Best frustrerend.


piet de hoop
Berichten: 52
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-05-2010 14:17

Gisteren een dode karper tussen de plompen vandaan gevist. Zichzelf opgehangen aan een meter of 5 lijn. Beide mondhoeken helemaal kapot. Soms schaam ik me om visser te zijn.
Na een jaar bijna niet gevist te hebben omdat ik het even helemaal zat was had ik er nu weer echt zin in.
Voorlopig is dat weer aardig over.
Wat je tegenwoordig allemaal aan het water ziet is gewoon kut.
Veel te makkelijk geworden om een karper te haken. Hoe en waar maakt geen ruk uit als die pieper maar af gaat. Hoe vaak zie je mensen fout vissen? Ik heel veel.
Ondanks alle voorlichting in blaadjes en op internet blijven er toch een hoop mensen helemaal fout vissen.
Ik snap daar niets van. Wat kan er nu nog meer gedaan worden om het vissen veiliger te maken?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

02-05-2010 14:22

Even voor de duidelijkheid

Een lijbreuk kan altijd gebeuren,wat erna gebeurd hebben we geen controle over,duidelijk is wel dat het sneu voor de vis is. Maar let wel iedereen doet hieraan mee,of je nu met 100/00 vis of met 25/00 of 26/00 nylon/gevlochten vist,maakt niet uit iedereen heeft het wel eens gehad en ieder doet mee aan moord op een vis! Het kan veiliger,maar laat iedereen is met een chod montage vissen,gaat ook niet goedkomen.

Lijnbreuk en een vis die zich klem zwemt en kapot gaat :( ,thats the part of fishing! Niet de leukste maar hier zal je nooit aan ontkomen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Stephanie Schipper
Berichten: 90
Lid geworden op: 25-04-2010 00:01
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-05-2010 14:23

Theorie-examen voor de vispas 8)
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

02-05-2010 14:26

En dan?

Mensen die hun rijbewijs halen met netjes rijden,kopen een auto en gaan dronken rijden. Kan je wel controle op gaan uitvoeren maar 98% glipt ertussen door
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

02-05-2010 14:28

Theorie examen waarom ??? om leren om te gaan met lijn breuk.
m,f,g, der ronnie.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

02-05-2010 14:32

Nog even,en je moet een zeilijndje bevestigen voor als je lijnbreuk hebt :lol: :lol: Kan je nog binnehalen :lol:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Stephanie Schipper
Berichten: 90
Lid geworden op: 25-04-2010 00:01
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-05-2010 14:40

@ron: Nee, dat niet specifiek maar wel een soort basisregels o.i.d ten behoeve van het behoud van flora én founa. Piet heeft het niet alleen over lijnbreuk maar ook over wat er nog meer niet goed gaat aan de waterkant. Handschoenen, geen onthaakmatten, dubbele haken etc.
Al deze regels zijn er wel maar niet iedereen leest ze. Desnoods lbij de aanvraag van de Vispas iemand eerst laten verklaren (d.m.v een handtekening) de 'gouden regels' te hebben gelezen. Een kort maar duidelijk verhaal of opsommingspunten o.i.d welke ter inzage ligt bij alle verkooppunten van de Vispas.

@Leen: Ik antwoord hier niet eens op Zzzz...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-05-2010 14:45

leen goudappel schreef:Even voor de duidelijkheid

Een lijbreuk kan altijd gebeuren,wat erna gebeurd hebben we geen controle over,duidelijk is wel dat het sneu voor de vis is. Maar let wel iedereen doet hieraan mee,of je nu met 100/00 vis of met 25/00 of 26/00 nylon/gevlochten vist,maakt niet uit iedereen heeft het wel eens gehad en ieder doet mee aan moord op een vis! Het kan veiliger,maar laat iedereen is met een chod montage vissen,gaat ook niet goedkomen.

Lijnbreuk en een vis die zich klem zwemt en kapot gaat :( ,thats the part of fishing! Niet de leukste maar hier zal je nooit aan ontkomen.



Leen

Juist door het gebruik van juiste loodsystemen zwemt een vis na lijnbreuk alleen met de onderlijn rond en niet met 5 meter of meer nylon. Juist als je op wateren vist met obstakels lelies etc moet je deze systemen gebruiken, ook als deze obstakels niet in de buurt van je visplek liggen. Ik doel op de helicopter systmeen van pb (helichod) en jrc (heligripter). Lijn breuk ontkom je niet aan, maar in veel gevallen is beschadiging of de dood te voorkomen


mvg martijn
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

02-05-2010 15:03

Als je lijnbreuk krijgt en je vist met een inline of safety systeem,en de wartel zit goed vast in de clip. En na lijnbreuk laten we zeggen 30 meter,de vis kan nergens het systeempje lostrekken en zwemt zich direct vast? Klaar ben je.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-05-2010 15:19

Leen

Lees mijn post nog eens goed door. Wat ik wil zeggen, inhakend op de opmerking van Piet dat veel verkeerd zitten te vissen, is dat veelmensen inderdaad een "safety clip"of inline lood systeem gebruiken, puur omdat men niet beter weet of wil weten. Deze systemen zijn voor een deel achterhaald Door gebruik te maken van de door mij genoemde systemen heb je dat probleem in ieder geval getackled
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-05-2010 15:29

Piet de Hoop

De enige manier om dit te veranderen is door te vertellen hoe het wel moet.
Dat kan je bijvoorbeeld bereiken door je aan te melden bij de visvereniging.
Je kan dan de waterkant langs gaan als controleur en de vissers wijzen op dit soort zaken.
Je kan ze vragen een hengel binnen te draaien en dan kan je die gene adviseren.
Toch zijn het juist de Karpervissers die zich met vis veiligheid bezig houd.
Neem een witvisser, Snoekvisser of een Zeevisser daar kan alles maar daar is nog nooit aan een visveilig systeem gedacht. Ook zijn er nog steeds erg veel Karpervissers die een bijvangst als stront behandelen. Daar hoor je niemand over.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

02-05-2010 15:37

Martijn Nederpel schreef:Leen

Lees mijn post nog eens goed door. Wat ik wil zeggen, inhakend op de opmerking van Piet dat veel verkeerd zitten te vissen, is dat veelmensen inderdaad een "safety clip"of inline lood systeem gebruiken, puur omdat men niet beter weet of wil weten. Deze systemen zijn voor een deel achterhaald Door gebruik te maken van de door mij genoemde systemen heb je dat probleem in ieder geval getackled


Jah dan is de rig het enkele in de meeste gevallen waar de vis nog mee zit. Maargoed dan hebben we nog een andere richting van karpervissen

Pennen en korsten,hierbij word maar weinig aan veiligheid nog gedacht,lijn haakje en klaar.....Vis neem lijn tot 10 meter en breekt af dan zit de vis hiermee ook met een meter of 10 lijn soms meer! Zeker in wateren of eigenlijk polder stelsels waar het sterft van de paaltjes langs de kanten en noem maar op,en natuurlijk dikke rietkragen. Ze zijn mooi vooruit gegaan met de helichod combi maar nu ook eens meer aandacht naar het drijvend vissen/pennen. Ik weet niet of daar al heldere systemen voor zijn die zo veilig mogelijk zijn,maar daar zit vaak nog meer ellende bij bij deze manier van vissen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
piet de hoop
Berichten: 52
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-05-2010 15:40

Lijnbreuk kan altijd gebeuren ja.
Inmiddels zijn er zat systemen op de markt waarmee de vis enkel met een onderlijntje blijft zwemmen.
Als je een lijnbreuk hebt en je bent bv 30 meter lijn kwijt is dat jammer en doe je er niets aan?
Stuk lood met een dreg gooien om je kapotte lijn op te vissen werkt vaak al heel goed. Een waadpak of even zwemmen op de plek waar de vis vast zit ook.
Dat bedoel ik dus met mijn verhaal.
Er wordt allemaal veel te makkelijk over gedacht.
Het gaat niet alleen om die ene dode vis die ik vond.
Pas nog op vis tv. Kraal vangt een spiegeltje met een kapotte bek.
Pachtvis zei hij. Over die bek hoor je niets.
Zo zijn er nog heel veel voorbeelden.
Het wordt gewoon te druk aan het water met mensen die geen zak om de vis geven. Het is allemaal te makkelijk geworden. Om maar te zeggen dat we allemaal schuldig zijn en het dus jammer voor de vis is de simpelste manier om je schoon te praten.
piet de hoop
Berichten: 52
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-05-2010 15:42

Ben controleur bij mijn vereniging Ron.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

02-05-2010 15:44

We doen er allemaal wel aan mee,anders stoppen met vissen? iedereen heeft wel eens lijnbreuk en de ene keer komt de vis er sneller vanaf dan een andere keer,en soms zit er een vis bij die zich vast zwemt en kapot gaat,niks schoon praten.

''''Stuk lood met een dreg gooien om je kapotte lijn op te vissen werkt vaak al heel goed. Een waadpak of even zwemmen op de plek waar de vis vast zit ook.'''' Vaak lukt dat misschien,maar heel vaak lukt dat gewoon niet.

Jah doe ook even op water waar scheepvaart is en het maar een klein beetje stroomt,en het maar zegmaar 5000 ha is,en waar weet je in godsnaam waar je resterende afgebroken lijn blijft? Ook te makkelijk gezegd piet. Als een vis vast zit en je ziet het is het inderdaad makkelijk,kan het niet aanzien.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
piet de hoop
Berichten: 52
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-05-2010 16:03

Daar gebruik je dus die systemen waar enkel het onderlijntje in de bek blijft bij een lijnbreuk voor.
Al is het water 100000hect groot. Makkelijk he.
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

02-05-2010 16:47

Ben het grotendeels met Leen eens, er zal altijd een kans blijven dat je vastloopt en vissen hierdoor bijv. beschadigd kunnen raken. Hoe triest het ook mag zijn. Chod systeem wil trouwens ook niet alles zeggen..er zullen momenten zijn waarbij het systeem toch niet goed zijn werk kan doen. Maar misschien heb ik het systeem wel verkeerd begrepen..
Zat laatst vast, dus dacht het lood zal wel vast zitten, dacht kan ik best wel naar achter lopen totdat de lijn knakt. tenslotte gebruik ik de chod en kan de vis zich vervolgens weer vrij zwemmen. Toen ik de lijn opspoelde bleek er een 5 cm stuk braid van de onderlijn nog aan vast te zitten..Erg naar gevoel aan overgehouden.waarschijnlijk zat de semi vrije onderlijn ergens helemaal aan vast.

wat doen jullie eigenlijk als je helemaal vast zit? Als ik een boot bij de hand had, had ik wel afgelopen keer even naar het obstakel toe gevaren, helaas had ik deze niet bij de hand.

Groet Eumir
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

02-05-2010 17:45

Het is inderdaad sneu voor zo'n vis , je kunt inderdaad een systeem toe passen waar hij enkelt de onderlijn nog heeft en met dunnere onderlijnen vissen. In de planten die meegeven word het moeilijk, heb wel eens een 15ponder om mijn steekstok gehad deze had geen moeite om de onderlijn te breken, 2x kopschudden en het was gedaan, inderdaad de zelfde beweging als op de dvd's.
Trouwens net terug van drie dagen blanken, veel zooi gezien van niet vissers, andere watersporters, drijvende chipszakken blikjes bierflessen ?

mvg blankie boy.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

02-05-2010 20:06

Leen: Drijvend vissen en pennen, daarbij is het een kwestie van je materiaal aan de omstandigheden aanpassen en vooral niet in onmogelijke omstandigheden willen vissen. Vis neemt 10 meter lijn en de lijn breekt? Dan is of je materiaal niet in orde, of je vist op een plek waar je niet had moeten vissen.
Natuurlijk heb je wel eens lijnbreuk terwijl je denkt de mogelijkheid hierop uitgesloten te hebben. Je kunt niet alles zien wat er onder water ligt/gebeurt. Dat je niet alles uit kunt sluiten ben ik dan ook met je eens. Maar te vaak nemen karpervissers bewust een (te groot) risico. Alles voor een aanbeet hè. En we gebruiken toch safetyclips....
Ron: Als ik op zee vis verspeel ik wel eens een visje. Omdat de haaklijn breekt. Redelijk safe toch? Aan de Waterweg kun je wel eens hebben dat een vis zich echt vast zwemt. Maar met een jojo-onderlijn of een rotten-bottom-clip kun je ook hier het risico minimaliseren. Helaas heb je wel gelijk dat er in de zeeviswereld maar heel weinig aandacht besteed wordt aan dit soort zaken. De oplossingen zijn echter wel degelijk voorhanden.
In de snoekwereld wordt er wel degelijk naar visveiligheid gekeken. Alleen is hier een lijn met de juiste minimale trekkracht vaak al afdoende (bijvoorbeeld bij de kunstaasvisserij). Een snoek is wat makkelijker af te stoppen dan een karper hè, al willen sommige snoekvissers hun favoriete vissoort nog wel eens te veel kracht toedichten. Bij de doodaasvisserij is het ook niet bepaald ingewikkeld de risico's voor vriend(in) groenjas te minimaliseren. Juiste beetindicators, goed loodsysteem en het combineren van de juiste takel met de juiste aasvis. En vooral niet te licht willen vissen, omdat dit "de sport" ten goede komt. Nadeel voor de snoek is dat ie zich vaak wat eenvoudiger laat verleiden tot een aanbeet dan een karper. Dus is het een wat aantrekkelijker vissoort voor onervaren/onbekwame hengelaars om "effe een uurtje op te vissen".
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

02-05-2010 20:29

Ha die Piet,

Goed weer eens wat van je te lezen, hoewel het bericht dan weer niet tot vrolijkheid stemt. Ik vind dat er momenteel in de bladen en op internet veel aandacht is voor visveiligheid. Toch zul je altijd mensen houden die dit niet lezen, het niet snappen of simpelweg te hufterig (en hebberig) zijn.

Voorlichting en regels opnemen in de vergunning, meer kan ik niet verzinnen.

Groeten,

Kees

PS Weer eens samen vissen?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-05-2010 22:05

piet de hoop schreef:Ben controleur bij mijn vereniging Ron.


Oke respect voor die vrijwillige taak die je op je neemt.

Bij onze vereniging is het sinds een aantal jaar verboden om bij een stuk waar veel opstakels zijn te vissen.
Zo creeer je een soort rust gebied voor de vis. Weet niet of dit een optie is op betreffende water?
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-05-2010 22:16

Ja klopt Mart. Ik overdreef een beetje door te zeggen dat er in andere visserij NOOIT over nagedacht wordt.
Maar denk dat er in de karpervisserij best wel goeden dingen gedaan worden.
Ik heb zelf 6 jaar in de hengelsport gewerkt en denk dat er ook groot gedeelte al in de hengelsportzaak geadviseerd moet worden. Als je al aan iemand vroeg bijvoorbeeld als hij Leadcore kocht wat hij ermee ging doen wisten ze vaak geen antwoord. Het is dan een kleine moeite om even wat extra info mee te geven of het desnoods even voor te doen. En wat ik al zij over de controleur die moet niet alleen om de vergunning vragen maar ook hengels controleren.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

03-05-2010 06:25

Wat piet mee maakt maak ik ook veel mee bij ons op de vereneging blijkbaar zijn er heel erg veel jongens die niet weten hoe het moet of kan.Het mag dan ook duidelijk zijn dat we als Hengelsport vereneging hier nog een grote taak licht om voortelichten.Tuurlijk is het niet altijd te verkomen maar wel is er genoeg voor de statische visserij om de elende te verkomen om een vis een aantal meter lijn en lood mee te laten zeulen.Lijnbreuk het gebeurt een ieder wel eens maar neem je verantwoordig en laat de loodclips voor wat ze zijn er staat op deze site een prachtig stuk van Martin Post en ook heeft Roelof Schut nog eens in de laatste Spiegel hier een fantastisch systeem onder de aandacht gebracht die heel veilig zijn.Je zou geeneens meer over deze zysteemen moeten denken maar ze gewoonweg gaan gebruiken
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
K. van den Herik

03-05-2010 07:00

systemen ala pb werken slecht op wateren waar een karper de klapjes wel kent. heb meer vertrouwen in het systeem van Roelof zeg maar. Heb alleen geen zin om wateren te vissen waar je eens kan testen en op moeilijke wateren test ik niks meer. Staat tegenover dat op run wateren de vis toch wel bijt.

Ik vis het liefst met 60/100e en ik heb altijd een boot bij

en soms, heel soms verspeel ik een vis door lijn breuk. Toen ik 35/100e viste was dat wel eens 10 meter ofzo. Met de 60/100 is dat nog nooit voorgekomen. Hooguit een meter (valt op hoor als er 10 meter van je spoel is)

Ben ik nu een dierenbeul?

Ik vind het een gecalculeerd risico.

O ja in alle safetey systemen kan er ook een tak oid in de lijn komen. De onderlijn kan dan niet van de hoofdlijn
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

03-05-2010 10:45

Vissen met dikke lijnen EN een boot is uiteraard het beste kan doen,echter is dit lang niet in alle gevallen mogelijk.

Ondanks alle maatregelen die we nemen is een lijnbreuk waarbij we een flink stuk lijn verliezen altijd mogelijk.Dit kan bij iedereen gebeurden.En wie zegt van niet die liegt.Je kan altijd een mosselbankje of een obstakeltje over het hoofd zien.Waarbij de lijn kapot schuurt.