Zoetwatermossels


Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

12-08-2010 18:53

@ klaas

ik dacht zelf dat maple de eerste flavour was wel idd van rod hutchinson
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

12-08-2010 19:18

Het is ook een super dip! Kan me herinneren dat ik als 12 jarig jochie een hele dag zwanenmosselen had gezocht, gepureerd en ingevroren. De volgende dag s 'ochtends vroeg nog pikkedonker een kan heet water eroverheen en vervolgens aan mijn vismaat vragen of hij hier aan wilde ruiken. Zijn ogen sloegen spontaan groen vlak voordat zijn ontbijt eruit spoog. :lol: :lol: :lol:

groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

13-08-2010 08:14

@ Josef, was als grapje bedoeld hoor. Je hebt natuurlijk gelijk, maar het lijkt me een stuk makkelijker om erachter te komen of ergens mosselen voorkomen dan bittervoorns, of heb ik dat mis?
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
K. van den Herik

13-08-2010 08:23

Ik bedoel niet op de markt gebracht hoor, maar gebruikt werden door de mannen. Ik meen in het verhaal waar hutsch als joch in het park ging vissen.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

13-08-2010 17:31

Ik ben ook wel eens na de zoveelste blank (ja Klaas ) een emmer vol driehoeksmosseltjes aan het kapotmaken geslagen rond mijn haakaas gestrooid en weet je wat ? Gewoon nog een blank.

sommige wateren zijn vergeven van de driehoeksmosseltjes andere zijn totaal zonder. Zwanemossels komen ook bijna overal voor, sommige vogels zijn er gek op (plekken met veel lege schelpen )
Meerkoeten slikken driehoeksmossels met de juiste maat gewoon heel door,
maar vreten zich nu helemaal scheel aan de weelderige plantengroei.

mvg blankie boy
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

17-08-2010 16:26

waar ik zelf aanzat te denken en misschien spreekt iemand wel uit ervaring bij julie. Veel zwanen mossels driehoeksmossels kapot slaan in de blender tot dat het 1 grote pap word wat conserverings middels erbij zodat het lekker goed blijft en je kan het zo door je boiliemix gooien zou het wat zijn....
jasper rosman
Berichten: 484
Lid geworden op: 07-04-2010 21:11

17-08-2010 16:41

ja ik weet nietof je een vriendin of vrouw heb maar die word er echt niet blij mee haha :pmaar verder lijkt het mij een goed idee.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

17-08-2010 17:30

ik heb jaren terug dat soort dingen geprobeerd maar moet zeggen dat het voor mij geen echt succes was.
driehoeksmossels zat je hebt zo een emmer vol, het water is er mee vergeven
waar ik vis.
Dit is volgens mij het probleem ze hebben liever wat anders.
Beet krijgen op wateren die stijf staan van natuurlijk voedsel is een probleem, als er ook nog weinig karper zit ?
En er ook nog een groot oppervlakte aan water is word het wel erg moeilijk om aan mijn gepruts concluzie's te verbinden.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

17-08-2010 20:57

Wat ook nog zou kunnen Kees, is dat je op bepaalde tijden heel goed met mosselen kan vissen, en een maand later laten ze het links liggen.

Ik weet niet hoe het zit, maar wanneer bv het voortplanten van die mossels in een bepaalde tijd van het jaar massaal zou gebeuren, dat het dan wel zou werken. Of juist niet.

Wellicht kan het ook te maken hebben met de mate van verontreiniging van het water. Mossels filteren het water, is dat niet van goede kwaliteit, dan eten de vissen ze misschien niet op.

Maar ja, het kan van alles zijn. Maar de gedachte dat een karper een gezonde verse mossel laat liggen als ie die tegen komt vind ik nog steeds een vreemde. Maar er zal heus wel een logica in zitten. Maar welke dat is de vraag.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

18-08-2010 11:28

Denk dat je sowieso weinig kans maakt als je 1 mossel aan de hair rijgt en ermee vist. Als je hem heel laat moet er maar net een karper zijn die precies jouw mossel eruit pikt want er zullen er nog duizenden meer zijn in het water die er zo uit zien. Als je vist met een mossel waarbij je de schelp eraf gehaald hebt zal deze meer opvallen maar heb je weer veel kans op witvis. En ver gooien wordt wel erg riskant.

In het boek "Karper en andere muzen" van Alijn Danau staat misschien ook nog wat relevante info :)
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

18-08-2010 17:51

Ik weet ook nog een kreet van Marco Kraal, hij had het over dat karpers mossels niet lekker vinden.
Het probleem van het water waar ik het probeerde is dat er zoveer ander natuurlijk voedsel is, werkelijk alles is voorradig zelfs kwalletjes.
Mosselen kraken is ook niet veel moeite ze zijn veel zachter dan bv tijgernootje en mijn boilie's.
Zelf heb ik mosselen proberen te voeren in mijn vijver (gekookte uit zoutwater) dit was ook geen succes maar dat waren zijderupsen ook niet.
Het zijn rare beesten die karpers gooi je der een bruine boterham in ontketen je een voedseloorlog smeer je er honing op kijken ze er naar.
Ik snap er nog steeds geen klote van.
mvg blankie boy.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

18-08-2010 18:25

Kees Ouwendijk schreef:Het zijn rare beesten die karpers gooi je der een bruine boterham in ontketen je een voedseloorlog smeer je er honing op kijken ze er naar.
.


Hahahaha, rare jongens die karpers.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Jordy Kuyper
Berichten: 39
Lid geworden op: 28-06-2008 20:13
Contacteer:

07-09-2010 21:51

heeft er iemand hier op dit mossel topic ervaring met zoetwatermosselen die je in de supermarkt koopt.
k denk dat k het zeker een keer ga proberen mar zit te twijfelen of ik ze eerst zal koke of gwn rauw
en of ik ze met schelp en al zal vissen of alleen met het vlees?
iemand misschien ervaring of ideen?

jordy
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-09-2010 21:54

Hoe vreet de vis de mossel die in het water ligt?

Kookt ze ook niet van te voren :wink: 8)

Gewoon proberen.

Succes
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust