Petitie ''Nederland netten vrij''


Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-06-2010 22:36

Aangezien de beroepsvisser schubrecht heeft,mogen ze dus op alles vissen

Het voornaamste schubje is snoekbaars wat weg gevangen word,maar ook andere vis soorten. Tenslotte zijn we als Karpervisser,snoekbaars visser,witvissers en noem maar op allemaal met elkaar verbonden.

Momenteel is er een site met een Petitie ''Nederland netten vrij'' KARPER steunt deze actie van harte. Fuiken en netten van 500 meter lang in het water waar je vist is nooit leuk,verkloot je stek. Fuiken op je stek op veel binnen wateren is evenmin goed! Tuurlijk moeten hun ook ergens hun geld aan verdienen,maar zo langzamerhand loopt het uit de klauwe.

De sportvisserij in Nederland staat onder druk!

Teken de Petitie! Karpervissers zijn ook het slachtoffer!! En karpers!!

http://www.schub.nu/index1.php?mod=page ... ae2c077488








PETITIE
Sportvissers en natuurliefhebbers, wij merken allen dat de Nederlandse visstand onder hoge druk staat. Daarvoor zijn veel oorzaken, zoals schoner en minder voedselrijk water, aalscholvers en overbevissing door beroepsvissers. Overbevissing speelt daarin een grote rol. De bijna uitgestorven paling en de onderwater-woestijn in het IJsselmeer zijn hiervan de stille getuigen. De beroepsvisserij verplaatst noodgedwongen zijn netten en richt zijn aandacht en pijlen op onze schubvis.

Een duurzame beroepsmatige binnenvisserij is een fictie omdat beroepsvissers onvoldoende zelfbeheersing hebben, het toezicht niet functioneert en een goed toezicht ook te duur is. Beroepsvissers willen vissen tot het “op” is.



Daarom pleit stichting Schub voor het ultieme middel: Een nettenvrij Nederland. Netten mogen in onze optiek alleen nog worden ingezet door de Nederlandse Sportvisserij, Waterschappen en dat alleen ten behoeve van een duurzaam waterbeheer.

Kom ook op voor een nettenvrij Nederland en onderteken de petitie. U ontvangt daarna een e-mail met het verzoek om uw ondertekening te bevestigen.

Wilt u meer doen ? Gebruik uw ogen en oren en meldt misstanden op onze site.

Wilt u ons steunen? Wij kunnen uw bijdrage heel goed gebruiken voor de kosten die wij maken, zoals porto, drukwerk, internet en advertenties.
Ons bankrekeningnummer bij ABN AMRO is 43.53.96.900 ten name van Stichting SCHUB.
Laatst gewijzigd door leen goudappel op 14-06-2010 23:35, 2 keer totaal gewijzigd.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

14-06-2010 22:48

Kleine moeite toch mensen!
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

14-06-2010 22:57

Ik heb het hier ook maar geplaatst: http://www.carpcity.nl/index.php/nieuws ... ettenvrijq
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-06-2010 00:13

Done !
Gebruikersavatar
Bouke Langius
Berichten: 365
Lid geworden op: 01-11-2005 13:58

15-06-2010 07:36

Ik had hem al een tijdje geleden ondertekend.
Het is maar een kleine moeite.
K. van den Herik

15-06-2010 07:54

ik teken niet, vooralsnog vind ik een tendentieuze berichtgeving. Met name dat de beroepsvissers zich niet kunnen beheersen. Momenteel wordt veel vis, snoek- zeebaars etc illegaal, door sportvissers aan land gebracht.

Denk in oplossingen...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-06-2010 08:33

Beste Leen, het is helemaal niet waar dat beroepsvissers schubvisrechten hebben, althans de overgrote meerderheid heeft die rechten niet.
En Klaas heeft groot gelijk dat de berichtgeving van de stichting schub zeer tendentieus is. Bovendien heeft het beroep ook rechten, simpelweg vanwege het feit dat ze meestal al jarenlang of zelfs al generaties lang voor hun aalvisrechten betaald hebben.
Alleen als de sport zo flink zou zijn om die bestaande rechten af te kopen tegen redelijke bedragen zou dat op termijn een oplossing kunnen zijn, dit zie ik echter niet gebeuren, mede omdat ook Sportvisserij Nederland niet achter de opvattingen van de stichting schub staat.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-06-2010 12:48

Beste Aard

Degelijk hebben sommige beroepsvissers schubrecht zowel op snoekbaars als op brasem en karper. En die sommige zitten op het water waar wij vissen,en die info heb ik van de mensen van de waterpolitie van de rivierdelta. En die sommige zijn dus aardig uigebreid bezig en is niet te vergelijken met een beroepsvisser die her en der een schietfuikje neerzet op een binnenwatertje/kanaaltje. Gewoon letterlijk een ware slachtpartij aanbrengt.

De waterpolitie heeft vaak contact met de vaste beroepsvissers op deze wateren en weet ook dat er in de schietfuiken karper aanwezig is,en doorverkocht word. Probleem op deze wateren is,dat ze een wet hebben tot hier en niet verder maar die wet lappen ze aan hun laars en gaan degelijk verder dan toegestaan.

Klaas,

Ik weet ook wel dat de sportvisser illegaal bezig is met het verkrijgen van snoekbaars,in het regelement staat dat er per sportvisser 2 snoekbaarzen meegenomen mogen worden,en dat ook dit jammergenoeg een schijntje is en dus absoluut niet gebeurd,maar dit is niet te vergelijken met de werkelijke vangsten die de beroepsvisser de laatste tijd doet,iedereen klaagt er word te weinig gevangen,ook de pleziervisserij ''Vader/Zoon'' die eens op snoekbaars willen vissen,die normaal gesproken hun visje vangen en dat nu zelfs niet voor elkaar krijgen. Zelfde als paling,wij mogen geen paling meenemen omdat het de stand van de paling in gevaar brengt,maar de beroepsvisser mag gewoon doorvangen,ookal is er een limiet of zelfs een vangverbod in een bepaalde tijd,die regel leven ze niet na en vangen gewoon door. Ik verkoop in mij verhaal geen bullshit want ik zie het met eigen ogen en hoor het van de waterpolitie,en die verkopen ook geen bullshit. Pest is alleen dat de waterpolitie machteloos toekijkt en hun gewoon rechten hebben over elke schub die in het water leeft. Stekken raken verkloot door de fuiken,op een bepaalde plek werd er altijd goed gevangen,maar sinds er schietfuiken over heel het gebied onder water staan word er letterlijk geen karper meer gevangen,hooguit een kleine eens in de zoveel tijd! Ook de vaste vissers die langs dat stuk wonen,zien het niet meer zitten en krijgen meer en meer de pest aan de beroepsvisserij.

''Denk in oplossingen'' ...... Hoelang word dat al niet gedaan

Groeten Leen


Ik zat zojuist enkele reacties te lezen en een aantal van u zit er écht naast. De beroepsvisserij dunt de zaken zeker wel fors uit. Ik vis vaak in de Biesbos en aangrenzende rivieren/water zoals de Merwede, Hollands Diep en de Amer. Tot enkele jaren geleden waren dubbele aantallen snoekbaars vrij gewoon maar deze tijd is voorbij. Meerdere malen heb ik gezien dat beroepsvissers (dhr. Klop in dit geval) met een zeeg (groot sleepnet tussen 2 boten) stukken water leegtrok van enkele vierkante kilometers. Let wel...zo goed als alles wat in de zeeg zit gaat mee met de beroepsvisser. Of het nu voorn is, brasem, snoekbaars of snoek, alles gaat mee. Voor de vorm wordt er weleens iets over boord gezet maar dit is nog geen promille van de gevangen aantallen. Ik heb dit meerdere malen vanaf mijn boot aanschouwd. Na een kort gesprek met de beroepsvisser wist hij te melden dat deze vissen naar putten in Frankrijk en Belgie gaan. Ik zet hier sterk mijn vraagtekens bij. De dikke metersnoek werd samen met de witvis het ruim ingetrapt, snoekbaarzen gingen in een apart groot vat. Mijn maag draaide echt om toen ik deze taferelen aanschouwde. `Mijn` mooie en gekoesterde viswater waar ik zuinig en goed mee om ga wordt leeggevist!


Decennia geleden hebben de sportvissers al een dikke prijs betaald voor het visrecht op schub. De afspraak toen was aal voor het beroep en schub voor de sport. Dit heeft ons veel geld gekost. Vanaf de jaren 90 heeft de politiek weer voorzichtige geluiden laten horen om het beroep de visrechten op schub te gunnen i.v.m. teruglopende vangsten van aal. Laten we ervoor waken dat we niet twee keer dezelfde rekening moeten betalen. Politici moeten maar eens een keer laten zien dat ze "kloten" hebben door nu duidelijkheid te creëren en accepteren dat niet langer geduld wordt dat de maatschappij geld blijft pompen in een bodemloze put die op sterven na dood is.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-06-2010 13:09

Aart Lokhorst schreef:Beste Leen, het is helemaal niet waar dat beroepsvissers schubvisrechten hebben, althans de overgrote meerderheid heeft die rechten niet.
En Klaas heeft groot gelijk dat de berichtgeving van de stichting schub zeer tendentieus is. Bovendien heeft het beroep ook rechten, simpelweg vanwege het feit dat ze meestal al jarenlang of zelfs al generaties lang voor hun aalvisrechten betaald hebben.
Alleen als de sport zo flink zou zijn om die bestaande rechten af te kopen tegen redelijke bedragen zou dat op termijn een oplossing kunnen zijn, dit zie ik echter niet gebeuren, mede omdat ook Sportvisserij Nederland niet achter de opvattingen van de stichting schub staat.


Dus het is een doodlopend spoor in het kort gezegd.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
K. van den Herik

15-06-2010 13:31

Op gebied hengelsport?
Aart ongeveer zolang als jij leeft en ik van 1998 tot 2007.

1 Van de uitkomsten is dat er vanaf Gorinchem tot voorbij Alblasserdam vergunningen worden afgegeven.

Alles en iedreen kan dwars gaan lopen doen, maar een Klop heeft een veel langere adem. Vissen doen ze nog steeds en Faber is de laan al uit en haar opvolger inmiddels ook.

Maar ik moet van jou een handtekening zetten omdat iemand iets doet wat hij gewoon mag doen. Daarnaast moet een ebroepsvisser voor jou en mijnplezier zijn vreten opgeven? Du monet je het op die wij gaat benaderen akn je gaan praten met ze.

Maar let op: De straffen op niet naleven van afspraken moet zo hoog worden dat alle partijen graag hun afspraken nakomen.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-06-2010 13:41

Nee je hoeft niet te tekenen,moet je helemaal zelf weten.


Wil alleen maar zeggen,dat beroepsvissers niet alle afspraken naleven! Vissen in gebieden waar het niet mag,maar toch gewoon doen (Nachtelijke uren die gebieden in gaan en zoveel mogelijk zooi uitzetten) Goh waarom zouden die gebieden bescherm zijn? Waarom als wij er gaan zitten 2000 euro klapper maken,maar een beroepsvisser die zo stiekem alles persee moet afvissen,dan vind ik dat hij zijn geld niet mag verdieen,maargoed er word niet opgetreden ertegen maar als een karper/snoekbaars/witvisser die gebieden betreed om te willen vissen en iets leuks willen vangen is een crimineel.

Een kant stek van 2 km lang......Moet persee zijn staand want netten langs die kant rotten,hoppa vissers voor plezier kan daar ook niet meer vissen. Maar als je een snoekbaarsje vangt word je zowat in de hoogste boom gehezen omdat je aan zijn geld zit!!!! Word langzamerhand onderscheid gemaakt.

Ben weg,even een nieuwe stek zoeken! Misschien wel natuurgebied :roll:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
bas wilharms
Berichten: 109
Lid geworden op: 19-09-2009 17:58

15-06-2010 16:24

gedaan :wink:
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

15-06-2010 21:58

Ik heb deze petitie in der tijd getekend op de visma. Ik ben toen wel een discussie aangegaan voordat ik getekend heb. Al met al blijft het een moeilijke kwestie. Toch ben ik het er wel mee eens dat de grote rivieren overbevist worden. Dit speelt uiteraard ook mee met de palingstand in Nederland. Of dat alle vis wordt meegenomen, dit zal misschien gedeeltelijk waar zijn maar geld niet voor elke beroepsvisser. Als je kijk hoeveel "rotte peren" er op karper vissen, daar wil een serieuze karpervisser toch ook niet mee vergeleken worden?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-06-2010 22:03

Klopt ook helemaal Remco

Maar wat je zegt,grote rivieren worden aardig overbevist,alleen jammer dat vele dat zelf nooit met eigen ogen zien,en maar van horen zeggen dingen aannemen die niet kloppen!

Maar zo'n discussie is eindeloos,en zolang sportvisserij Nederland zijn KOP in het zand steekt waar ze nogal goed in zijn,zal het zo blijven of erger worden. Sportvisserij Nederland staat voor ''Belangen behartigen voor de sportvisser'' En het goed regelen van zaken tussen bepaalde vissers van verschillende klasse! Helaas is er weinig van te merken dan alleen maar geld verdienen aan die vervloekte pas! Kunnen ze weer een biertje doen om de tijd met de groep!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-06-2010 22:09

K. van den Herik schreef:

Maar ik moet van jou een handtekening zetten omdat iemand iets doet wat hij gewoon mag doen. Daarnaast moet een ebroepsvisser voor jou en mijnplezier zijn vreten opgeven? Du monet je het op die wij gaat benaderen akn je gaan praten met ze.



Nee joh dus voor jou liever lege wateren? Tot jou hobby niet meer uit te voeren is?! Of heb jij ze in een aquarium en dus exclusief voor je eigen en rest boeit je niet?

Kunnen ook met zijn alle gewoon niks doen,net zoals sportvisserij Nederland doet. Is vrij normaal ook. :o :roll:

Man wat een verschil tussen Nederland en rest van Europa kwa visstand beheer en regelgeving :oops: :oops:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-06-2010 22:15

Een opmerking als dat Sportvisserij Nederland zijn kop in het zand steekt, waar ze dan volgens jou nogal goed in zijn, is volledig uit de lucht gegrepen. Laat eerst maar een blijken dat je werkelijk wat van de materie beroep versus sport weet.

Groet, kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-06-2010 22:17

Jah inderdaad klopt ook :roll: :roll:

Gelukkig zijn er meerde die zo denken ook,maar het lef niet hebben om er iets over te zeggen en zelf achter de feiten aan lopen,nee dan ben je een heilig boontje. :roll:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

15-06-2010 22:20

Nu moet ik er ook bij zeggen dat ik af en toe mijn twijfels heb bij sportvisserij Nederland. Ook wat betreft meerval, het begint gewoon een algemene vis te worden hier en nog steeds mag er niet op gevist worden. Wat betreft belangen ligt het denk ik ook grotendeels aan verenigingen. Deze kunnen denk ik ook een grote bijdrage leveren. Probleem is dat veel besturen toch uit de oudere garden bestaan die het hogerop hebben met witvissen. Uitzonderingen daar buiten gelaten. Af en toe denk ik om zelf er maar in te stappen om belangen te behartigen. Aan andere kant denk ik niet dat ik de capaciteiten heb om veranderingen te brengen en breng ik liever mijn tijd door aan de waterkant als ik vrij ben :)
K. van den Herik

16-06-2010 07:01

het blijft kut als je je als instelling aan spelregels moet houden. Veel gemakkelijker is om zonder gehinderd te worden door kennis, eens lekker te bleren.

Kleintje nog dan:

Als klop het volledige visrecht heeft, is hij in princioe neit verplicht om hengelaars toe te staan.

De laatste:

zwart.... witen heel veel tinten grijs.

Maar vooruit Leen, wat moet er gebeuren, hoe, wie moet wat doen, wat mag het kosten en wie moet het betalen en wie regelt de handhaving. Tegenpartij is in deze degene die moet inleveren
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

16-06-2010 11:02

Even dan wat anders, gelden er op het binnenwater geen vangstquota's net als op de zee?
K. van den Herik

16-06-2010 11:48

Nee, maar in een ideale wereld mag er gevangen worden wat binnen de vbc is afgesproken wat wat is vastgelegd in het/een visplan
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

16-06-2010 12:09

Oke interessant verhaal. Wie er meer over wil weten:

http://www.hfmiddennederland.nl/viswate ... annen_(vbc)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-06-2010 14:28

Najah hoelang word er al over gediscussieerd? Hoelang lopen verschillende partijen al tegen elkaar aan,en komen niet tot een oplossing? Er hoort en dat vind ik wel zo terrecht een compromise gesloten te worden,want voorlopig heeft de beroepsvisser bijna al het recht en loopt de sportvisser achter de feiten aan.

Ik snap ook wel dat de beroepsvisser (Beroep) zijn geld hiermee verdient en gewoon zijn werk doet,maar over de gehele wereld gaat de visstand achteruit en dat allemaal door netten en fuiken! Vissen zijn een belang voor het eco systeem!

1 Overal waar het kan staan fuiken/schietnetten/staand wand netten in de binnenwateren
2 Noordzee en alle oceanen waar het maar kan staan fuiken/netten,ergste is nog de losdrijvende fuiken die miljoenen vissen het leven kost. Gister heb ik weer een net uit het water gevist die er maar hopeloos dreef (Zat geen vis in).

Ik snap gewoon niet waarom er zoveel fuiken overal moeten staan,de beroepsvisser heeft het recht om achter de zogezegde boeien te mogen varen(Markering natuurgbieden) (Waar het voor andere verboden is) En daar hun fuiken precies in de zwemroute's moet zetten van de vissen. Als jij of ik of iemand er gaat zitten is het gelijk economie's delict!

Waaom kan er niet een beperking komen op de beroepsvisserij! er word geklaagd dat de visstand achteruit gaat zowel zoet als zout water,maar wel mogen doorvissen met die verrekte netten.


Maargoed het is mijn woord tegen het hunne of tegen een ander.

Enne als niemand een inzet wil tonen,waarom blijf ik me er eigenlijk druk om maken. Lijk wel gek!


Cultuurhistorische betekenis

De beroepsvisserij op de binnenwateren heeft plaats op het IJsselmeer (inclusief het Markermeer), de randmeren rond het IJsselmeer, de grote rivieren en de meren en andere wateren voornamelijk in Friesland, Noord-Holland, Zeeland en Zuid-Holland. Naar schatting zijn in de beroepsbinnenvisserij ruim tweehonderd visserijbedrijven actief. Zij vissen op paling, (snoek)baars en spiering.

De maatschappelijke betekenis van de beroepsbinnenvisserij is vooral cultuurhistorisch. Zo is de uitstraling en zichtbare aanwezigheid van de visserij van belang voor het karakter van een aantal IJsselmeergemeenten. Dit bevordert de directe en indirecte werkgelegenheid en trekt toeristen aan.


Als het hierom moet gaan??????? Ongelooflijk!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-06-2010 14:42

Wereld op zijn kop

Verder wordt er in het voorstel aan voorbij gegaan dat in VBC-verband op diverse wateren al beperkte en gereguleerde schubvis benutting door de sportvisserij aan beroepsvissers wordt toegestaan. Maar juist in het rivierengebied tonen diverse beroepsvissers minimale bereidheid om in VBC’s met de sportvisserij samen te werken. Om daarom bij deze slecht functionerende VBC’s versneld over te gaan tot benutting van schubvis is de wereld op zijn kop.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-06-2010 15:41

En daarom is het visplan nu verplicht gesteld door het LNV :

( Ik ga nog weleens ergens naar toe om mijn oor te luisteren te leggen en bovenstaand is door minister Verburg onlangs nog op de VBC contactdag in Utrecht herhaald. http://www.minlnv.nl/portal/page?_pagei ... id=2002720 )

Deze regels zijn per 1 januari jl. ingegaan voor alle staatswateren. Heel concreet betekent dat dat alle vissers op de staatswateren nog tot het einde van dit jaar hebben om een visplan op te stellen. Ligt dat visplan er aan het einde van dit jaar niet, dan kan er volgend jaar niet meer worden gevist.








( Schreeuwen heeft trouwens geen zin. Door je eigen herrie wordt je straks niet meer gehoord ! )