Best frustrerend.


Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-05-2010 12:24

[quote="leen goudappel
Pennen en korsten,hierbij word maar weinig aan veiligheid nog gedacht,lijn haakje en klaar.....Vis neem lijn tot 10 meter en breekt af dan zit de vis hiermee ook met een meter of 10 lijn soms meer! Zeker in wateren of eigenlijk polder stelsels waar het sterft van de paaltjes langs de kanten en noem maar op,en natuurlijk dikke rietkragen. Ze zijn mooi vooruit gegaan met de helichod combi maar nu ook eens meer aandacht naar het drijvend vissen/pennen. Ik weet niet of daar al heldere systemen voor zijn die zo veilig mogelijk zijn,maar daar zit vaak nog meer ellende bij bij deze manier van vissen.[/quote]

Leen over het algemeen worden bij het korsten en pennen veel dunnere lijnen gebruikt die, wanneer de vis zicht vast zou zwemmen, sneller breken
K. van den Herik

03-05-2010 14:07

welterusten hoor maar een 28/100e 10 meter krijgt een karper niet kapot getrokken, zeker niet als de lijn al strak is.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

03-05-2010 15:40

discuseren mag en moet natuurlijk maar meneer van de herik ik ben het totaal niet eens dat de systemen die ik bedoel niet werken voor geconditioneerde Karpers ik heb een totaal anderen ervaring.Ik vis toch echt niet op de makkelijkste wateren en moet zegge dat ik op deze systemen nu toch al een plus minus 130 vissen heb gevangen waarvan ik er 5 verspeelden dit is toch een goed resultaat lijkt mij daarom al zal ik hem aanbevelen aan een ieder die begaan is met de vis die wij zo graag vangen
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
K. van den Herik

03-05-2010 16:33

bij terugzwemmers is er bijna geen prik en de vis kan manipileren wat ie wil en met de lijn mee terug zwemmen.

De prik van het lood komt in 2 fasen en is dus te indirect. Zal beter gaan met muntlood. Systeem van Roelof gaat waarschijnlijk al iets beter.

Zonder verspeelde ik 1 op 10 met pb systeem 4 op 10 (eigenlijk 3 van de 7 aanbeten) en dan bedoel ik lossers cq uitscheurders. Als je 130 vissen vangt zit je of supergoed te vissen of vis je een water waar veel vis zwemt of je vist 24/24 7/7

Op KK 7-8 werkt het trouwens wel dressuur doorbrekend. door op het steile talud te vissen, kan de vis het lood liften het lood denderd het talud af. minimaal 2 ons

Suc6 als je erin gelooft, ik maak mijn eigen fouten verder weer.

Het heeft in zoverre te doen met begaan met het lot van de karper, dat ik 3 vissen het uitscheuren voorkom. Kat of door de hond gebeten?
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

03-05-2010 17:07

een ieder zijn of haar bevindingen ik gebruik het systeem nu een jaar dus een vol siesoen en nee ik vis niet op overbezet water.je zegt het zelf al op een steil taluud zet ik dit systeem het meest in ik was er al wel achter dat het op ondiep niet super werkt en dan gebruik ik het systeem wat roelof beschrijft,het kan ook wezen dat ik kliene haken gebruik dat ik geen last heb van uitscheuren maar dat terzijde laaten we bij de bron van de discussie blijven


klaas hoe ben jij tot je bevindingen gekomen op de kant of echt praktijk werk
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

03-05-2010 17:57

Het ene water is het andere niet daar heeft klaas gewoon gelijk in.
Al die systemen hebben voor en nadelen belangrijk vind ik dat het voordelen voor de vis heeft.
Op 135 beten er maar 5 kwijt dan ben je in mijn ogen een genie.
Het hoogste vangst gemiddelde wat ik heb gehaald was 87 % over een jaar.
Ik vis op water waar dressuur nog niet echt bestaat zeker niet zo als op KK.

Ik weet dat 25 ponds onderlijnen door een 15 ponder heel gemakkelijk worden gebroken als het echt vast zit, in planten word het een andere zaak deze geven mee, net zo als 28/oo nylon (rek) maar als het ik zeg maar wat 1 meter is denk ik dat het geen probleem is. Ik ga dit niet uitproberen ik vind het beter om geen karpers met hoofdlijnen te verspelen, ik verspeel liever helemaal niets. Ik vis ook met dikke nylonlijn behandeld met turbo sap jouce van kryston ( antie schuurmiddel ) dit tegen de mosseltjes.
K. van den Herik

03-05-2010 18:16

heel stom misschien maar ik praat altijd uit de praktijk en ik lul nooit zomaar iemand na. Ik ben wel iets wijzer geworden door soms dingen aan te nemen en te proberen.

