Ondiep vissen in voorjaar


Plaats reactie
Peter van den broek
Berichten: 56
Lid geworden op: 29-01-2010 23:37

02-04-2010 17:57

Beste allemaal,

Ik vis de laatste twee weken op een soort cultuurwater. Het water is 2 meter diep en de oevers lopen langzaam af. Nu heb ik vernomen dat in het voorjaar de karper ondiep aast. Een medevisser kreeg deze week twee runs op 50 cm water... op nog geen meter uit de kant/riet.

Nu heb ik daar weinig vertrouwen in, maar wil het wel proberen. Het water is redelijk troebel. Dus dat is een voordeel.

Wat zijn jullie ervaringen met ondiep vissen in het voorjaar?

Vr. Gr.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

02-04-2010 18:08

ondiep water warmt sneller op, maar koelt ook sneller af......overdag zou ik ze ondiep zoeken(zeker als er een zonnetje staat), 's nachts zou ik toch iets dieper gaan vissen.....is mijn persoonlijke mening dan he
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

07-04-2010 17:00

Tja ik kan me redelijk vinden in het antwoord van peter.
Maar toch hoor, en zie ik dingen gebeuren die mij totaal verbazen.

Toch had een maat van mij 2 weeken terug in 2 dagen 5 vissen allemaal snacht,s met 3 graden boven nul.
En dat op een diepte van nog geen 80 cm diep terwijl zijn hengel op 2 meter en een ander hengel op 4 meter enkeld een brasem hadden op gelevert.

Dus het blijft een moeilijke zaak om met zekerheid te zeggen wat juist is.

Groet
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-04-2010 19:40

DAt is nou het euvel waar de meesten zich op stukbijten. Er zijn geen 100% zekerheden. Nooit niet. Het is geen exacte wetenschap, het zijn dieren die instinctmatig handelen. Tot op zekere hoogte zijn er wel dingen te voorspellen, maar toch: Net als je denkt dat je het weet loop je tegen het volgende "probleem" aan. Je kunt op 80cm water onder het ijs beet krijgen, of op 12 meter diep in de hoogzomer..

Gewoon je hengels zo verschillend mogelijk vissen, niet op dezelfde diepte of wat dan ook. Zo kun je snel aftasten.

Wat bij de meeste vissers nogal eens het probleem is als ze aan kantvissen doen: Rust. Vis je hengels een eind weg van je plek, elke trilling of beweging kan funest zijn. Kantvissen kan een probleem zijn als je vaak scooterjeugd of gillende breezah's langskrijgt. Ben je in je eentje wordt het al een stuk makkelijker. En geef het ook een kans. Wel meer dan. Niet na een uur al opgeven, want je "met vertrouwen beviste stek" levert ook niet altijd snel wat op.

De aanhouder ( en de rustbewaarder) wint in dit geval...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Tom Roelofzen
Berichten: 88
Lid geworden op: 21-06-2008 20:49
Locatie: Hierden

08-04-2010 16:47

En iedereen vist verder van de kant af, dan zou ik het juist strak onder de kant proberen. Helemaal anders dan de rest:d
Carpfishing is a lifestyle
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

08-04-2010 18:31

Eergisteren en gisteren gevist.
1 stok op 1,8m,2e op 2,5m en de 3e op 4,2m.

Enkel 1 platte gevangen op 4,2m, de karper lag bovenin bij mn stek, dat is fucking frustrating :evil: . Maar dat is typisch voorjaarskarper, bovenin chillen met de zon, eten doen ze wel wanneer het hun uitkomt. Maar ondiep vissen op de zonkant in de luwte is meestal een goede combi in t voorjaar!
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

08-04-2010 19:04

100% met Peter eens. Overdag zal de karper meestal de ondiepe stukken opzoeken. In de eerste plaats omdat het water daar het snelst opwarmt maar wat daar inherent aan is, op die plaatsen komt de plantengroei en de daarmee samenhangende aanwezigheid van diertjes het eerst tot leven. Karper zal daarom meestal de warmere plaatsen opzoeken.
Gebruikersavatar
tommie vd akker
Berichten: 69
Lid geworden op: 04-10-2005 13:44
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

09-04-2010 08:57

Mijn ervaring op dergelijke ondiepe wateren is dat je ook op het midden gewoon je slag kunt slaan, alleen met de eerste warme zonnige dagen kan het onder de kanten extra goed zijn. Maar op ondiep water kun je ook gewoon op 2 meter overdag goed vangen.

gr
jasper korll
Berichten: 170
Lid geworden op: 14-07-2007 15:58
Locatie: Utrecht

11-04-2010 18:16

licht er voor mij aan hoe koud het snachts is geweest..
nu dat het snachts ongeveer 3 graden is ga ik toch nog wat dieper liggen is het daar om 10 uur nogsteeds niets ga ik iets ondieper liggen..
Plaats reactie