grote karper zakken in de nacht ?


vis zakken boven een bepaald gewicht ?

ja ik zak de vis in de nacht wanneer dit een pb voor mij !!
14
12%
nee ik zak nooit vissen !!
33
28%
ja elke vis boven de 15 kg zak ik in de nacht !!
28
24%
nee mijn camera doet het in de nacht ook !!
27
23%
ja als het klote weer is en ik geen foto kan schieten !!
16
14%
 
Totaal aantal stemmen: 118
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

09-04-2010 13:05

Zak nooit een vis. Doe geen oog dicht als ik een karper onder de kant heb hangen, ga ik elke 5 minuten kijken of ie nog wel fatsoenlijk in de zak zit... Bijkomend voordeel is dat een nachtelijke man-vis foto wat minder snel de stek prijs geeft.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

09-04-2010 13:41

in het verleden heb ik wel vissen gezakt....sinds een jaar of 5 gaat de vis hooguit voor een kwartier de zak (lees : schepnet)in en blijf ik erbij(hengel uit het water, ikzelf er vaak in), alleen in bijzondere gevallen (vaak gelegen in de aard van de vangst) en als het kan...gaat het niet dan een foto op de mat. Meestal is er wel binnen en kwartier iemand die een fotootje kan schieten...zoniet dan is het jammer voor het fotoboek.

een paar jaar terug ben ik nog iemand tegengekomen die overdag 2 spiegels in 1 bewaarzak had en dat om een stilstaand water, bloedheet weer en onvoldoende diepte...heb hem 2 opties aangeboden, of ik schoot de foto's terplekke of de vissen gingen terug zonder foto....gelukkig koos hij voor de eerste optie..
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-04-2010 13:44

dat is inderdaad ongeoorloofd zakken.wat een beschadigingen dat oplevert 2 vissen in 1 zak,ik zou het nooit doen in ieder geval.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-04-2010 13:53

Jan Willem Hilverts schreef:Weet ik niet Rik.

Ik bedoel... Waarom nu wel zakken en de vis een x aantal uur laten zitten, waarom dan ook niet in de winter.. Als je het dan al niet verantwoord vind, daar ga ik nu even van uit aan je reactie te zien, waarom wil/doe je het dan zomers of in de lente/herfst wel?

Verder... rest my case.. Je doet toch wat je wil, dus ik snap deze nutteloze poll en topics niet meer.


omdat in de winter de vissen weinig energie hebben daarom.dat ik dat aan jouw nog uit moet leggen zeg.dacht dat je zelf wel zo wijs was.
nutteloos zeg je ? wat doe je dan op dit forum ? omdat ik benieuwd ben naar andere reacties ? zoals je ziet is het heel verschillend per persoon.
was ik zeer benieuwd naar naar andere meningen.dit is overigens een discussie board,dat wil dus zeggen discussieren over bepaalde zaken.deze zaak omtrent het wel of niet zakken van een vis,en mag ik vragen als je dit forum nutteloos vind wat je in hemelsnaam aan het doen bent hier ?je post overigens net als ik en anderen in dit topic is het niet ? je heb het over topics ? meerdere topics neem ik dan aan ? je doet me een vermoeden dat je alles al weet,en het niet rest wat anderen doen of denken.als ze toch nutteloos zijn.verwijder je account dan gewoon of hou op met zeuren,iedereen doet inderdaad wat die zelf wilt.daar heb jij ik of wie dan ook niks over te zeggen.daar heb je namelijk 1 woord voor en dat noemt men Nederland.zo lang er geen regels voor zijn en het veilig voor de vis is,is het ieder voor zich.dat jij als voorbeeld voetbal een zeer gevaarlijke sport vind,denk roy makaay daar weer heel anders over..wat ik wil zeggen : laat mensen lekker in hun waarde.en wind je niet zo op over de minst kleine dingetjes. mvg RK
Freek Scheltinga
Berichten: 20
Lid geworden op: 19-09-2009 15:16
Locatie: Schalkwijk

10-04-2010 17:55

Ik zal niet snel een karper zakken, aangezien je snachts ook gewoon mooie foto's kan maken. Het ligt denk ik anders als je alleen bent en een mooie foto wilt hebben. Als je dan de karper voor een half uurtje even in de zak legt is er in mijn ogen niet zoveel mis mee, mits de karper rechtop blijft in de zak en op een diepe plaats weg gehangen kan worden op een plek waar geen wier is.
Verder vind ik het een goede zaak dat er al een aantal hsv's zijn die het gebruik van zakken verbied.
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

10-04-2010 19:03

jajaja. het meerendeel zegt een vis niet te zakken, ik geloof er geen ruk van...

ik zak wel vissen, moet et niet te lang zijn en moet de vis wel van formaat zijn. Nooit geen problemen mee ondervonden.

Gegroet
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

10-04-2010 19:39

Ik heb echt lang getwijfeld om hier reactie te geven.
Voornamelijk omdat het bij mij 1 keer fout is gegaan en bij mijn vader ook 1 keer. Ik ga niet in detais omdat het nog zeer doet. En ik schaam me dood....

Sindsdien heb ik geen bewaarzak meer gebruikt.

En toch ga ik er van de week weer een kopen....

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

10-04-2010 20:27

RC, als je er van geleerd hebt...alle begin is moeilijk....
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

11-04-2010 02:20

Hangt van de situatie af...

In principe zak ik liever geen karpers, het veroorzaakt toch onnodige stress en beschadiging van de slijmlaag.
Daarbij komt nog dat een karper in de zak weer op adem kan komen en eenmaal uit de zak vaak als een dolle
tekeer gaat.

Wat wij (ik en wat vismaten) meestal doen is van tevoren even vragen of er iemand s'ochtends vroeg foto's
kan komen maken. Is dit het geval dan doe ik bijzondere vangsten voor korte tijd in de zak. Vang ik
bijvoorbeeld voor 2 uur s'nachts al een goeie dan maak ik 'm met de zelfontspanner, vang ik hem tegen het
einde van de nacht dan houdt ik de vis even in de bewaarzak. Maar ook alleen als ie echt de moeite waard is...
Gebruikersavatar
james hazenberg1974
Berichten: 14
Lid geworden op: 19-09-2009 15:05
Locatie: groningen

11-04-2010 09:56

ze zouden het moeten verbieden
en hier streng controle op moeten gaan uitvoeren met hoge boetes
als je ziet hoe de mensen soms omgaan met de vis na het zakken om hem rustig te krijgen gewoon waardeloos
vangen foto nemen en meteen weer terug het water in
Gebruikersavatar
marco van den hoek
Berichten: 15
Lid geworden op: 07-03-2010 21:32
Locatie: waddinxveen

11-04-2010 10:23

ik heb zelf 1 x een vis gezakt voor een kleine 2 uur, en dat is me zo slecht bevallen met foto's maken dat ik dat nooit maar ook nooit meer zal doen.
ik heb mijn bewaarzak daarna ook gelijk weggegooid.

mvg marco
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

11-04-2010 11:39

james hazenberg1974 schreef:ze zouden het moeten verbieden
en hier streng controle op moeten gaan uitvoeren met hoge boetes
als je ziet hoe de mensen soms omgaan met de vis na het zakken om hem rustig te krijgen gewoon waardeloos
vangen foto nemen en meteen weer terug het water in


ze zouden alcohol moeten verbieden
en hier streng controle op moeten gaan uitvoeren met hoge boetes
als je ziet hoe de mensen soms omgaan met hun vriendin na het drinken van een aantal biertjes om haar rustig te krijgen gewoon waardeloos

? :roll:
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

11-04-2010 12:14

Waarom zou ik zakken?
Nutteloos lijkt me.

Heb een camera, flitser, statiefje en een afstandsbediening.
Bepaal vooraf al waar de camera kan staan (droog) en het kader en heb dan dus alleen nog maar vis nodig...
Zowel overdag als 's nachts..


Groeten,

René
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

11-04-2010 12:22

Nee, geen vis word meer gezakt. Heb wel bewaarzak bij me voor het geval dat ?? (batterijen leeg, reserve batterijen ook leeg, etc ) Maar heb al jaren niet meer gezakt.

In het verleden wel vis gezakt, maar dan alleen overdag om bij een fraai exemplaar even de openlucht studio klaar te zetten :lol: .
CarpeR Diem
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

11-04-2010 12:27

Ik zak ook niet,in de nacht foto maken lukt net zo goed.
koop gewoon een goede camera,kost tegenwoordig geen drol.
m.v.g. mike.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
stefan hermelink
Berichten: 141
Lid geworden op: 04-06-2008 18:26
Locatie: denekamp

11-04-2010 18:33

ik zak de vis soms wel bv als ik de vis s'morgens vang en het is nog donker en het duurt 2uurtjes voor dat het licht word of als het begind te regenen. niks mis mee vind ik zolang het maar met verstand gebeurd!
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

11-04-2010 21:41

Als ik een vis vang die ik persoonlijk graag op de foto wil hebben dan gaat ie met een gerust hart in de zak.Als je de welbekende regels volgt kan er weinig fout gaan.Herwin Kwint schreef het ook ergens (weet niet meer waar) maar let op met ratten.........zeker als je ook weleens deeg om die bal rolt.He een touwtje lekker......kurken handvaten en molenslingers lusten ze ook.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

12-04-2010 05:04

Ik heb dat ding ooit 5 minuten gebruikt, maar vond het al snel onzin. Terug die vis dus, dan maar geen goede foto. Sindsdien fungeert ie als droogzak voor bollen.

