Kenmerken van karpers dmv ringskes


erik v d ven
Berichten: 143
Lid geworden op: 12-07-2002 02:00

28-03-2003 19:07

Lode,Fotografeer met behulp van een statief en maak de foto's op dezelfde hoogte(bv 1m). Hierdoor kan je de foto's nog beter vergelijken.

gr Erik
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

29-03-2003 01:28

Hoi lode,
Indien je iets in kaart wilt brengen voor jezelf neem dan een voorbeeld aan henri.

Op deze wijze kun je zeker een onderscheid maken voor jezelf per vis indien je dit noodzakelijk acht.

Ringen e.d is mijn visie uit den boze kun je net zo goed een stuk uit de vin knippen, komt op hetzelfde neer en net zo walgelijk.

Helaas heb je dit soort figuren ook, in mijn visie probeer je voor jezelf aan de hand van kenmerken een keuze te maken en fotografeer deze zodat het traceerbaar is.

Vergeet niet Lode dat elke vis zijn eiegen specifieke kenmerken heeft.

MVG,
Peter


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: peter postema op 2003-03-29 01:30 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: peter postema op 2003-03-29 01:33 ]</font>
gerrit pook

29-03-2003 09:40

zelf doe ik dit al jaren ben speciaal een tijdje conducteur geweest om de goede tang te krijgen de eerste twintig altijd in de staart daarna via de anaal vin naar voren en via de rugvin weer terug als er meer dan 100 karpers op je water rond zwemmen kun je hierna naar de driehoekige tang grijpen ook het verwijderen van schubben is een goede methode bij de eerste vis een schub bij de tweede twee enzovoort wel even met je vismaten afspreken of je links of rechts begint om verwarring te voorkomen maar perforeren blijft toch de beste optie wel even opletten met het tellen van de gaten dat je je niet vertelt en je weer opnieuw moet beginnen want dan ligt de vis natuurlijk te lang op de kant en dat is niet goed voor de vis natuurlijk het beste is om er even een foto van te maken dan kun je thuis op je gemak natellen
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-03-2003 09:51

Dit noem ik nou pas walgelijk. Gerrit spreekt over schubben verwijderen alsof het normaal is, strak heb je een populatie spiegelkarpers die oorspronklelijk schubkareprs zijn.
gr lode
HansPeter van Ee

29-03-2003 10:00

Lode

Volgens mij moet je Gerrit niet al te serieus nemen, (of je moet voor de herenliefde gaan :smile: ).
Hij woont in een buurt waar weinig viswater voorhanden is en dan raakt men wel eens in de war :smile:

met door-water-omringde groet

HPE
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

29-03-2003 10:47

opeens heb je het. je word conducteur :smile:
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

29-03-2003 13:37

Gebruik zelf gewoon de kaasschaaf om een leuk patroontje te trekken over de flank !
Laat ik niet merken dat er ergens "geringd" of geknipt gaat worden,want dan kom ik de "dader" wel even heel creatief "piercen".
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Martin Pantera1
Berichten: 11
Lid geworden op: 31-03-2003 02:00

31-03-2003 14:44

Je kan ze ook overschilderen met watervaste verf!!
Patrick Bosch
Berichten: 95
Lid geworden op: 28-02-2003 01:00
Locatie: Best

31-03-2003 15:23

Ik zou,als ik jou ben,alle vissen die je vangt opzetten en pas ophouden met vissen als je geen beet meer krijgt.Dan weet je ook dat er geen karpers meer zwemmen en heb je het hele bestand gevangen van je plasje.Verkoop daarna je spullen en ga nooit meer vissen!
Groeten,de Best(s)e karpervisser!
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

31-03-2003 15:37

Lode,

Je weet zelf wat voor ellende er ontstaat als er vissen gemerkt worden... denk maar aan de elastieken op de Walvissers.

Maak gewoon een duidelijke foto en als je dat niet lukt... bel me dan maar op dan kom ik wel even langs om te helpen. Heb al een vermoeden welke put het is :smile:

Bart
gert-jan terluin
Berichten: 74
Lid geworden op: 23-09-2002 02:00
Locatie: Steenwijk

31-03-2003 18:51

lode,

nog een tip die je misschien kan gebruiken bij het kijken naar terugvangsten bij een redelijke populatie aan vis;

maak een database (access) waaraan je gevangen vissen in combinatie met foto's (je kan iedere foto nummeren en enkel het nummer in de database plaatsen)en een hele rij aan gegevens zoals lengte, omtrek, leeftijd (te zien in schubben) gewicht etc etc. Plaats daarnaast ook nog wat specifieke, viseigen gegevens maar dan wel in een kwalificeerbaar formaat. bijvoorbeeld grote staartvin (5-10 cm en 10-15 cm), ontbreken van schubben 1-5, ontbreken van schubben 6-10 etc.

Daarna kun je query's (opvraaglijsten)maken waarin je vissen met bepaalde kenmerken op kunt vragen. bij terugvangst heb je dan dan zo welke vissen soortgelijke kenmerken vertonen en je kunt dan die vissen eruitpakken voor de vergelijking met je laatste vangst. (via foto's)

ik snap wel dat een vis steeds groei doormaakt en dat daarom factoren steeds kunnen veranderen maar dat kun je ondervangen door de eigenschappen kwalificeerbaar te maken. (gewicht 20-23p, 23-26p etc)

als je niet zo handig bent met databases kan je ook gewoon je vissen registreren in een excel sheet. zo veel mogelijk gegevens verzamelen en invoeren bij een vangst. (uiteraard met fotonummer(s)
bij een volgende vangst eerst gegevens van eerdere vangsten nalopen en daarna evt. invoeren (igv nieuwe vis). Je moet nu misschien wel 200 vissen nalopen maar das wel beter dan een ring.. bovendien zijn de foto's bij terugvangst mooier zonder ring.. :wink:

groeten G-J
gert-jan terluin
Berichten: 74
Lid geworden op: 23-09-2002 02:00
Locatie: Steenwijk

31-03-2003 18:54

ik was nog vergeten toe te voegen dat je bij een teugvangt deze vis ook mooi opnieuw kan toevoegen achter de al eerder verkregen gegevens. je krijgt zo ook een mooi beeld van groei etc. (kan je overigens ook met vangstplaatsen en vangsttijd doen.. kennis is kracht..)

G-J
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-03-2003 19:37

Ja Bart
die elastiekjes, dat is daar echt ellendig. Soms zijn ze gewoon half in de staart gegroeid :s.
Het is niet de put in Lommel, was het maar, je mag er vanaf dit jaar niet meer vissen :sad:.

Dank je wel gert-jan, dat is een geweldig idee
gr lode