KK: 3 kwijt van 7 aanbeten. Er zijn er die blij zijn met 7 aanbeten, zelfs met 3 op een jaar. Dus als je over kut praat?

Zo vind ik de diepte van een water niet zo relevant voor de werking van het systeem. Wat een voordeel is dat het lood een extra vrije val maakt als je op een taluud vist, maar dat terzijde straks raak je per ongeluk een kern.

Vis je ook met maatje 10 en 8? Maar als de haak met het ene systeem blijft zitten en bij de andere wijze niet ligt het toch niet aan de haak maar aan het systeem of men ik zo dom? Om te leren doe ik maar 1 ding gelijk wijzigen trouwens.

Kees zegt het een genie met 5 lossers op 135 vissen. sowieso al knap in een jaar.

Het systeem is van 2en net niet. Absoluut het meest visvriendelijk bij lijnbreuk, maar ik ben karpervisser en vanger, ik zorg liever dat mijn lijn niet breekt.

Gleufje is trouwens ter bezigheidstherapie gaat zonder ook wel...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-05-2010 19:25

[quote="K. van den Herik"]systemen ala pb werken slecht op wateren waar een karper de klapjes wel kent. heb meer vertrouwen in het systeem van Roelof zeg maar. Heb alleen geen zin om wateren te vissen waar je eens kan testen en op moeilijke wateren test ik niks meer. Staat tegenover dat op run wateren de vis toch wel bijt.

pff klaas je kan ook beetje knutselen met bijv een syteem van pb een een inline lood, waar is de creativiteit gebleven??
Afbeelding
hier heb ik een kraal op een insert geplaatst maar je kan ook pb systeempje erboven plaatsen
Afbeelding
een stukje siliconeslang of antitangle rubber op je onderlijn, en dan op je wartel duwen. Hoef je niet te wachten op het systeem van roelof :wink:
Enne uitgebreid gebruikt, getest en goed bevonden.

En idd 27/00 trekken ze miss niet stuk als het al strak staat, als, als, mits, mits,
60/00 achter een vis aan een ingecalculeerd risico? Leg dat maar eens uit als dan de topper van het water een week later word terug gevonden, opgehangen in een boom. Zeker als je met 60/00 gaat vissen zul je dit soort systemen moeten gebruiken.

mvg martijn
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

03-05-2010 23:34

Heb het systeem nog niet geheel uitgebreid getest, maar kan Mijnheer van de Herik best begrijpen. Heb tot vorig weekend zelden, maar dan ook zelden nog losschieters gehad met een redelijk standaard onderlijn en een goede klauwhaak.
Kan me mijn laatste losschieter tot vorige week dan ook niet eens meer goed herinneren. Vorig weekend 2e run met het PBsysteem met zelfde onderlijn, waarbij er een kraal op de insert zit, na 15 seconden contact te hebben gehad toch ineens een losschieter...eerste wat door me heen ging was het nieuwe systeem. Het systeem krijgt van mij op dit moment nog steeds het voordeel van de twijfel, maar het heeft wel wat aan vertrouwen ingeboet. Hopelijk blijft het bij een toevalstreffer, want vond het op het eerste gezicht een prima systeem icm leedcore. De tijd zal het uitwijzen.
Was trouwens wel bij een terugloper aangezien ik strak tegen de kant lag, vis kon gewoon niet verder zwemmen. Waarschijnlijk dat als de vis over het lood heen zwemt er toch een beter weerstand en inhaking plaatsvind.

Groet Eumir
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

04-05-2010 01:55

De waarheid is natuurlijk, dat een groot (het grootste?) deel van de hedendaagse karpervissers totaal geen boodschap heeft aan bovenstaande problematiek.

Het gaat alleen om scoren (het liefst met een foto), een verspeelde vis is geen gevangen vis en dat is kut! Misschien (en vaak denkt men zo), was dat wel juist die ene kneiter!

Waar dat beest vervolgens mee rondzwemt, of zich in vastzwemt, dat boeit de meesten totaal niet.

Ik vis in een gevaarlijke situatie en als ik een vis haak zie ik wel verder.
Ik weet zeker dat er op deze manier veel gevist wordt!

Was vroeger overigens ook al zo. Heb eens met een paar vismaten een aantal dagen gevist op een put in Brabant. Zagen we voor het eerst papegaaienbekken.

Maar ja, wat wil je, als je strak tegen een leliebed aan vist en vervolgens lekker gaat liggen pitten.

Zie je 's ochtends zo,n mooie strakke lijn recht de lelies in gaan.

Is het tegenwoordig veel anders?
K. van den Herik

04-05-2010 07:18

zeg ik Martijn: van Roelof werkt beter.

De creativiteit bestaat erin dat er afgelopen winter met een man iof 6 onderling contact is geweest hoe 1 en ander te doen met zo n systeem. Leek wel een carpboard hoe het zou moeten zijn.

Ik heb echter besloten om "mijn" aanbeten nu eens niet extra te verpanden en op safe te gaan. Inmiddels nog op 100%

Bijkomend probleem is dat door gebruik van lijn camouflage taktieken, lees een toplood of meer, dat er al een slechte registratie van een aanbeet is. 2 keer piep is hangen ( of vaak de stroming, maar ja je blijft in de weer)

Lul niet uit je nek Hilco: een groot deel is er wel mee bezig, echter de alternatieven zijn nog niet top. Een klein deel boeit het niet en gloeiende kut die krijgen vaak nog beet ook.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-05-2010 03:16

Het meest visveilige systeem is natuurlijk om gewoon te stoppen met vissen.

Als ik zie hoe het wereldje tegenwoordig in elkaar zit ( vissen op zogenaamde targets), is daar best wat voor te zeggen.

Ik ga morgen maar even naar de Flevo polder, boerenkarpertjes vangen van vier pond, machtig mooi!
K. van den Herik

05-05-2010 06:48

Vind ik niks aan. Van die wateren vol met van die verwilderde schubs, immers boerenkarpers bestaan niet meer. Misschien nog een verdwaalde in de palownapolder. (Ga voor je, voor je gaat wellis en nietessen, eerst ff info verzamelen, je zou bij Gerwin Gerlach, via Joris Weijtjens al een eind komen. )

Schubs die op boerenkarpers lijken omdat ze zo klein blijven, dwerggroei door overbezetting en door het milieu waarin ze zwemmen ( nee niet vervuiling of zo).

Geef mij maar big one. Hoewel een bepaalde schub in een donker brabants bos ook niet te versmaden is. Weet nog een zuivere rijenkarper nvan 26 kilo. 1oog lijkt me ook wel wat.

En weet je? Er is plek voor alle soorten visserij, zeker zolang jij (of ik) een ander iets niet op gaan dringen.
remco schouten
Berichten: 33
Lid geworden op: 04-04-2010 18:27
Locatie: zuid holland

07-05-2010 23:25

ik ben het volkomen eens met dat je dit frustrerent vind

en ik denk ook dat je niet de enige bent die mensen fout zien vissen
vaak kom je dit soort dingen tegen bij mensen die niet of nauwenlijks
informatie hebben gekregen bij een viswinkel en of regels hebben gelezen
beginnende karpervisser die ook nooit heeft gewitvist

tevens zijn er genoeg mensen a vissers die geen idee hebben van wat ze doen langs de waterkant
jammer genoeg want dit zijn de mensen die de controleurs of nooit tegenkomen
of tegenkomen en er nix tegen doen want op dat moment gebeurt er niets fout

tevens vind ik ook dat de wat jongere vissers a 10 tot 14 jaar een goede bergeleiding nodig heeft over hoe om te gaan met een vis (ik heb vaak gezien dat ze zonder onthaakmat vissen)

hoop dat er verbeteringen in de visserij komt maar hoop is er al lang niet meer
mvg remco
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

23-06-2010 19:51

K. van den Herik schreef:bij terugzwemmers is er bijna geen prik en de vis kan manipileren wat ie wil en met de lijn mee terug zwemmen.

De prik van het lood komt in 2 fasen en is dus te indirect. Zal beter gaan met muntlood. Systeem van Roelof gaat waarschijnlijk al iets beter.

Zonder verspeelde ik 1 op 10 met pb systeem 4 op 10 (eigenlijk 3 van de 7 aanbeten) en dan bedoel ik lossers cq uitscheurders. Als je 130 vissen vangt zit je of supergoed te vissen of vis je een water waar veel vis zwemt of je vist 24/24 7/7

Op KK 7-8 werkt het trouwens wel dressuur doorbrekend. door op het steile talud te vissen, kan de vis het lood liften het lood denderd het talud af. minimaal 2 ons

Suc6 als je erin gelooft, ik maak mijn eigen fouten verder weer.

Het heeft in zoverre te doen met begaan met het lot van de karper, dat ik 3 vissen het uitscheuren voorkom. Kat of door de hond gebeten?


Dag Klaas,

Ik wou graag even reageren op je bijdrage. Ik begrijp dat je een gevoelsvisser bent en vertrouwen in je oude vertrouwde methoden zeer belangrijk vindt. Ik ook! Ik moet er niet aan denken dat ik constant onzeker zou zijn na een aantal blanks. Op circuit-water zul je nou eenmaal met regelmaat blanken. Echter moet je natuurlijk wel open blijven voor nieuwe ontwikkelingen en die bij voorkeur helemaal onder de knie krijgen op 'makkelijk' water. Iets wat jij helaas niet doet heb ik begrepen. Een aantal kanttekeningen t.a.v je opmerkingen.

1.Een rig of systeem staat nooit op zichzelf en is daarom onderhevig aan heersende omstandigheden. Of het geheel efficiënt werkt is afhankelijk van alle onderdelen. Een nieuw systeem met oude onderlijn zou bijvoorbeeld niet goed kunnen werken zeker als je specifieke omstandigheden bij betrekt. Dit betekent dat het niet persé aan het systeem hoeft te liggen maar wellicht aan je rig en systeem combo, omstandigheden van de stek, voerkeuze. Voorbeeld: Ideale lengte van onderlijn is afhankelijk van aanwezige hoeveelheid vis, brasem of karper! Op het ene water werkt het wel en op het andere niet. Op het ene moment werkt het wel en op het andere niet. Aan jou om de situatie te lezen en op te anticiperen. Ik kan hier zeer ver in door gaan, maar laat het hierbij want anders wordt het te lang.

2.Vissen manipuleren? Ik heb zowat ALLE onderwaterbeelden gezien die er zijn uitgebracht inclusief die van mijzelf natuurlijk. Ik heb nog NOOIT een vis die licht of 'zwaar' zich prikte iets anders zien doen dan zich de tyfus schrikken en op de hol slaan. De onderlijn 'manipuleren' is iets van voor de tijd van onderwaterbeelden en is berust op speculatie, de beelden op feiten. Sommige zaken kunnen je gewoonweg niet beredeneren zonder die beelden omdat er teveel aannames in een theorie zitten die allemaal op hun beurt de uitkomst zullen beïnvloeden.

3. Het Heli-Chod systeem is juist specifiek gemaakt voor circuitwater. PB brengt niet zomaar iets uit tenzij het werkt. Ik vis zeer veel op zwaar bevist water. Hoe moeilijker des te leuker ik het vindt. Ik heb het voor de camera's exact zien doen wat het belooft, hier kunnen speculaties gewoon niet omheen. Kopschudden, visveilig, anti-tangle, gebruikersgemak, eenvoud, camouflage. Gewoon een ontzettend goed alround systeem, meer kan ik er niet van maken.

Heb ik ook mijn zegje gedaan. Niet vergeten Klaas, ik waardeer je eigenwijze en vaak amusante opmerkingen daarom neem ik ook de moeite.

groet,

Daniël Jawadnya
K. van den Herik

24-06-2010 10:02

Daniel,

Als de vis terug zwemt en evenwijdig blijft aan de hoofdlijn, kan deze in theorie tot aan je hengeltop terug zwemmen. De halve meter zolangs de leadcore zeg maar is voldoende om er voor te zorgen dat ik minder aanbeten krijg en meer vi9ssen verspeel. Hoe het komt weet ik niet, maar het gebeurt wel degelijk.

En hoe het te verklaren is? Weet ik veel, lijkt wel vissen hahahaha


Dit betekent dat het niet persé aan het systeem hoeft te liggen maar wellicht aan je rig en systeem combo, omstandigheden van de stek, voerkeuze. Voorbeeld: Ideale lengte van onderlijn is afhankelijk van aanwezige hoeveelheid vis, brasem of karper! Op het ene water werkt het wel en op het andere niet. Op het ene moment werkt het wel en op het andere niet. Aan jou om de situatie te lezen en op te anticiperen. Ik kan hier zeer ver in door gaan, maar laat het hierbij want anders wordt het te lang.


Precies Daniel, daarom zeg ik ook dat op het taluud van een kanaal perfect werkt. De minimaal 150 gram liever 2 ons.

Hij die weet waarom ie wat waar inzet is spekkoper: Vrij naar Fucius Pilatus

MVG

Klaas
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

24-06-2010 14:24

Klaas je kunt toch gewoon de kralen gebruiken om je rig semi te fixeren. Zelfs als je het schuivend gebruikt- zoals de chod systeem traditioneel bedoelt is - zal de vis vrijwel onmiddellijk weerstand voelen. De miniemste hoeveelheid is genoeg om de vis aan het bolten te krijgen. In de praktijk gebeurt het niet vaak dat ze de wartel verschuiven zonder detectie en meer dan tien vijftien centimeter is sowieso uitgesloten. Daarvoor zijn hun zintuigen gewoon te scherp. Ik begrijp sowieso niet waarom dit met inhaking te maken heeft en losschieters. Dat is meer het gebied van rigs en haakaas. Wellicht kun je meer over de verschillen vertellen om zodoende de probleem te achterhalen. Wij hebben hier namelijk totaal geen last van. Als je hiervoor openstaat ten minste, ik vind het wel interessant Wie weet is er niets aan de hand en is het simpelweg toeval. 1 op 10 t.o.v 3 op 10 zijn niet echt genoeg aanbeten om fluctuaties uit te sluiten.

De reden dat we iedereen adviseren om dit systeem te gebruiken heeft buiten het feit dat het zoveel voordelen heeft, anti-tangle, kopschudden, breed inzetbaar op verschillende bodems, heeft natuurlijk met visveiligheid te maken. We kunnen de vissen simpelweg beschermen zonder dat het ten koste gaat van efficiëntie. Die Aligners is ook zoiets. Ik heb ontzettend veel geëxperimenteerd met krimpkous line-aligners en haken en zie dat het soms op enkele millimeters aankomt tussen een vis onnodig lossen (beschadigen) of perfect haken. Daarom ben ik persoonlijk zo blij met die Aligners omdat je iedere keer Exact hetzelfde hebt wat betreft lengte en model, dat is iets wat mij na vele jaren krimpkous nooit gelukt is en ik ook daarom op eerste oog nieuwe onderlijntjes in de prullenbak mikte omdat het net iets afweek van perfectie. Zonder mal lukt dit gewoon niet. Het is gewoon een stap vooruit in het conserveren van onze vissen.

groet,

Daniël Jawadnya
K. van den Herik

24-06-2010 14:48

Daniel,

Zoals je hebt kunnen lezen ben ik de eigenwijzigheid een poosje voorbij, daar leef ik niet lang genoeg voor.

Waar kan ok, waar niet wil, andere systemen genoeg. Ik heb nl ook niet alle tijd om aanbeten te verprutsen en 24 uur wachten op een aanbeet kan alleen als je volledig op je spullen kan vertrouwen.

Vis kan eigenlijk allee schuin weg of al dan niet schuin terug uit. Niet rechtuit. Dus alle "prikkracht"zeg maar komt op het semi gefixeerde stuk, zonder het lood mee te nemen. Denk ik.

Mijn visveiligjheid bestaat uit mijn poly bootje. Die gaat altijd mee.

MVG

Klaas
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

24-06-2010 15:17

Vertrouwen staat natuurlijk voorop en als je dat om wat voor reden niet hebt dan begrijp ik je reactie. Iedereen vist gelukkig op zijn eigen manier. Ik heb van veel verstokte vast lood vissers het argument gehoord over 'prikkracht' in relatie met schuivend lood. Ik vis bijna nooit meer met vast lood en haak zowat al mijn vissen op schuivend lood en of heli systemen. Ik heb in 2008 ruim 100+ vissen gevangen op zeer verschillende wateren. Zwaar bevist, zwaarder bevist, nog nooit bevist en heb ongeveer 4 a 5 vissen gelost. Buiten het feit dat ik voor de onderwatercamera het een en ander heb getest (ook in nog niet uitgebrachte beelden) daarom is vissen haken op je lijn nooit een issue geweest voor mij. Hier heb ik 100% vertrouwen in dat het werkt maar begrijp volledig dat als het voor jou niet werkt om wat voor reden dan ook en je niet hoeft te achterhalen waarom, en je een andere manier hebt om visveilig te vissen bijvoorbeeld een boot en je ervaring dan heb je mijn volledige steun me jong! Alleen deden je bijdrages enigszins geloven dat het niet werkt, voor mij en velen namelijk wel, daarom was ik het er niet mee eens. Ik denk namelijk dat het ongunstig is om beginnende vissers af te wenden van iets dat wel werkt maar eventueel in hele specifieke omstandigheden en combinaties niet en ze dan maar met iets potentieel gevaarlijks (leadclip) achter te laten. Ik denk dat we het hierbij kunnen laten omdat ik weet dat dit niet jou boodschap of bedoeling is geweest. Het stond echter open voor interpretatie.

groet,

Daniël Jawadnya
K. van den Herik

24-06-2010 15:25

Ondanks dat ik best risico's neem, dan wel gecalculeerd Daniel. Daarom was ik ook een beetje pissig op Mark zijn artikel op de site van De Zutter. Zonder een beetje uitleg en door gasten die neit gehinderd worden door kennis, krijg je best een moordtuig.

Nu ik er weer over nadenk: misschien is een 5 je te zwaar lood voor die stek.

Ik beloof na de vakantie minstens 1 hengel ouwerwets en 1 hengel met saftey system te vissen.

MVG

Klaas
Ewoud Kuijvenhoven
Berichten: 183
Lid geworden op: 10-08-2008 07:39

24-06-2010 22:59

Klaas, ik ben even niet op de hoogte blijkbaar maar welk systeem van Roelof is dat? Ik vis meest met PB of gelijkwaardig maar als het beter kan zal ik de laatste zijn die het afwijst. Aanvullend op het topic kwam ik dit topic ook nog tegen: http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=18&t=56739

Ik blijf zover mogelijk van dit soort toestanden vandaan of het moet zijn met korst of penvissen. Dan kan je namelijk onmiddelijk reageren in tegenstelling tot het piepervissen. Of je moet op je hengels zitten maar de ervaring leert dat er genoeg vissers zijn de toch geneigd zijn om even te sms'en, te gaan pissen, een onderlijntje knopen of een praatje maken met een maat die 4 meter verderop zit. Piep zegt het spul en vast zit de karper, in de lelies wel te verstaan. Ik heb met het pen/korstvissen nog nooit maar dan ook nog nooit lijnbreuk gehad (28/100).

Daarnaast gebruik ik zelf altijd weerhaakloze haken. Mocht ik eens een losser hebben, wat zelden voorkomt, dan neem ik dat meer voor lief. Mocht er toch lijnbreuk optreden bij pen/korstvissen of piepervissen dan is de kans groter dat de karper de haak met lijn kwijtraakt dan bij een haak met weerhaak. Om daar gelijk maar over door te gaan. Er wordt ook wel eens gezegd dat een weerhaakloze haak zorgt voor grotere wonden omdat deze haak meer beweging in de bek/wond heeft en dus kan gaan "springen" in de bek/wond maar dat is onzin in mijn optiek.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-06-2010 02:16

[quote="Daniel Jawadnya


1.Een rig of systeem staat nooit op zichzelf en is daarom onderhevig aan heersende omstandigheden. Of het geheel efficiënt werkt is afhankelijk van alle onderdelen. Een nieuw systeem met oude onderlijn zou bijvoorbeeld niet goed kunnen werken zeker als je specifieke omstandigheden bij betrekt. Dit betekent dat het niet persé aan het systeem hoeft te liggen maar wellicht aan je rig en systeem combo, omstandigheden van de stek, voerkeuze. Voorbeeld: Ideale lengte van onderlijn is afhankelijk van aanwezige hoeveelheid vis, brasem of karper! Op het ene water werkt het wel en op het andere niet. Op het ene moment werkt het wel en op het andere niet. Aan jou om de situatie te lezen en op te anticiperen. Ik kan hier zeer ver in door gaan, maar laat het hierbij want anders wordt het te lang.

2.Vissen manipuleren? Ik heb zowat ALLE onderwaterbeelden gezien die er zijn uitgebracht inclusief die van mijzelf natuurlijk. Ik heb nog NOOIT een vis die licht of 'zwaar' zich prikte iets anders zien doen dan zich de tyfus schrikken en op de hol slaan. De onderlijn 'manipuleren' is iets van voor de tijd van onderwaterbeelden en is berust op speculatie, de beelden op feiten. Sommige zaken kunnen je gewoonweg niet beredeneren zonder die beelden omdat er teveel aannames in een theorie zitten die allemaal op hun beurt de uitkomst zullen beïnvloeden.

3. Het Heli-Chod systeem is juist specifiek gemaakt voor circuitwater. PB brengt niet zomaar iets uit tenzij het werkt. Ik vis zeer veel op zwaar bevist water. Hoe moeilijker des te leuker ik het vindt. Ik heb het voor de camera's exact zien doen wat het belooft, hier kunnen speculaties gewoon niet omheen. Kopschudden, visveilig, anti-tangle, gebruikersgemak, eenvoud, camouflage. Gewoon een ontzettend goed alround systeem, meer kan ik er niet van maken.

[/quote]

Hallo Daniel,

Even een reactie op je eerste posting in dit topic.

Natuurlijk moet je open blijven staan voor nieuwe ontwikkelingen, maar moet je die perse onder de knie krijgen op een gemakkelijk water?
Die redenering snap ik niet helemaal, zeg maar, qua leerproces.

Verder nog een aantal vragen/opmerkingen.

1. rig en systeem combo, ga daar maar eens zeer ver in door, ben zeer benieuwd! 8 of 15 cm, of misschien toch 20?
Volgens mij blijft een vis een vis, maar wie ben ik?

2. Natuurlijk manipuleert een karper niet, daar is ie te dom voor, dat is denk ik ook niet wat Klaas bedoeld.
Overigens hoe manipuleer je een onderlijn?

3. Waarom is het Heli-chod systeem juist gemaakt voor circuitwater?

P.L. of P.B. ach, die pet past ons allemaal.
K. van den Herik

25-06-2010 07:02

Ewoud,

Roelof had wat loodaanpassingen gemaakt. Zie zijn artikel in Spiegel.

Manipuleren van aas bedoel ik met zuigen en weer spuwen en weer opzuigen zeg maar. In dit verhaal gaat dan waarschijnlijk per ongeluk, de haak naar binnen en weer naar buiten. Sinds ik op KK vis krijg ik wel de indruk dat het haak aas bewust genegeerd wordt trouwens.

MVG

Klaas
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

25-06-2010 13:18

Hallo Daniel,

Even een reactie op je eerste posting in dit topic.

Natuurlijk moet je open blijven staan voor nieuwe ontwikkelingen, maar moet je die perse onder de knie krijgen op een gemakkelijk water?
Die redenering snap ik niet helemaal, zeg maar, qua leerproces.

Verder nog een aantal vragen/opmerkingen.

1. rig en systeem combo, ga daar maar eens zeer ver in door, ben zeer benieuwd! 8 of 15 cm, of misschien toch 20?
Volgens mij blijft een vis een vis, maar wie ben ik?

2. Natuurlijk manipuleert een karper niet, daar is ie te dom voor, dat is denk ik ook niet wat Klaas bedoeld.
Overigens hoe manipuleer je een onderlijn?

3. Waarom is het Heli-chod systeem juist gemaakt voor circuitwater?


Dag Hilco,

Ik doe mijn meeste experimenten ook op moeilijk water maar wel die ik al zeer goed ken zodat ik zonder te twijfelen kan achterhalen hoe iets het beste kan worden ingezet. Zaken zoals exacte inhaking en werking van je rig hoef je natuurlijk niet persé op moeilijk water te testen. Op bepaalde wateren waar ik vis zwemmen slechts vijf of tien vangbare vissen. Op dat soort wateren wil ik me liever bezig houden met vangen in plaats van technisch groeien.

1. Ik zal je een voorbeeld geven. Een chod rig die je zinkend aanbied zal niet goed werken op een onregelmatige ondergrond. Een goede illustratie van dit is de laatste onderwater dvd van Korda. Je ziet dat de leader iets van de bodem afstaat vanwege het grind en i.c.m een korte rig zal het haakaas tegen die leader vallen en vaak iets in de war. Dit is de reden waarom we bij PB zoveel waarde hechten aan zeer soepele leaders. Het wordt anders voor de vissen simpelweg lastig om de haak goed in de bek te krijgen als gevolg minder aanbeten meer lossers. Zij losten dit op door een stick te gebruiken waardoor de rig van de leader wegviel en alles weer naar behoren functioneerde maar die stick is natuurlijk bij ons niet altijd mogelijk (witvis). Op een totaal vlakke ondergrond heb je dit hele probleem niet. Ik kan me van mijn eigen ervaring op KK herinneren dat het binnen enkele meters van grind over kan gaan op zand waardoor het erg cruciaal wordt waar je het haakaas exact aanbiedt met bepaalde rig/systeem/haakaas combos.

Een ander voorbeeld: De ideale lengte van een rig is zeer afhankelijk van de omstandigheden. Er komt binnenkort een zeer interessant onderwater filmpje op mijn youtube profiel (ichtus101) die dit illustreert. De meeste mensen weten wel dat je de lengte aanpast op basis van de bodem structuur, hard vs zacht. Een heli/chod set up is hier bijvoorbeeld heel goed in omdat je de rig niet hoeft aan te passen. Niet veel mensen weten dat de ideale lengte varieert afhankelijk van de hoeveelheid vis die over je stek zwemt. De meeste rigs zijn afhankelijk van het volgende principe. De vis moet het aas oppakken, weg zwemmen, de haak schuift naar voren en prikt vervolgens. De ellende is dat de hoeveelheid ruimte die je een vis geeft zeer cruciaal is. Teveel en hij spuugt het uit, te weinig en hij krijgt het niet goed naar binnen. De lengte en ligging van de rig bepalen dit balans. Op een stek waar veel vissen overheen komen en turbulentie veroorzaken zullen dit soort rigs bijna altijd strak komen te liggen omdat het haakaas aan de wandel gaat waardoor de balans bij korte rigs negatief uitslaat. Te weinig ruimte verschaft! Dus je pakt een 20 cm onderlijn omdat die een grotere draaicirkel heeft en het probleem is weer opgelost. De volgende dag zit je met diezelfde onderlijn op een stek waar maar één vis langskomt een karper van 25 kg. Hij pakt je rig één keer op en spuugt het doodleuk uit omdat hij teveel ruimte krijg want dit keer had een brasem hem niet bijna strak gelegd en lag hij zowat naast het lood. Hier had dus een 8 cm onderlijn betere kansen gehad. Succesvol zijn betekent altijd je bewust te zijn van ieder klein detail en daarop inspelen en niet persé iets anders doen maar het juiste op het juiste moment.

2. Heel veel mensen geloven nog steeds dat sommige karpers die zich licht haken in plaats van te bolten deze de onderlijn slap zwemmen en vervolgens met spiercontracties de haak kwijt raken. Dit gebeurt gewoon niet! Heb ik nooit geloofd en na de onderwaterbeelden kunnen we het bewijzen ook. Talloze rigs en voermethoden zijn toegepast om een probleem op te lossen dat niet bestaat. Hier verder op in gaan heeft geen zin. Anders wordt het zeker te lang.

3. Toen we steeds meer bewust werden van het kopschudden is (met in het achterhoofd visveiligheid) de Heli/Chod systeem ontwikkeld. Vele helikopter systemen houden hier namelijk geen rekening mee omdat de kralen of bevestigingsmiddelen niet los kunnen schieten bij heftige kopbewegingen. Veel mensen dachten dat het voornamelijk gebeurde op circuit wateren omdat de vissen dit zich bewust hadden aangeleerd. Ook deze redenering komt voort uit de manipulatie vermogen dat aan de karpers werd/wordt toegerekend. Ik heb al die tijd volgehouden dat het simpelweg een instinctieve reactie is en heb pas in 2008 het bewijs kunnen leveren door op een maagdelijk Turks water de gedraging vast te leggen. Dus uiteindelijk was het Heli/Chod systeem gemaakt voor zwaar bevist water waar het zowel effectiever was dan vast lood maar ook veiliger om uiteindelijk te concluderen dat het overal van meerwaarde kan zijn.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
K. van den Herik

25-06-2010 13:49

Daniel,

Poosje geleden poste hier iemand inclusief filmpie, een aanbeet, volle run geen vis. Ik had daar ook iedeeen over, gebaseerd op ervaringen in 1986 met bioilies op de put. Toen een haar nog een haar was, 12/100e. Volle fluiters en en geen hair meer. Onderlijn doorknopen, waarschijnlijk ook andere stand van de haak tot gevolg, lostte dat probleem op.

Er zijn genoeg waarnemingen geweest van vissen die zch haken, maar niet bolten. Op zeker dat een deel van de karpers op 7-8 dit ook doen en sterker: ze nemen dit gedrag van elkaar over. Spierconcentraties heb ik ook nooit in geloofd, wel dat door spuwen en zuigen de haak kwijt gespeeld wordt of kan worden.

MVG

Klaas