paai en dit weer ???


Gebruikersavatar
Thomas de Zeeuw :P
Berichten: 148
Lid geworden op: 17-06-2008 21:35
Locatie: Zuid-Holland

02-05-2010 13:20

ik vroeg me nou eigenlijk af wat dit weer nou doet met het gedrag van de karper met de nadruk op de paai bij ons gingen ze zich klaarmaken en de brasem was al begonnen enzo en sommige karpers ook al maar nog niet masaal maar wat doet de karper nou met al deze regen hoe reageerd de karper er op ben wel benieuwd

gr Thomas
Every one got a dream but there not always the same !!
Gebruikersavatar
Stephanie Schipper
Berichten: 90
Lid geworden op: 25-04-2010 00:01
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-05-2010 13:26

Misschien doen ze het nu met een regenjasje aan? :roll:

:wink:

De paai heeft vooral met de watertemperatuur te maken. Volgens mij heeft een dagje regen daar niet zoveel invloed op.
Gebruikersavatar
Thomas de Zeeuw :P
Berichten: 148
Lid geworden op: 17-06-2008 21:35
Locatie: Zuid-Holland

02-05-2010 13:28

ja dat weet ik maar het is ook weer wat kouder voor 3/4 dagen wat ze opgeven en dat bedoel ik er eigenlijk ook bij...
en misschien heeft de regen er wel invloed op je weet maar nooit hea
Every one got a dream but there not always the same !!
Gebruikersavatar
Stephanie Schipper
Berichten: 90
Lid geworden op: 25-04-2010 00:01
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-05-2010 13:41

Heb er even iets over opgezocht. Zelf ook nog wat geleerd want ik dacht dat de magische grens 12 graden was...

"Paaiende Karpers

Het mooie weer is weer op komst, temperaturen lopen weer op. Alle mooie vrouwen komen weer uit hun winterslaap. En bij de mannen begint het al weer te kriebelen.
Zo ook in de wereld van de kaper. De eerste voortekenen zijn al te zien aan het wateroppervlak. De eerste paaiende karpers zijn als gezien. De aankomende weken zal dit alleen nog maar meer worden. Laten we hopen op een goede en stabiele temperatuur. Een paaiende karper voelt zich het best in als de watertemperatuur de eerste keer de magische 15C haalt. Voor een goede paai dient de watertemperatuur dan ook niet meer te zakken onder deze 15C, maar voordat de karpers echt afpaaien is een watertemperatuur van minimaal 18C nodig. Maar als de watertemperatuur toch weer onder de 15C komt zal de karper helemaal van slag raken en zullen dan midden in de paai periode ook helemaal stoppen. Zodra de temperatuur dan weer oploopt zal de karper weer beginnen met zijn paai.
Er zijn een hoop meningen over of dit nou kwaad kan voor de karper of niet maar ik zelf ben van mening dat dit nooit goed is voor het huidige en nieuwe karper populatie.
Maar dit is een prachtige periode om op een simpele manier veel en dikke karper te vangen.
Simpel: omdat de karper vlak voor de paai een stuk minder schuw is en hij eet wat hij eten kan. En dikke karpers omdat de vrouwtjes helemaal vol met kuit zitten. Dit kan toch wel een kilo of meer in het gewicht schelen.
Maar zodra de paai goed begonnen is kun je het eigenlijk wel vergeten, de gedachten van de karper zal dan echt niet meer bij eten zijn. Het enigste waar zij dan nog maar aan denken is er voor te zorgen zo veel mogelijk eitjes te bevruchten en het rijen over de vrouwtjes. Er zwemmen dan overal groepjes karper, meestal 1 vrouwtje met 3 tot 4 mannetjes die tegen haar aan stoten en glijden om zo de vrouwtjes te stimuleren om hun eitjes los te laten. Dit levert altijd een prachtig schouwspel op.
In ieder geval is dit voor de meeste karpervissers een prachtige tijd om er eens lekker op uit te gaan zonder hengel."


Bron: The Carp Hunter

Water trouwens veel minder snel af dan de buitentemperatuur dus zullen een paar koelere dagen niet zo heel veel invloed hebben. Tenzij de temperatuur onder de 15 graden komt dus...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

02-05-2010 13:45

De paai is al in volle gang,of net geweest.

Water temp op diepere wateren kan wel laag wezen,maar de karper paait in de ondiepe stukken,en daar is het vanzelfsprekend al warmer,en zeker met het weer wat we gehad hebben,dan maakt de regen al niet veel meer uit,en moet eerlijk wezen ik vind het vandaag ook niet echt koud,beetje klammig op momenten!

Brasem is wel naar mijn idee nog aan het opstarten,maar op de wateren die ik bevis heb ik er 100en al bij elkaar zien kletsen op ondiepe stukken!

Grouphug :lol:

Ow

En een beetje tekst van internet zegt niks met de werkelijkheid! Blijkt maar weer.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Stephanie Schipper
Berichten: 90
Lid geworden op: 25-04-2010 00:01
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-05-2010 13:49

Al geweest? Waar woon jij dan? Volgens mij gaan ze net een beetje beginnen nu... Maar ik kan er naast zitten natuurlijk :oops:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

02-05-2010 14:06

Was afgelopen week in volle gang!

Woon nabij Rotterdam en het des betreffende water ligt op de lijn Zeeland/Zuid-Holland.

Dusjah of de tekst klopt niet 8) Of de vissen doen alsof :roll: :o
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Stephanie Schipper
Berichten: 90
Lid geworden op: 25-04-2010 00:01
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-05-2010 14:21

O ja, zoiets had ik al gelezen ergens op het forum. Jullie houden er niet van als er teksten worden geknipt en geplakt... Jullie houden van wel meer dingen niet. Zit nog niet helemaal in jullie cultuurtje, sorry hoor!

Maar goed, om jou blij te maken: Ik had het niet over het stukje tekst maar over mijn eigen ervaring hier in Zoetermeer. Ik heb ze nog niet bezig gezien namelijk. Maar soms, heel soms... zoek ik naar info op internet om als richtlijn te gebruiken. Daardoor ben ik ook hier op het Carpboard terecht gekomen. Gezellig clubje dacht ik!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

02-05-2010 14:27

Stephanie Schipper schreef:O ja, zoiets had ik al gelezen ergens op het forum. Jullie houden er niet van als er teksten worden geknipt en geplakt... Jullie houden van wel meer dingen niet. Zit nog niet helemaal in jullie cultuurtje, sorry hoor!

Maar goed, om jou blij te maken: Ik had het niet over het stukje tekst maar over mijn eigen ervaring hier in Zoetermeer. Ik heb ze nog niet bezig gezien namelijk. Maar soms, heel soms... zoek ik naar info op internet om als richtlijn te gebruiken. Daardoor ben ik ook hier op het Carpboard terecht gekomen. Gezellig clubje dacht ik!


Doe is ff rustig......Je kan het je ook allemaal even aan laten lullen natuurlijk dat het ooowww zo slecht gaat op KWO :o :o

Discussie te veel gevraagt?? :o


Jij vraagt ik antwoord

En ik bedoel er alleen mee te zeggen,dat een tekst op internet niet altijd gelijk staat met de werkelijkheid,zoals al eerder aangehaald hier op dit topic. Maar ik weet weer met wie ik wel en niet kan lullen,want je kan ook natuurlijk misbruik maken van de situatie dat het na zeggen slecht gaat hier. Oftewel er kan dus niks meer gezegt worden na jou laatste reactie :o

De balluh.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Stephanie Schipper
Berichten: 90
Lid geworden op: 25-04-2010 00:01
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-05-2010 14:46

Potver, ik dacht tussen de regels door in je vorige berichtje een sarcastische ondertoon te lezen maar kennelijk zat ik er dus naast!

Peace.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

02-05-2010 15:38

Inderdaad not at all.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

02-05-2010 16:37

mijn vader heeft ze een aantal dagen geleden al bezig gezien in het westerpark in Z Meer
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Stefan de neijs
Berichten: 90
Lid geworden op: 01-04-2008 20:27
Locatie: Westland

02-05-2010 17:44

Heb ze hier ook al bezig gezien hoor, best veel ook :P
Gebruikersavatar
Thomas de Zeeuw :P
Berichten: 148
Lid geworden op: 17-06-2008 21:35
Locatie: Zuid-Holland

02-05-2010 18:42

bij ons heb ik ze wel een beetje voorspel zien doen om het zo maar te noemen maar ik zal toch een gaan kijken met dit weer etc
Every one got a dream but there not always the same !!
Gebruikersavatar
Menno van Surksum
Berichten: 28
Lid geworden op: 11-03-2010 11:18
Locatie: Ede

02-05-2010 21:07

Gistermiddag, al een aantal betrapt tijdens de "daad"...

Zit je geconcentreerd naar je dobber te turen tijdens het struinen, vliegen de druppels water je ineens om je oren, schrik je toch wel ff :D
K. van den Herik

03-05-2010 07:05

velen zien het verschil tussen een brem en kerp niet.

Wel kerp gezien die bremmen eieren voor zijn geld koos.Slikken...

Op uitzonderingen na is het water net 16 graden en dalend. Vorig jaar op open water paaide de kerp net voor het pinksterweekend
carlo van de boom
Berichten: 159
Lid geworden op: 21-07-2004 14:27
Locatie: Valkenswaard

03-05-2010 10:37

Bij ons zijn ze ook al in volle gang sinds gister. ik had het eigenlijk nog niet verwacht met al het slechte weer..
erik van buuren
Berichten: 14
Lid geworden op: 22-01-2010 11:40
Locatie: amsterdam

03-05-2010 11:30

weet iemand hoe lang het paaien eigenlijk duurt en waar dat van afhankelijk is...?
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

03-05-2010 11:34

Was vorige week in den haag. (iepenburg).
daar waren van die sloten tussen huizen.
waren volop karpers aan het paaien.

beetje vroeg maar het was op dat moment wel een stukje in de 20 graden.
Gebruikersavatar
Thomas de Zeeuw :P
Berichten: 148
Lid geworden op: 17-06-2008 21:35
Locatie: Zuid-Holland

03-05-2010 16:04

nou bij ons is het weer stil hoor je ziet soms nog wel wat maar is wel afgenomen het is ook wel weer een stukje kouder dus want als ik de hond uitlaat trek ik toch liever me winterjas aan dan me zomerjas en denk dat de karper er misschien ook wel zo over denkt ... !?!?
ik denk toch wel dat dit weer van de afgelopen 3/4 dagen veel invloed heeft gehad op het paai gedrag hier volgens mij wel hoor maar een maat van mij 2 nachten + dag gezeten en niks terwijl je vorig jaar volop kon vangen in deze tijd vanwege de paai en hij zat nu in de regen en de kou en hij zegt ok veel verschil te merken
ik ga zelf denk ook een nachie en even kijken .......
Every one got a dream but there not always the same !!
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

03-05-2010 19:31

matthijs den Dunnen schreef:Was vorige week in den haag. (iepenburg).
daar waren van die sloten tussen huizen.
waren volop karpers aan het paaien.

beetje vroeg maar het was op dat moment wel een stukje in de 20 graden.


Op dit water zijn onze vrienden al sinds vorige week in fases bezig. Het open meertje is meters diep maar die slootjes tussen de huizen net 1 a 1,5 meter. En dit was echt duidelijk geen brasem. Evenals op wat andere wateren in de buurt. Ze zijn zelfs ietsjes vroeger dan vorig jaar....vreemd, maar waar.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Leon Van Kooten
Berichten: 162
Lid geworden op: 04-01-2008 12:19
Locatie: krimpen aan den ijssel
Contacteer:

03-05-2010 19:45

had een vraag iemand bekend met rivier karpers het water op de niuewe merwede was al boven de 15 graden mooie temperatuur om te vissen in de vele mooie kommen kan het temp verschil veel kwaad denken jullie ivm met de dalende watertemp sessie staat gepland van 12 tot en met 16 mei ben nu aan het voorvoeren hoop dat ze met dit weer nog tussen de meter en anderhalve met zwemmen in de kommen in het najaar was het ook blanken op de winde na bij een watertemp van 12 graden
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

03-05-2010 22:10

Ik heb hier nog geen karper gezien die ook maar enige aandrang vertoonde. Als ik mijn logboekje nakijk is dat meestal ook pas rond half/ eind mei.
Als ze nu al begonnen zijn kan de dalende temperatuur ervoor zorgen dat de paai weer stopt, hoeft niet per definite een aaneengesloten periode te zijn.
Misschien maar goed ook, voor zover ik het weet hebben de bevruchte eitjes 100 graden nodig om uit te komen (bv vijf dagen constante tempo van 20graden) hoelanger het duurt om aan deze 100graden te komen hoe minder eitjes zich tot kleine zwemmertjes zullen ontwikkelen.
Ik dacht ook dat het kan gebeuren dat een karper (vrouwtjes) hiun kuit niet kwijtraken, dat is geen probleem mits het geen aantal jaar (3?) achter elkaar gebeurd.
Ik heb al wel karper de paaigronden van de brasem af zien struinen, waren ook niet te verleiden, bleikbaar stond het brasemkuit op nr 1 qua voedsel.
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

04-05-2010 10:20

Alleen nog maar paaiende brasems gezien. Wel een karper verspeeld in het paaigebied van de brasems. Dit op een zeer groot ondiep watersysteem. Temperatuur van het water 13 graden. Ik denk dat veel mensen brasem met karper verwarren.
Carpe Diem...!