Petitie ''Nederland netten vrij''


K. van den Herik

16-06-2010 16:08

door dat oeverloos, ondeskundig geblaat krijgt een beroepsvisser hoofdpijn en denkt ie sterf maar...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-06-2010 16:30

Ach

Gelukkig zijn er 5151 andere die wel tekenen.

Zeker links gestemd? :roll:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
K. van den Herik

16-06-2010 16:45

Niet gek 5200 van de 1,5 a 2 miljoen.

Heb PSP gestemd


Afbeelding
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

16-06-2010 17:22

K. van den Herik schreef:door dat oeverloos, ondeskundig geblaat krijgt een beroepsvisser hoofdpijn en denkt ie sterf maar...


Als ik heel eerlijk moet zijn begrijp ik niet zo goed waarom je hier met zo'n moraalridder toon aan de discussie deelneemt. Je hebt volgens mij wel de kennis van hoe het grotendeels in elkaar zit. Je kan beter deze informatie delen in plaats van het elke keer zo raar te brengen. Dan kan tenminste iedereen er nog wat van leren.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-06-2010 17:23

Dank.


Dacht al dat het weer aan me eigen lag
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-06-2010 19:18

K. van den Herik schreef:Niet gek 5200 van de 1,5 a 2 miljoen.
Heb PSP gestemd


Elk begin is er 1 he,maar snap jij niet natuurlijk
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-06-2010 21:09

Nou, nou, wellicht niet provoceren?

Komende 4 jaar staatsschuld terugdringen. Blijft er weinig over om de rechten van beroepsvissers af te kopen, vrees ik.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-06-2010 21:35

Jah dat denk ik dus ook Kees. Die optie was er natuurlijk ook nog.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
K. van den Herik

17-06-2010 07:16

Kijk eens anders:

Zomaar iemand komt naar je toe en neemt je vreten, je auto en je mobiel af. Ga je met die gedachten gang de discussie aan, is er een iets andere insteek.


Ach Remco er wordt de laatste 10 15 jaar veel geblaat, geroepen en gejankt. Zeker Klop heeft zijn hakken alleen maar dieper in het zand gezet.

Daar waar er normaal overleg is geweest tussen belanghebbende partijen is de inzet van Klop ook gewoon constructief geweest.

Wylax cs is een iets ander verhaal, maar in principe ook ergens eigenschuld van de visrechthebbende, die hebben zijn vis mogelijkheden zover beperkt dat die alleen nog maar op een paar plekken heel veel moeten proberen te vangen.

Ga je al deze figuren de les lezen lachen ze je vierkant uit. Er zijn er die hun netten hebben verheneweerd.

Alles is weer zo simpel: de enige gesprekspartner is de hsv/federatie/SVN en bijna altijd alleen in vbc verband.

Op de nieuwe merwede is veel gebeurd. Gelijk hebben en krijgen zijn er 2. Gelijk krijgen wordt nu gemakkelijker met de wet achter je: zie Michel.

En Leen: als je echt zo betrokken voelt en bent, stuur dan je woede om in energie, energie die benut kan worden in verenigingsverband. Praatjes vullen geen gaatjes. Daden wel...
K. van den Herik

17-06-2010 08:09

Kees,

Zpover ik weet is het geld voor de vbc al opgenomen in de begroting 2002 en 2004. Dat geld is er dus. Daarnaast lijkt me eur 100.000.000 eur europese subsidie ook niet meer dan normaal
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-06-2010 09:04

Voor all duidelijkheid. Het is geopperd, maar niet door de minister overgenomen. Die verwijst weer terug naar overleg.

Ik twijfel bij Schub en heb hier geen uitgesproken mening over. Net als jij vind ik dat je niet iemands vreten uit de mond neemt zonder dit te compenseren.

Ik pleit er dus niet voor om hier geld in te stoppen, maar meld dat de geeigende gang niet kansvol lijkt de komende jaren.

