Best frustrerend.


Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

25-06-2010 14:58

''Een volle run en vervolgens geen hair meer'' Het meest logische lijkt het me te grote boilies i.c.m kleine monden waardoor de vissen het haakaas klemmen, schrikken van het loodgewicht (druk) en wegschieten. Gebeurt overigens vaak op hongerputjes met veel kleine vis, heb het zelf ook meegemaakt 15 jaar geleden. Ik snap niet dat mensen hier iets achter zoeken. Wel bolten dus in dit geval.

Wat betreft de waarnemingen van vissen die een inhaking waarnemen en niet schrikken: Het is best logisch dat een vis tijdens een inhaking schrikt en voordat hij wegzwemt het aas probeert uit te spuwen en dit soms in zeer zeldzame gevallen ook lukt omdat hij toevalligerwijs de juiste kant op zwemt. Echter vanaf de kant is het onmogelijk om te zien of die strakke onderlijn die uit de bek van de karper komt voordat hij het uitspuwt al geprikt heeft of niet, voor de camera's wel. Tien jaar van onderwaterbeelden leert ons dat het vrijwel niet gebeurt dat een licht gehaakte vis kalm blijft of de haak alsnog eruit werkt. Zou ook volstrekt tegen de heersende wetenschappelijk gedachtegoed gaan wanneer we het hebben over intelligentie en angst beheersing.
K. van den Herik

25-06-2010 15:27

Daniel,

Degene die iets bemerkt en er vervolgens niets achterzoekt zal altijd minder vangen. Wie er iets achter zoekt zal ook naar een oplossing zoeken zeg maar, in mijn geval een hair doorknopen zoals nu gewoon is...

Wat ik verder nooit gerealiseerd heb is de snelheid waarmee alles plaats vindt. bizar. Nand schrijft wel mooi zoveel cm per seconde maar hoesnel dat dat is is op beelden pas duidelijk.

Helemaal mee eeens dat het een natuurlijke reactie is voor een vis om de rommel uit zijn bek te krijgen.

Commercieel is het trouwens beter als een karper zou kunnen lezen, dan konden we alle theorien in het water gooien. 8)
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

25-06-2010 18:43

Degene die iets bemerkt en er vervolgens niets achterzoekt zal altijd minder vangen. Wie er iets achter zoekt zal ook naar een oplossing zoeken zeg maar, in mijn geval een hair doorknopen zoals nu gewoon is...


De volgende keer dat ik in een knollentuin ga vissen (morgenavond) zal ik aan je denken Klaas. :lol:

Commercieel is het trouwens beter als een karper zou kunnen lezen, dan konden we alle theorien in het water gooien.


Scheelt mij weer een paar kilo bollen. :wink:

groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

25-06-2010 18:59

Ik denk eerlijk gezegd dat we allemaal het beste voor hebben maar als je kijk naar hoeveel mensen er weerhaakloos vissen dan zijn dat er toch maar weinig. Als we het dan toch over visveilig hebben...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-06-2010 19:01

Daniel Jawadnya schreef:

Scheelt mij weer een paar kilo bollen. :wink:

groet,

Daniël Jawadnya


Boilie vissen doe je teminste zelf,dusjah of het scheelt wat je zelf doet? ;) Zijn ook andere aasjes gelukkig.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-06-2010 19:03

Remco van Hal schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat we allemaal het beste voor hebben maar als je kijk naar hoeveel mensen er weerhaakloos vissen dan zijn dat er toch maar weinig. Als we het dan toch over visveilig hebben...


Weerhaakloos en weerhaak.....Wel eens gevist? Zie weinig verschil eerlijk gezegt. Als je op een kanaal vist dan heb je liever gewoon weerhaak. Echte kant vechters :lol: Anders kan je enkele kanalen maar niet vissen

Ben van menig dat op talloze putjes de weerhaak zekers ingeruild kan worden voor weerhaakloos.
Vis zelf op een groot water,(6400 ha) Maar vis er op een enkel plekje weerhaakloos. Dus putjes kan het ook zekers weerhaakloos inplaats maatje 4 :o en maatje 4 weerhaak :o

Maare kwa lipwond aan de vis,weerhaakloos of weerhaak tja doet weinig onder,wel een verschil is als je haak ergens in vast zit dat je hem er snel eruit hebt :lol:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Ewoud Kuijvenhoven
Berichten: 183
Lid geworden op: 10-08-2008 07:39

25-06-2010 23:56

Weerhaakloos en weerhaak.....Wel eens gevist? Zie weinig verschil eerlijk gezegt. Als je op een kanaal vist dan heb je liever gewoon weerhaak. Echte kant vechters Anders kan je enkele kanalen maar niet vissen


Ook al zie je weinig verschil is er wel 1 belangrijk verschil. Zoals je zelf al al aangeeft is de haak er wel sneller uit en dit geldt dus ook voor lijnbreuk. De haak is makkelijker kwijt te raken voor de karper. En al verspeel je daar dan een keer een karper door, wat zeer weinig gebeurt zolang ja maar, al is het maar minimaal, druk houd op de lijn. Ik vind het het waard. En dan vergeet ik bijna te melden dat het iedereen wel eens voorkomt dat een haak met weerhaak niet zo soepel er uit te halen valt al we zouden willen. Dan kan je twee dingen doen, doorprutsen met alle gevolgen van dien of de haak doorknippen. Maar voor je de haak gaat knippen heb je al geprobeerd om de haak er uit te halen om tot de ontdekking te komen dat het niet lukt en is er al, minimale, schade aangericht. Ik sla even over. Zoals al eerder gezegd, ik vis altijd weerhaakloos en die paar vissen die ik verspeel neem ik voor lief. Geeft gelijk weer motivatie om het volgende beter te doen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-06-2010 02:56

Het heli-chod systeem (van PB) is waarschijnlijk idd. één van de meest visveilige systemen en daarnaast natuurlijk ook een zeer breed inzetbaar systeem, met naast visveiligheid nog andere voordelen.

Ik heb het zelf nog nooit gebruikt (op de traditionele manier) en weet niet of ik dat ooit zal doen.
Als je inwerpt en je lijn laat afzinken schuift je onderlijn volgens mij altijd naar de bovenste kraal, maar als je daarna het geheel straktrekt, zit ie misschien ergens tussen je lood en je kraal (tenminste bij een chod). Speelt bij het helikopter systeem natuurlijk niet (twee kralen, vlak bij elkaar).

Probleem lijkt mij, bij beide systemen de eerste prik, vooral als de vis richting het lood zwemt. Aan de andere kant, misschien is die flexibiliteit in sommige gevallen, juist wel weer een voordeel (qua aanzuigen en uitspugen).

Als ik het systeem wel zou gebruiken, zou ik kiezen voor de versie van Martin, nadeel van dat systeem is echter, wat gebeurt er als de vis van het lood afzwemt?

Ik heb sowieso liever de vis aan het eind van mijn lijn en niet het lood. Heb je (als je niet vlak achter je hengels zit) veel eerder contact met de vis en blijft er ook druk op de haak.

Gebruik momenteel het door Martin beschreven systeem (semi vrijloop), in zijn eerste artikel.
Kan je volgens mij idd. wat extra vissen opleveren.

Gehaakte vissen die niet bolten???
Kan ik me niet voorstellen, maar zo maar kunnen.

Blijft dan wel de vraag, krijgt ie de haak er dan ook weer uit?

Geen leeuwen, tijgers en beren meer bij circus Renz, maar ....
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

26-06-2010 03:59

Ik gebruik dat systeem sinds kort.
En ben zelf van mening dat het een perfect systeempje is.
Mocht je een vis verspelen omdat je zo nodig tegen obstakels wil vissen dan zal de vis enkelt met een onderlijntje in zijn bek rondt zwemmen.
Kwa vis veiligheid is het het beste systeem die er op de markt is (mijn mening) ik zou zeggen bekijki het eens goed.
Ook kun je het systeem indien nodig vrij simpel aanpasen.

Was wel door de over stap ff een 100 euri verder MAAR ben wel verlopig klaar want ik ben persoonlijk van mening dat je het wel een eerlijk kans moet geven dus is reserve matriaal wel nodig heb er iedegeval nog niks op verspeelt.
groeten uit AMSTERDAM
K. van den Herik

26-06-2010 07:02

Daniel,

Da's de missing link bij een karper, een link die het beestje soms vaak wordt toegedicht:

zaken combineren en conclusies trekken. Zou voor menig vissert wel een uitkomst zijn dat ze dat doen.

Hilco,

Vis of lood aan het eind van de lijn heb ik geen verschil kunnen merken. Enige verschil is in een aantal specifieke situaties een mindere inhaking of? In elk geval minder vis. En met 1 aanbeet in 24 uur best vervelend.

Zelf fixeerde ik de wartel op de verdikking van de insert van een fox loodje. De rubber kraaltjes glijden me te soepel, zeker na een paar keer vissen. Helaas kan dan je onderlijn om hoog komen te staan omdat de wartel niet draait.

Ben nu aan het knoeien met een inline lood, die eindigd op een wartel. Een langere onderlijn met extra rubbertje wat op het onderste warteltje wordt gefixeerd. Ongeveer zoals Roelof zeg maar. Gleufje maak ik niet.
MVG
Klaas
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

26-06-2010 18:42

Klaas, volgens mij heb ik een tijdje gevist zoals jij nu beschrijft. (Maar pin me d'r niet op vast...) Het viel me op dat het rubbertje niet altijd los kwam van de wartel bij een aanbeet. Zelfs na een dril zat het nog wel eens vast. Probleem was niet dat het rubbertje te strak zat, maar meer de hoek waaronder er druk op het spul kwam te staan. Boren en zagen zoals Roelof Schut beschrijft in zijn artikel is aan mij niet besteed, dus heb ik het als volgt opgelost:
Afbeelding
Afbeelding
Kraal op insert klemt nauwelijks, kraal waarmee de onderlijn in het lood gefixeerd wordt komt altijd (vrij logisch natuurlijk) vrij. Enige aanpassing op het materiaal zoals het uit de winkel komt is: onderste oogje van de wartel aan het eind van de leadcore afknippen. Dit om ruimte te maken voor de kraal waarmee de onderlijn gefixeerd wordt.
Hopelijk kan iemand hier iets mee, voor mij (op doorsnee kanaaltjes met doorsnee vissen) werkt het in ieder geval.
Ik weet het ook allemaal niet...
K. van den Herik

26-06-2010 18:49

Precies...

Gaaf he? Weet je dat dit zo precies is waarom de KSN ooit is opgericht? Beetje pielen, die een idee, daar een figuur die kan maken wat zijn ogen zien (Peter). Iedr1 wordt er beter van...

IPV Peter misbruiken we PB wel, die hebben veel meer mogelijkheden en anders Proline of JRC...

MVG

Klaas
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-06-2010 01:47

Daniel Jawadnya schreef:Klaas je kunt toch gewoon de kralen gebruiken om je rig semi te fixeren. Zelfs als je het schuivend gebruikt- zoals de chod systeem traditioneel bedoelt is - zal de vis vrijwel onmiddellijk weerstand voelen. De miniemste hoeveelheid is genoeg om de vis aan het bolten te krijgen. In de praktijk gebeurt het niet vaak dat ze de wartel verschuiven zonder detectie en meer dan tien vijftien centimeter is sowieso uitgesloten. Daarvoor zijn hun zintuigen gewoon te scherp. Ik begrijp sowieso niet waarom dit met inhaking te maken heeft en losschieters. Dat is meer het gebied van rigs en haakaas.

Daniël Jawadnya


Daniël

Volgens mij is het helikopter systeem ooit bedacht om zijn anti tangle eigenschappen en het chod systeem verschilt natuurlijk maar zeer weinig van de wentelwiek en is eigenlijk vooral bedoeld voor een pop up.

De weerstand van een schuivende chod rig, gevist met een normale zinkende bol, lijkt me lang niet altijd optimaal.
Wat ten eerste volgens mij belangrijk is dat je je lood laat afzinken op een strakke lijn, maar wat gebeurt er daarna?, als je de rest langzaam laat afzinken, zal je leadcore waarschijnlijk redelijk strak liggen richting je hoofdlijn, waar hoe ligt dan je bol en waar bevind zich je onderlijn? Misschien ligt je leadcore wel precies op je haak, of op je hair.

Zit me overigens net te bedenken, je kan misschien ook wel drie onderlijnen gebruiken, zoals bij het zeevissen, inclusief hoekafhouders!

Als je, nadat het lood de bodem raakt, ineens veel slack geeft, zal je leadcore niet in één lijn liggen en zal je het geheel moeten straktrekken, wat gebeurt er dan met je bol, je onderlijn en je haak, pakt de laatstgenoemde misschien veel vuil?

Belangrijkste vraag is natuurlijk, waar komt de weerstand vandaan? Van je leadcore? En gaat een vis daarvan bolten? Hij bolt misschien wel, maar met of zonder haak?

Ik heb dus zo mijn bedenkingen, maar zeg niet dat het niet kan.
Zou sowieso een zwaar afgestelde baitrunner, of slip gebruiken.

Beide visveilige systemen, maar op de traditionele manier gevist, verre van ideaal.

Kom je uiteraard uit op de versies van b.v. Martin en Roelof (veel betere eerste prik), waar natuurlijk ook wel weer een aantal nadelen aan kleven, vooral als de vis van het lood afzwemt.

Wateren waar ik vis, bestaat weinig kans op lijnbreuk, dus voor mij voorlopig geen (bijna) 100 procent veilige vissystemen.

Waar nodig, zal ik ze natuurlijk wel gebruiken, heb namelijk geen boot.

Wat me overigens wel is opgevallen, dat je bij een semi vrijloop systeem, je de onderlijn behoorlijk stevig kunt vastzetten, die wordt er altijd wel uitgetrokken, zelfs door brasems!
Over de snelheid van de aanbeten maar niet gesproken!

Wie is er trouwens beter, sneller, slimmer enz… Arjan Robben of Lionel Messi?
Bepalend voor wie er wereldkampioen wordt.

Ik ga voor (ben tenslotte chauvinist) Arjan!

12 juli, vrije dag voor heel Nederland?
K. van den Herik

27-06-2010 08:08

Hilco,

Het nadeel van de leadcore die niet gestrekt ligt doet niet terzake. De leadcore doet niets meer, dan de boel fixeren op de bodem. Maar dit geldt voor meerdere systemen.

Mijn probleem doet zich ook voor bij terug zwemmen Hilco. Te winig prikkracht, maar ik denk dat ik een oplossing hebin de vorm van desnoods 2 kraaltjes en in elk geval een dikkere lusverbinding.

MVG

Klaas
johnny koekebakker
Berichten: 1
Lid geworden op: 12-05-2010 20:38

27-06-2010 08:31

pff altijd en vispas dit jaar niet vanwege dat ik vorige jaar nooit gecontroleerd was hoppa agentjes in een boot bamm 90 eurie helaas maar tog een mooie kooikarper gevangen van 14 pond op een kanaal :D:D en ik mocht nog blijven zitten ook van die agent is dat krom of niet krijg een boete voor geen vispas en hij zegt tot wanneer blijfen jullie zitten wij ja tot morgen die agentje weer hij zegt nou dan mag je blijfen zitten tot morgen is dat krom of krom
maar trouwens wel hele goeie eigen gemaakte bolies gedraaid met me neef stefano loozen we vangen er goed op dus voorderest geen klage alleen nog een grote karper
Trouwen vorig jaar op ons stekkie waar we dan zitten mijn PR gevangen 35 pond schubkarper (wil je de foto zien neem contact met me op john-20@live.nl
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

27-06-2010 15:32

johnny koekebakker schreef:pff altijd en vispas dit jaar niet vanwege dat ik vorige jaar nooit gecontroleerd was hoppa agentjes in een boot bamm 90 eurie helaas maar tog een mooie kooikarper gevangen van 14 pond op een kanaal :D:D en ik mocht nog blijven zitten ook van die agent is dat krom of niet krijg een boete voor geen vispas en hij zegt tot wanneer blijfen jullie zitten wij ja tot morgen die agentje weer hij zegt nou dan mag je blijfen zitten tot morgen is dat krom of krom
maar trouwens wel hele goeie eigen gemaakte bolies gedraaid met me neef stefano loozen we vangen er goed op dus voorderest geen klage alleen nog een grote karper
Trouwen vorig jaar op ons stekkie waar we dan zitten mijn PR gevangen 35 pond schubkarper (wil je de foto zien neem contact met me op john-20@live.nl


? Naar welk adres moeten we het sponsorcontract opsturen?
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

27-06-2010 17:14

Ik heb het zelf nog nooit gebruikt (op de traditionele manier) en weet niet of ik dat ooit zal doen.
Als je inwerpt en je lijn laat afzinken schuift je onderlijn volgens mij altijd naar de bovenste kraal, maar als je daarna het geheel straktrekt, zit ie misschien ergens tussen je lood en je kraal (tenminste bij een chod). Speelt bij het helikopter systeem natuurlijk niet (twee kralen, vlak bij elkaar).


Dag Hilco,

Het Chod systeem gebruik ik overigens gewoon met de twee kralen. Het idee om een Chod schuivend te vissen komt overwaaien uit Engeland en leunt op het idee dat de vissen eerder zouden gaan bolten omdat de drukopbouw anders zou zijn. Natuurlijk weer een oplossing van het probleem dat niet bestaat. 'De visssen gaan niet bolten omdat ze wel beter weten'. Simpelweg het rubber opschuiven voor betere aas presentatie met chod (pop-up) wanneer je te maken hebt met bodemwier of blubber. Dus Chod, Heli of (wanneer je bij inline lood de insert verwijdert) vlak op het lood met een enkele verplaatsing.

Het argument van 'beter eerste prik' is een zinloze, kan ik vrij gemakkelijk weerleggen. Ja beter prik, maar in praktijk geen meerwaarde. De vissen kunnen een iets diepere inhaking nog steeds makkelijk kwijtraken met vast lood maar met schuivend of een wartel die losschiet maakt het niet uit. Vis raakt de haak niet kwijt! Je hoofdlijn gedraagt zich namelijk als een elastiek wanneer je met mono vist en met gevlochten kun je een shockerbead plaatsen op 80 cm voor behoud van druk.

Ik baseer dit niet op wat ik DENK er gebeurt maar op wat ik FEITENLIJK zie. Een volledig en makkelijk schuivend inline lood is het beste wat betreft het kopschudden opvangen, met het Heli/Chod systeem vlak daarachter. Natuurlijk heeft die laatste meer andere voordelen. Anti-tangle, verscheidenheid van bodemstructuur, 100% visvelig, etc....

Overigens hebben we nu al een idee ontwikkeld hoeveel druk er maximaal mag bestaan om het geheel schuivend te maken (voor de vis). Ze raken de haak vaak kwijt in de eerste twee kopbewegingen. Een kraal of insert die er te strak op of in zit is al minder voor het resultaat. Laat staan dat zoals met het systeem van Roelof de karper minstens twee bewegingen moeten maken om het schuivend te krijgen. Overigens is het altijd beter dan vast lood maar het slagingspercentage verschilt.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-06-2010 01:05

Daniel,

Ik kan je nu al vertellen dat je de onderlijn behoorlijk vast kunt fixeren.

Gebruik zelf een kwik link, die ik met de breedste! kant fixeer in de leadclip.
Leadclip iets ovaal gemaakt en vervolgens met de leader de kwik link in de leadclip trekken. Heet volgens mij overigens de shockerrig.

Ik trek de kwiklink behoorlijk strak in de clip, moet zelf echt kracht zetten om hem er weer uit te trekken.

Toch hebben de vissen hier geen enkele moeite mee.

Leader (Berkley) heeft een groot nadeel, de lussen zijn eigenlijk veel te groot.

Negen van de tien keer (door de snelheid van de runs met dit systeem en ondanks dat ik altijd dicht achter mijn hengels zit) zit mijn leadclip vast op de bovenste lus.
Vis waar mogelijk met een slappe lijn, wat dit natuurlijk ook in de hand werkt .

Ik weet het, niet visveilig, maar op de wateren waar ik momenteel vis niet aan de orde.

Zal nog eens goed over de alternatieven (en eventuele aanpassingen) nadenken.
Zie nog wel wat dissonanten in jouw laatste posting, maar daarover misschien een volgende keer meer?

Nederland - Argentinië, begint er steeds meer op te lijken.

Gr.

Hilco
K. van den Herik

28-06-2010 07:49

Daniel,

Gebruik je "gewone"big eye wartels of de quicklink versie van PB?

Zit er verschil in? Met name het rubbertje bijvoorbeeld?

MVG

Klaas
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

28-06-2010 18:34

K. van den Herik schreef:Daniel,

Gebruik je "gewone"big eye wartels of de quicklink versie van PB?

Zit er verschil in? Met name het rubbertje bijvoorbeeld?

MVG

Klaas


Ik gebruik ze beidde, er is wel een verschil als je een anti-tangle sleeve gebruikt, de rig zal iets beter neervallen i.c.m een Heli of Chod (zinkend) setup.

@ Hilco

Ik deel alleen mijn ervaring omdat ik in dit geval mezelf heb kunnen overtuigen van de essentiele kleine details m.b.t kopschudden. Niet omdat ik zomaar conclusies ben gaan trekken na slechts enkele ervaringen. Je zult met die set-up gewoon vissen missen en dat is eeuwig zonde, het zou anders zijn als we op dezelfde wateren zouden vissen. :lol: Ik ga lekker vissen dus wish me luck!

groet,

Daniël Jawadnya
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-06-2010 18:40

Daniel, veel success!

Voor mij vanavond wk voetbal en bollen draaien.

Vis momenteel met de pen, dus geen rigperikelen. :D

H.
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

30-06-2010 14:19

Daniel Jawadnya schreef:Ik gebruik ze beidde, er is wel een verschil als je een anti-tangle sleeve gebruikt, de rig zal iets beter neervallen i.c.m een Heli of Chod (zinkend) setup.

groet,

Daniël Jawadnya


Daniël,

Is het gebruik van een anti tangle sleeve niet 'levensgevaarlijk' voor je aanbeten bij het gebruik van een chod-systeem? En eigenlijk bij het gebruik van elk systeem i.c.m. een korte (korter dan 15cm) onderlijn? De kans dat deze anti-tangle sleeve als een scud-raket in lanceerstand staat lijkt mij enorm groot op de bodem (welke uiteraard nooit zo glad is als een biljartlaken). Je onderlijn zal dan voor een zeer groot deel ook omhoog staan met het afschrikken van schuwe/voorzichtig azende vissen tot gevolg.

Of heb ik het nu mis?

MVG, Martijn
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

30-06-2010 23:45

Het is niet verstandig een sleeve te gebruiken met een korte chod rig maar als je de heli/Chod systeem gebruikt als Heli montage is het zeker met een sleeve beter inzetbaar. Een onderlijn van 15 cm of korter kan absoluut geen kwaad zeker omdat de big-eye wartel kan draaien op het rubber en daardoor zal de rig ook met sleeve zich plat gaan nestelen. Het is overigens altijd verstandig om bij stijf onderlijnmateriaal wat Sticky Weight te gebruiken op de rig.

groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

03-08-2010 16:25

Bump!

Ik ben inmiddels met het heli-chod systeem aan de gang geweest, en dan wel exact zoals beschreven. Helaas ben ik er nog niet helemaal tevreden over. Ik heb na flink voorvoeren de nodige aanbeten gehad, ik denk een stuk of 9. (helaas bijna allemaal brasem, 5 van die aanbeten hebben dan ook geresulteerd in een flinke brasem op de mat. 4 van de aanbeten echter heb ik gemist, telkens bij het aanslaan. 1 van de runs leek me overduidelijk karper, helaas dus gemist.

Ik heb hierdoor een beetje het idee dat het systeem prima werkt om aanbeten te verkrijgen, maar misschien dat het moeilijk is om de haak echt te zetten, omdat je niet rechtstreeks druk op de haak kunt zetten zeg maar. Je trekt inprincipe aan het lood en de haak hoeft met dit systeem natuurlijk niet vast tegen het lood aan te zitten. De gebruikte onderlijn is een combilink van +- 15 cm, met een ashima c887 maatje 10, met +- 1,5cm krimpkous en een 20mm boilie+pop-up maisje. De onderlijn had misschien iets korter gekund, maar zodra de vis eenmaal gehaakt is, maakt dat ook niet meer uit toch?

Doe ik nu echt iets fout, of hebben meer mensen die ervaring? 4 van de 9 aanbeten missen vind ik toch echt iets teveel...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-08-2010 16:46

Hoe lang is je hair gerekend vanaf je haakbocht? Het feit dat je wel aanbeten krijgt maar dat de vissen lossen kan erop duiden dat je ze niet correct haakt. Probeer eens een hair van 2 cm gemaakt van een dun stukkie dyneema