Ik durf niet te beweren dat ik nooit meer van mijn leven een vis een tijdje zal zakken, maar dat zal dan wel een héél bijzondere vis moeten zijn, en de omstandigheden zullen ideaal moeten zijn. Momenteel weet ik niet waar die zak is, en ik ga er ook niet naar op zoek voor mijn komende sessies.

Als ik dan toch per sé met een PB op de foto denk te moeten sta ik wel een tijdje met schepnet en vis in het water. Wedden dat die vis dan binnen een half uur toch weer losgelaten wordt? Ik ben eigenlijk te soft voor deze hobby...
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
K. van den Herik

12-04-2010 08:14

Het is maar goed dat alle vissen overdag gevangen worden en meestal nog een fotograaf in de buurt ook.Nu snap ik waarom veul karperkampeerders er een campong van maken en het liefst een stek voor 1 bezetten met 6: voor de foto.Ik dacht voor het genot van de genotsmiddelen te delen....
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

12-04-2010 23:44

Inderdaad Klaas, bijna alle dikke vissen (vooral die in de bladen) worden bij een mooi ochtendzonnetje gevangen... :lol:

Met zakkende groet,

Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-04-2010 23:56

je ziet het op de korda dvd toch ook.... YEAHH COMMMMMMON !!!
de dikke trut gevangen op ze eigen water...
kristof van sande
Berichten: 6
Lid geworden op: 06-02-2010 17:25

20-04-2010 14:37

zakken is helemaal niet slecht voor de vis
je moet alleen zien dat er geen obstakels zijn en dat hij diep genoeg ligt


ps als je u vis los laat moet je zorgen dat hij wild vertrekt anders kunnen ze bewusteloos vallen , ik heb het al meegemaakt dat hij int midden van de put boven kwam dus ben ik er heen gezwommen :)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-04-2010 15:51

Gezien het aantal incidenten, en je noemt er zelf al één, hoeft het zakken van een karper niet slecht te zijn. Maar het geeft wel een verhoogd risico.

Ik weet het niet. Voor mezelf zie ik de noodzaak niet zo. Liever de karper zo kort mogelijk op de kant met zo min mogelijk overbodige manipulaties. Om duidelijk te zijn, zakken van de karper zie ik als totaal overbodig. Wellicht op een enkel geval na dat ik nog niet tegengekomen ben. Niet zakken geeft een lager risico op ongelukken. Dus...

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Pieter Andre
Berichten: 75
Lid geworden op: 04-01-2010 14:21

20-04-2010 16:28

Waarom vis zakken,omdat je liever dagfotoos hebt,of omdat je het al lastig vind om gewekt te worden door een gillende beetverklikker en dan hangt er nog een knappe vis ook aan,hup in de zak ermee vlug weer ingooien en weer op 1 oor,die fotoos komen later wel.

Ja en dan zit je later te klote met een vis die op krachten is gekomen en weer wil zwemmen.

Ik ben niet tegen zakken ik heb het vroeger ook gedaan maar vaak was het een worstelpartij om die vissen knap op de gevoelige plaat te krijgen en dat was ver voor het digitale tijdperk,nu anno 2010 kan je de mooiste digitale camera,s kopen statief enz,kost geld ja maar je moet iets voor je hobby over hebben,en nachtfotoos kunnen ook heel erg mooi zijn.

Veel werk is het niet,mat neerleggen,statief neerzetten,toestel erop en instellen zoals jij het graag hebt,even in de poephouding zitten armen iets uit elkaar doe je net of je al wat hebt gevangen(EN NIET OVERDRIJVEN HE MET DIE ARMEN)toestel eraf in je tas en klaar.

Nou als dat nou alles is,ben je bang dat ze je statief jatten dan leg je even wat neer zodat je hem meteen goed kunt neerzetten bij een vangst.

En zak je toch doe het dan goed.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

20-04-2010 19:03

Ik zak af en toe ook wel eens een vis. Ik vis alleen overdag trouwens, en soms wil je na een hectische dril wel eens even uitblazen of wil je graag een fotograaf hebben als het om een wat beter exemplaar gaat.

2 vissen in een zak is trouwens een bijzonder slecht idee, ik spreek helaas uit ervaring :oops: Aldoende leert men zullen we maar zeggen, gelukkig is er nu het Board waar je kunt leren 8)

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!