Reclame proline commercialisering van karpervissen ten top?


Gebruikersavatar
martijn knop
Berichten: 61
Lid geworden op: 25-03-2008 12:07
Locatie: Heerenveen

17-05-2010 11:20

Jelle Dries schreef:Waar ik echter wel bezwaar tegen heb is het verkopen van materiaal/aas, en de opbrengst gebruiken om een water op te kopen en vol te duwen met vissen uit openbaar water. Zodat hier mensen kunnen vissen. En de eigenaar van de firma 2 maal langs de kassa kan passeren. Om misverstanden te vermijden: ik heb het niet over Korda en Gigantica. Een tijdje geleden kreeg ik nog een magazine onder ogen waarin een Belgische dame Melody (ex-Parisot vis) in haar armen had. Gevangen op dit bewuste water. Fout van de eigenaar, maar in mijn ogen toch ook fout van het magazine. Een beetje screening van het gepubliceerde materiaal zou niet slecht zijn. Daarenboven komt dat het zelfde magazine zich reeds geëxcuseerd heeft voor het publiceren van foto's van gestolen vissen in Nederland (als ik mij niet vergis).


Dit stond in de spiegel toch? en ja de desbetreffende auteur heeft zijn spijt betuigd en spiegel heeft hun standpunt omtrent het overzetten van karpers kenbaar gemaakt staat in voorwoord.

Ontopic: Ik ben van mening dat het leuk is dat pro-line prijzen weggeeft.
Als hun werkwijze je niet bevalt kan je er toch voor kiezen om hier niet aan te participeren.

mk
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

17-05-2010 12:01

Wel leuk dat pro-line iets doet vanwege het WK, vraag me alleen af hoe goed deze actie is voor het merk...

@ Sander; ik begrijp je ergernis maar als marketeer kan ik je vertellen dat dit soort acties op lange termijn geen extra business binnen brengen. Nieuwe wetenschappelijke kennis geeft aan dat: Doordat Pro-line deze ballen zo promoot kannibaliseert men op huidige en toekomstige verkopen. Door dit soort acties schaad men het brand-equity van het merk. Daarbij maakt men consumenten prijs gevoeliger en lokt men acties van de concurrent uit. Dit zorgt er weer voor dat de consument nog gevoeliger is voor de prijs waardoor de marges onder druk staan.

Hierbij is het gevaar aanwezig dat er cognitieve dissonantie optreedt, oftewel dat men niet tevreden is terwijl dat men dit wel predikt. Als je kijk naar het insturen van de foto's dan gelooft haast niemand meer oprecht dat die boilies zo goed zijn, alleen dat men een prijs wil winnen. Het vervelende van dit soort acties is dat het niets doet aan de verbetering van je merkwaardes, het brengt kortstondig alleen meer geld in het laatje. Een introductie van een boilie zou moeten gaan over het feit dat deze bijzonder goed is, niet omdat er toevallig een WK is. Wat ik wil zeggen is dat de promotieactie het doel is in plaats van het middel.

Ik hoop dat je nu begrijp Sander dat deze vercommercialisering vaker niet dan wel geld binnen brengt.
Het is absoluut niet zo dat degene die het hards roept altijd het meest verkoopt, zeker niet op lange termijn.

Groeten Carlo
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

17-05-2010 16:41

Jaren geleden had Berckley ook zo'n soort aktie met die "karper" ballen in een potje...
't Wachten is alleen op de comediant die een vis vangt op (bv) mais en een onderlijn met een Proline orangientje eraan hangt en vervolgens roept dat het 't beste aas is ooit aan de waterkant aangetroffen....
Trouwens die kerstballen zijn ook super van Proline...
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-05-2010 02:06

Ik weet niet wie de (reclame)teksten schrijft bij (of misschien is het wel voor) Proline, maar dat lijkt mij niet de meest snuggere persoon.
Volgens mij, in ieder geval geen karpervisser, of misschien een karpervisser die een spoedcursus reclameteksten schrijven heeft gevolgd?

Inderdaad is dit een staaltje van korte termijn denken, wat heel mooi geïllustreerd wordt door de volgende zin:
De combinatie van pure Afrikaanse Chocolade voor een verfijnde smaak samen met de zoetsappige Orange flavour is een van onze best bewaarde geheimen.


Wel toevallig, Afrika en Oranje. Het gaat dus alleen om het snelle scoren en het zou me niks verbazen als de bollen ook nog in een mooie oranje emmer worden geleverd.

Wat krijgen we hierna? Wereldkampioenschap knikkeren met Proline bollen?

Ik heb niks op Proline tegen, maar verspeel je met dit soort acties niet je geloofwaardigheid en kan dat op langere termijn misschien juist tegen je werken?

Natuurlijk mikken ze op een bepaalde doelgroep (qua omzet), maar consumentengedrag is niet te voorspellen en kan je ook de kop kosten!

Een gewaarschuwd mens telt voor....

Cognitieve dissonantie, wie heeft er geen last van, ik in ieder geval wel na een half kratje.
K. van den Herik

18-05-2010 06:42

Wat een flauwe zeikzooi allemaal zeg. Sommige vinden het kut anderen prachtig en op internet zit net zo'n knop als op je tv.

Bewaar je gezeur voor als je een tuintje op je buik hebt, dan heb je tijd genoeg.
Gebruikersavatar
mark schipper
Berichten: 132
Lid geworden op: 12-08-2007 16:01
Locatie: woudenberg

18-05-2010 09:52

gewoon zakenlijk inzicht mischien?..... :wink:
een karper in de morgen is een dag zonder zorgen
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

18-05-2010 10:58

@ Hilco: Je hebt inderdaad gelijk dat het erg korte termijn denken is. Door dit soort acties hol je de waarde van je merk uit. Waardoor je in een later stadium veel moeilijker een price-premium kunt vragen. En als je geen price-premium kunt vragen dan ben je in de marge aan het werken, dat is als fabrikant niet fijn kan ik je zeggen. Bovendien zul je veel meer sales-promotions nodig hebben om aan je omzet te komen, waardoor de base-sales geleidelijk naar beneden gaat. Vaak ziet een fabrikant dit te laat en dan is er nauwelijks meer iets aan te doen. Resultaat: onduidelijke merk-waardes en een slechte positionering waardoor je een B of zelfs C merk wordt.

@ Mijnheer van den Herik: Deze discussie is wel relevant in tegenstelling tot wat u zegt. Ik mag er als consument van uit gaan dat mijn boilie maker zijn best doet om goede boilies te maken. Dit lijkt mij het streven van iedere boilie producent. Wat ik uit de verhalen die ik hier lees kan ik opmaken is dat er een relatie is tussen goede boilies en vis vangen, hoe sterk deze is hangt van het geloof van de persoon af. Daarom lijkt het niet meer dan normaal dat er een discussie plaats kan vinden over het feit dat boilie producenten omwille van een voetbalevenement een nieuwe bal introduceert. De vraag is toch gerechtvaardigd of Proline niet wat meer let op sneller centjes verdienen dan te focussen op de kwaliteit (waarbij ik niet zeg dat die WK boilies niet goed zijn). Dus mijnheer van den Herik; het is toch heel relevant om te discussiëren over de opzet van deze actie? Is de karpervisser hierbij gediend of Proline zelf, die afweging moet ieder voor zich maken.

Groeten...
K. van den Herik

18-05-2010 11:45

graag verwijs ik in deze naar een verhelderende stukje met wat vragen van ook iemand die al een paar dagen bezig is

http://www.karperwereld.nl/ksk/

Wie beweerd dat er ineens niet meer op kwaliteit gelet zou worden moet dat dan ook nog maar eens bewijzen.

Zodra firma's geen geld meer kunnen verdienden zullen we alles zelf moeten doen en uitvinden en ontwikkelen en maken en weet ik hetten.Ik noem er een paar:
- aas
- hengels
- piepers
- steunen
- wat eigenlijk niet

Gewoon de kift dus

Jij doet aan vrijwilligers werk Carlo? En je vreten dan? Via een uitkering? Die wordt bijeengeraapt door mensen die werken en centen verdienen.

BTW: denk alleen dat de commercie rondom het wk beschermd is, anders probeer ik dat Sil de prijzen uitreikt. Met pruik
Elmer Karelse
Berichten: 260
Lid geworden op: 19-05-2005 10:26

18-05-2010 13:12

Sander,

De commercialisering is juist enorm goed.
Om te beginnen, een bedrijf heeft een winstoogmerk, het economisch principe stelt om zoveel mogelijk opbrengst te genereren met een zo klein mogelijke imbreng.

Voorbeeld over de automarkt:
Stel we hadden 70 jaar geleden 2 automerken en tot op heden zouden het er nog maar 2 zijn. Denk jij dan dat die 2 bedrijven aldoor zouden innoveren wat enorm veel kapitaal vergt, of zouden ze profiteren van de monopolie. Ik denk het laatste, we zouden dan in veel te dure en eenvoudige auto's rondrijden. Lees, geen airco, automaat, zuinige auto, stille auto, snelle auto etc.

Dit kun je dus ook zo stellen in de sportvisbranche. We zouden dan nu helemaal niet zo ver zijn met de producten en kennis. Dit komt allemaal door de concurrentie. Als je moet concurreren kan je dit doen door een lage prijs te hanteren, onderscheidend te zijn door middel van service of toegevoegde waarde van een product. Hier komen al die innovaties uit voort die jij nu waarschijnlijk naar alle tevredenheid gebruikt langs de waterkant en die je voor geen goud zou willen missen. Sterker nog, zonder al die innovaties zouden wij nooit 40+ vissen kunnen vangen!

Wat betreft jouw voorbeeld, is er dan sprake van een commercialisering, een vernieuwende manier van marketing voeren of misschien heeft een nieuwe groep ondernemers zich aangediend die een andere visie hebben op marketing en een bedrijf voeren.

Het is van Proline trouwens een hele slimme zet in mijn ogen, er is hier nu zelfs een topic over aangemaakt op het carpboard wat al meer dan 1000 keer bekeken is. Hoezo freepublicity?
PB meerval 128 pond - 200 CM
PB Mehkong meerval 160 pond
PB schub 42 pond
PB leder 42 pond
PB spiegel 46 pond
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

18-05-2010 13:29

Beste Mijnheer van den Herik,

Ik doe niet aan vrijwilligers werk, en nee ik trek geen uitkering. Bovendien vreet ik niet, dat doen de varkens, ik eet namelijk. Een beetje respect naar elkaar kan geen kwaad...dus a.u.b normale bewoordingen.

Nu verder on-topic;

Als bedrijf heb je een bepaalde verantwoording en verplichting jegens je stakeholders. Om een bedrijf duurzaam winstgevend te laten zijn moeten deze in balans zijn. Met andere woorden; minder winst op korte termijn is meer winst over een langere periode. Als deze balans verstoord wordt breng je jezelf als bedrijf in de problemen. Een voorbeeld van zo'n verstoring is de WK actie van Pro-line. Op wat voor manier ze zichzelf schade toedoen heb ik al uit de doeken gedaan.

Het is inderdaad fijn dat er bedrijven zijn die voor ons spullen maken, als deze goed zijn. Ik kan talloze merken op noemen (X2) die meer schade hebben berokkend dan goed hebben gedaan. Wat ik hiermee wil zeggen is dat de meeste succesvolle bedrijven zich richten op een uitstekende customer experience. Dat deze bedrijven (Bv; Amazon, Apple, AH, Bol.com,) super customer focused zijn. Deze bedrijven gaan niet stunten met hun merk-waardes door te proberen snel geld te verdienen. Een merk als Pro-line zou dat ook niet moeten doen.

Geeft toe; voor het merk zou het toch veel beter zijn om te communiceren en te bewijzen dat deze nieuwe bal beter is dan de rest, in plaats van een evenement bal te promoten?

Nogmaals; ik heb persoonlijk niets tegen Pro-line, hoewel ik niet meer met hun producten vis. Ik reageer alleen omdat ik net als Sander me bijzonder irriteer aan dit soort promoties. Bovendien wil ik aangeven dat uit verschillende nieuwe wetenschappelijk artikelen blijkt dat dit soort promoties uiteindelijk niet werken (lange termijn).

Oh ja; Misschien heb je het idee dat ik één of andere Ethische heilige ben. Niets is minder waar..Ik probeer voor mijn klanten zoveel mogelijk geld te verdienen. Maar dit moet wel verantwoord en gericht zijn op de lange termijn.

Groeten..
K. van den Herik

18-05-2010 13:53

Het is inderdaad fijn dat er bedrijven zijn die voor ons spullen maken, als deze goed zijn. Ik kan talloze merken op noemen (X2) die meer schade hebben berokkend dan goed hebben gedaan


Zou zo graag eens bewijzen zien... Moest ik van Raven zijn zat je heul dicht tegen een proces nl.

irriteren:

er zit rechtsonder een knop induwen en klaar

Irriteren2: gezwam en geleuter zonder greintje bewijs, da's iiritant.

amazon, 1 bonk reclame
http://nl.wikipedia.org/wiki/Albert_Heijn_(supermarkt)
http://www.bol.com/nl/index.html
eerste oranje vlekken beginnen zichtbaar te worden, en je punt is?

Laat ook maar, ga weer werken voor me vrete
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

18-05-2010 14:12

Het zal allemaal wel... :roll:
Voorlopig heb ik (in het verleden) en velen met mij ontzettend veel vis gevangen op Proline ballen.
Mond op mond reclame kan niks tegenop! Zolang de vissen blijven komen lijkt het me stug dat het merk achteruit gaat. Het bedrijf steeds uitknijpen op het carpboard, daar worden ze niet wijzer van denkt ik.

Persoonlijk volg ik de jongens van Proline vele jaren en wens ze het allerbeste. Leuke aktie mannen!

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

18-05-2010 14:16

Ga toch vissen,zie je de reclame's ook niet.

2 pagina's vol,voor een bedrijf die een actie heeft? Zo joh dus dat is vervelend :lol:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

18-05-2010 14:56

Beste Mijnheer van den Herik,

De voorbeelden die jij aanhaalt gaan over (corporate) merk-communicatie, geen oranje product introducties.
Dat is een groot verschil. Je kunt het WK prima gebruiken om je merk nog eens extra onder de aandacht te brengen (let wel: 80% van de oranje-acties zijn verliesgevend) . Maar het is onverstandig om een product introductie te laten meevaren op het WK. Zoals ik al eerder heb vermeld is het promotiemiddel dan het doel in plaats van andersom. Hoe dit schade aan het merk kan toebrengen heb ik al uitgelegd.

Wat betreft X2 durf ik gerust mijn mening te ventileren: Alles wat ik en mijn vrienden van dit merk gekocht hebben is bijzonder snel kapot gegaan. Voor ons heeft dit merk meer leed dan plezier opgeleverd. En als je het board erop naslaat dan zul je moeten concluderen dat wij niet de enigste zijn. Een passend engels spreekwoord is dan ook: Don't be pennywise, pound foolish.

Wat leen zei lijkt me een goed idee; lekker gaan vissen, het is immers mooi weer!

De Groeten...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

18-05-2010 15:19

Ik irriteer me niet, ik erger me. En wel aan het gebruik van (interessant klinkende?) Engelse termen die prima door Nederlandse vervangen kunnen worden. Die Engelse termen irriteren mij dus...
Proline komt met een WK-actie. Leuk toch, net een echt bedrijf! Of kunnen we A.H., De Telegraaf en Super de Boer soms ook niet meer serieus nemen vanwege EK-, WK- en OS-acties?
Ook leuk dat je je kennis met ons deelt Carlo, maar ik heb zo'n vermoeden dat Proline zich niet al jaren staande houdt omdat er een stel economische onbenullen aan het roer staat.
Ik weet het ook allemaal niet...
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

18-05-2010 16:07

Beste Mart,

Als die Engelse termen je irriteren dan zit je in de karper visserij goed: Ik zal er een paar noemen;
Hair, Boilie, Boltrig, Spodden, Buzzerbar, Single hookbait, Swinger, Hanger, Bankstick, Bivy dome, Brolly, Bedchair,..De meeste uitdrukkingen in het karpervissen zijn Engels, dat heet jargon. Deze gebruik je toch ook dagelijks? Zo geldt dat voor mijn vak ook :-D
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

18-05-2010 16:36

Krijg toch de indruk dat Proline boilietechnisch scoort vanwege het prijstechnische gedeelte. En da's verder prima en dat Talk Talk Eddy er gratis petjes van uitdeelt ook leuk natuurlijk maar als 't zo'n geweldige bol zou zijn, hoeven ze er geen 80 varianten van op de markt te gooien...... Maar van mij mogen ze het aan DIE kant van de grens houden...
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Stefan Ste
Berichten: 19
Lid geworden op: 30-03-2008 20:29

18-05-2010 16:38

@Carlo, rare vraag misschien maar ben je docent?

EDIT: nee wacht...ik zie het al op je Linkedin...je hebt net je studie marketing afgerond.
Laatst gewijzigd door Stefan Ste op 18-05-2010 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

18-05-2010 16:38

Gelul

Dynamite heeft zeker 1 soort? Nash heeft 1 soort?


Daarin is Pro line nog een kleintje.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

18-05-2010 16:49

Carlo, ik snap wat je bedoelt, maar toch ben ik het niet helemaal met je eens. Boilie zou zich laten vertalen als kookie, bankstick als oeverstok en bedchair als bedstoel. Beetje vreemde woorden, toch? Corporate laat zich vertalen als bedrijfs-..., customer focused als klantgericht en sales-promotions als verkooppromoties. Klinkt al een stuk minder vreemd volgens mij. Maar dit topic is vast niet geopend om mij een platform te bieden waar ik m'n ongenoegen over het hedendaags taalgebruik kan spuien, dus ik laat het hierbij. Temeer daar ik me ook wel eens schuldig maak aan een leenwoordje hier en daar. :oops:

"Een oud, diep ingeworteld misbruik doet mij nu vrezen Voor de op handen zijnde verwoesting die tot nog toe tegengehouden is; Misschien vraagt u zich af wat of dat mag wezen - 't Is dat de Nederlandse taal zo besmet is Door vele vreemde on-Nederlandse woorden die erin opgenomen zijn en die men dagelijks nog veelvuldig ziet toenemen Zodat onze moedertaal bijna verpletterd is Dit is iets betreurenswaardigs, dat iedereen wel moet verdrieten Dat wij Nederlanders, die alle andere talen kunnen leren Onze eigen, met de geboorte meegekregen taal zo onbehoorlijk spreken [...] of meent men dat ons woorden ontbreken om nauwkeurig in het Nederlands duidelijk te maken wat we bedoelen? [...] Op die manier gaat het Nederlands geheel verloren."

'Twe-spraack vande Nederduitsche letterkunst' van H.L. Spiegel, uit 1584.


En de Nederlandse taal bestaat nog steeds, waar maak ik mezelf druk om... :wink:
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

18-05-2010 20:30

leen goudappel schreef:Gelul

Dynamite heeft zeker 1 soort? Nash heeft 1 soort?


Daarin is Pro line nog een kleintje.



Ja 8 of 80 is bijna 't zelfde....... Nu nog de hele lijn van 80 een fluo-variant en we hebben er 160.... Daarna de dumbels, daarna de cubes.... kortom, die bestaan nog wel even..
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

18-05-2010 21:37

Volgens mij wil Carlo gewoon ventileren hoeveel verstand hij heeft.
Lachen dat bedrijfsleven... Je blijft bijleren...

Studie en praktijk is vaak heel ander koek...!

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
K. van den Herik

19-05-2010 06:55

Liefe Carlo,

Met 7 winkels en een omzet van een miljoen of wat denk ik dat Raven het niet slecht doet. Helaas is lang niet alles hufterproof te maken. Daarnaast kan je ook niet ver wachten dat duurzaa.... doei.. trouwens ga lekker bedrijfskunde studeren...

Oranje producten?

appelflappen, tompouce, spaarproducten, verzekeringsproducten( geldt ook voor alle grote voetbalclubs)

Ben bang dat je een paar klassen hebt overgeslagen. Lief dat je zoveel doet voor je klanten en dat tegen een kleine kostenvergoeding voor jou en je basie?


Dom gelul, ik ga weer centjes verdienen: op mijn manier en zo doet PL dat op haar manier en als iedereen iedreen nu eens respecteerde hadden we geen kerken en moskeeen en andere gebedsruimten meer nodig. Wapenindustrie inruilen voor landbouwmateriaal enzo
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

19-05-2010 08:05

Ben je van de Prozak Klaas? :D
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
K. van den Herik

19-05-2010 09:05

poosje al

begrijp soms alleen dingen niet en dan zeur ik gewoon mee, kan ik toch beter dan wie ook.

En de reclame gaat maar door, wat ze over je zeggen is minder belangrijk, als men maar over je praat.

Aas van PL heb ik niks mee. Overige producten echter wel, jammer genoeg bij Hareco nog niet in voldoende mate te vinden.