Juiste stand swingers / wakers


Gebruikersavatar
Ivan Tolenaars
Berichten: 372
Lid geworden op: 13-03-2010 06:44

10-04-2010 22:59

Wat is nou de juiste stand van de swingers / hangers ??
Ik zie sommige vissen met hun wakers helemaal tegen de hengel aan , dus dat je alleen met een terugzwemmer een beet ziet.
Sommige vissen met de swingers tot bijna helemaal op de grond.
Ik vis er altijd tussenin dus mijn swingers horizontaal zeg maar .

Afbeelding

Hoe vissen jullie en waarom ??
As the weed gets thicker, minds get sicker
Gebruikersavatar
jelmer de winter
Berichten: 527
Lid geworden op: 24-01-2010 12:45
Locatie: groningen

10-04-2010 23:46

zo heb ik het ook
everyone go fishing


ik maak vaak typfouten
Roy Zwets
Berichten: 143
Lid geworden op: 29-12-2009 15:25
Locatie: Den Haag

11-04-2010 11:30

Als ik zonder voorslag vist of zonder toplood zet ik mijn wakers lekker laag.
Vis ik wel met voorslag of toplood zet ik ze wat strakker.

Waarom ?

Omdat ik er zeker van wil zijn dat me lijn op de bodem ligt.
Wat ook nog is handig kan zijn als je alleen vist en beet hebt en de vis alle kanten op gaat.

Groet,
Gebruikersavatar
Tjeerd Nijhof
Berichten: 114
Lid geworden op: 18-02-2010 17:46
Locatie: Achterhoek

11-04-2010 11:35

Ik heb ze meestal ook zo hangen (als dat wil lukken natuurlijk, ik heb geen swingers met gewichtjes).
Mooie set trouwens :wink:
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd!
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

11-04-2010 16:18

Mijn swingers hangen ook vrijwel altijd horizontaal. Dit geeft naar mijn idee de beste beetregistratie.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

11-04-2010 17:04

Mooi onderwerp Ivan!

Ik ben echt een zeikerd daarin. Maar dan ken ik de eigenschappen van mijn Delkim ondertussen wel.
Lijn blijven geven tot de swinger bijna tolt in je handpalm, dan langzaam laten zakken.

Mijn swingers heb ik dan ook zelf gefabriceerd dat ze bijna gewichtloos zijn.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Mark Gorte
Berichten: 151
Lid geworden op: 12-11-2006 21:37
Locatie: Amersfoort

11-04-2010 17:19

Waarvoor dienen je swingers als ik vragen mag?

Gr. mark
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

11-04-2010 17:26

Een terugloper vriend. En dat moeten ze net.... kunnen weergeven naar mijn idee.

Het spreekt voor zich dat bootvisserij en stromend water, ander aanpak gewenst is.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

11-04-2010 17:58

als ik met slappe lijnen vis gaat bij mij het gewichtje (fox micro swinger) helemaal naar achteren, op zijn lichtst, en dan zijn die van mij nog een beetje opengebogen zodat het gewichtje ook echt helemaal achterin staat. en ik krijg ook bij een terugloper gewoon beetregistratie omdat de spanning op de lijn (die in een bocht wordt getrokken) ervoor zorgt dat de swinger omhoog gaat.
mijn swinger gaat dan toch bijna tot beneden, zodat je nog een klein stukje over hebt dat ie kan zakken.
enigste minpuntje is dat je veel loze piepjes krijgt. en als je een lijnzwemmer krijgt is het net een run, dus misschien pak je je hengel een keer voor niets van de steunen, maar dat vind ik geen punt.

vis ik op langere afstand dan gaat ie wat zwaarder, maar ik blijf ze zo ligt mogenlijk houden.
jasper korll
Berichten: 170
Lid geworden op: 14-07-2007 15:58
Locatie: Utrecht

11-04-2010 18:05

meestal me hangers tot net beneden dat hij nog heel klein beetje kan zakken en als het hard waait strak tegen de delkims aan om de meeste lozen piepen te verkomen..
Mark Gorte
Berichten: 151
Lid geworden op: 12-11-2006 21:37
Locatie: Amersfoort

11-04-2010 21:31

Robert en Bas,

Vissen jullie dan met vast lood?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-04-2010 23:11

Ik hou niet van swingers en ik hou ook niet van hangers.

Doe mij maar een klimmende aap, maar ja, ik ben dan ook een ouderwetse en lompe visser.

Vis ik in de eigen kant, dan geef ik zoveel mogelijk slack en hangt ie gewoon tegen de grond.
Vis ik verder weg, geef ik ook zoveel mogelijk slack en hang de aap dan pas na een minuut of vijf in de boom. Hierbij hang ik hem ongeveer vijf centimeter boven de grond.

Bij beide systemen krijg ik zelden een loze piep!

Hilco
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

12-04-2010 09:34

Als ik je foto zie, zou ik me eerder andere dingen afvragen zoals:

Wat is de juiste inzet van een rodpod?
Wat is de juiste inzet van 3 hengels?
Robin Straver
Berichten: 507
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Berkel&Rodenrijs

12-04-2010 09:55

De inzet van de rod pod, omdat hij misschien geen backsticks heeft?
Altijd dat gezeik over een rodpod of banksticks, iedereen mag toch vissen met wat hij wil...

En de 3 hengels, misschien mag dat daar wel?
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

12-04-2010 10:17

Robin,

Mogen?? Nodig zijn, zou ik me dan eerder afvragen......

Maar op zo'n prutkanaal 3 hengels rechtvooruitstekend is verre van juist inzetten van je materialen.

En als je je dan afvraagt wat de juiste stand van je swingers is :roll: dan zou ik me eerder een aantal andere vragen stellen, daarom mijn reactie......

Vangze......
Robin Straver
Berichten: 507
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Berkel&Rodenrijs

12-04-2010 10:19

Ik snap het wel maar altijd dat gezeik over met banksticks vissen of een rodpod!
Als iemand met een rodpod wil vissen moet hij dat lekker zelf weten, dat mensen zich daar druk om maken!
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

12-04-2010 12:42

Die rodpod boeit me niet, maar op zo'n smal kanaaltje 3 hengels dezelfde richting op laten wijzen zodat er extreem veel strakke lijnen in het water staan lijkt me nou niet echt bevordelijk. Beter legt hij er 2 in en dan schuin van hem weg en dan het makkelijkst op 2 losse steunen maar dat is mijn mening.

De stand van de swingers is bij mij afhankelijk van de afstand die ik bevis. Vis ik kort onder de kant gebruik ik helemaal niks, vis ik iets verder dan met de lijnen slap en over de bodem en de hangers dus vrij laag maar niet zo laag dat ik geen terugzwemmers waarneem. Vis ik op grote afstand dan laat ik de lijn eerst goed afzinken en mogen de hangers wat hoger en zwaarder.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Ivan Tolenaars
Berichten: 372
Lid geworden op: 13-03-2010 06:44

12-04-2010 16:16

Dit was gewoon maar ff een setup voor op de foto , omdat ik toen net 3 dezelfde stokken had gekocht.
Vond ik gewoon leuk om ff een foto van te schieten.
Hangt alleen een stuk lood aan hoor haha.
Welkom in Nederland , het land van de vooroordelen.
Maar dat zijn we onderhand wel gewend toch hier.
Greetz
As the weed gets thicker, minds get sicker
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

12-04-2010 16:42

Mark Gorte schreef:Robert en Bas,

Vissen jullie dan met vast lood?


Mark,

Ik pas toe wat ik nodig vind.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Jean-Paul Wix
Berichten: 184
Lid geworden op: 16-02-2010 12:37

12-04-2010 17:28

Misschien heb je hier wat aan...

Ik kreeg onlangs een heel interessant artikel uit de Engelse Carpology onder ogen.
Ze hadden op 100 yards afstand, 3 stukken lood met onderlijn vastgemaakt aan een buzzerbar.
Deze werden per proef voortgetrokken door een duiker.
Er werd proefgevist met een nylon lijn en drie verschillende beetmelders (FOX, Delkim, Atts).

Men ging meten, hoeveel cm de duiker de loden moest verschuiven om de elektronische beetmelder een indicatie te laten geven.
Elke proef werd er een andere hanger, swinger, springer gebruikt.
De Delkim kwam als beetmelder het beste uit de proef en gaf steeds een paar centimeter eerder een indicatie. De Atts en Fox kwamen gelijk uit de proef.

Ik heb nog het meeste gehad aan het volgende en dit beantwoord nog het beste je vraag denk ik. Veel winst qua indicatie, kan men behalen door een perfecte V te creeren tussen beetmelder, hanger/swinger en molen of lijnclip. Dit scheelde in de test weer een flink aantal centimeter. Blijkbaar is dit geometrisch de beste oplossing om je indicatoren te laten werken.
Deze V heeft Ivan al redelijk, dus wat dat betreft zou ik ze zo laten hangen. Je zou je hengel iets naar voren kunnen schuiven op je steunen of een lijnclip op je hengel kunnen plaatsen.

Overige resultaten van de test:
Een zware metalen solar springer met het zwaarste gewicht gaf met snaarstrakke lijnen het snelts een indicatie op de pieper. En met het snelst bedoel ik dus het minste cm beweging van het lood.
Bij het bevestigen van deze springer, werd het lood terug de bodem in getrokken, zoveel spanning zetten deze op de lijn. Klinkt logisch.
Lichte hangers, gaven voorspelbaar de slechtste beet indicatie. Mensen die met superlichte hangers vissen in de winter om gevoellige aanbeten te herkennen, zitten dus fout. Dit kan dus niet.
Hierdoor komen je beetmelders nooit goed in contact met het lood en je krijgt al helemaal niet de rek uit je nylon. Het lood moest 20 cm en meer verplaatst worden om een registratie op de delkim (gevoeligste stand) te krijgen.
De auteurs van het artikel waren helemaal overtuigd en gingen hun "hippe" lichte wakers weer inruilen voor een paar zware swingers/springers.

Zelf vis ik met "zware hangers" en dus normaal strakke lijnen, wel hou ik deze op de bodem doormiddel van leadcore en een flying backlead en geloof ik sterk in de "V".

Een eenduidig antwoord op swinger zaken is er denk ik niet.
zaken waar je rekening kan houden:
- nylon of gevlochten
- loodgewicht
- visafstand
- dressuur ivm strakke lijnen
- type beetmelder
- type swinger hanger
- stand hengel
- stroming of niet
- wind of niet
- Bodem. Aflopen, oplopend, vlak.

De conclusie:
Als ik het zo teruglees, kan je heel wat kanten op :roll:
Hopelijk kan je er wel wat mee.

mvg,

J-P.
Laatst gewijzigd door Jean-Paul Wix op 12-04-2010 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

12-04-2010 17:29

ik vis meestal met vast lood maar ook soms gewoon freeline, zoals vroeger, geen lood of niks, alleen mijn swinger geeft (in combinatie met de nog uitstaande lijn die boven het waterspiegel uitkomt) genoeg informatie of er wel of geen vis aan zit te prutsen.
jasper korll
Berichten: 170
Lid geworden op: 14-07-2007 15:58
Locatie: Utrecht

12-04-2010 18:12

duidelijk jean-paul hier kunnen we allemaal wat mee..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-04-2010 18:56

Er zullen altijd karpervissers blijven die beweren met een afhangende slappe lijn en ultralichte wakers een scherpe registratie te hebben, is mijn ervaring. Dus...

En weer andere karpervissers die beweren meters het lood te kunnen verplaatsen zonder iets te zien.

Volgens mij moeten dit dezelfde karpervissers zijn.

:wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

12-04-2010 19:03

Slootje vissen,tja swingers dan wel nodig? om zo'n korte afstand staat je lijn wel strak door het lood zou je zeggen,top van de hengel,max 14 meter lijn uit en bonk daar is lood. Overbodig. Of lekker slap houden met een gebroken riet stengel op je lijn. Strakke lijn in een smal watertje ookal zit het gewichtje helemaal achterop de swinger arm. Op een korte afstand gewoon bagger. Zelfde idee krijg je als je op een kanaal vist van 40 meter en je hengels skyhigh leadcore staat dan kaarsrechts. Deze foto zelfde idee lijkt me.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

12-04-2010 19:51

Mooi antwoord Jean!

Je moet kijken naar het doel je wilt bereiken. Er is geen juiste stand.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#