grote karper zakken in de nacht ?


vis zakken boven een bepaald gewicht ?

ja ik zak de vis in de nacht wanneer dit een pb voor mij !!
14
12%
nee ik zak nooit vissen !!
33
28%
ja elke vis boven de 15 kg zak ik in de nacht !!
28
24%
nee mijn camera doet het in de nacht ook !!
27
23%
ja als het klote weer is en ik geen foto kan schieten !!
16
14%
 
Totaal aantal stemmen: 118
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

08-04-2010 14:28

hallo mensen wat denken julie van dit volgende onderwerp ? beetje uitleg en wat je gestemd heb.ben benieuwd naar de meningen,zoals ik gemerkt heb zijn ze nogal verschillend. ik zelf stem op ja,wanneer ik een pb vang wil ik in de nacht een foto en alzo ook in de morgen.de vis kan naar mijn mening uitrusten in de zak.waarna die op de foto volledig nuchter weer weg zwemmen kan,en vind dit visveilig genoeg wanneer ik deze gelijk bij de eerste ochtenduren al uit de zak haal voor een foto.goed oplet met zijn borstvinnen.en nooit meer dan 1 vis per zak heb.en ik de vis op voldoende diepte te water hang.
Laatst gewijzigd door Rik koster op 09-04-2010 01:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Roland Mulder
Berichten: 104
Lid geworden op: 27-08-2003 02:00
Locatie: amersfoort

08-04-2010 14:37

Ik zak persoonlijk nooit vissen. Ik maak ook geen foto's van de vis in mijn handen. Ik fotografeer ze op de onthaakmat en ze gaan gelijk terug PR of niet. Ieder moet het zelf weten wat hij doet, met die verstande dat de vis veilig gezakt wordt! Wat is veilig zakken? Voor diegene dit dat gaan vragen, zie zoek functie, is al veel over geschreven.
Don't hate the player, hate the game!
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-04-2010 16:21

Rik persoonlijk zak ik geen vissen MEER!!

Wel altijd gedaan. MAAR als je er over na denkt is het gewoon niet goed.

Wat je zelf al aangeeft de vis komt dus op kracht in de zak.
En zodra jij de vis uit de zak haalt gaat die helemaal los!!
Dus dan kan je z'n vinnen wel goed leggen maar dat is tijdelijk.

Als iemand wel z'n vissen zakt zal je mij niet horen.
Als ik zie dat iemand het onverantwoord doet wel.
Ook zal ik m'n vismaten er van weerhouden het te doen.
Een vriend van mij heeft dus een keer een vis 's morgens dood in de zak aangetroffen.
Dit is een ervaren karpervisser die nu jaren nadien hier heel veel moeite mee heeft en het zichzelf nooit meer vergeeft. Hij had zich aan alle "Zak regels" gehouden.

Bij ons op het kanaal: 1.Diep water voor de kant.
2.Water temperatuur rond de 16 graden
3.Geen stroming
4.XL bewaarzak
5.De vis zat heel kort in de zak.

Toen dertijd was het idd heel normaal om je vis te zakken.
Hij zal het sindsdien niet meer doen.

Ik zeg het nogmaals wat jij doet moet je zelf weten.
Maar niet waar ik bij ben.
Gebruikersavatar
Mees Barendrecht
Berichten: 62
Lid geworden op: 17-12-2009 19:47

08-04-2010 16:37

Inderdaad, het grootste bezwaar vind ik dat een karper weer helemaal fris en fruitig is als je hem na een paar uur op de foto wil gaan zetten.
Al dat geklapper en gekletter op de mat is niets voor mij.
Gebeurt niet altijd moet ik zeggen, maar wel vaak.

Ik vind het heerlijk om een mooie vis 's-nachts even snel op de foto te zetten en weer te laten zwemmen.
Dan slaap ik gewoon veel lekkerder verder dan dat er een vis voor de hengels in het water hangt.

