Petitie ''Nederland netten vrij''


K. van den Herik

29-06-2010 06:35

Patje,

Als een boa iets zegt hoeft het niet waar te zijn. Vrije hengel is afgeschaft daarom MOET je een vergunning hebben, te verkrijgen BIJ de beroepsvisser. Dit geldt van Gorinchem tot De Lek, zijn 3 aparte vergunningen. NWE Merwede is van de federatie EN het beroep.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-06-2010 11:17

Beste Patje, voor de Rijkswateren verhuurt LNV de visrechten, is al een 'eeuwigheid' zo. Als dat stuk rivier (openbaar water is jouw term, maar die term bestaat niet meer qua visrechtensituatie) Rijkswater is dan waren de visrechten ook allang verhuurd door LNV en is dat niet pas de laatste jaren het geval. En...in vrijwel alle wateren waar het beroep de schubvisrechten heeft, mag je als sportvissers niet vissen, of soms wel, maar dan alleen met een vergunning van de betreffende beroepsvisser of in enkele gevallen alleen maar met 1 hengel.
Als jij in dat stuk rivier met de gewone Vispas mag vissen betekent dat simpelweg dat een Sportvisorganisatie (HSV of federatie) de schubvisrechten op dat stuk rivier bezit en niet een beroepsvisser...
Patje Brusselaars
Berichten: 86
Lid geworden op: 28-08-2004 16:33
Locatie: ridderkerk

29-06-2010 18:25

hallo aart...

dat kan allemaal wel zo zijn maar,
feit is , ik mag er vissen met de vispas!!
feit is , ik heb de beroepsvisser daar met eigen ogen bezig gezien!!
feit is , de boa weet er allemaal van en vertelde mij dat hij zelfs een keer mee is geweest met de beroeps visser (hij vertelde er ook bij dat hij wel een beetje schrok van de hoeveelheid vis die ze in korte tijd wisten te vangen)
en feit is dat mn vangsten sterk terug lopen.... en ik ben niet de enigste!! ik heb het niet alleen over karper maar alle vissoorten.

en feit is ,op het moment vis ik op een stuk rivier waar de beroepsvisser geen rechten heeft en ik vang gewoon weer vis...

het lijkt op kip
het ruikt naar kip
en het smaakt als kip

dan zal het wel gewoon kip zijn denk ik!!!

[quote=]Als een boa iets zegt hoeft het niet waar te zijn.[/quote] en klaas.....
tegen zon sterk onderbouwd argument kan ik niet op natuurlijk!!!! :o

mvg patrick
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-06-2010 18:50

Feit is dat je jouw situatie veralgemeniseerd als landelijk, terwijl het waarschijnlijk een specifieke is die verder niet beoordeeld kan worden omdat je de locatie niet vermeld.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Patje Brusselaars
Berichten: 86
Lid geworden op: 28-08-2004 16:33
Locatie: ridderkerk

29-06-2010 19:08

lijkt me niet kees het gaat om een specefiek stuk rivier...
zoals ik ook aangeef met de mededeling dat ik nu een ander stuk bevis, waar ik wel gewoon vis vang..

mvg patrick
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

29-06-2010 19:24

Welk stuk dan?

Stukken van waar ik het zie is het delta rivieren gebied! Alleen heb ik meer info gewonnen van de beroepsvisser ter plekke!

Het des betreffende gebied,daar word op snoekbaars gevist tot max 60 cm,groter word terug gezet bij het legen van de fuiken op de boot(Grotere vissen kosten meer tijd en leverd minder op)! karper word amper gevangen op een enkele na. Waarom het beviste gebied voor de karpervissers weinig karper opleverd heeft er alles mee te maken dat de karper het stuk vermijd door de vele fuiken die er staan/zweven! En geen leegvissing/overbevissing! Paling word mondjesmaat gevangen,en verder word er ook brasem gevangen die na zeggen verkocht worden aan visverenigingen.

Verder tja zeker als je het allemaal opeens achter elkaar ziet gebeuren,dan twijfel je al snel,maar na opzoeken en vragen aan de persoon in kwestie kom je een hoop te weten! Niet dat het fijn is dat er op heel veel plekken fuiken staan,maar wel dat het fijn is dat je nu het 1 en ander weet over het hoe en wat en waarom gebeuren! de beroepsvisser staat ook onder toezicht en moet om zijn tijd zijn vangsten laten tonen bij het lossen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Patje Brusselaars
Berichten: 86
Lid geworden op: 28-08-2004 16:33
Locatie: ridderkerk

29-06-2010 19:54

hee leen..

we heben het natuurlijk gewoon over hetzelfde stuk en dezelfde beroepsvisser!!
en de informatie die jij hebt gekregen kan waar zijn.
het komt toch op hetzelfde neer , op dat stuk is geen vis meer te vangen en het blijft toch zuur als ik op mn stekkie kom aangevaren en dr staat een fuik..

mvg patrick
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

03-09-2010 22:57

De boa's van de federatie hebben samen met de KLPD een mooie vangst gedaan in de Maas tussen Niftrik en Grave. Een beroepsvisser bleek hier meer vissen mee te nemen dan is toegestaan.

Naar aanleiding van verschillende tips zijn de boa's polshoogte gaan nemen en hebben de activiteiten van de betreffende beroepsvisser een tijdje gevolgd. Volgens de tips zou de beste man alle vis meenemen terwijl hij alleen het recht heeft om aal mee te nemen.

Nadat de beroepsvisser ruim 5 uur lang is gevolgd na het lichten van de fuiken is hij bij het aanlanden van de vis staande gehouden. Na controle bleek de man inderdaad in overtreding te zijn. In de boot werden 2 meervallen, 2 baarzen en 10 snoekbaarzen waarvan 4 nog geen 42 cm waren gevonden.


(foto: Hengelsport Federatie Midden Nederland)

Volgens de huurovereenkomst van de beroepsvisser mocht deze alleen maar op aal vissen en moet alle bijvangst direct worden teruggezet. Daarnaast is de meerval een beschermde soort volgens de flora en faunawet.

Deze vangst zal de beroepsvisser duur komen te staan aangezien de overtredingen strafbaar gesteld worden in de wet economische delicten.






Zo jammer dit he,jammer dat het niet de enige is die dit flikt.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust