grote karper zakken in de nacht ?


vis zakken boven een bepaald gewicht ?

ja ik zak de vis in de nacht wanneer dit een pb voor mij !!
14
12%
nee ik zak nooit vissen !!
33
28%
ja elke vis boven de 15 kg zak ik in de nacht !!
28
24%
nee mijn camera doet het in de nacht ook !!
27
23%
ja als het klote weer is en ik geen foto kan schieten !!
16
14%
 
Totaal aantal stemmen: 118
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

21-04-2010 10:49

nee mijn camera doet het in de nacht ook !!
Voor mij deze dan.
Ik heb nog geneens een bewaarzak :lol:
Maar iedereen moet het zelf weten zolang je je hersens maar gebruikt, en geen dingen gaat doe die je eigenlijk niet kan maken, bv overhaast waarbij de vis niet volledig onder water zit, Of vis verkeert om komt te liggen in de bewaarzak , omdat we o zo graag ons slaapzak weer in willen.
Gewoon met verstand zakken !!!
Als je bevoorbeeld een vis overdag in de zomer ondiep gaat zakken met 30 graden ben je slecht bezig.
En ik heb het gezien, en heb daar toen ook wat van gezecht.
Des betreffende persoon was aan het wachten tot zijn vismaat die aan het werk was te laten zien als hij vrij was, en de karper lach er in de volle zon al 3 uur lang in en moest nog 5 uur tot wachten tot zijn maat er was.
Ik keek hem verbaast aan :o dat terwijl hij al foto,s had gemaakt met zijn zelf ontspanner.
Ik heb het aan zijn verstand kunnen brengen dat dit wel eens nadelige gevolgen zou kunnen hebben in deze warme weers omstandig heden (aug 2009) voor de ooooo zo mooie spiegel karper van 22 pond, Het was een plaatje van een vis !!!
Hij heeft hem vrij gelaten waar ik bij was.
Ook is deze beginnende visser een stuk wijzer geworden en denk dat hij dat niet meer zal doen.

Geniet er van, maar maak het niet te gek :wink:

Groeten uit Amsterdam
Gebruikersavatar
Brian Goldman
Berichten: 72
Lid geworden op: 24-02-2010 19:30
Locatie: Neede

21-04-2010 15:06

james hazenberg1974 schreef:ze zouden het moeten verbieden
en hier streng controle op moeten gaan uitvoeren met hoge boetes
als je ziet hoe de mensen soms omgaan met de vis na het zakken om hem rustig te krijgen gewoon waardeloos
vangen foto nemen en meteen weer terug het water in

dan kan iedereen net zo goed stoppen met vissen want er gebeuren wel ergere dingen.

Voor de rest zak ik ook gewoon voor een dikkerd.Is mij nog nooit fout gegaan.
En de merendeels zegt wel niet te zakken ma geloof er niks van. 8)
Carp Team Xtreme
Pieter Andre
Berichten: 75
Lid geworden op: 04-01-2010 14:21

21-04-2010 15:54

Het gaat niet over andere dingen het gaat hier puur over vissen,en het zakken van vissen.


Vertel mij eens waarom zak jij je vissen.
Gebruikersavatar
willem korf
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-11-2005 19:31
Locatie: Tollebeek (Flevoland)
Contacteer:

24-02-2011 18:40

Als je gewoon aan de basisregels houd: genoeg diepgang in zuurstofrijk water, watertemp. max. 16graden, grote bewaarzak en max 6uur is het geen probleem.
Als je geen risico wilt lopen dat een vis doodgaat moet je gewoon niet gaan karpervissen, ik ben ervan overtuigd dat een aanbeet veel meer stress oplevert dan het zakken (mits je de basisregels hanteert).
Als je je aan deze regels hebt gehouden en de vis overlijd dan zou hij ook zijn overleden als je hem direct had laten zwemmen.
Desondanks ben ik ook heel terughoudend met zakken en zelfs fotograferen (sommige vissers nemen echt elke gevangen vis op de foto), ik zak alleen bij een ondergrens van een bepaald gewicht, of bij een heel bijzondere vangst om s'ochtends vroeg te fotograferen (wat ook heel stressvol is voor de vis).
In het verleden heb ik ook wel eens een pr laten zwemmen zonder foto's omdat, ik gewoon aanvoelde dat het niet verstandig was om de vis aan nog meer stress bloot te stellen, dan moet je niet egoistisch zijn maar aan het belang van de vis denken.

Gr.

Willem
Laatst gewijzigd door willem korf op 03-03-2011 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
--------ij(n)sselganger---------- http://www.flevobaits.nl
arend jan derksen
Berichten: 20
Lid geworden op: 21-04-2008 22:22

24-02-2011 19:00

helemaal mee eens ook snachts kun je mooie fotos maken als je de instellingen van je camera er maar naar anpast dan is er helemaal niks aan de hand
james hazenberg1974 schreef:ze zouden het moeten verbieden
en hier streng controle op moeten gaan uitvoeren met hoge boetes
als je ziet hoe de mensen soms omgaan met de vis na het zakken om hem rustig te krijgen gewoon waardeloos
vangen foto nemen en meteen weer terug het water in
Anthony Visentini
Berichten: 95
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00
Locatie: Utrecht

08-03-2011 11:36

Ik zak de vis alleen nog als deze van een mooi gewicht is of echt een plaatje is, Maar doe dit zeker niet vroeg in de nacht.

S`nachts fotos maken is voor mij geen optie, Met zonsondergang mag je er niet meer komen en er is met regelmaat een politie auto te zien op de parkeerplaats. Ben hierdoor al een keer weggestuurd om 3 uur dus dan maar geen foto schieten
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

08-03-2011 12:24

Wat een onzin wordt er hier zo af en toe uitgegooid zeg.
"ik heb wel eens een pr laten varen zonder foto,omdat ik voelde dat het niet goed zat"
bullshit..als diegene echt zo meegaand zijn met de vis,waarom vis je dan in hemelsnaam.
Vissen doe je uit eigen belang en niet omdat het zo goed is voor de vis.
Dat is waarom ik dus niet geloof dat iemand zn pr zonder foto laat varen.
Zelf zak ik vrijwel nooit alleen tijdens de wedstrijden van de plaatselijke vereniging.
Die zijn te lui om snachts langs te komen :P .voor de rest ik vis altijd met iemand samen en heb een goede camera en een grote lamp voor het nodige licht.gaat altijd goed.
groeten nico
Martin Kamp
Berichten: 84
Lid geworden op: 04-02-2005 12:48
Locatie: Overijssel

08-03-2011 14:48

Als je verantwoord mee om gaat waarom niet, zelf zak ik zo min mogelijk. Ik vindt persoonlijk nachtfoto ook niks aan.
Gebruikersavatar
willem korf
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-11-2005 19:31
Locatie: Tollebeek (Flevoland)
Contacteer:

09-03-2011 00:32

Nico,

Ik begrijp uit je reactie dat jij niet op je gevoel vist, jij gooit zeker je hengel uit met iets eraan en we zien wel waar het schip strand?
En als je dan een karper vangt bekijk je die niet, maar is het gewoon een stuk vlees die je op de mat hebt (als je die al hebt, heb je namelijk (verantwoordelijkheids)gevoel voor nodig).

En ja ik vis ook uit eigen belang, voor m'n ontspanning en een stukje natuurbeleving, maar altijd met het belang van de vis voorop.
Als ik dan een pr vang die in een slechte conditie op mijn mat ligt, ga ik niet nog meer aan die vis lopen trekken,dan maar zonder foto terug, als de vis maar gezond wegzwemt, klinkt misschien raar, maar er zijn er meer van mijn soort.
Misschien begrijp je dat niet, maar dan beleef ik deze hobby denk ik op een heel andere manier dan jij.............ik ben namelijk ook natuurliefhebber en een gezonde karper maakt daar ook deel van uit.

Ik weet maar al te goed dat wij karpervissers "boter op ons hoofd hebben", we jagen immers een haak door de lip van een mooie vis, maar ik probeer het voor de rest iig. wel verantwoord te doen.......................

Ikzelf hou niet van nachtfoto's, dus als ik mooie vang en denk dat de vis beter niet gezakt kan gaan worden(wat zelden gebeurt), dan maar zonder foto.
Een foto is toch geen bewijsmiddel, maar om van na te genieten.............................


Mooi compliment trouwens van je, aan die vrijwilliggers van je vereniging die voor jou bezig zijn, zodat jij lekker lui kan wezen op je stretcher :wink:


Hey groet Willem
--------ij(n)sselganger---------- http://www.flevobaits.nl
boudewijn meijer
Berichten: 94
Lid geworden op: 16-04-2006 21:56
Locatie: eindhoven

09-03-2011 08:16

nog nooit een waterbewoner gezakt.
ik maak fotos voor de herrinering.
als ik het beest dan in de nacht vang wil ik jandorie ook een foto in de nacht.
ik hou van de nacht dus heb het liefst nacht fotos
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

09-03-2011 10:31

Ben het met Nico eens wat betreft de hier passerende onzin. "Ik voelde aan dat..." Jaja, dat valt in dezelfde categorie als "verantwoord zakken". Alle criteria hiervoor zijn bedacht door: de zakkers. Meen je te moeten zakken (hetgeen ik toevallig nooit meen, maar da's ieder voor zich), doe dit dan naar eer en geweten. Heb je er uiteindelijk zelf een goed gevoel bij, is het doel bereikt. Uit de lucht gegrepen beargumenteringen omtrent het al dan niet schadelijk zijn van gezakt worden voor de vis, zijn totaal niet relevant.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

09-03-2011 12:27

@ willem,

Nee ik heb geen onthaakmat.leg ze altijd op de grond.
Ik vis met boothengels en 0.40mm.Bewaarzak??tuurlijk niet ik gebruik een vuilniszak.
Boeit mij t.als de vis maar binnen is en op de foto staat.
Is dit ongeveer hoe je over me denkt??

Dan heb je t mis.kom eens gezellig hierheen,kun je met eigen ogen zien hoe ik met ze omga.
kijken of je mening dan wat verandert.

Doe gewoon wat je zelf het beste vindt,en doe jezelf niet beter voor als dat je eigenlijk bent.
groeten nico
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-03-2011 13:36

Kom hooguit een paar keer per jaar voor dat ik een vis zak. Meestal gaat alles meteen 's nachts op de foto, maar in geval van een dikke vis, geen fotograaf in de buurt en hooguit een paar uur verdwijnen ze bij mij wel even in de zak.
Als je gewoon altijd verantwoord zakt is er niks aan de hand hoor. Bijkomend voordeel is dat de vis met terugzetten vaak een stuk makkelijker wegzwemt. Voordat de vis uit de zak gehaald wordt ga ik er het liefst in mijn waadpak naast staan om de vis in het water even uit te laten razen, lukt dat vanwege de diepte niet dan doe ik het vanaf de kant. Als je zonder waarschuwing in één keer die zak omhoog trekt krijg je inderdaad een flippende vis op de mat, als je hem eerst even een paar minuten laat uitrazen is hij bijna net zo rustig als net na de vangst.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

09-03-2011 14:30

Zomaar een gedachte...

Je mag een flink stuk hardlopen en nog voordat je op adem bent gekomen trekt iemand je een zwembad in en verdwijn je kopje onder.

De andere kant:

Na een dril van een kwartier tillen we het beest gelijk uit het water. Dan kunnen we snel wegen en foto's maken omdat hij rustig is. Maar dan zo snel mogelijk terug.














Waarom zou dat beest zo rustig zijn?













Is het niet slim om soms een bewaarzak of desnoods net te gebruiken om het arme beest eerst op adem te laten komen?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

09-03-2011 15:21

Gaat weer mis als er vissen met mensen vergeleken worden...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
willem korf
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-11-2005 19:31
Locatie: Tollebeek (Flevoland)
Contacteer:

09-03-2011 17:48

Helemaal mee eens Nico.

Ik doe gewoon wat ik denk dat het beste is en doe me niet beter voor dan dat ik ben..........

Gr.

Willem
--------ij(n)sselganger---------- http://www.flevobaits.nl
K. van den Herik

10-03-2011 07:31

vind nog maar eens een goeie juten zak tegenwoordig.


Een jaar of 15 terug stond er een artikeltjkes in De Karper. Clou: gezakte karpers was niet zoveel mis mee, alleen zijn ze lastiger terug te vangen.

Dus zakken heeft 2 voordelen:
1) beter voor de vis, wordt nu 4 keer gevangen ipv 10 keer
2) die ik vang, vang jij minder makkelijk
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

10-03-2011 09:17

Zak nooit meer vissen, vroeger wel gedaan maar slaap er niet lekker door ( met het idee dat er wat kan gebeuren)
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

18-03-2011 22:09

Elk van deze vissen zat even in de bewaarzak, echter niet tot de volgende ochtend, maar tot de fotograaf aka moeder of broer die avond nog langs kon komen voor de foto's, met andere woorden niet langer dan 30 minuten :) zo doe ik het altijd en heb er nooit problemen mee gehad... je kan je afvragen waarom ik dit soort vissen van 13 in een dozijn in de zak steek, maar dit is omdat ik aan het 'pionieren' ben op dit water en ik het bestand dus een beetje wil bijhouden...
In de winter is langdurig zakken niet goed, maar voor een halfuurtje en met goede aandacht voor de vis kan het zeker geen kwaad denk ik...

Ik moet er wel bijzeggen dat ik met waadpak bij de vissen gebleven ben...
Bij de voorlaatste schub en de spiegel ben ik er zelfs zonder waadpak bij gebleven, een half uur lang en dit in water van amper 5 graden :roll:, ik wou het niet op mijn geweten hebben dat de vissen iets zou overkomen... Was best koud, maar je moet er iets voor overhebben om aan dat kutpionieren te doen :lol:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Met soms zakkende groet, Robbe
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o