Harde acties tegen het beroep vind ik wat overdreven en frusteert het overleg alleen maar verder.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-06-2010 09:40

Voor een juist begrip, quota op Rijkswateren zijn er wel degelijk t.a.v. de zegenvisserij op brasem, kolblei en blankvoorn (waren er trouwens ook al voordat de eerste VBC's waren opgericht).
En nogmaals, de meeste beroepsvissers hebben alleen maar aalvisrechten en geen schubvisrechten.
In een aantal VBC's is wel overeengekomen dat het beroep de bijvangsten aan schubvis in de hok- en schietfuiken mag behouden hetgeen wel enige uitbreiding t.a.v. daarvoor betekent, echter vroeger werd die schubvis bij het legen en schoonmaken van de netten overboord gespoten en daarna opgevreten door de meeuwen.
K. van den Herik

17-06-2010 11:44

http://www.combinatievanberoepsvissers. ... &Itemid=27


De beroepsvisser

Tijdens een fraaie dag vroeg in het voorjaar vertelt Gerard Heimesen van de PU 33, een van de beroepsvissers die op de zuidelijke randmeren vist, wat hij van de VBC vindt. “In het begin zag ik het niet zo zitten, maar de vissersbond BNOB waar we toen nog bij waren aangesloten dwong ons min of meer in de VBC zitting te nemen. Wat me meteen opviel was het wantrouwen van de sportvissers. Ze hadden echt een verkeerd beeld van ons. Aart Lokhorst, de toenmalige secretaris van de
BNOB heeft er hard aan getrokken om het vertrouwen tussen sport- en beroepsvissers te herstellen. Bijzonder, omdat Aart afkomstig is uit de sportvisserij.


De beroepsvissers vissen in de winterperiode met de zegen
op brasem en blankvoorn.

Eerlijk is eerlijk, al snel na de eerste bijeenkomsten verbeterde de verhouding met de sportvissers. Wat ik overigens nog wel vervelend vind is de negatieve berichtgeving op internet. Het is gewoon niet prettig om voor stroper te worden uitgemaakt, terwijl je gewoon je werk doet en je daarbij aan de regels houdt.Tegenwoordig zitten we overigens op persoonlijke titel in de VBC en komen we om de beurt op een vergadering.” Heimesen is ook positief over het visplan: “Het is prettig dat er eindelijk goede afspraken over de visserij zijn gemaakt. We weten waar we aan toe zijn, wat we mogen en kunnen vangen. Verder is het prettig dat het visplan niet star is. Zo kregen we dit jaar de ruimte om wat langer met de zegen op brasem door te vissen. Goede zaak omdat we in het begin van het seizoen door de harde wind veel dagen niet het water opkonden.”

Wat betreft de visstand zelf merkt Heimessen op dat deze behoorlijk verandert. Vooral de sterke opkomst van de snoek op de randmeren valt hem op. Toch weet hij nog steeds een goede boterham te verdienen met de vangst van brasem. Volgens hem is er sprake van een gezonde brasemstand en is hij van mening dat hij deze duurzaam bevist: “De brasem ziet er gezond uit en dat is in het verleden wel eens anders geweest. Het huidige quotum voldoet. We moeten er niet meer gaan wegvangen zoals er soms wel wordt voorgesteld als maatregel om de waterkwaliteit te verbeteren. Ik zie het niet zo zitten om dat kapitaal weg te vissen. Daarbij is de waterkwaliteit aanzienlijk verbeterd. Voor mij hoeft het water niet glashelder te worden, dan neemt namelijk ook de visstand af.”




http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... sionair#04

L

http://www.sportvisserijbelangen.nl/vis ... enrivieren
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-06-2010 16:18

Correctie, de kotter van Gerard Heimesen is niet de PU 33 maar de PU 3.
Aanvulling: bij de laatste monitoring (november/december 2009), zoals gewoonlijk door een onderzoeksbureau uitgevoerd i.o.v. Rijkswaterstaat blijkt dat de brasemstand was toegenomen t.o.v. de vorige monitoring in 2005.
Dit ondanks dat de beide beroepsvissers 's winters met de zegen samen 60 ton brasem weg mogen vangen en ze die 60 ton ook ieder jaar weer vrij simpel met de zegen kunnen vangen...
K. van den Herik

18-06-2010 07:14

toverwoord blijkt wederzijds vertrouwen te zijn Aart.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-06-2010 08:09

Inderdaad Klaas, maar wel met ook vooraf overeengekomen frequente controles, verplichte aanlandingsmelding e.d.
Nog een nieuwtje: in september, oktober en november mag het beroep niet op aal vissen (was bekend), (nieuw) maar wél met aangepaste aalfuiken op wolhandkrab en er ook verplicht een controleovereenkomst is afgesloten.
K. van den Herik

18-06-2010 08:17

Denken in oplossingen dus Aart.

Klein voorbeeld hoe iets constructiefs kan zijn Leen.

Protesteren enzo heeft ook zin maar wel op het juiste moment met de juiste argumenten. Zie eerder dit jaar mbt actief biologisch beheer
MVG

Klaas
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

25-06-2010 15:00

Zitten we hierop te wachten? Nee!
Leen wat heb jij in je jonge leven al gedaan voor de karpervisserij in NL? Zit je in een HSV bestuur of VBC. Heb je wel eens met een beroepsvisser gesproken. Ben je wel eens een dag mee geweest. Kortom zoek de dialoog en begin bij jezelf.De grootste boeven zijn de karpervissers zelf(een deel dan he....). Voorbeelden?
Patje Brusselaars
Berichten: 86
Lid geworden op: 28-08-2004 16:33
Locatie: ridderkerk

27-06-2010 13:55

ik vis al jaren op de grote rivieren en sinds dat de beroeps visser de schub rechten heeft heb ik mn vangsten zien terug lopen van meer dan 100 per jaar naar minder dan 5... sommige delen zijn gewoon visvrije zones geworden waar werkelijk geen vis meer te vangen is
dus dat er iets gedaan moet worden lijkt mij duidelijk

en leen geeft alleen maar aan dat er een probleem is en vervolgens moet hij met de oplossing komen waar de hoge peiten ook al jaren niet uitkomen?? beetje onzin lijkt mij!!

mvg patrick
K. van den Herik

28-06-2010 07:12

Beste Patje,

Aan visrechten is delaatste 250 jaar weinig veranderd.

Hooguit dat je nu een vergunning kan kopen op bijvoorbeeld in De Noord te vissen
Patje Brusselaars
Berichten: 86
Lid geworden op: 28-08-2004 16:33
Locatie: ridderkerk

28-06-2010 17:06

beste klaas....

ik heb met de boa,s gesproken en die wisten mij te vertellen dat de beroepsvisser op het desbetreffende stuk rivier de schubrechten hebben gekregen, dus dat is in iedergeval veranderd.
sinds dien zie ik gewoon mn vangsten sterk terug lopen en nu is het gewoon dramatish gesteld met de vangsten!!

mvg patrick
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-06-2010 18:46

Beste Patje, zeker is dat geen enkele schubvisrechthebbende HSV of federatie de laatste jaren schubvisrechten heeft verhuurd aan het beroep...
Het moet dus wel wat anders in elkaar zitten, maar hoe weet ik niet omdat ik ook niet weet om welk stuk rivier en welke beroepsvisser het gaat.
Patje Brusselaars
Berichten: 86
Lid geworden op: 28-08-2004 16:33
Locatie: ridderkerk

28-06-2010 19:40

beste aart...

ik heb het ook niet gehad over een hsv of een federatie... dit is gewoon openbaar vaarwater zoals dat heet waar ik dan ook mn vergunning voor koop.
dan verwacht ik ook gewoon dat er vis inzit...
ik vis er al jaren en ik heb het allemaal met mn eigen ogen zien gebeuren!! dus de conclusie dat het allemaal anders in elkaar zit verbaast mij ten zeerste.. na 2 korte berichtjes van mij kant????

ik voel me ook niet geroepen om me hier te gaan zitten verdedigen...
verdere discussie via pb....

mvg patrick
Stephen Ram
Berichten: 52
Lid geworden op: 01-05-2010 01:05

28-06-2010 20:06

Ik vind dit totaal zinloos. Hiermee los je het probleem niet volledig op. Als we bijvoorbeeld kijken naar de palingstand, is overbevissing maar een deel van het probleem. De grootse probleem zijn de stuwen en gemalen waardoor een groot deel van de paling de paaigronden niet kan bereiken. Voor de paling en veel meer vissen is het veel beter om daar iets aan te doen. De paling (maar ook andere vissen) moeten eerst een eerlijke kans hebben om de paaigronden te bereiken, en dan zullen we zien dat deze actie niet nodig is.


Wat betreft de snoekbaars en karper stand is er niks aan de hand. Volgens mij wordt er relatief weinig karper gevangen voor consumptie vergeleken met de andere vissoorten.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

28-06-2010 20:20

Klopt ben ik ook achter

Heel soms zit er een karpertje in een schietfuik.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust