alg


Plaats reactie
Monique klokman
Berichten: 2
Lid geworden op: 23-05-2010 09:29

23-05-2010 10:02

Onze vijver is in optima forma maar alleen blijven we iedere keer weer stuiten op het algenprobleem.
Dit jaar hebben we voor het eerst een bak met waterplanten eraan gemaakt, zodat hier filtering en zuurstof ontstaat.
Helaas was het gisteren weer zover dat de vijver zo troebel was dat de helft van het water vervangen hebben voor vers water en daarnaast alle alg getracht zoveel mogelijk te verwijderen. Nu moet ik wel zeggen dat we voor het eerst ook alg hebben wat op snot lijkt het drijft op het water met van die bubbeltjes. Dit gebeurt met name bij de planten.
Kan iemand ons van advies voorzien hierin.

Groetjes Monique

Er staan genoeg pompen op de vijver.
Een met een UV filter.
We hebben nu drie grote pompen erop staan. De vijver is ongeveer 5 x 3.5 mtr en toch wel 0.70 cm diep denk ik.
Laatst gewijzigd door Monique klokman op 23-05-2010 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-05-2010 11:25

UV filter van voldoende capaciteit in de pomploop van een biologisch filter plaatsen.

Maar ik lijk uit je woorden te begrijpen dat je helemaal geen pomp/filter hebt?

Volgende vraag is dan, zitten er vissen in de vijver?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Tom Roelofzen
Berichten: 88
Lid geworden op: 21-06-2008 20:49
Locatie: Hierden

23-05-2010 11:39

Alg krijg je als je teveel meststoffen(Nitraat, fosfaat) in je water hebt door afstervende planten, ingewaaid blad of gewoon te veel vis. Bij ons thuis hebben we ondanks we een hozelock pomp hebben, steeds weer last van Algen. Nou had ik toevallig gisteren 15 bosjes Waterpest gehaald. Deze halen dan hopelijk de meststoffen uit het water.

In een filter ontstaat meestal een bacterie-cultuur die van de dode plantenresten weer anorganische stoffen maken. Die anorganische stoffen worden weer opgenomen door je planten.

Was het niet zoiets? :roll:
Carpfishing is a lifestyle
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-05-2010 15:07

Zoek maar op stikstofkringloop.

Een UV lamp brandt de alg dood. Zeer effectief.

Maar als er geen vissen in de vijver zitten moet het zonder kunnen. Inderdaad met planten.

Monique, je geeft net even te weinig info voor een advies.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

23-05-2010 17:03

Probeer eens wat eendenkroost in je vijver te gooien.

Die slurpen nitraten. Groeit het eendenkroost als kool, kan dat een aanwijzing zijn dat er teveel nitraten in zitten. Bovendien, in dat geval neemt het kroos dat probleem weg.

Het kan ook als voer dienen voor je vis. Kan geen kwaad.

Maar eenmaal kroos in je vijver, krijg je het er amper uit. Dus groeit het steeds door, zal je af en toe, als de vissen het niet zelf voldoende doen, wat eendenkroos handmatig moeten verwijderen. (met een netje eruit scheppen, ;-) )
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
veenstra michel
Berichten: 218
Lid geworden op: 19-06-2008 22:13
Locatie: utrecht

23-05-2010 17:54

Meeste UV lampen gaan maar 1 jaar mee dat vergeten de verkopers meestal even te melden dat u om het jaar de (binnen)lamp beter kunt vervangen.
Het bewijs van een schoolverlater zit in mijn pen.
Gelukkig verdien ik ze met me handen :)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-05-2010 18:21

Alle UV lampen dienen regelmatig vervangen te worden. Kosten afhankelijk van het benodigde wattage ongeveer 15 euro. Maar je bent wel helemaal van je zweefalg af. Draadalg blijft, dus dien je toch nog naar een goed evenwicht te zoeken. Maar ik zou meer van de vijver van Monique willen weten.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Plaats reactie