cliche, maar wel waar
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

30-03-2003 20:13

Als........

-we weer met "Sylvan" volgeladen het wijd diagonaal mogen oversteken bij een redelijke "Noordwester" om alles droog op onze stek aan de overkant op de dijk te kunnen lossen.

-"ze" dit jaar eerder op de stek zitten dan vorig jaar.

-blijkt dat de Koekoek aan de overkant het dit jaar weer voor elkaar heeft gekregen om een nietsvermoedende kleinere "collega" haar jong te laten opvoeden.

-we als enigen boer "Thijs" weer voor ons hebben kunnen winnen voor een seizoen en zodoende het rijk weer voor onszelf hebben.

-het seizoen achteraf gezien minder dramatisch was dan vooraf werd gevreesd.

-dat die zestig nieuwe "zomerhuisjes" duizend meter verderop, die eigenlijk niet permanent bewoond mogen worden, er helemaal niet blijken te staan. Just a fucking nightmare!!

-ik de plaatselijke beroepsvisser bij het "Gewestelijk Arbeidsbureau" tegen het lijf loop.

-ik weer in staat ben geweest om die leuke (?) "Pinken" tot treurens toe om m'n kostbare zelfafgebouwde "Tri-cast's" te geleiden.

Een goed seizoen allemaal.
Groet,

John
patrick hoepie
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: callantsoog (nh)

30-03-2003 20:21

frank,
ik vind mijn seizoen geslaagt als er weinig tot geen problemen zijn. (bijv. topbreken van je hengel, weingig losschieters en geen last van hangjeugt enz.)
en natuurlijk leuke vissen.

en ik hoop nog eens veel vis op 1 dag te vangen bijv een stuk of 4 of meer natuurlijk.

gr patrick
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

30-03-2003 21:27

mijn seizoen is geslaagd als

-ik veel heb kunnen vissen
-ik mooie vissen heb gevangen
-veel plezier heb kunnen beleven aan mijn hobbie
-de zon veel schijnt

mvgr richard
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

30-03-2003 22:26

Mijn visseizoen is geslaagd als:

- Ik af en toen een vis(je) vang
- Kan genieten van het vissen en natuur
- Leuke ervaringen op doe en er wat van leer

Zal nog wel iets zijn, maar dat schiet me zo snel niet te binnen. Owjah:

- Als je af en toe nog een beetje lol hebt (niet te overdreven natuurlijk :smile:)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-03-2003 00:41

Een afwijkende mening, mag toch wel?
Wellicht wat vreemd voor een aantal van jullie, maar ik beschouw ieder visseizoen als geslaagd.
Het maakt mij echt geen biet uit of ik veel of weinig vang, of groot of klein.
Buiten genieten van de natuur en het vissen op zich vind ik veel belangrijker dan het aantal of de grootte van de gevangen vissen.
Het vissen op zich is leuk en de rest is eigenlijk maar bijzaak....
Het enige probleem wat ik heb is om naast alle overige 'toestanden' nog redelijk wat tijd aan de waterkant te kunnen doorbrengen en dat laatste lukt helaas niet altijd.
Gebruikersavatar
corne van gils
Berichten: 116
Lid geworden op: 18-05-2002 02:00

31-03-2003 08:16

Mijn visseizoen is geslaagd als mijn vrouw en onze baby van 6 maanden, en mijn hond gezond blijven en ik hiernaast nog genoeg tijd heb kunnen vrijmaken om te gaan vissen en als ik dan nog iets vang dan is dat mooi meegenomen, trouwens ik heb mijn eerste van dit jaar al op de mat gehad dus eigenlijk kan het jaar nu al niet kapot.... :lol:


met vangende en gezonde groeten, corne

_________________
als ze me missen, dan ben ik vissen !!!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: corne van gils op 2003-03-31 08:16 ]</font>
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

31-03-2003 09:07

Mijn seizoen is geslaagd, als mijn plan van aanpak, mijn eigen manier, en eigen taktiek blijkt te werken.
Dat hoeft dus geen grote vis te betekenen, maar gewoon, dat ik ergens peil, alles goed bekijk, strategische stek kies, voer, en dan ook daadwerkelijk vang.

Maarrrrr dit jaar is toch al voorbestemd om een goed jaar te worden, heb al 2 schitterende beurzen achter de rug (Carp en Visma), ga samen met de KSN jeugdkampen naar france als begeleider (en fanatiek visser).

Owja, heb nog eens teeeeeeeering veel vrije tijd.

Gaat wel goed komen dus..

mvg
stefan

enne ohwja, heb nu ook mijn vriendin zo ver dat ze mee gaat vissen :wink:
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

31-03-2003 09:29

Seizoen geslaagd?
Gewoon lekker vissen, zoveel mogelijk mijn eigen dingen kunnen doen dus zo min mogelijk in het "vaarwater" van andere vissers komen. Ik zoek het dus op grote wateren of stekken waar je niet zoveel andere karperaars ziet. Wat het vissen betreft ben ik dus een behoorlijke Einzelganger. Bij het zien van veel tenten wordt ik al nerveus. Deze benadering levert trouwens ook steeds verrassingen op in de vorm van grote vis, maar voor mijn leerproces belangrijker: gave, ongeschonden vissen die zeker een hele tijd geleden of zelfs nooit gevangen zijn. Dat heb ik nu al zo vaak meegemaakt. Dit soort ervaringen geeft de beleving van het karpervissen en dat is wat ik zoek in het vissen.
Wat ik ook wel eens gedaan heb is en bepaalde tactische aanpak van je visserij. Om een water echt te leren kennen. Steeds een stek maximaal 2 weken een kans geven. In deze twee weken vis ik dan 5 a 6 korte sessies hooguit. Enige eis: ik moet elke sessie een aanbeet krijgen. Groot voordeel: je bent mobiel en je leert heel snel het gedrag van de vis kennen (trekroutes) en welke stekken in een jaargetijde het best renderen.

Veel plezier in je visserij!
Arend
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-03-2003 15:56

Hoi Frank,

Ten eerste als ik veel heb genoten.
Ten tweede dus als ik minstens een aantal keer een indicatie (vangst) krijg dat mijn gedachten over een situatie positief bevestigd zijn. Ten derde als het resultaat in redelijke verhouding tot de geinvesteerde moeite staat....

Beleving staat nog altijd voorop. Als rasoptimist ben ik nog steeds van de mening dat een blank een half gelukte ipv een mislukte sessie is...

Door een blank ga je denken, als je vangt denk je dat het wel goed zit en streef je niet naar beter of meer...

Gr. Laurens
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

31-03-2003 16:30

Lekker Topic Frank! :smile:

Tot nu toe zijn al mijn seizoenen geslaagd, dit geldt zowel voor karper als voor de andere vissoorten die ik belaag, zeelt bijvoordbeeld.
Ik ben vwb het zoetwater geen (karper)wintervisser en heb mezelf ook een gesloten tijd opgelegd.
Die gebruik ik om plannen te maken, ik ga erop uit, maak foto's observeer en vis dus droog kan je zeggen. Maar ik vis!
Zonder hengel wegdromen op je eigen gekende stekken. Nadenken over hoe het dit seizoen aan te pakken.
Ik heb geen doelstellingen in de zin van een targetvis vangen of zoveel 20/30 en eventueel 40 ponders te vangen.
Genieten van alles wat met het vissen te maken heeft, als ik dat heb beleefd en eind van het jaar de balans opmaak, heb ik een moordjaar gehad.

Even zag het er qua hart ( niet mijn vissershart) er wat somber uit :smile:

Vorige week met Arnout Terlouw wat foto's gemaakt in mijn favoriete polder en vanmiddag heb ik nog heerlijk lopen struinen en kijken op mijn nieuwe stek, mijn vingers jeuken en ik denk dat ik morgen voor een keer mijn eigen gesloten tijd voor twee uurtjes voor gezien houd.......

Groet
Henk


_________________
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk de Jonge op 2003-03-31 16:43 ]</font>
Jeroen Leuven

31-03-2003 17:15

Mijn seizoen is geslaagd als.........

Ik zo veel mogelijk aan de waterkant kan/mag zitten om mijn hengels krom te laten staan.
Of dat nu door een tak een brasem of een karper komt.....what ever :wink:

Gr.
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

31-03-2003 19:03

mijn seizoen is al geslaagd ;o)

groeten ed
;o)
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

31-03-2003 20:19

Frank,

Mijn Visseizoen is al bij voorbaat geslaagd,wanneer ik op z'n minst al naar gelang mijn stemming;
Door de modder mag kruipen, in het gras kan liggen onder het zonnetje, onbeweeglijk een dag lang onder de plu zittend in een grauw grijze omgeving mijmerend over een pindakaasreclame met de muziek van Muddy Waters eronder, roeien tijdens een knallend onweer tegen de stroom in omdat de benzine op is en elke keer weer kunnen gaan wanneer ik zin heb om te gaan, volop genietend van alles wat er nog is en kan in dit leven.

Realiserend dat het leven vele malen korter is dan de tijd die ik straks dood zal moeten zijn?!?

Bovenstaand lees ik over de Targets en Droomvissen welke men wenst te vangen, doch Visseizoenen zijn totaal anders dan de Vangstseizoenen, ........denk ik.

Sportieve groeten Henk

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2003-03-31 20:42 ]</font>
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

31-03-2003 20:43

Mooie wijze woorden Henk!!!!!! :wink:
Groet,

John
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

31-03-2003 20:56

Mijn vis-seizoen is geslaagd als mijn voorgenomen "planning" een beetje gehaald wordt.
Maar aangezien dat nog nooit gelukt is, zal het dit jaar ook wel weer eens niet lukken wegens onvoorziene omstandigheden waar ik helemaal geen schuld aan heb...

Neeh, ik ben allang blij dat ik een paar keer per week een avondje kan vissen en zo nu & dan ook nog eens een aanbeet krijg van een lekker sterke vis.
En om mij part ga ik dit jaar eens wat vaker met de winklepicker los om me eindelijk eens een keer klem te vangen in die brasems.

Maar eerst moet de eerste vis nog in zicht komen, en als t even kan met de penhengel.

En ik heb gelukkig het geluk dat ik geen tot weinig "last" heb van andere (karper)vissers aan de waterkantjes waar ik zit.

Maar bovenal hoop ik niet dat ik een vis verspeel die dan ook nog eens een stuk vd montage achter zich aan heeft wapperen, en dat heb ik de afgelopen paar jaar goed in de hand gehad (afkloppeh!!).

Dus... eigenlijk zijn dit zo'n beetje de "standaard-criteria van een geslaagd visseizoen".


Vang ze!~!