Dus tenzij het echt een gigantisch mooi pr zou zijn, ik hem heel laat in de nacht vang én een fotograaf bij het eerste ochtendlicht beschikbaar heb zou ik hem lekker laten zwemmen.
What do you feel when you shoot a swimclaimer?
Recoil...
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

08-04-2010 16:50

Net zoals Ron, heb ik in het verleden ook met regelmaat vissen gezakt. Zonder noemenswaardige problemen overigens.
In die tijd wilde ik dan ook elke vis op de foto hebben en was ik totaal niet thuis in nachtfotografie.
Heden ten dage is het echter jaren geleden dat ik een vis gezakt heb. Grootste deel van mijn visserij speelt zich tegenwoordig ook af op wateren met grote hoeveelheden kleine vis. Heel veel torpedoschubjes tussen de 4 en 10 kilo die er eigenlijk allemaal hetzelfde uitzien en die gaan dus ook a la minute weer terug.
Daar komt bij dat ik juist erg kan nagenieten van een goede nachtfoto. Die worden genomen op het moment supreme waarin je vaak net klaar bent met de dril, uitgetelt bent en in volle euforie verkeert.

Het enige geval waarin ik nog zal zakken zou zijn bij een hele zware vis. Een vis die te groot is om met een zelfontspanner te gaan klooien. In zo'n geval zal ik m zakken en even iemand bellen om te helpen met de foto's. Zo'n vis moet ik alleen ooit nog eens vangen. Tot die tijd gebruik ik mn bewaarzakken om mn boilies te drogen.

Mees Barendrecht schreef:Ik vind het heerlijk om een mooie vis 's-nachts even snel op de foto te zetten en weer te laten zwemmen.
Dan slaap ik gewoon veel lekkerder verder dan dat er een vis voor de hengels in het water hangt.


Ook mee eens
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

08-04-2010 17:07

Ik zak al een jaar 10 niet meer, en ben het in principe ook niet van plan, of ik moet een uitzonderlijke vis vangen en ik alleen ben, maar dan bel ik iemand op die vrijwel direct komt om foto's te maken, ja zelfs midden in de nacht.

Vroeger toen ik nog wel de vis zakte heb ik nooit problemen gehad met de vis.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

08-04-2010 17:36

Ik kan prima zonder deze Poolse eigenschap....
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

08-04-2010 18:05

ZEEEER zelden

Maak net zo goed 's nachts foto's.

Heb zelfs een keer (samen met m'n maat) gehad dat m'n camera het niet deed, toen hebben we m'n maat z'n NL record 's nachts zo terug gezet. Pas weken later dachten we eraan dat we de vis eigenlijk ook hadden kunnen zakken, zo ver zit het dus bij ons weggestopt die slechte gewoonte.
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

08-04-2010 18:28

Zelden tot nooit.
Heb vorige week een nieuwe bewaarzak gehaald(JRC XL Sack) in de hoop hem niet te hoeven gebruiken. Nu zit in zo'n situatie dat als ik een dikke vang dat ik er liever wel een foto van heb bij daglicht. Normaliter deed ik fotograferen zelf, nu nog maar ik laat het liever doen vd kwaliteit vd foto's. Is er een situatie dat de vis beter niet gezakt kan worden(lange tijd in de zak, te ondiep,waterplanten etc) dan gaat deze onheroepelijk terug, ik zou niet in de schoenen willen staan in Ron zn vismaat. Dan maar geen ego-strelende-foto's, maar wel een gezonde karper die gelijk terugkan, daar win je meer sympathie mee dan wat voor 80er dan ook! :wink:
Simon Grol
Berichten: 155
Lid geworden op: 01-11-2009 14:06

08-04-2010 21:41

Wel die vissen een haak in de bek knallen,Lekker drillen Vervolgens vis paar min op de kant, Maar voor dat die gevangen is nog even paar kilo gif knikkers het water in gooie vervolgens staan er 12 tenten perdag langs het water achter die vissen aan sorry hoor maar dan ken dat paar uurtje"s zakken er ook nog wel bij. Kortom ik zak altijd 1 een mooie vis. 2 of een grote vis voor mooie foto"s in die mooie ochtend !!! :D

Ps nooit geen last gehad met vis zakken. Ze zijn dan in iedergeval weer lekker uitgerust om in het water te worden terug gezet en dat is wel weer goed voor de vis.

Gr
Gebruikersavatar
Edward Klaver
Berichten: 137
Lid geworden op: 13-10-2009 17:18
Locatie: Noord Holland

08-04-2010 21:53

Wanneer de omstandigheden het toelaten, zakken ja!
Never change a winning team!
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

09-04-2010 00:06

Het liefst voorkom ik ook het zakken van een karper.
Ik zak een karper alleen in de nacht als het voor mij een PR is eerder niet.
maar zoals ik lees verschillen de meningen hier over enorm.

mvg; jan 8)
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

09-04-2010 00:08

ik mis nog een optie in de poll.


als het echt baggerweer is dat het gewoon onmogelijk is om er een normale foto van te maken.
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-04-2010 00:12

Ik zeg NEE

Een vis hoort in het water,en niet roekeloos in een zak gepropt te worden. Maak een foto in het donker,als je geen flitser heb regelen maar,zoniet pech of je belt iemand.

Hoe zou je het vinden als je zelf in een zak gestopt word? Krijg je denk ik ook aanvallen van stress en angst,en dat is juist de reactie van de vis die die uit,als hij uit de zak op de mat komt! En als het een flinke jongen is,gebeurd het nog vaak dat de karper na zijn vrijlating alsnog sterft door het zakken.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Simon Grol
Berichten: 155
Lid geworden op: 01-11-2009 14:06

09-04-2010 00:58

Leen Hoe zal u t vinden dan om een haak in je bek te krijgen. Nee ik vind zelf dat wij als karper vissers al goed met de vissen omgaan. Onthaakmat ontsmettings middel hengels waar je van zeg ok 2 ponds voor dit en 3 ponds hengels voor dat en dan de regels van het karpervissen.Er zijn grenzen je kan niet van een visser verwachten dat als die om 1 uur snachts een vis vangt dat hij die vis maar terug zet omdat het donker is pech gehad het is donker jammer voor je joh.Een vis die in je zak zit een paar uur en je gaat de vis uit het water halen laat je hem even net boven het water wat gek doen en het is opgelost een paar leuke foto"s schieten vis terug en vis zwemt er als een gek vandoor is tocht goed, Je kan die vis ook in het donker terug zetten terwijl die nog van slag is. De meesten kennen dit wel vis op ze kant of zwemt de verkeerde kant uit bla bla bla. Natuurlijk speelt het weer ook mee je moet wel een beetje ervaring hebben en uitkijken. Het verhaal van de zwaan kom me nu weer te boven met die witte mooie vis. Hij was gezakt in een weegzak waar heel erg weinig vers water in kwam smorgens vis dood.

Gr
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

09-04-2010 00:59

leen goudappel schreef:Ik zeg NEE

Een vis hoort in het water,en niet roekeloos in een zak gepropt te worden. Maak een foto in het donker,als je geen flitser heb regelen maar,zoniet pech of je belt iemand.

Hoe zou je het vinden als je zelf in een zak gestopt word? Krijg je denk ik ook aanvallen van stress en angst,en dat is juist de reactie van de vis die die uit,als hij uit de zak op de mat komt! En als het een flinke jongen is,gebeurd het nog vaak dat de karper na zijn vrijlating alsnog sterft door het zakken.


Een vis hoort ook niet aan een haak te bengelen.Als je goed zakt is er geen probleem.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-04-2010 01:16

Jeroen v Engelenburg schreef:ik mis nog een optie in de poll.


als het echt baggerweer is dat het gewoon onmogelijk is om er een normale foto van te maken.


lekker lachen denk ik speciaal de poll te wijzigen pleurt die alle stemmen weg ;) nou goed jeroen jouw stem kan er ook bij 8)
K. van den Herik

09-04-2010 07:05

Voor als nog ga ik er vanuit van SVN zegt: geen extra cq onnodige stress voor karper.
http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... stellingen

Enige probleem is de vechtlust na de gedwongen rustperiode. Hier helpt een excuusmat niet. Wel een goede en dikke mat.

Ik heb er een pleuris hekel aan, maar als ik denk dat het kan doe ik het wel. Mits niet te lang. Allemaal MIJN gevoel wat, een ander vind moet ie lekker zelf kijken.

Laatste vis heeft een kleine 4 uur in de zak gezeten. Zijn 2 zusjes werden keurig direct over het randje van de mat geholpen.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

09-04-2010 10:16

Ik beken dat ik nogsteeds vaak de bewaarzak gebruik.
Maar wel altijd op plaatsen waar dit goed kan en geen schade kan brengen aan de vis.

Ik gebruik dan ook altijd zakken met 2 koordjes zodat je een zak altijd kan weghouden van mogelijke obstakels/palen/oevers en de veiligere gedachten dat als het koordje los zou gaan er nog 1 is die vast zit.

Wat Klaas al zij, een exuusmatje is na het zakken geen excuus meer, alleen een deugdelijke mat kan dan de vis nog goed beschermen.
Oja,na een tijdje zakken de ogen iig bedekt houden van de vis voorkomt een hoop gespartel.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-04-2010 10:23

je heb ook hele mooie bewaarzakken van http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... s%3Disch:1 .

wat vinden julie hiervan ? beter voor de slijmlaag is het zowiezo.je hoeft de vis niet meer over te zetten.hij kan constant in de zelfde sling/zak zitten.goed voor de slijmlaag is het wel.en als ooit je touwtje los schiet dan vind iemand anders de vis waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-04-2010 10:41

Bij mij zijn er in een donker verleden eens een paar de pijp uit gegaan en sindsdien heb ik nog maar één bezwaarzak. Daar kiem ik meestal m'n particles in.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

09-04-2010 11:29

Na een dril is een vis bekaf, rustig en kan je doen wat je wil ermee. De juiste tijd voor een foto.

Na een uur of langer zakken, wordt deze weer wild. Vinnen goedleggen, heel leuk, maar heeft geen nut meer dus. Op de kant.. het gaat spartelen, wordt wild, stuiterd een keer uit je klauwen. Nog meer stress..
En vaak, bij grotere en oudere karpers betekend dit soort taferelen de dood! Wil je het op je geweten hebben zoals Ron zijn maat... Be my guest friend.

Een dikke mat zoals Klaas aangeeft, kan maar bied ook niet altijd goede ondersteuning/verzachting/bescherming aan.

Oke, je vangt hem om 11 uur snachts, in de winter. Voor het licht wordt ben je 9 uur verder. Wat doe je.. Zak je dan ook? Zie de meeste er wel voor aan.

Maar je geeft al aan... bij 20 kilo zak je gewoon.. Dus wat doe je nu allemaal moeilijk met je topics en je polls? Je doet toch wat je zelf wil, je kijkt en luisterd niet naar wat een ander zegt. En zoals eerder al.. Vandaag lul je a, morgen weer b.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-04-2010 11:48

in de winter zakken ? neem aan dat niemand dat dus doet he...
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

09-04-2010 12:02

Ik heb pas één keer een vis gezakt in mijn leven en probeer het gewoon te vermijden. Een nachtfoto vind ik wel wat hebben en tegenwoordig kan je met de zelfontspanner redelijke foto's maken. Laat hooguit de vis een tiental minuten in mijn landingsnet tot rust komen om alles klaar te zetten.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

09-04-2010 12:52

Weet ik niet Rik.

Ik bedoel... Waarom nu wel zakken en de vis een x aantal uur laten zitten, waarom dan ook niet in de winter.. Als je het dan al niet verantwoord vind, daar ga ik nu even van uit aan je reactie te zien, waarom wil/doe je het dan zomers of in de lente/herfst wel?

Verder... rest my case.. Je doet toch wat je wil, dus ik snap deze nutteloze poll en topics niet meer.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl