Brasems en karpers


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-05-2010 02:04

Ik zit met de volgende vraag:

Zijn brasem en (kweek)karper voedselconcurrenten van elkaar en heeft dit invloed op het aasgedrag van beide soorten?
Simpel gezegd, als de ene soort gaat azen, gaat de andere soort daardoor dan ook azen? Of misschien juist niet.

Dit naar aanleiding van het feit dat de karpervangsten hier de laatste twee weken compleet stil liggen.
Ik vis meestal ’s middags of ’s avonds en na (voor mij) een zeer goede aprilmaand is er geen aanbeet meer te krijgen. De meeste vissers hier hebben nog nooit zo’n slecht voorseizoen gehad en hebben nog weinig tot niks gevangen en iedereen klaagt steen en been.

Misschien ligt het aan het weer van de afgelopen twee weken, maar ik kan me niet voorstellen dat de vis helemaal niet meer aast.

Wat me ‘s avonds wel opvalt is, dat de brasem pas in de schemering echt actief wordt. Iedereen kent dat waarschijnlijk wel, komen ze even met de rug boven water, zie je daarna een bellenspoor etc…

Ik vis meestal nog een halfuurtje door in het donker, maar als de soorten echt concurrenten van elkaar zijn, zou het azen van de ene soort (de brasem), dan mogelijk de andere soort (de karper) ook aanzetten tot azen.

Dus, moet ik langer blijven doorvissen?

Het gaat mij vooral om praktijkervaring van karpervissers.

Antwoorden zoals, je moet gewoon langer blijven doorvissen, kan ik niet zoveel mee.

Brasems en karpers, wie van de twee is de slimste en beïnvloeden ze elkaar?

H.
K. van den Herik

17-05-2010 07:41

brasem en karper zijn voedselconcurenten, slakjes, vers de vase vlokreeftjes etc

Denk dat het europees probleem is dat de vangsten niet echt je van het zijn. Natuurlijk zit er altijd 1 op de boter, maar gaat me om gemiddeld gezien.

Enige onzekerheid is nog dat er een aantal uren niet gevist wordt cq er geen lijnen te water liggen, zou een mogelijkheid kunnen zijn, denk het niet. ( al dan niet schommelende) watertemp van onder de 15 graden is gekker...
Tom Roelofzen
Berichten: 88
Lid geworden op: 21-06-2008 20:49
Locatie: Hierden

23-05-2010 11:51

brasem en karper zijn zeker wel concurenten van elkaar. Intraspecifieke competitie heet dat geloof ik. Heb heel vaak meegemaakt dat je brasem en karper gewoon vlak achter elkaar pakt.

denk inderdaad zoals K. al zei dat het eerder met dressuur te maken heeft.
Carpfishing is a lifestyle
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

23-05-2010 16:34

grote windes zitten hier ook genoeg, en zullen ook wel concurrentie zijn.... heb dit jaar pas een karper gevangen vorige week, en daarna nog zeker 10 windes verdeeld over een paar sessies..

brasems hebben we hier niet zo veel last van
Jan de Vries
Berichten: 23
Lid geworden op: 26-06-2008 14:55

28-05-2010 11:17

zeker weten dat ze concurrenten zijn. En ik weet ook vrijwel zeker dat karper slimmer is gewoon vanwege de keren dat ze je rigje weer uitspugen.
Gebruikersavatar
thijs wijnhoven
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2008 16:35
Locatie: Riethoven
Contacteer:

28-05-2010 12:02

Karpers en brasems zijn naar mijn idee ook voedselconcurenten, hier kun je zelfs nog voorn,zeelt en overige vissen bijrekenen. ze eten allemaal en veelal ook van het lekkers dat de karpervisser op de bodem neerlegt.
Denk maar aan het vissen met spodmix, er wordt gevoerd met verschillende kleine voedseldeeltjes.
De karper zal vrijwel nooit de eerste zijn die op al het lekkers afkomt, eerst zullen er wat kleine vissen op het lekkere geurspoor afkomen (deze zijn het talrijkst aanwezig in het water), de voorntjes filteren de kleinste deeltjes uit het lekkers, hierna zal de brasem het lekkers in de gaten krijgen, mede doordat er al lekker van gegeten wordt. Dan komt de karper nog eens een kijkje nemen bij al die drukte aan tafel en zal daardoor ook aanschuiven. Dit zie je bij witvissers ook terug, eerst gaan er wat voerballen in en vrijwel meteen wordt er wat kleine witvis gevangen, voorn,baars. Later komen de brasems er ook op en zeer soms zelfs een karper die er mee aan de haal gaat. Maar dit hoeft niet per se te betekenen dat wanneer de brasem actief is, karper meteen volgt, wel ben ik van mening dat azende brasem als een soort alarmbel werkt voor de karper:
"dr is eten, aan tafell!!!" Het kan ook goed zijn dat je gek wordt van de brasembeten maar dat de karper zich van geen kanten laat zien.

Slechte vangsten overdag kunnen ook te maken hebben met andere zaken:
- warm weer, de karper zoekt de bovenste waterlaag op (oppervlakte) of gaan massaal in ondiepe
gedeeltes liggen waar niemand ze bevist.
- paaigedrag, de paai is begonnen of zit er aan te komen (Ik merk ook dat de vangsten van afgelopen 2
weken ook om van te janken waren, zeer waarschijnlijk had dit ook te maken met de paai.)
- de hoeveelheid vissers, dressuur of hoe je het wilt noemen, veel strakke lijnen in het water en iedereen
zit flink te plonzen enzo.
- aastijden, de karpers kunnen op andere tijden aan het vreten gaan als de tijden dat jij er vist.
Plaats reactie